دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۶ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

شاکله فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم ترمیم شد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به استفاده از تمامی ظرفیت های این واحد دانشگاهی در سطح استان گفت: در گام نخست شاکله فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی قم ترمیم شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، حجت الاسلام حسن خیری در جلسه شورای استانی که با محوریت گسترش امور آموزشی پزشکی و عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی قم از ظرفیت‌های چشمگیری برخوردار است که می تواند در زمینه‌های متعدد توسعه پیدا کند. لذا در گام نخست ترمیم شاکله فعالیت‌ها در این واحد دانشگاهی با هدف استفاده از تمامی ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی قم انجام شد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم احیای ظرفیت‌ها با مدیریت فعالیت‌ها در این واحد دانشگاهی را مهم دانست و تاکید کرد: به منظور استقلال کامل دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قم لازم است این واحد دانشگاهی بیمارستان مستقل داشته باشد. 

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است که مجتمع سما در استان قم احیا شود لذا زمینه برای ایجاد یک مجتمع آبرومند سما در استان قم محیا است. 

حجت‌الاسلام خیری از راه اندازی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی قم خبرداد و  افزود: نظر به اینکه استان قم از لحاظ گیاهان دارویی از استان‌های نمونه محسوب میشود لذا امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مرکز تحقیقات گیاهان دارویی در دانشگاه آزاد اسلامی قم  راه اندازی کنیم. 

وی با اشاره به راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم گفت: امیدواریم دانشگاه علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بتواند برای تحقق  اسلامی شدن و حکمی سازی علوم انسانی و هنر گام‌های موثری بردارد.

حجت الاسلام خیری تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در استان قم می تواند به اهداف معاونت علوم انسانی و هنر با محوریت اسلامی شدن و حکمی سازی علوم انسانی و هنر جامه عمل بپوشاند. 

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم با راه اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی می تواند به یک واحد خاص نخبه پرور تبدیل شود که گزینش و اساتید آن نیز خاص باشد و می تواند گام‌های موثری در مباحث  توانمند سازی اساتید و دانشجویان در بین واحدهای دانشگاهی سراسر کشور بردارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1081514

برچسب‌ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۹ ، ۱۰:۵۹
حسن خیری

بسمه تعالی

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین ابی القاسم محمد و علی آله سیما بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف

خود و شما بزرگواران را به تقوای الهی و رعایت حریم الهی سفارش می کنم.

در ادامه مباحث خطبه های اینجانب درباره نظام اجتماعی اسلام به ضرورت پای بندی به شریعت تأکید می کنم.

دین اسلام دارای نسخه حیات بخش برای دنیا و آخرت است. برای همه عرصه های حیات فردی و اجتماعی موجب سعادت و بازدارنده شقاوت دارای برنامه است.  سعادت ما در گروه رعایت ضواب و دستوراتی است که در قالب احکام فقهی و اخلاقی ارائه شده است. عمل به این نسخه ها موجب تعالی و رسیدن به رستگاری می شود. 

ما مفتخریم که به قول سردار شهید سلیمانی " ما ملت امام حسینیم" همه ما دوست داریم چزو این ملت به حساب آییم. امام حسین علیه السلام می فرماید: "مؤمن خدا را پناه خود گیرد، و گفتار او را آیینه ی خود سازد، گاه در صفاتی که از برای مؤمنان فرموده بنگرد و گاه در اوصاف متکبران، لطیفه ها از آن برگیرد، خود را درست بشناسد، با زیرکی به مقام یقین رسد، و بر تزکیه و تهذیب نفس توانا باشد."

برخی می گویند دلت پاک باشد. بله درست است ولی برای پاکی دل اولین شرطش این است که ببینی خداوندی که آفریدگار این همه زیبایی است از تو چه انتظاری دارد. این دلت پاک باشد از وسیله های شیطانی است برای دور شدن از حریم خدا.

حریم دین هم حریم خوبی ها است. مگر می شود بدون توجه به دستورات خداوند دل پاک گردد.

دل ما یا در اختیار خداوند است و خود را به خدا سپرده ای یا هوای نفس. هوای نفس خودخواهی و زیاده خواهی و ناپاکی تولید می کند. کدام انسانی را می شود یافت که بدون رعایت حریم الهی به رستگاری و آرامش رسیده باشد. حریم آرامش، ذکر خدا است و ذکر خدا دارای آدابی است که در فقه و اخلاق اسلامی محقق می شود.

بنابراین فرد مؤمن دین دار، هم دارای اعتقادات و معرفت قابل قبول است و هم ملتزم به شریعت و احکام فقهی اخلاقی است. هم متخلق است و هم متشرع. متخلق به اخلاق اسلامی و متشرع به احکام فقهی و از این دو متقی تولید می شود. پس اهل تقوا بودن یعنی هم دارای اخلاق اسلامی بودن و هم ملتزم به احکام و پای بند به شریعت بودن، است. ان شاالله خداوند توفیق بندگی خودش را به همه ما عنایت فرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

به نام خداوند رحمتگر مهربان سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] (۱)که واقعا انسان دستخوش زیان است (۲)مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏ اند (۳)

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا یُحْصِی نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا یُؤَدِّی حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِی لَا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا یَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِی لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ...»

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَرَسُولِکَ وَأَمِینِکَ وَصَفِیِّکَ وَحَبِیبِکَ وَخِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ، وَحافِظِ سِرِّکَ، وَمُبَلِّغِ رِسالاتِکَ أَفْضَلَ وَأَحْسَنَ وَأَجْمَلَ وَأَکْمَلَ وَأَزْکىٰ وَأَنْمىٰ وَأَطْیَبَ وَأَطْهَرَ وَأَسْنىٰ وَأَکْثَرَ مَا صَلَّیْتَ وَبارَکْتَ وَتَرَحَّمْتَ وَتَحَنَّنْتَ وَسَلَّمْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ وَأَ نْبِیائِکَ وَرُسُلِکَ وَصِفْوَتِکَ وَأَهْلِ الْکَرامَةِ عَلَیْکَ مِنْ خَلْقِکَ؛ اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، وَوَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمِینَ، عَبْدِکَ وَوَ لِیِّکَ وَأَخِی رَسُولِکَ وَحُجَّتِکَ عَلَىٰ خَلْقِکَ، وَآیَتِکَ الْکُبْرىٰ، وَالنَّبَاَ الْعَظِیمِ، وَصَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، وَصَلِّ عَلَىٰ سِبْطَىِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمامَىِ الْهُدىٰ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَصَلِّ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ؛ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَعَلِیِّ بْنِ مُوسىٰ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ، وَالْخَلَفِ الْهادِی الْمَهْدِیِّ، حُجَجِکَ عَلَىٰ عِبادِکَ، وَأُمَنائِکَ فِى بِلادِکَ

مجدد خود و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می کنم.

اما در خصوص مناسبتها چند نکته را مختصرا عرض می کنم:

  1. ورود پر نور و برکت حضرت سلام الله علیها به قم که سرآغاز تحولات عظیم و بزرگ در ساحت شناخت و ترویج دین از این شهر نورانی گردید را تبریک عرض می کنم.
  2. پدیده انتخابات آمریکا نشان داد که چقدر این به اصطلاح کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک از اولیات اخلاقی به دور‌اند و چقدر دل به اینها دادن حاکی از بی خردی است. امیدواریم مسئولان ما بیش از این فرصت سوزی نکنند و درد و درمان را از درون بجویند و به ظرفیت عظیم انسانی و طبیعی و خدادادی این ملت بزرگ اتکا و اعتماد کنند و دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنند.
  3. نماز جمعه از موهبت های الهی است که ان شاالله با رفع و دفع بلا و بیماری کرونا بیشتر از برکات آن بهره مند شویم. خوشبختانه از نظر حضور در نماز جمعه کارنامه قابل قبولی داشته ایم اما از نظر زمینه سازی برای برطرف کردن مشکلات و تمهید مقدمات و امکانات توفیق چندانی نداشته ایم. انتظار این است که مؤمنان بقای نماز جمعه را به عنوان حسنه و باقیات الصالحات بزرگی تلقی کنند و نگذارند برخی مسائل کم اهمیت قابل حل این سنگر سست شود و محرومیت را در پی داشته باشد که آن وقت همه ما در پیشگاه خداوند مسئول و معاقب خواهیم بود. ان شاالله که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
  4. برای همه عزیزات سلامتی روحی، معنوی و جسمی را از خداوند خواهانم و از خداوند متعال ظهور آقا امام زمان عج و سلامی مقام معظم رهبری و عفران درگذشتگان و سعادتمندی جامعه اسلامی و رفع مشکلات جوانان را مسئلت می کنیم.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِیم إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

والسلام علیکم و رحمه الله

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۷:۰۰
حسن خیری
حجت‌الاسلام خیری تأکید کرد؛

لزوم تولیدات فاخر فرهنگی در فضای مجازی

 چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۰

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه باید دانشگاه آزاد اسلامی قم به قطب فرهنگی کشور تبدیل شود بر لزوم تولیدات فاخر فرهنگی برای استفاده در فضای مجازی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در آیین تکریم و معارفه تعدادی از معاونان و مدیران درون‌سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد: فضای مجازی بسیار مهم است؛ بنابراین باید فعالان حوزه فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در مسیر تولیدات فاخر گام بردارند تا بتوانند آنها را با نشان این دانشگاه در عرصه جامعه به‌ویژه در فضای مجازی منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه اساسی‌ترین کار در دانشگاه، شناخت ظرفیت‌هاست، افزود: ظرفیت‌های خوبی در استان قم وجود دارد؛ اما خلأها و مشکلاتی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.

توسعه درحد انتظار دانشگاه آزاد اسلامی قم محقق نشده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم ادامه داد: با وجود حسن مدیریت انجام‌شده در این دانشگاه؛ اما این واحد دانشگاهی به توسعه علمی، فرهنگی، پژوهشی و عمرانی مطلوب نرسیده و توسعه درحد انتظار دانشگاه آزاد اسلامی قم محقق نشده است.

خیری اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی قم برای حوزه‌های متعدد در استفاده از ظرفیت‌های بیرونی و درونی دانشگاه، درآمدزایی، ارتباط با صنعت، سرای نوآوری، مرکز رشد و ... ظرفیت‌هایی ایجاد شده، اما کاری انجام نشده است.

وظیفه اصلی هیئت اندیشه‌ورز نزدیک‌کردن علوم اسلامی و انسانی است

وی عنوان کرد: وظیفه اصلی هیئت اندیشه‌ورز که زیر نظر معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی قم فعالیت می‌کند، نزدیک‌کردن علوم اسلامی و انسانی است که لازم است بیش از پیش در این حوزه همت شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم توضیح داد: دوستانی که متولی پست‌های سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی قم می‌شوند باید با کار خود سنخیت داشته باشند؛ بنابراین خوشنامی، توان، روحیه کار جمعی، همراهی با مدیریت و تجربه در انتخاب مدیران درون سازمانی مدنظر قرار گرفته است.

خیری بیان کرد: باید در حوزه مدیریت طوری برنامه‌ریزی و مدیریت کرد که فعالیت‌های دانشگاه به نحو احسن انجام شود؛ بنابراین معتقدم مدیریت سود و هزینه، مدیریت درستی نیست.

تأکید بر شناسایی ظرفیت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی قم

وی بر شناسایی ظرفیت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی قم تأکید و خاطرنشان کرد:  برای  انجام کارهای بزرگی که پیش رو داریم باید از تمام ظرفیت‌های دانشگاهی و برون‌دانشگاهی در استان استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تأکید کرد: در حوزه پژوهش و فناوری باید وارد حوزه نوآوری شویم، باید درآمدزایی انجام شود تا پول وارد دانشگاه شود.

خیری گفت: باید در دانشگاه آزاد اسلامی قم، پایش آزاد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها و مرکز رشد پویا داشته باشیم تا بتوانیم تمام ظرفیت‌ها را بشناسیم  و از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه فرهنگی جزء بهترین‌ها بوده است، یادآور شد: این دانشگاه در حوزه امدادرسانی درخشید؛ بنابراین درحوزه امدادرسانی دانشگاه آزاد اسلامی قم برند است و کارهای بسیار ارزشمندی در این حوزه انجام شده است.

حوزه معاونت فرهنگی واحد قم به‌عنوان قطب فرهنگی کشور معرفی شود

رئیس واحد قم افزود: در سیاست‌های فرهنگی تنوع باید ایجاد شود و باید حوزه معاونت فرهنگی این دانشگاه به‌عنوان قطب فرهنگی کشور معرفی شود.

خیری ادامه داد: همکاری با تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی و بسیج دانشجویی از ضروریات است که می‌تواند در ایجاد روحیه همدلی کمک کند؛ بنابراین باید حوزه معاونت فرهنگی باید حوزه راهبردی باشد.

وی اضافه کرد: اساس کار ما فعالیت حوزه‌های متعدد دانشگاه براساس برنامه است، برنامه‌هایی که باید در دانشگاه عملیاتی شود؛ بنابراین باید برنامه داشته باشیم و طبق برنامه تدوین شده فعالیت کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عنوان کرد: سیاست ما باید سیاست ایجاد مشوق‌ها باشد تا بتوانیم فضا را برای کار جمعی ایجاد کنیم؛ چراکه توزیع کار و بهره‌گیری از امکانات برای ما بسیار مهم است.

خیری با تأکید بر اینکه باید فضای کاری و جهادی در دانشگاه آزاد اسلامی قم ایجاد کنیم، بیان کرد: در حوزه علوم انسانی، پیشرفت اندیشه‌های علوم اسلامی و انسانی بسیار حائز اهمیت است.

باید در دانشگاه آزاد اسلامی قم دانشکده هنر داشته باشیم

وی توضیح داد: باید در دانشگاه آزاد اسلامی قم دانشکده هنر داشته باشیم؛ زیرا بسیاری از علوم سنتی ما باید احیا شود و واحد قم باید قطب همه علوم فنی مهندسی علوم انسانی و هنر در سطح کشور باشد.

به گزارش آنا، در آیین تکریم و معارفه تعدادی از معاونان و مدیران درون‌سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در احکام جداگانه‌ای سیدعباس سیدمیرزایی را به‌عنوان رئیس دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان قم، کفائی‌فر را به‌عنوان معاون فرهنگی دانشجویی، حسین مقدم را به‌عنوان رئیس دانشکده علوم انسانی، جواد سعادتمندان را به‌عنوان رئیس دانشکده فنی و مهندسی و حجت‌الاسلام میرداداشی را به‌عنوان سرپرست دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی قم معرفی کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۶:۵۸
حسن خیری
حجت الاسلام خیری:

دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم راه اندازی می شود

 چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۵

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم راه اندازی می شود که جنبه های فرهنگی و تربیتی در آن به معنای اخص کلمه محقق می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم،رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در جلسه‌ای که با حضور معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی برگزار شد اظهار کرد:باید دانشگاه به سمت دانشگاه اسلامی به‌تمام‌معنا حرکت کند و یک دانشگاه انقلابی باشد لذا در همین راستا برای دانشگاه آزاد اسلامی قم حساب ویژه‌ای بازشده است .

حجت‌الاسلام خیری از راه‌اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم خبر داد و افزود: : برای تحقق این هدف،بهترین‌ها را جذب کردیم که امیدواریم با راه‌اندازی دانشگاه علوم انسانی اسلامی در استان قم بتوانیم در راستای نشر معارف اهل‌بیت نیز گام‌های مؤثری برداریم.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه علوم انسانی اسلامی در قم تأسیس می‌شود گفت : در دانشگاه علوم انسانی اسلامی دانشجویان می‌توانند در مقاطع ارشد و دکتری تحصیل نمایند و تمرکز ما در این دانشگاه جذب دانشجویان نخبه و مستعد است .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: دانشگاه علوم انسانی اسلامی دانشگاهی خاص علوم اسلامی است که جنبه فرهنگی و تربیتی در آن به معنای اخص کلمه محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام خیری افزود: در دانشگاه علوم انسانی اسلامی از بزرگان حوزه علمیه برای تدریس در آن دعوت می‌شود و این دانشگاه، پاتوقی می‌شود برای اسلامی کرد علوم انسانی .

وی بیان کرد: اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قم قبل از آنکه در کلاس درس حاضر شوند باید در یک دوره آموزشی دانشگاه علوم انسانی اسلامی حضور فعال داشته باشند لذا دانشگاه علوم انسانی اسلامی بر تألیف کتب درسی ،ایجاد و تصویب رشته‌های دانشگاهی نیز نظارت خواهد داشت.

حجت‌الاسلام خیری گفت : دانشگاه باید مسئله محور باشد لذا دانشگاه علوم انسانی اسلامی برکنار حوزه علمیه شهر مقدس قم فعالیت می‌کند و مبنای کار آن اسلامی کردن محتوای دانشگاه است.

انتهای پیام/۴۱۲۹/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۶:۵۷
حسن خیری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم:

فرهنگ کرسی‌های آزاد‌اندیشی در دانشگاه فراهم شود

 پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: باید فرهنگ کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه فراهم شود؛ زیرا مقام معظم رهبری بر اجرای این کرسی‌ها تأکید دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در جمع نمایندگان دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر اجرای کرسی‌های آزاداندیشی تأکید دارند، اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی در عرصه دانشگاه‌ها، اسلامی شدن آنها را پیگیری می‌کند؛ بنابراین باید فرهنگ این کرسی‌‌ها در دانشگاه فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در فعالیت‌های دانشجویی منضبط عمل کنید؛ زیرا فصل‌الخطاب ما قانون است درباره عرصه‌های جنگ نرم عنوان کرد: بهترین حرکت در فعالیت مؤثر در جنگ نرم فرهنگی اجرای کرسی‌های آزاداندیشی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم درباره تبیین هویت انقلابی ملی مذهبی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: وقتی صحبت از دانشگاه انقلابی می‌شود، توسعه، پیشرفت، آبادانی در زمینه علم مدنظر ماست و فضای این واحد دانشگاهی باید در مسیری قرار بگیرد که هویت انقلابی ملی و مذهبی داشته باشد.

خیری با تأکید بر اینکه مناظره‌های دانشجویی باید از مجاری قانونی اجرا و بسترهای آن ایجاد شود، مطرح کرد: دانشجویان در فعالیت‌های دانشجویی باید به خطوط قرمزها توجه داشته باشند؛ زیرا اصل نظام، امامت جامعه و شهدا خطوط قرمز ما در فعالیت‌های دانشجویی است.

وی با بیان اینکه اساس توسعه علمی، پژوهش است، توضیح داد: سرای نوآوری، مرکز رشد و پایش آزاد در عرصه پژوهش باید احیا شود؛ بنابراین نباید گرفتار روزمرگی شویم؛ زیرا اساس کار ما نگاه به آینده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: لازم است پیام انقلاب را دریافت کنیم تا بتوانیم روحیه انقلابی و خلاقیت داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۹ ، ۱۶:۵۶
حسن خیری
حجت‌‌الاسلام خیری:

نقصان در مخاطب‌شناسی از مشکلات فرهنگی کشور است

 یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۵۷

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم عنوان کرد که یکی از مشکلات فرهنگی کشور کمبود و نقصان در مخاطب‌شناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری  در جمع فعالان تشکل‌ها و انجمن‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با توجه به اینکه مفهوم کار فرهنگی برای ما مهم است، اظهار کرد: وقتی کار فرهنگی یک فعالیت فرهنگی تلقی می‌شود که طبق فرمایش مقام معظم رهبری بتواند هویت انقلابی، ملی و مذهبی را تقویت کند.

وی با توجه به اینکه ظرفیت‌‌های بسیاری در دانشگاه وجود دارد، افزود:  هنگامی می‌توانیم فعالیت‌های فرهنگی  در دانشگاه را مطلوب ارزیابی کنیم که در راستای تحکیم و تقویت هویت انقلابی گام برداریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم مخاطب‌شناسی، هم‌افزایی، مسئله‌شناسی، فرصت‌شناسی و استفاده از ظرفیت‌ها را مهم‌ترین شاخص‌های فرهنگی برشمرد و گفت: اگر در جامعه بعد از انقلاب نگران امر به معروف هستیم و تاکنون این موضوع حل نشده به این دلیل است که مخاطب‌شناسی در جامعه به‌‌درستی انجام نشده؛ زیرا در انجام فعالیت فرهنگی دید و بینش مهم است؛ بنابراین یکی از مشکلات فرهنگی ما کمبود و نقصان در مخاطب‌شناسی است.

خیری ادامه داد: در امر به معروف هر کسی حق ندارد خود را آمر به معروف قرار دهد؛ زیرا باید فهم دینی و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد تا بتواند خود را آمر به معروف و ناهی از منکر معرفی کند.

وی افزود: نباید در انجام کار فرهنگی احساسی رفتار کنیم و کسانی که متولی کار فرهنگی هستند باید نخست خودشان را مخاطب قرار دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، دانشجو، حوزه‌های علمیه، فضای مجازی و استادان مجرب را ظرفیت‌های عظیم استان قم  برشمرد و گفت: در انجام کار فرهنگی ظرفیت‌شناسی بسیار مهم است؛ بنابراین باید هم‌افزایی ایجاد شود و هر کدام از کانون‌های فرهنگی و تشکل‌ها  با انجام یک کار اجتماعی بتوانند در جامعه موجی ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه وجه مشترک کار حزبی در اسلام را هم‌افزایی برشمرد و افزود: در بخش جبهه فرهنگی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، لازمه جبهه فرهنگی هم‌افزایی آن است که منیّت در آن نباشد.

این مسئول دانشگاهی در قم گفت: جوان‌های امروز مظلوم‌تر از جوانان دوران انقلاب هستند؛ زیرا در دوران انقلاب فضای حاکم بر محیط و رسانه‌ها فضای مذهبی بود.

خیری خاطرنشان کرد: به پشتوانه دانشجویان دغدغه‌مند، استادان مجرب دانشگاه و حوزه‌های علمیه باید دانشگاه آزاد اسلامی قم را به عنوان قطب فرهنگی دانشگاه به سراسر کشور معرفی کنیم و باید همه ظرفیت‌های شهر را به‌کار بگیریم.

وی تأکید کرد: مبنای کار ما  قانون است و نمی‌توانیم کاری خارج از ضوابط انجام دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با تشریح الگوی کار فرهنگی و تأکید بر اینکه هر کاری را کار فرهنگی نمی‌دانیم، گفت: باید برای انجام کار فرهنگی اولویت‌بندی کنیم و کارهای مؤثر و ثمر‌بخش را در حوزه فرهنگی به سرانجام برسانیم.

خیری اظهار کرد: از فعالیت‌های فرهنگی مفید حمایت می‌کنیم و سهم بودجه‌ای هم اختصاص خواهیم داد؛ اما کار فرهنگی باید کار منطقی عقلایی باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۹ ، ۲۲:۰۹
حسن خیری