دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

موافقت ایجاد طرح نرم افزارقرآنی توسط اعضای هیات علمی واحدنراق

جلسه بررسی طرح ایجاد نرم افزارآموزشی قرآن مبتنی بردانش با حضورحجت الاسلام دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی نراق ، حجت الاسلام حمیدسعادتی رئیس دفترفرهنگ اسلامی وجمعی از اساتید گروه معارف ، حقوق وکامپیوتر وبا ارائه طرح توسط دکترحسین مالکی نژاد عضوهیات علمی واحدنراق درسالن کنفرانس مدیریت این دانشگاه برگزارشد .

دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی نراق وعضوهیات علمی این واحد دانشگاهی ازتصویب مرکز رشد واحدنراق خبر داد .

وی درادامه گفت : تصویب مرکزرشد دانشگاه باعث قوام بخشی دانشگاه و گسترش فعالیتهای علمی  پژوهشی واحددرآینده خواهدشد .

دکترخیری درخصوص چگونگی شکل گیری مرکز رشداظهارداشت : مرکز رشد واحدنراق با رشته های نانوتکنولوژی وبیوتکنولوژی تاسیس شد و درادامه حوزه های کامپیوتر ، برق ، حقوق ، مدیریت درذیل این مرکز قرار می گیرند .

دکترخیری خاطرنشان کرد : مرکز رشد اگرچه از دل دانشگاه نشات می گیرد وتحت حمایت دانشگاه است لیکن به طور مستقل عمل می کند واعضاء براساس سهامی که دارند از سود آوری کار بهره مند می شوند .

حجت الاسلام خیری درادامه سخنانش بیان کرد : طرح فیلتراسیون ایزوگام واحدنراق کار دفاع ومباحث تئوریک خودرا دردانشگاه دولتی کاشان وپارک فن آوری اصفهان پشت سرگذاشته ومراحل ثبت اختراع خودرا می گذراند .

رئیس دانشگاه آزاداسلامی نراق گفت : شرکت دانش بنیان شرکتی است که بتواند مشکلی از صنعت ،جامعه ومردم را مرتفع کند

 دکترحسن خیری درخصوص طرح ایجاد نرم افزارقرآنی درقالب شرکت دانش بنیان یا طرح پژوهشی گفت : اصل اینگونه طرح ها بسیارمفید وضروری است لیکن رعایت نکاتی همچون شیعی بودن طرح ، جاذبه های بصری ، توجه به محتوی واتقان درمنابع وبهره مندشدن از متخصصین فن ، باعث غنا و پربارشدن این کارعلمی  فرهنگی خواهدشد .

کلیات ایجاد نرم افزار قرآنی مورد موافقت واقبال اساتید واعضای جلسه قرارگرفت و تصمیم گیری درخصوص جزئیات طرح به جلسات آتی موکول گردید .

 

 

تهیه وتنظیم :محمد بهشتی صدر

 

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی نراق

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۴۶
حسن خیری

"

1-   حاکمیت بالاصاله از آن خداوند است و برای سامان دهی به نیازهای فردی و جمعی انسانها، افراد و سیستمی با احراز شایستگی های مقرر شده از جانب خداوند حق و تکلیف حاکمیت را می یابند.

2-   شریعت اسلام تنها منبع و مصدر تشریع است. بنابر این اولا: احکام ثابت فقهی به میزانی که به زندگی اجتماعی مرتبط است؛ جزو قوانین اصلی نظام حکومتی اسلام است. ثانیا: استخراج برخی از احکام متوقف بر اجتهاد است. و بنابر این به تناسب شرایط،حکم الهی، دارای بدیل هایی خواهد بود که انتخاب آنها متوقف بر رعایت مصلحت است[1]. ثالثا، بنا بر نظر برخی فقهاء، چون شهید صدر، شریعت اسلام اختیار تصمصم گیری در پاره ای از موارد را به خود انسان سپرده است که بدان منطقه الفراغ گویند؛ در این حوزه، حکومت اسلامی، با رعایت مصلحت جامعه اسلامی، دست به گزینش می زند[2].

3-   امت اسلامی، در سلطه تشریعی و تنفیذی ،صاحب حق شمرده شده است و این حق همان حقی است که به انسان به عنوان خلیفه الهی داده شده است. از این جهت، اهتمام به امور اجتماعی و سیاسی، مسئولیت شرعی بشمار می رود.

4-   مرجعیت آگاه، مفسر شرعی اسلامی است. و او نائب امام زمان است

5-   انسانها، همه در برابر خداوند، خاضع و مدیون اند. کسی حق به استضعاف کشیدن و برده کشی انسانهای دیگر را ندارد. و همه در برابر قانون مساوی اند.

6-   همه نعمت ها و موهبت های خدادادی مادی و معنوی ابزار و زمینه ها و عواملی هستند که آدمی باید برای تعالی و سعادت دنیوی و اخروی خود از آنها بهره ببرد.

7-   در مقابل نعمت هایی که به انسان داده شده، حساب و کتابی وجود دارد. هیچکس از این حساب و کتاب مستثنی نیست.

8-   امور اداره جامعه و سیاست نیز از نیازهای انسانی است. خداوند برای آن دستور مشخص ارائه نموده است.

9-   امور سیاسی نیز همچون دیگر امور باید متضمن سعادت حقیقی – دنیوی و اخروی – انسان باشد.

10-               انطباق امور بر احکام اسلامی و حاکمیت روح اسلام با اقامه کردن مبادی ضمان اجتماعی و توازن اجتماعی و توزیع ثروت بر اساس اسلام و ایجاد عدالت اجتماعی در داخل و ترویج اسلام در اقصا نقاط جهان، ارائه الگوی مناسب حاکمت اسلامی و یاری رساندن به همه مستضعفان و مظلومان از وظایف دولت اسلامی به شمار می رود.

11-               لازمه چنین تعهدی آشنایی حاکمان به راه سعادت و توان رهبری در این مسیر است.

12-               از منظر اسلامی، ایجاد فضایی عمومی که در سایه آن ابعاد مختلف زمینه بروز بیابند؛ و جمع گسترده تری را در بر گیرد، از اهمیت مضاعفی، برخوردار می گردد، لذا حفظ نظام اسلامی، از بسیاری از عبادات فردی و جمعی واجب تر است. همانطور که ، حفظ اصل دین به خودی خود، از همه چیز حتی از حفظ نظام اسلامی، واجب تر است؛ چه اینکه، اگر چراغ دین خاموش گردد، یا به بیراهه رود، چیزی باقی نمی ماند تا در پرتو آن زمینه بسیج نیروها و تربیت آنها در آینده بوجود آید. سکوت حضرت علی (ع) در دوره خلفا با رعایت این اصل توجیه می گردد.

توحید کلمه و کلمه توحید که خود از سفارشات امام راحل و مقام معظم رهبری است؛ ریشه در قرآن و روایات دارد. بی­دلیل نیست که دشمنان از صدر اسلام تاکنون رویارویی با حاکمیت اسلام و منحرف کردن آن و رویکرد دنیوی دادن و عرفی­ شدن آن را، در دستور کار خود قرار داده­اند. بقای اسلام در گرو کلّیت آن است. لذا فرمود: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ...[3]»همه به ریسمان محکم الهی چنگ زنید و متفرق نشوید. و نیز امام علی (ع) می فرماید: "والزموا السواد الاعظم فان الله مع الجماعة و ایاکم والفرقة فان الشاذ من الناس للشیطان کما ان الشاذ من الغنم للذئب[4]‏" همراه جامعه بزرگ اسلامى باشید و از آن جدا نشوید; زیرا قدرت و حمایت‏خدا با جامعه متحد است و از اختلاف و جدایى پرهیز نمایید; زیرا کسى که از امت اسلامى فاصله بگیرد، طعمه دیو شیطنت است; همان طور که گوسفند جداى از رمه، طعمه گرگ است. و چنگ زدن به ریسمان محکم الهی را، در گرو دو عنصر دشمنی با طاغوب و ایمان به خدا، دانست: «....فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىَ[5]»؛دو عنصری که در اثر جنگ نرم تجزیه می شود. این روند جنگ نرم در بیان امام صادق(ع) در توصیف بنی­امیه بخوبی برداشت می­شود:

"ان بنی امیه اطلقوا تعلیم الایمان و لم یطلقوا تعلیم الکفر اذا احملو علیه لم یعرفوا[6]"؛ "همانا بنی­امیه، آموزش ایمان به مردم را آزاد گذاشتند؛ ولی آموزش کفر و مفهوم و مظاهر و ابعاد آن را آزاد نگذاشتند تا وقتی مردم را عملاً به طرف کفر بردند، آن­ها، نتوانند حق و باطل را بازشناسند."

امام و امت، از واژگانی است که، در فرهنگ اسلامی دارای بار فرهنگی و تعیین کننده راهبرد اسلام در جامعه است. امام، در جامعه اسلامی، پیشوایی است که همراهی و اطاعت آن تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی است. امام، در عرصه حضور، انسان کاملی است که از نظر علمی، دارای علم لدنی و خدادادی است. و در عرصه علم و عمل معصوم است و از خطا و اشتباه و سهو در حکم و موضوع در امان است. و در عصر غیبت، امام کسی است که اوصاف آن، توسط امام معصوم بیان گردیده، کسی که از نظر دانش اسلامی برتر و قابل اعتماد به تشخیص اهل فن و از نظر نفسانی مبری از هوای نفس و مطیع امر الهی است. وجود این عناصر تحلیه و تخلیه شرط بقای امامت است. این شرایط، به تناسب در همه ارکان و پیکره جامعه اسلامی باید جاری و ساری باشد. در این صورت، ریسمان محکم الهی باقی مانده. وحدت کلمه و کلمه توحید تحقق یافته. در غیر این صورت، زمینه ناملایمات و فتنه­ها فراهم می­شود.

از منظر اسلامی، گرچه شرعاً حاکمیت برای خدا و تجویزی است که از جانب خداوند اعلام می شود، مع الوصف، بنای خداوند در تشریع، بر ابلاغ تکلیف و آزاد گذاری افراد است. به همین خاطر بین مشروعیت و مقبولیت حاکمیت تفاوت است. حاکمیت اسلامی وقتی زمینه تحقق می یابد که علاوه بر مشروعیت از مقبولیت نیز بر خوردار باشد[7]"



[1] .  محمد باقرصدر، الاسلام یقود الحیاه،ص19.

[2] . همان ،ص 19.

 

[3] . آل­عمران (3):103.

[4] . نهج البلاغه، خطبه 127.

[5] . بقره:256.

[6] . شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی کلینی ،اصول کافی،‌ ج 2،ص 415؛ به نقل از ره توشه راهیان نور ویژه محرم­الحرام،ص 47 .

[7] .حسن خیری وزوانی، مبانی نظام اجتماعی اسلامی، صص316-312.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۵۸
حسن خیری

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری:

نگاه تکامل‌گرا و توأمان به مادیت و معنویت از مزیت‌های الگوی بومی می باشد. در این الگو نگاه جامعه یک نگاه تک بعدی نیست یعنی ‌مثل بسیاری از مدل‌های غربی مبتنی بر اقتصاد و یا نژاد نیست. این نگاه تکاملی عاملی است تا عناصری که متأسفانه در الگو‌های توسعه مورد غفلت قرار می‌گیرند در این‌جا جایگاه اصلی‌، حقیقی و غیر‌شعاری‌شان را پیدا کنند. برای تدوین الگوی بومی باید چند مسئله را در اولویت قرار دهیم، نخستین مسئله این است که پذیرش‌ اسلام به عنوان دینی که می‌تواند الگوی زندگی را در ابعاد مختلف ارائه ‌کند مورد پذیرش قرار دهیم. چرا که اسلام دارای اصولی ثابت است که می‌توان با توجه به مقتضیات زمان و مکان احکام را از آن‌ استنباط کرد. ما نیازمند این هستیم که با مبانی اسلام درباره عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی آشنایی داشته باشیم، باید این آمادگی را ایجاد کنیم‌ که در عرصه‌های مختلف کارشناسان اجتماعی تربیت شوند تا بتوانند در تدوین الگو کمک کنند و در نهایت از تک بعدی بودن اجتناب ‌شود تا ‌بسیاری از زوایای اسلام نادیده گرفته نشود. اعتقاد به برتری و ضرورت الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در مقایسه با سایر الگوها در میان صاحب‌نظران ضروری است. بعضی‌ها هنوز ضرورت این الگو را احساس نمی‌کنند‌. در حالی‌که باید این مسئله مورد تأکید قرار گیرد که الگوهایی موجود برای ما کارساز نیست و ما را به جایی نمی‌رساند و ما نیازمند این هستیم به سمت فرهنگ، بومیت و ساختارهای اجتماعی‌مان برگردیم و بر اساس آن به تدوین الگو بپردازیم. باید با یک عقل جمعی و کارشناسی‌های حساب شده به آسیب‌شناسی الگوهای غربی دست بزنیم‌ تا نکات مثبت و منفی خودشان را نشان دهند. با توجه به روندی که در ۳۰ ساله گذشته داشتیم و تجاربی که کسب کردیم، می‌توانیم از نتایج این نقد و آسیب‌شناسی‌ها نهایت بهره را ببریم. الگو باید نگاه آینده‌نگر و مسئله محور داشته باشد، بستر‌های لازم برای تدوین یک برنامه و الگوی بومی بر اساس مبانی هستی‌شناسی، انسان‌شناسی، روش‌شناسی و … امکان‌پذیر است‌ و اگر بر اساس تمام رویکردهای مبنایی حرکت کنیم خودمان را از مصلحت‌اندیشی و تکیه بر سلایق گروه‌ها و جناح‌ها نجات می‌دهیم... آن‌چه‌ امروز در اکثر الگوها رایج و مشهود است، محصور شدن در ابعاد اجتماعی است‌ اما دستیابی به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت با توجه به اقتضائات اسلام باعث جامعیت این الگو می‌شود که تأمین کننده نیازهای تمام ابعاد فردی‌، تربیتی، اجتماعی و … است. بهره‌گیری از عنصر اخلاق یکی دیگر از مزیت‌های الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است. بیش‌تر الگوهایی که در جهان وجود دارد، تنها الزامات را مد نظر قرار می‌دهند و مطرح می‌کنند اما الگوی توسعه بومی نه تنها جامعیت دارد که اخلاق محور هم است و چون از خاستگاه دین ماهیت خود را وام گرفته است لذا برتری‌های نژادی، قومی، طبقاتی و امثال اینها در این الگو ملغی می‌شود. الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت محصور در یک ملت و قوم نمی‌شود‌. همان‌طور که انسانیت را مطرح می‌کند ‌به انسان هم بها می‌دهد. یعنی با وجود این‌که این الگو به صورت خاص برای ایران اسلامی تدوین می‌شود اما طمع‌ورزی ملی در آن ملغی است و هیچ‌گاه برای دست‌یابی به مصالح ملی نمی‌شود اقدامی علیه جوامع و قومیت‌ها انجام داد. حقوق به معنای جامع آن مورد توجه این الگو است، این الگو نه تنها به ‌حقوق ملت ایران توجه دارد بلکه به حقوق افرادی که هنوز نیامده‌اند (حقوق آیندگان) هم تأکید می‌ورزد. به علاوه در این الگو نه تنها انسان‌ها حقوقی دارند بلکه باید حقوقی هم برای طبیعت لحاظ شود. یعنی طبیعت هم با این تعریف یک امانت محسوب می‌شود که باید حرمتش محفوظ باشد. به طور کلی می‌توان گفت عناصری که متأسفانه در الگو‌های توسعه مورد غفلت قرار می‌گیرند در این‌جا جایگاه اصلی خودشان را پیدا می‌کند. این اصول و مبانی اصولی ‌‌قابل اتکا هستند، الگوی اسلامی پیشرفت با مزیت‌ها و مختصاتی که گفته شد بر اساس یک مکتب انسان محور به وجود نمی‌آید که با مرگ او از بین برود و یا در بوته آزمون و خطا قرار ‌گیرد. با این مبانی، استفاده ابزاری از الگو ملغی می‌شود و طبیعی است مفاهیم و اصطلاحات باید با توجه به این الگوی جدید باز تعریف شوند. منبع: oiip.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۴۷
حسن خیری

خبر : ۳۵۰۵۲۳ ۱۲ : ۲۵  - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷ سرویس : قرآن و معارف

ا فقه شیعه ظرفیت تمدن سازی را برای جهان دارد ا

خبرگزاری شبستان: اتقان منابع فقه شیعه (قرآن،سنت و اصول و قواعدی که با اشارات و تصریحات معصومین تولید شده ) و «نگاه عقل‌گرایی» در آن ظرفیت تمدن سازی در این فقه را ایجاد می کند.

 حجت الاسلام حسن خیری، رییس دانشگاه آزاد نراق و عضو هیئت علمی دانشگاه در تبیین ظرفیت ها و پتانسیل های فقه شیعه و عوامل پویایی آن در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان گفت: فقه شیعه از یک منبع بیکران قرآن، سنت و عقل برخوردار است یعنی منابع فقهی ما، کتاب آسمانی قرآن، سنت 14 معصوم و احکام عقلی می‌باشد که سازوکاری بسیار متقن برای رسیدن به احکام تولید می‌کنند. هم از این جهت که این احکام برخاسته از متن دین و منابع فقهی خواهند بود و هم بدین جهت که این احکام، احکامی عقلانی هستند که امکان به‌روزرسانی آن همیشه وجود دارد چرا که منابع آن (قرآن، سنت و عقل) همیشه در طول زمان در دسترس است.

وی افزود: علاوه بر این، فقه شیعه دارای اصول ثابتی است که آن را از آسیب تحریف و اعوجاج باز می‌دارد و از طرف دیگر جامعیت قواعد اصولی و قواعد فقهی و امکان رجوع به قرآن و سنت در طول زمان امکان، پاسخ‌دهی به مسایل روز و مستحدثات را نیز ممکن می‌کند. بر این اساس ما یک سرمایه عظیم در اختیار داریم که در طول هزار و اندی سال به بالندگی رسیده و احتیاط‌های فراوانی که فقها به کار برده‌اند برای اینکه بتوانند از متن دین و اصول مسلم مورد تأیید پیشوایان دینی، احکام را استخراج کرده و به قواعد دسترسی یابند باعث شده است که چنین سرمایه عظیمی بدست آید.

این پژوهشگر و محقق حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی در این زمینه، لزوم احتیاط و حفاظت از دین را یادآور شد و گفت: در روایات ما تصریح شده است که «دین برادر توست در حفظ آن احتیاط پیشه کن»، بنابراین احتیاط از تحریف و انحراف و جلوگیری از اینکه چیزی که جزء دین نیست، وارد آن شود از اصول مسلم فقه شیعه است. و همین مسئله باعث می‌شود تا فقه شیعه از برخی اصول که در فقه اهل تسنن وجود دارد مانند استحسانات، تمسک به تمثیل و تشابه در احکام ( که افراد را در دین متوسل به قیاس می کند) برحذر باشد.

فقه شیعه داعیه نظام سازی در دنیای معاصر دارد این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به وجود و تولید ظرفیت های عظیم در فقه شیعه تصریح کرد: این فقه، فقهی است که ظرفیت عظیمی را تولید می‌کند و بر اساس همین فقه است که یک انقلاب بی‌نظیر در جهان معاصر اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر اگر بخواهیم ظرفیت فقه شیعه را مشاهده کنیم در اتفاقات انقلابی که در دوران معاصر رخ داد می‌توان آن را به وضوح دید. انقلاب اسلامی ایران از یک سو پس از سه دهه فعالیت، سرنوشت جهان را متغیر کرد و در یک پیچ تاریخی باعث امید مستضعفان و آزادی‌خواهان جهان شد، در مقابل شرق و غرب ایستاد و استقلال جامعی برای مردم خود به ارمغان آورد؛ همچنین ظرفیتی برای تربیت انقلابی از خود نشان داد و ظرفیت مقاومت در مقابل دشمنان و بدخواهان را نیز ایجاد کرد. از سوی دیگر نیز داعیه تولید برنامه و نظام‌سازی را در دستور کار خود قرار داده و نشان داده است که این قابلیت را دارد.

حجت الاسلام خیری افزود: از همین روست که امروز رییس‌جمهور آمریکا اذعان می‌کند ایران یک کشور بزرگ و ذی‌نفوذ است که استراتژی و راهبرد دارد و ما این همه را مدیون فقه و ولایت‌فقیه هستیم که از متن همان فقه برخاسته است. یعنی همان فقه جواهری که امام (ره) می‌فرمود: بنای ما بر فقه جواهری است که در متن آن پویایی نیز نهفته شده، پویایی‌ای که می‌تواند مسایل را مطابق با زمانه تشخیص دهد.

فقه شیعه از عناصر اصلی برای تمدن سازی برخوردار است  وی خاطرنشان کرد: در مقایسه فقه شیعه و اهل تسنن می توان دریافت که در فقه سایر فرق و مذاهب اسلامی تا چه حد کاستی و نقصان وجود دارد. به رغم اینکه هم کثرت جمعیتی اهل تسنن در جهان بیشتر است و هم در جهان کنونی تحولاتی در متن جامعه آنها اتفاق می‌افتد، اما شاهد بودیم که متمدن‌ترین کشور اهل سنت نتوانست یک سال دوام بیاورد چون ظرفیت و توانمندی لازم در درون فقه آن وجود نداشت . لذا به راحتی اسلام و انقلاب آنها مصادره شد و این مصداق عینی تفاوت فقه شیعه و فقه اهل تسنن است.

رییس دانشگاه آزاد نراق در ادامه ضمن بر شمردن عوامل مو ثر در پویایی فقه تصریح کرد: باید توجه داشت که از یک طرف منابع این فقه (قرآن، سنت 14 معصوم و اصول و قواعدی که با اشارات و تصریحات معصومین تولید شده است) بسیار متقن است و از طرف دیگر «نگاه عقل‌گرایی» در این فقه باعث ویژگی های خاصی درآن می شود، از همین روست که این فقه از عناصر اصلی برای تمدن‌سازی برخوردار است.

مهم‌ترین سرمایه فقه شیعی، زبان قابل فهم برای جهان است وی در ادامه، پویایی، امکان تعامل با سایر تمدن‌ها، طراوت فرهنگی و گزینش برترین‌ها را از جمله عناصر مهم و تاثیرگذار در پویایی فقه شیعه نام برد و گفت: شما می‌بینید که امروز برخی به عنوان دین روحیه تکفیری به خود می‌گیرند و سلفی‌گری می‌شوند در حالی که این از اسلام و از مکتب اهل بیت (ع) به دور است. در فقه شیعه عناصری وجود دارد که می‌تواند تمدن‌سازی کند. لذا این فقه هم اجتهاد در ساحت نظر را تبیین می‌کند یعنی دقیقا بر اساس معیارهای مدنظر، یک مجتهد جامع‌الشرایط که بتواند احکام شرعی را تشخیص دهد به جامعه تحویل می‌دهد و هم اجتهاد عقلانی ایجاد می‌کند که عالم در ساحت عمل است. بعبارت دیگر فقه شیعه عقلا و شیوه‌های عقلانی را به رسمیت شناخته است لذا رسم و رسوماتی که برخاسته از فطرت آدمیان است در این دین مورد تأیید قرار می‌گیرد.

این جامعه شناس دینی خاطرنشان کرد: احکام فقه را به دو بخش می‌توان تقسیم کرد : امضائیات و تأسیسیات. بخش عمده‌ای از مسایل مبتلابه در جامعه در تعاملات، معاملات، اقتصاد و امثال آن جزء امضاییات شارع است که منشأ عقلانی دارد. این هنر اسلام است که بر پایه خرد و فطرت استوار شده و هیچ منعی هم برای پذیرش آداب، رسوم ، اعمال و آرای پسندیده قایل نشده است. لذا تمدن مبتنی بر این فقه می‌تواند پویا و زنده باشد. چرا که هم زبان این دین، برای جهانیان قابل فهم است و هم درصدد است که زبان قابل فهمی برای جهانیان تولید کند و این مهم‌ترین سرمایه فقه شیعی می‌باشد؛

حجت الاسلام خیری افزود: بنابراین می‌توان گفت که فقه شیعه از مضایقه‌هایی که برخی از ادیان و مذاهب دارند، مبرا می باشد. به عبارت دیگر این فقه مضایقه‌ ای برای عرضه به جهانیان ندارد یعنی باب این مکتب به روی جهانیان باز است هم از این جهت که برای هیچ قشر، جنس و هیچ طبقه‌ای محدودیتی برای یادگرفتن این دین ایجاد نشده و همه می‌توانند معارف آن را آموخته، صاحب نظر شده و به درجه اجتهاد رسیده و به اجتهاد خود عمل کنند و هم از این جهت که امکان بهره‌برداری و استفاده همه از آن وجود دارد. لذا در دین اسلام روحانی و مبلغ از قشر خاص و طبقه خاصی نیست بلکه هر کسی می‌تواند عالم و مبلغ دین باشد، ما در این فقه، عالم و دانشمند دینی داریم و روحانی به معنایی که در مسیحیت، کلیسا و کاتولیک مدنظر است در اسلام وجود ندارد.

فقه و تولید علم مفید برای جهانیان و عرضه آن به دنیا عضو هئیت علمی دانشگاه در ادامه با بیان مسایل و مشکلات موجود در این مسیر گفت: بر همین پایه می‌توان مسایل روز را شناخت و حل کرد. یعنی چنین ظرفیتی وجود دارد اما باید از این ظرفیت خوب استفاده کرد، بنابراین اگر مشکلی وجود دارد مشکل سرمایه‌ها نیست بلکه مشکل شناخت سرمایه‌هاست، مشکل آن است که ما با دنیای امروز و نیازهای آن آشنایی کامل نداشته باشیم، یا آشنایی به معارف داشته باشیم اما نتوانیم تزکیه لازم را کسب کرده و اخلاق دینی و علمی و الهی را رعایت کنیم، مشکل در جایی رخ می نماید که ما به گذشته بسنده کرده و گذشته را که به عنوان سرمایه باید از آن استفاده کنیم، ثروت محسوب کنیم و از سرمایه بخوریم به جای اینکه آن را بالنده‌تر گردانیم، مشکل زمانی بروز پیدا می‌کند که ما نتوانیم استعدادهای برتر را جذب کرده و بر روی آنها هم از جهت تعلیم و تزکیه یعنی هم عالم‌شدن و هم بریدن از هواهای نفسانی کار کنیم چرا که اگر این‌گونه شود این افراد تبدیل به عالمی عامل می‌شوند که برای جهانیان علم مفید تولید می‌کنند و آن را به جهان عرضه می‌دارند.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه افزود: طبیعتا چنین نگاه عقلانی، از دانش بشری استفاده می‌کند و آن را دور نمی‌ریزد بلکه پالایش کرده و سره را از ناسره تشخیص می‌دهد، از روش‌های عقلا نیز بهره‌مند می‌شود و از هیچ چیز مفیدی ولو در آن سوی دنیا صرف‌نظر نمی‌کند، مهم آن است که این دانش بر پایه حقانیت و فطرت باشد که منبع آن نیز «ذخیره الهی یعنی قرآن، سنت و پیامبر درونی ما یعنی عقل» است. و معیارهای عقلانی و این که این اصول عقلی در چه جاهایی می‌تواند کاربرد داشته باشد، نیز در این دین تعریف شده است.

اجتهاد پویا یعنی درک مقتضیات زمان و مکان رییس دانشگاه آزاد نراق در تبیین و توضیح نقش و جایگاه عرف در این زمینه ، عرف را همان مقتضیات زمان برشمرد و تصریح کرد: بر اساس آنچه ما نیازهای زمانی و مکانی را درست تشخیص دهیم جایگاه عرف نیز خود را نشان می‌دهد، دین اسلام تحکمی بر کسی ندارد بلکه بر پایه وضعیت موجود، سطح درک و شعور جامعه و میزان استعداد جامعه برای آن نسخه می‌پیچید همچنان که در روایات ما آمده است که پیامبران می‌فرمودند ما به میزان عقل مردم مأمور به انجام رسالت خود هستیم. یعنی حتی پیامبر الهی نیز باید زمان‌شناس و مکان‌شناس باشد به این معنا که بداند در چه زمان و چه محیطی قرار دارد. اصولا اجتهاد پویا به همین معنا است، اینکه گفته می‌شود شما باید از مجتهد زنده تقلید کنید بدان دلیل است که آن شخص به عرف، شرایط جامعه، نیازهای جامعه، میزان فهم و شعور افراد توجه داشته باشد و بر این اساس جامعه را راهبری کند. وی خاطرنشان کرد: اگر عرف جامعه را نشناسیم نمی‌توانیم تصمیم و استراتژی درست و مشخصی داشته باشیم، این موضوع مخصوصا در احکامی که مربوط به اجتماعیات، سیاست، اداره و مدیریت جامع می‌شود نقش پررنگ‌تری می‌یابد به عنوان مثال بحث مصلحت به چه معناست؟ مصلحت یعنی ما بسنجیم که در این شرایط و موقعیت و با این عرف، صلاح در آن است که بر اساس فهم خود از منابع اسلامی چگونه عمل کنیم؟ اما باید توجه داشت که عرف به عنوان یک منبع مطرح نیست بلکه بستری است که احکام اسلامی را در این بستر می‌توان پیاده کرد، بنابراین باید زمینه و بستر کار را بشناسیم. پایان پیام/

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ اسفند ۹۲ ، ۲۰:۳۰
حسن خیری

اولین مرحله تداوم ششمین دوره آموزشی یاران فرهنگ خواهران در واحدنراق برگزارشد

اولین مرحله تداوم ششمین دوره آموزشی یاران فرهنگ خواهران با عنوان توانمندسازی کانون های دانشجویی با حضور دانشجویان منتخب علمی فرهنگی دانشگاه های آزاداسلامی استان مرکزی به میزبانی دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق درسالن کنفرانس دانشکده مدیریت به مدت 3روز برگزارشد .

دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق درافتتاحیه این مراسم ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت :

نراق راباید یکی ازشهرهای تاریخی دانست که انسانهای تاریخ ساز ازآن برخاستند ازجمله ملااحمد نراقی وملامحمدمهدی نراقی ؛وی خاطر نشان کرد که علامه نراقی که یکی ازنظریه پردازان تئوری ولایت فقیه است که اندیشه های سیاسی ایشان تاریخ را متحول نموده است.

دکترخیری درادامه گفت : اساسی ترین موضوع درجوامع بشری مساله وموضوع فرهنگ آن جامعه است وفرهنگ هرجامعه روح آن جامعه است وحیات هرجامعه به فرهنگ ، باورها ، ارزشها ، هنجارها ونمادهای آن جامعه بستگی دارد .

دکترخیری خطاب به دانشجویان شرکت کننده دردوره آموزشی یاران فرهنگ اظهار داشت :

درحقیقت شما دانشجویان ویاران فرهنگ زندگی ، پویایی وحیات جامعه هستید ودرادامه افزود : انقلاب اسلامی ایران هم یک انقلاب فرهنگی بود وهمچنین دین مبین اسلام هم یک دین کاملا فرهنگی است و ماباید از لحاظ تعهد دینی با صلابت واستوار باشیم .

وی درادامه گفت : خودباوری واعتماد به نفس ملت ایران که با توکل به خدای متعال و اتکاء به فرهنگ وتمدن اسلامی وفرهنگ مقاومت وایثار ؛ موجب شکوفایی وشکل گیری انقلاب اسلامی ایران گردید .

رئیس دانشگاه آزاداسلامی نراق وعضوهیات علمی این واحد درادامه افزود : یک جامعه پویا ، فعال وسعادتمند باید نگاهی جدی به مقوله فرهنگ به خصوص مساله امربه معروف ونهی از منکرداشته باشد .

دکترخیری گفت : برای اینکه درامور فرهنگی واجتماعی موفق باشیداولین اصل حضورجدی وفعالانه درعرصه های فرهنگی واجتماعی است وی درادامه ضمن اشاره به حدیث «کونوادعاه الناس بغیرالسنتکم » گفت : باید رفتار وکردارمان مروج دین وفرهنگ اسلامی باشد ودرحقیقت با رفتار خود امربه معروف ونهی ازمنکر کنیم تا درجامعه موثر واقع گردد .

حجت الاسلام خیری درادامه اظهارتش به تفاوت تبلیغات ارشادی وتبلیغات اقناعی اشاره کرد وگفت : آنچه باید یاران فرهنگ وبه طورکلی یک متولی فرهنگی انجام دهد تبلیغات ارشادی است یعنی اینکه بایدتلاش کندانسانهای معاصرنسبت به مسائل فرهنگی ودینی حساس ، دانا وفهیم کند .

دکتر خیری ضمن اشاره به ویژگی های افراد مدینه فاضله ( عدالت ، شجاعت ، عفت وفضیلت ) درپایان سخنانش تاکیدکرد: اگربخواهیم کارفرهنگی جدی وموثری انجام دهیم قطعا باید درتصمیم گیری ها و برنامه ریزی تفاوتهای فرهنگی درنظر گرفت.

درادامه حجت الاسلام حمید سعادتی رئیس دفترفرهنگ اسلامی واحدنراق ضمن تبیین اهداف وفلسفه برگزاری دوره آموزشی یاران فرهنگ ؛گفت شرکت دراین دوره های آموزشی برای دانشجویان و مسئولین کانونهای دانشجویی بسیار حائز اهمیت دانست .

وی درادامه گفت : بسیاری از افراد از تحصیلات عالی برخوردارهستند اما درانجام فعالیتهای اجتماعی ، فرهنگی و... ناتوان وناکارآمدهستند که بافعال سازی کانون های دانشجویی وآموزش مهارتهای لازم به افراد ؛ دانشجویان برای انجام وظایف مختلف فردی واجتماعی آماده ومهیا می شوند .

شایان ذکراست دراین دوره مباحثی همچون حقوق بشراسلامی باحضور دکتر ضیائی فر ، شیوه های برگزاری کرسیه های آزاداندیشی باحضور دکترایمانی مقدم رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه ها ی استان مرکزی ، نقش زن وخانواده درجنگ نرم باحضور سرکارخانم دکتر سمیه آمره باحضوردانشجویان منتخب فرهنگی به مدت 3روز به میزبانی دانشگاه آزاداسلامی برگزارشد.

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی نراق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۵۵
حسن خیری

شورای اداری دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق برگزار شد

شورای اداری دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق با حضوررئیس واحد ،اعضای هیات رئیسه وکارکنان دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق درسالن کنفرانس دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزارشد .

دراین نشست صمیمی کارکنان دغدغه ها ومشکلات وخواسته های خودرا دریک فضای کاملا صمیمی با رئیس واحد درمیان گذاشتند.

حجت الاسلام خیری ضمن پاسخ به خواسته ها وسوالات کارکنان گفت : ماباید ظرفیت ها وپتانسیل واحدنراق را معرفی کنیم .

دکتر خیری تاکید کرد : مسئولین ، کارکنان وهمه ماباید درکارهایمان عرق وتعصب داشته باشیم وباایثار ،همدلی ووفاق بهترین خدمات را به دانشجویان وارباب رجوع ارائه نمائیم .

دکترخیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق وعضوهیات علمی دانشگاه کارکنان را به حفظ اعتبار علمی پژوهشی ، فرهنگی واحدوارتقاء آن توصیه کرد .

حجت اسلام خیری گفت : همیشه تفاوت به معنای تبعیض نیست همه باید به دانشگاه وسازمان احساس تعلق وتعصب داشته باشیم وباجدیت وتلاش مضاعف ظرفیت ها وپتانسیل های موجود را شکوفا کنند .

دکتر حسن خیری؛ ضمن اشاره به فعالیتهای انجام شده درخصوص زیرساختهای اینترنت وشبکه کامپیوتراظهارکرد :سیستم ایمنی سایت وزیرساختهای اینترنت واحدنراق درحد استاندارد وقابل قبول است .

دکتر حسن خیری درادامه سخنانش از اخذرشته های جدید درآینده نزدیک خبر داد .

دکتر خیری درپایان سخنانش از موفقیتهای چشمگیراساتید ودانشجویان در به ثبت رساندن اختراع فیلتراسیون ایزگام واستئارات کلسیم وبحث تجاری سازی آن پرداخت وگفت : دراینده می توان به اینگونه تحقیقات واختراعات به عنوان منابع درامدزایی غیر شهریه به طور جدی نگاه کرد .

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی نراق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۵۲
حسن خیری

از اقتضاءات حماسه آفرینی حضور جدی و مستمر و آگاهانه و متعصبانه در صحنه است . ناتوی فرهنگی تلاش می کند این روحیه نشاط و پویایی را از جامعه انقلابی بگیرد . اسلام هراسی از یک سو و توهین به مقدسات اسلامی از سوی دیگر و درگیر کردن اذهان مردم به امور انحرافی و تخدیری چون مسائل جنسی با این هدف شوم صورت می گیرد.به عبارت دیگر دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می کنند با حساسیت زدایی و بی تفاوت کردن مردم آستانه تحریک را بالا برده و استانه اختلاف را کاهش دهند تا فضای شعوری و ادراکی و تشخیص دوست و دشمن مشوش گردد . محرکی که اضطراب ایجاد میکند اگر با محرکی که با اضطراب ناهمساز است هم راه شود اضطراب ایجاد نمیشود یا کم میشود. و هر قدر تکرار شود و شدت و ضعف آنها تنظیم شود در نهایت به جایی خواهند رسید که محرک اضطراب زای اولیه میآید و اضطرابی نمیآورد. همراه کردن محرک اضطراب زا با محرک ضد اضطراب، حساسیت زدایی است و اگر طی چند مرحله و با برنامه اجرا شود آن را حساسیت زدایی منظم مینامیم. این جریان در سه مرحله صورت میگیرد. این پدیده در حساسیت زدایی دینی بخوبی نمایان است. بیحرمتی به مقدسات اضطراب زا است امّا با ورود موارد اضطراب زا از ضعیف به شدید، حساسیت زدایی صورت می گیرد.

حداقل انرژی لازم برای تحریک یک عضو از بدن را آستانة تحریک آن عضو میگویند.مخاطبان نیز از نظر حساسیت نسبت به موضوعات ارائه شده دارای آستانه تحریک متفاوتاند. آستانه تحریک به عوامل مختلف روانی، ذهنی، زمانی، مکانی، سنی، جنسی، کیفیت پیام، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و... بستگی دارد و قابل کاهش و افزایش است. آنچه تحت عنوان، تسامح و تساهل یا غیرت و تعصب، سعه صدر یا ضیق صدر و امثال آن ارائه میگردد بستگی به آستانه تحریک مخاطبان دارد. حساسیت زیاد نشان دهنده آستانه تحریک پایین است. اصولاً در مسائل که به باورهای جامعه بستگی دارد، از قبیل دین و ملّت و قوم و ارزشهای اجتماعی دینی دارای اهمیّت جامعه دارای آستانه تحریک پایین هستند و عناصر هنجاری در مرحله بعد قرار دارند. این مفهوم با  حساسیت زدایی رابطه دارد.

آستانه اختلاف بیان کننده تعداد تفاوتی است که باید بین دو محرک همگون موجود باشد تا ارگانیزم دوتا بودن آنها را احساس کند. یک صوت چه تعداد باید تغییر یابد تا گوش ما آن را متفاوت از صدای قبلی احساس کند؟ در یک نور رنگی چقدر تغییر باید حاصل شود تا چشم ما آن را غیر از رنگ قبلی ببیند؟ آن تعداد تفاوتی که باید ایجاد شود آستانه اختلاف آن اندام است. این قانون در فرهنگ و جامعه نیز حضور دارد و به عنوان یکی از زمینههای موجود در پیامدهی ما مؤثر واقع میشود. به عنوان مثال اگر در یک جا در آن واحد سی نفر در اثر ترور کشته شوند، برای مخاطبان، قابل توجّهتر است تا به صورت پراکنده صد نفر به قتل برسند. چنانکه هم اکنون اخبار عراق از کشتار مردم در چنین وضعیتی به سر میبرد که بخاطر پراکنده بودن، ذهن مخاطبان را به عمق فاجعه رهنمون نمیکند.

در همین ارتباط «تئوری توجّه» نیز قابل بررسی است. حواس انسان در هر لحظه محرکهای بیشماری را از محیط اطراف دریافت میکند که از میان آنها فقط تعداد اندکی برای ادراک و سایر فرآیندهای ذهنی برگزیده میشود. بسیاری از محرکها از محدوده دریافتهای حسی فراتر نمیروند یعنی به آنها توجّه نمیشود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۴۳
حسن خیری

در بیانات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» درباره اقتصاد مقاومتی نکات زیر نهفته است:

1-   تضمین کننده رشد و شکوفایی کشور در شرایط امروزی: "آن اقتصادى که در شرائط فشار، در شرائط تحریم، در شرائط دشمنى‌ها و خصومتهاى شدید می تواند تضمین کننده‌ى رشد و شکوفائى یک کشور باشد."

2-   مقاومت در مسیر دشوار :"در لابه‌‌‌لاى این مشکلات، در وسط این خارها، گامهاى استوار و همتها و تصمیمهائى هم وجود دارد که بناست از وسط این خارها عبور کند و خودش را به آن نقطه‌‌‌ى مورد نظر برساند؛ وضع کشور الان اینجورى است."

3-   رویکرد مسئله محوری در اقتصاد مقاومتی:"این شعارهاى سال حلقه‌هائى بود براى ایجاد یک منظومه‌ى کامل در زمینه‌ى مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله‌ى جلوگیرى از اسراف، مسئله‌ى همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله‌ى جهاد اقتصادى، و امسال تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى .شما مثل یک ریاضیدانى که میخواهد یک مسئله‌ى مهم ریاضى را حل کند، بر سر این مسئله (اقتصاد مقاومتی) تلاشتان را به کار ببرید و مسئله را حل کنید. شما ریاضیدان بااستعدادى هستید؛ این هم یک مسئله‌ى ریاضى است. اینجورى باید با مسائل گوناگون برخورد کنید

4-   مسئله‌ى مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است." یک بُعد دیگرِ این مسئله‌ى تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلى استفاده کنیم؛ این را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند - دستگاه‌هاى حاکمیتى، مربوط به قواى سه‌گانه - سعى کنند همت را بر این بگمارند."

5-   امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان می تواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه را دارد

6-   استفاده‌ى حداکثرى از زمان و منابع و امکانات. از زمان باید حداکثر استفاده بشود. طرحهائى که سالهاى متمادى طول میکشید، امروز خوشبختانه با فاصله‌ى کمترى انسان مى‌بیند که فلان کارخانه در ظرف دو سال، در ظرف هجده ماه به بهره‌بردارى رسید. باید این را در کشور تقویت کرد.

7-   در پیگیری اقتصاد مقاومتی اعمال سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 قانون اساسی حائز اهمیت است." بر این اساس مردم در عموم فعالیت‌های جامعه اسلامی دخالت داشته و نقشی جدی را برعهده دارند.

8-   از الزامات واگذاری این است که «دولت موظف است نقش جدید خود در سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت بر اقتصاد ملی را تدوین و اجرا نماید.»[1]

9-   بی تردید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی عمومی سیاست های این اصل مهم و نحوه اعمال آن بر عهده رسانه ملی است که در قالب های محتلف برنامه قابل اجرا است .



1-   [1] . آیت‌الله خامنه‌ای، 1385؛حسین عرب اسدی ، سید علی اکبراحمدی و مسعود بنافی، تبیین سیاست های شکل گیری نظام اداره کشور، با تکیه بر راهبرد مردمی سازی، ارائه شده به شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ص؟؟

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ اسفند ۹۲ ، ۲۱:۳۷
حسن خیری