دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

جنبش دانشجویی ومناسبات دولت ها وروشنفکران دینی پس از انقلاب اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه جامعه شناسی سیاسی ،گروه جامعه شناسی، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.

2 دانشیار گروه جامعه شناسی ، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

3 استادیارگروه جامعه شناسی ، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران.

چکیده

توسعه جنبش دانشجویی بعنوان پیشران فعالیت های اجتماعی امروزه یکی از دغدغه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی می باشداما افت شاخص های جنبش دانشجویی ایران درسال های اخیر بیانگر اهمیت بالای نیاز به تفکر و اقدام در راستای توسعه آن می باشد برای دستیابی به مدل نیازبه تحلیل اجتماعی جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی است که چگونگی وچرایی آنرا بیان می دارد با توجه به ابعاد ذکر شده برای جنبش دانشجویی در ادبیات موجود یکی از عناصر بسیار مهم ساختار ها می باشند که بر جنبش تاثیر می گذارد و نکته مهم در مورد ساختارها مناسبات دولت ها و روشنفکران با جنبش می باشد از آنجا که تاکنون به این بعد از تحلیل جنبش دانشجویی توجه نشده است این پژوهش به دنبال یافتن چارچوبی برای تحلیل جنبش دانشجویی در فضای دانشگاه‌ها می باشد.پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نوظهور به تدوین چارچوب توسعه جنبش دانشجویی بر مبنای رابطه دولت ها و روشنفکران با جنبش می باشد. داده برداری از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با جمعی از دبیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و فعالان جنبش دانشجویی از ابتدای انقلاب تاکنون می باشد و طی مصاحبه با ۱۵ نفر اشباع نظری به دست آمده است. چارچوب نهایی پژوهش شامل دو الگوی تشخیص و تعیین افت جنبش دانشجویی و توسعه جنبش دانشجویی می باشد در الگوی تشخیص سه مقوله اصلی علل ضعف جنبش و نشانه های افت شاخص جنبش دانشجویی و عواقب منفی دیده می شود. همچنین در الگوی توسعه جنبش دانشجویی پنج مقوله اصلی شامل ماهیت های تقویت کننده ،پدیده های محوری ،راهبردها و پیامدها وجود دارد.

کلیدواژه‌ها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۰۰ ، ۲۱:۲۴
حسن خیری

در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد؛ کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و جامعه شناسی

کمیسیون  تخصصی  حکمت اسلامی و جامعه شناسی  در راستای نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ازاداسلامی به نقل از واحد قم ، کمیسیون تخصصی  حکمت اسلامی و جامعه شناسی  از سلسله پنل های تخصصی نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی که به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود در دانشگاه آزاد اسلامی قم با حضور صاحب نظران  و اندیشمندان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

در کمیسیون تخصصی  حکمت اسلامی و جامعه شناسی هر یک از صاحبنظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه  مقالات تخصصی خود را  با موضوعات “منطق حاکم بر ارتباط نفس،شاکله و امت ” ؛  “مبانی معرفت شناختی اندیشه های اجتماعی متفکران مسلمان “؛ “درآمدی بر نظریه های جامعه شناسی اسلامی “؛  “تببین مفاهیم انسان دوستی و از خود بیگانگی در اندیشه های مولانا ” ؛  و  “بررسی  مقایسه ای آرا و اندیشه های ابن خلدون و امیل دورکیم با تاکید بر کارکرد نقش همبستگی اجتماعی  در تکوین و تدارم نظام سیاسی”  مطرح و تحلیل و بررسی شد.

گفتنی است کمیسیون  تخصصی  حکمت اسلامی و جامعه شناسی  با سخنرانی   حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم دکتر مجید کافی عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و  دانشگاه   و  با حضور  حجت الاسلام دکتر حسین سوزن چی عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم و دکتر غلامرضا اورعی عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ؛در دانشگاه آزاد اسلامی قم   به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

دکتر حسن خیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم در ابتدای  برگزاری پنل تخصصی کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و جامعه شناسی در سخنانی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم در جهت اعتلای علوم انسانی و هنر اقدامات شایسته ای انجام داده است اظهار داشت :  حرکت در مسیر اعتلای علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت الاسلام دکتر خسروپناه  شروع و اولین همایش حکمت اسلامی و هنر به ابتکار ایشان و با همکاری معاونت علوم انسانی و هنر  دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود.

وی با اشاره به محورهای متعدد اولین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی افزود:  نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی با محوریت حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی،حکت اسلامی و تعالی جامعه شناسی ،حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت ،حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی ،حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی ،حکمت اسلامی و تعالی مدیریت،حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق ،حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبان شناسی ،حکمت اسلامی و تعالی هنر ،حکمت اسلامی و تعالی شهرشناسی و معماری ،حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی ،حکمت اسلامی و تعالی خانواده و حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی به همت معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی  برگزار می شود .

حجت الاسلام دکتر خیری با اشاره به اینکه کمیسیون های  تخصصی  این همایش بصورت ملی و  بین المللی در حال برگزاری و   دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز متولی برگزاری کمیسیون دایمی متو ملی این همایش در حال برگزاری و کمیسیون  تخصصی حکمت اسلامی  و تعالی جامعه شناسی می باشد افزود:  بیش از ۳۰ مقاله به کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی جامعه شناسی در دانشگاه آزاد اسلامی  قم ارسال  که از این بین تعداد چهار مقاله اراوه گردید

حجت الاسلام دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم  درباره مقاله خود که با عنوان  منطق حاکم بر ارتباط نفس،شاکله و امت  در کمیسیون تخصصی  حکمت اسلامی و جامعه شناسی ارایه شد توضیح داد: در این مقاله از واژه شاکله به عنوان واژه ابداعی و اعجازی قرآن کریم یاد شده  و فطرت را از معانی شاکله  بیان  نموده  که استعداد انسان شدن است  که وجه متمایز علوم انسانی و اسلامی و مکتب اومانیستی را تحلیل نموده است .

وی  با بیان اینکه بر اساس روایات قدر وسع و قدر عقل دو عنصر اساسی حاکم بر شاکله است بر  تفاوت بین علوم انسانی اسلامی و سکولار تاکید کرد و افزود:  منطق حاکم بر نفس ؛عقل و تزکیه نفس است لذا منطق حاکم بر امت بر خلاف جامعه مبنتی بر وحدت سلوکی و باور است که در اندیشه شهید مطهری نیز آمده است .

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبد الحسین خسرو پناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی از برگزاری ۱۳ کمیسیون تخصصی در استان ها و داحد های دانشگاهی آزاد اسلامی سراسر کشور  با محوریت نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی  خبر داد و اظهارکرد: امروز کمیسیون حکمت اسلامی و جامعه شناسی به همت دانشمند جامعه شناسی حجت الاسلام دکتر حسن خیری در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار می شود که در برگزاری این کمیسیون تخصصی مقالات بسیاری از خارج از کشور به این کمیسیون ارایه شده است و  تلاش دست اندرکاران این کمیسیون سبب شده است  تا نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی که در سطح بین المللی مطرح شود.

حجت الاسلام خسروپناه افزود:  هر نظریه جامعه شناختی در هر عرصه ای باشد مبتنی بر مبنای فلسفی و نظری است و دین شناسی که در فلسفه وجود دارد می تواند در جامعه شناسی تاثیر گذار باشد.

حجت الاسلام خسروپناه با بیان اینکه علمی سازی جامعه شناسی بسیار حایز اهمیت است  بر تبدیل شدن کمیسیون تخصصی به همایش ملی تاکید کرد و  افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم  همایش ملی با عنوان حکمت اسلامی و جامعه شناسی  را  برگزار  و یک کار گسترده تحقیقاتی ،پژوهشی را مدیریت کند.

دکتر  مجید کافی  عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی با اشاره به اینکه  علوم انسانی را ناظر بر جامعه شناسی و حکمت اسلامی را ناظر بر فلسفه اسلامی می دانیم اظهار کرد: قطعا فلسفه می تواند ریل گزاری کند تا انسان شناسی تحت تاثیر فلسفه شکل بگیرد زیرا علم بطور مستقیم تحت تاثیر فلسفه  مبتنی بر محتوا ، روش ها و آیات علم است.

وی افزود: نظریه مراحل معرفتی به طور فلسفی تدوین شده است و با واقعیت اجتماعی جمع شده است لذا علم فارغ از نگاه فلسفی نیست زیرا اگر نظریه علم را قابل فهم واقعیت در نظر بگیریم بخش زیادی از آن جهان بینی و نگرش انسان به واقعیت تعریف شده است .

حجت الاسلام دکتر حسین سوزن چی عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم نیز در سخنانی   با اشاره به علت   رواج یافتن  علم غرب در کشورهای اسلامی  بر آیه شریفه قرآن کریم مبنی بر( یحق الحق بکلماته ) تاکید و اظهار کرد: قرآن کلام خداست و لفظ آن برای خداوند است اما هنوز نتوانسته ایم به درستی این موضوع را تفسیر کنیم لذا کلمات غربی آنقدر در جامعه احاطه کرده که مفاهیم کلمات را غربی معنا می کنیم .

وی با بیان اینکه علم از مساله شروع می شود افزود: مادامی که روی کلمات  خودمان فکر نمی کنیم مساله ها برای خودمان نیست و مساله های ما غربی است.

حجت الاسلام سوزن چی تاکید کرد: به کلمات با نگاه خودمان بیندیشیم و تا زمانی کلمات را غربی معنا کنیم نمی توانیم اسلامی بیندیشیم زیرا  لفظ قرآن کریم برای خداوند متعال است 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۰:۴۵
حسن خیری