دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

خطبه اول :

نظام اجتماعی اسلام:

فطرت:

امیر المؤمنین(ع) فلسفه بعثت انبیاء را کشف گنجینه نهفته در آدمی دانستند. فَبَعَثَ فِیهمْ رُسُلَهُ، وَ وَاتَرَ إِلَیهِمْ أَنْبِیاءَهُ، لِیسْتَأْدُوهُمْ مِیثَاقَ فِطْرَتِهِ، وَیذَکِّرُوهُمْ مَنْسِی نِعْمَتِهِ، وَیحْتَجُّوا عَلَیهِمْ بَالتَّبْلِیغِ، وَیثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ، ؛ خداوند پیامبران را فرستاد تا از مردم بخواهند به پیمانى که در فطرتشان هست وفا کنند... همچنین پیامبران آمده‏اند تا مردم را آگاه کنند که در عمق روح و عقل آن‏ها گنجینه‏هایى است و به این وسیله مردم از غفلت خارج شوند.[1]

شعری است منسوب به حضرت علی (ع) که طی آن چنین می فرماید:

دوائک فیک و لاتبصر                ودائک منک و لاتشعر

اتزعم انک جرم صغیر              و فیک انطوی العالم الاکبر

و انت الکتاب المبین الذی          با حرفه تظهر المضمر

فلاحاجه لک فی خارج              یخبر عنک بما یسطر

فطرت باید شکوفا شود:

موضوع امتحان شدن با نوشیدن اب در آیه 249 این سوره مبارکه چنین آمده است : فَلَمَّا فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ قالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنِّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّی إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ فَلَمَّا جاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ قالُوا لا طاقَةَ لَنَا الْیَوْمَ بِجالُوتَ وَ جُنُودِهِ قالَ الَّذینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ

 .داوود با قلاب جالوت را از پا دراورد .

شبکه مفهومی موجود در فطرت انسانی:

عقل، دین، حیا، حجاب ، عفاف ، غیرت، حریم

حدیث: همراهی دین و حیا با عقل؛ الحیا و الدین مع العقل حیث کان

  • لاایمان لمن لاحیا له
  • علی قدر الحیا تکون العفه
  • افضل الحیا استحیاءک من الله
  • ان الله یحب الحیی الحلیم العفیف و المتعفف( با مناعت)
  • الاسلام عریان و لباسه الحیاء

حیای خوب و بد

  • من استحی من القول الحق فهو احمق
  • ان الغیره من الایمان
  • پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :  کانَ إبراهیمُ أبی غَیورا و أنا أغیَرُ مِنهُ ، و أرغَمَ اللّه ُ أنفَ مَن لا یَغارُ مِن المؤمنینَ پدرم ابراهیم با غیرت بود و من با غیرت تر از اویم. خدا ، بینى مؤمنى را که غیرت ندارد، به خاک مالد. ( بحار الأنوار : ۱۰۳/۲۴۸/۳۳)

ثمره این شبکه مفهومی: حریم داشتن تبلور آن در روابط و مناسبات اجتماعی و در معماری و تعمال محرم و نامحرم اتفاق می افتد.

خطبه دوم:

تقوا: دلدان به خدا. ان معی ربی سیهدین.

مناسبتها:

جنگ خندق: یک جنگ نابرابر: تمام کفر در برابر تمام اسلام. ایمان امیر المؤمنین و حفظ اسلام

2. روز فرهنگ پهلوانی در همین راستا شهاد حضرت حمزه را گرامی می داریم.

3. روز ملی جمعیت: حیاتی ترین موضوع برای آینده کشور هم از نظر نیروی انسانی و هم توازن جمعیتی

4. وفات حضرت عبدالعظیم حسنی

5. لغو تنباکو اولین اقدام قابل توجه همراهی مردم با مرجعیت در دوران معاصر. از آن زمان دشمنی جدی انگلیس با روحانیت شروع شد. امروز به اوج خود رسیده است.

6. جنگ شناختی

7. درگذشت عالم ربانی آیت الله فاطمی نیا را تسلیت عرض می کنم. از منظر ایشان تضیف رهبری بزرگترین گناه کبیره است.



[1] نهج البلاغه،خطبه اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ ارديبهشت ۰۱ ، ۲۱:۵۹
حسن خیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم خطاب به رئیس جمهور تأکید کرد: نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود و حمایت و تقویت از جوشش علمی در سطح جهانی در دستور کار قرار گیرد.

نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در دیدار با حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان متنی را تقدیم وی کرد که در آن اظهار کرده است: از آسیب‌های اصلی که متأسفانه بعد از ۴۰ سال هنوز وجود دارد و در دوره‌هایی هم بیشتر شد بهره‌گیری نکردن از آموزه‌های اجتماعی اسلامی برای راهبرد پردازی و سیاست‌گذاری است به عنوان مثال راهبرد مصرح قرآنی مبنی بر استقامت، «فاستقم کما امرت و من تاب معک» اتکا نداشتن به ظلمه «لاترکنوا الی الذین ظلموا» و طغیان نکردن و قانون را زیر پا نگذاشتن «و لاتطغوا» که در سوره هود در اواخر عمر شریف رسول‌خدا (ص) به آن دستور داده شده است و در مقاطعی از تاریخ انقلاب توسط دولت‌مردان نادیده گرفته و موجب زحمت برای انقلاب و مردم شد.


بیشتر بخوانید:

حرکت دانشگاه آزاد اسلامی قم در مسیر مهارت‌محوری با ارائه ۱۰۰ ایده


وی فقر را از علل اصلی آسیب‌های اجتماعی دانسته و افزوده است: این عامل از علل دیگر بالارفتن سن ازدواج و تضعیف بنیان خانواده است، وقتی امام معصوم می‌فرمود ازدواج نصف دین است این به این معناست که اگر بخواهیم جامعه را به سمت تعالی ببریم و رضایت‌مندی و امید ایجاد کنیم باید خانواده را دریابیم، این موضوع وقتی با مشکل جمعیت به هم می‌آمیزد، مشکل دوچندان و خطر چند برابر می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفته است: از جمله علل آسیب‌های اجتماعی بحث نابرابری‌های اجتماعی است که یک مصداق پیدای آن حقوق‌های نجومی و نبود اعتدال در پرداخت‌هاست؛ این نابرابرای‌ها در نهادهای آموزش عالی کشور هم دیده می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش مهمی از این آسیب‌های اجتماعی فرهنگی موجود به نهاد آموزشی کشور برمی‌گردد، بیان کرده است: مسئله اصلی درباره نهادهای آموزشی امتداد نیافتن مبانی فلسفی و حکمی اسلامی و بومی در علوم رایج در دانشگاه‌ها به‌ویژه علوم انسانی است؛ چرا شهرسازی ما مشکل دارد، چرا هنرهای زیبا و عمیق و دارای حکمت روبه افول است و در دانشگاه‌ها جایگاه علمی خود را نیافته است و بسیاری از این چراها به بافت و ریخت دانشگاه و نظام آموزشی کشور برمی‌گردد.

به گفته خیری، امتدادیافتن مبانی هستی شناختی، انسان شناخی و روش شناختی در علوم و فنون است که می‌تواند هویت انقلابی، ملی و مذهبی تولید کند کار و امید بیافریند.

بزرگراه امیدآفرینی به دانشگاه‌ها ختم می‌شود

وی افزوده است: اگر دغدغه مقام معظم رهبری و جنابعالی امیدآفرینی است که بزرگراه اساسی آن به دانشگاه‌ها ختم می‌شود، دانشجویی که نمی‌داند چه می‌خواند و تحصیلات به چه درد او می‌خورد و چه مشکلی از زندگی او را حل می‌کند، نمی‌تواند نشاط داشته باشد.

نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نیاز باید زمینه شکل‌گیری رشته‌ها و محتوای آموزشی را جهت دهد با طرح این سؤال که چقدر امروز دانشجویان احساس می‌کنند که تحصیلات آنها برای جهت‌دهی به زندگی و معیشت آنها است؟ بیان کرده است: این غفلت و مشکل در علوم انسانی مضاعف است؛ چرا هنوز از طرح مباحث ارزشی در برخی دانشگاه گریزان هستیم؟ چرا ادبیات بومی در دانشگاه‌ها کم‌رنگ است؟ چرا دائم به بازتولید علوم انسانی وارداتی می‌پردازیم؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزوده است: این مشکل با خودبسندگی اتفاق افتاده در حوزه و دانشگاه در علوم انسانی مضاعف شده امروز حوزه‌ها با دانش‌آموختگان خودشان امور خود را می‌گذرانند و دانشگاه‌ها هم در علوم انسانی با وجود دانش‌آموختگان خود احساس نیاز و مراجعه و گفت‌وگوی کمتری به حوزه دارد؛ بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه از این جهت آسیب جدی دیده است، تولیدات حوزوی کمتر در منابع درسی مورد استفاده قرا می‌گیرد و بالعکس، تعامل و همکاری، گفت‌وگو و تبادل نظر علمی نیز کمتر شده و عملا انشقاقی میان این دو اتفاق افتاده است.

بیانیه گام دوم انقلاب چراغ راه ماست

خیری اظهار کرده است: رفع آسیب‌ها نیازمند برگشت قاطع، عالمانه به ظرفیت‌ها و تراز علمی و فرهنگی همراه با بهره‌گیری از علوم نافع در هر کجای جهان است که در تجربه تمدن اسلامی پیشین ما نهفته و در این ۴۰ سال انقلاب مجدد شکوفا شده و به سوی تمدن‌سازی نوین اسلامی به پیش می‌رود، توجه به ملاحظات مقام معظم رهبری به‌ویژه در بیانیه گام دوم چراغ روشن و راه همواری پیش پای ما نهاده است، همانطور که ملاحظه مباحث مبنایی از نظر حکمت عملی در کنار حکمت نظری که در مدینه‌های فاضله حائز اهمیت است.

وی بیان کرده است: موضوعی که در تمدن‌سازی می‌تواند الگوهای ارزشی را تبیین کند، بر این مبنا دیگر علوم تجویزی را به بهانه غیرعلمی بودن از دانشگاه‌ها نخواهیم راند و ارکان پنجگانه جامعه یعنی معرفت آحاد جامعه، تعاون، عدالت، سعادت و رهبری را در تعالیم هویتی خود خواهیم گنجاند و شاهد فرهنگ‌پذیری بر مدار چهار ارزش شجاعت، عدالت، عفت و فضیلت خواهیم بود.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، امروز ضروری است که قالب‌های مزاحم این حرکت شکسته شود، رویکرد کنشگری بر بوروکراسی‌های دست و پاگیر و ساختارگرا غلبه یابد، نظام انقلابی در عرصه حیات دانشگاهی نظریه‌پردازی شود و به مصداق: و یحق الحق بکلماته ادبیات علمی مبتنی بر خاستگاه بومی اسلامی به عنوان گفتمان پرافتخار ترویج و بر مبنای آن نظریه‌پردازی شود، جوشش علمی از متن جامعه و منطبق با نیازهای تعالی و الهام‌بخش آن در سطح جهانی تقویت و حمایت شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرده است: نگاه به علوم و اقبال به هر یک مجدد بازطراحی شود و علوم‌انسانی به عنوان علوم مؤثر و سرنوشت‌ساز هویتی و فرهنگی هم روند تعالی آن سرعت گیرد و هم در نظام ارزشگذاری موقعیت در خور خود را بیابد.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۰۱ ، ۰۹:۴۲
حسن خیری