دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

شنبه, 09 آذر 1392 ساعت 11:10

جمعت و تعالی 4

مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی که با هدف اشراب قواعد، روح و منطق شریعت در نظام تقنینی کشور شکل گرفته، اقدام به تشکیل گروه‌ های علمی از جمله گروه مطالعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نموده است.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس،  این گروه که با هدف بررسی طرح‌ها و لوایح  مطرح در مجلس شورای اسلامی با درنظر گرفتن اهداف تشکیل این مرکز تأسیس شد، متشکل از یک شورای علمی ثابت و حلقه‌های تخصصی بسته به حوزه کاری موضوعات مطرح می‌باشد. پس از اعلام وصول طرح‌ها یا لوایح در مجلس، موضوعات در شورای علمی گروه مطرح می‌شود تا اعضا نسبت به تعیین اعضای حلقات تخصصی تصمیم‌گیری نمایند.

 پس از تشکیل حلقه و بررسی موضوعات با حضور اساتید و متخصصان حوزه‌های مربوط، گزارش نهایی که توسط دبیر حلقه تهیه می‌شود، به شورای علمی گروه ارائه می‌گردد تا اصلاحات لازم نسبت به آن صورت پذیرد. در نهایت گزارش به‌صورت مکتوب به کمیسیون مربوط در مجلس شورای اسلامی ارائه می‌گردد.

 حجج اسلام آقایان دکتر محمدحسین پوریانی، دکتر حسن خیری، دکتر فاضل حسامی، فرج‌الله هدایت‌نیا و آقایان دکتر رامین تبرائی و دکتر عبدالوهاب فراتی از اساتید حوزه و دانشگاه، اعضای این گروه را تشکیل می دهند.

 "تشکیل یک نشست علمی و چندین حلقه تخصصی در ارتباط با بررسی طرح تشکیل سازمان امر به معروف و نهی از منکر و حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین جوان آراسته به‌عنوان نماینده مرکز تحقیقات اسلامی در کارگروه ارشاد و تبلیغ کمیسیون فرهنگی در ارتباط با بررسی این طرح"، "تشکیل حلقات تخصصی جهت بررسی طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده و حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسامی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای بررسی این طرح"، "تشکیل حلقات علمی برای بررسی طرح احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد کشور با حضور متخصصان این حوزه" و "تشکیل حلقه‌های تخصصی در ارتباط با بررسی طرح جامع رسانه‌های همگانی" از اهم فعالیت‌های این گروه تاکنون می باشد.

 براساس این گزارش، "پیگیری تدوین پیش‌نویس سند ملی مساجد"، "بررسی تهیه پیش‌نویس قانونی در ارتباط با سبک زندگی اسلامی"، "اقدام در راستای تدوین پیش‌نویسی در زمینه قانونی در ارتباط با تولید کالاهای فرهنگی" و "تشکیل حلقه تخصصی در زمینه بررسی طرح تشکیل سازمان‌های مردم‌نهاد" از جمله فعالیت های در دست اقدام این گروه می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آذر ۹۳ ، ۲۲:۰۳
حسن خیری

دومین دوره مسابقات تنیس روی میز برادران دانشگاههای آزاد اسلامی استان مرکزی که به میزبانی واحد نراق درروزهای یکشنبه و دوشنبه 9و10 آذر در محل مجموعه ورزشی این واحد دانشگاهی برگزار گردید ، شایان ذکر است داشگاه آزاد اسلامی اراک در دور تیمی به قهرمانی این دوره مسابقات دست یافت و در بخش انفرادی دانشگاه آزاد اسلامی نراق توانست رتبه اول را کسب نماید .

همچمنین تیم دانشگاه آزاد اسلامی ساوه به مقام نائب قهرمانی و تیم های دانشگاه آزاد اسلامی نراق و محلات به مقام سومی مشترک دست یافتند .

حسینعلی مقامی از دانشگاه آزاد اسلامی موفق شد ، مقام اول انفرادی این دور از مسابقات را از آن خود کند .                      
شایان ذکراست تیم های واحد های دانشگاه آزاد اسلامی اراک ، نراق، ساوه، خمین، آشتیان، محلات دراین دوره از مسابقات شرکت داشتند .
گفتنی است ، اعضای تیم دانشگاه آزاد اسلامی نراق را حسینعلی مقامی، حمیدرضا وکیلی، علی بیات و مصطفی قربانیان 
 و مربی تیم محمود رضا مقامی تشکیل می دادند .

 

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر - جواد طاهرز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۲
حسن خیری

استقبال معاونت حقوقی ریاست جمهوری از پیشنهاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق

سرکارخانم دکتر امین زاده در شورای هماهنگی حقوقی استان مرکزی که با ابتکار استاندار استان مرکزی و با حضور گسترده سازمانهای حقوقی دانشگاهها ، موسسات وسازمان های استان مرکزی درتاریخ 10 آذر93 برگزار شد ؛ خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق اظهارکرد: »»با تشکر از پیشنهاد شما مبنی بر استقرار دفتر شورای حقوقی در دانشگاهها ، این پیشنهاد بسیار خوبی است ومن آنرا پیگیری خواهم کرد .»»

در این مراسم دکتر خیری رئیس واحد نراق به نمایندگی از جامعه علمی استان مرکزی گزارشی از وضعیت رشته های حقوق در دانشگاههای استان مرکزی ارائه کرد .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق گفت : در استان مرکزی 59 دانشگاه دارای رشته حقوق بوده و10256 نفر فارغ التحصیل شده و هم اکنون 7475 نفر در رشته های حقوق اشتغال به تحصیل دارند .

دکتر حسن خیری با بیان ظرفیت های دانشگاههای استان مرکزی حضور اساتید برجسته کشوری ، برخی از نمایندگان مجلس به عنوان دانش آموخته رشته حقوق واحد نراق وتالیف کتاب های ارزشمندی چون اصول فقه کاربردی و عضویت درمحافل علمی چون شورای تحول علوم انسانی و مرکز تحقیقات مجلس وقوه قضائیه را به عنوان مشت نمونه خروار از قابلیت های رشته های حقوق دانست .

وی سپس به بررسی مساله دانشگاه و جامعه پرداخت وسه مساله را یاد آور شد : مساله نخست متوجه دانشگاه عبارت از این است که ضوابط وقوانین حاکم بر دانشگاه ضوابط نسل اولی دانشگاه است و حال آنکه در دانشگاهها تلاش می کنند درمقام دانشگاه کارآفرین ایفا نقش نمایند .

رئیس واحد نراق در ادامه به مساله دوم پرداخت وگفت : مساله دیگرکه متوجه جامعه و مسئولان نظام است این که پاسخ گویی به مسائل خویش را از درون دانشگاهها مطالبه نمی کنند و ارتباط بین دانشگاه وبخش کارشناسی و تصمیم گیری به صورت هوشمند تعریف نشده است . دراین خصوص مدیریت دانش می بایست از نو باز خوانی شود .

دکترحسن خیری درادامه به مساله سوم پرداخت و یاد آورشد : مساله فرهنگ سازی در راستای هریک از مسائل فوق نیز درهر دو بخش وجود دارد .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق در بخش پایانی سخنان خود به ارائه پیشنهاد خود پرداخت واظهار کرد : بهره گیری از مراکز رشد وکلینک های تخصصی ، شناسایی زمینه های همکاری برای نیاز محور کردن فعالیت های پژوهشی دانشگاهها وپیشگیری از اشاعه بازار دلالی وخرید و فروش پایان نامه ، زمینه سازی برای تولید رشته های جدید بر اساس نیازهای امروز واستقرار دفتر شورای حقوقی استان در مراکز دانشگاهی مجری رشته های حقوقی از جمله این پیشنهاد ها بود .

 

 

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نراق

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۲۲:۳۸
حسن خیری

همایش توسعه پایدار با حضور فعال دانشگاه آزاداسلامی واحد نراق برگزارشد .

اولین همایش توسعه پایدار شهرستان دلیجان باحضور جمعی از اساتید ، متخصصین ، صاحبنظران ، دانشگاه های آزاد اسلامی نراق ، دلیجان ، جاسب وپیام نور وسازمان ها و نهادهای نراق و دلیجان برگزارگردید.

ازجمله مباحث این دوره ، می توان به مقوله هایی همچون نگرشی کلی به توسعه شهرستان دلیجان ، ویژگی های توسعه ای شهرستان دلیجان از منظر تطبیقی ، میزان تناسب ، توازن و پایداری در توسعه شهرستان دلیجان ، روند های امروز و چشم انداز های آینده دلیجان ، وضعیت و تحولات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شهرستان دلیجان ، وضعیت و تحولات اجتماعی (جمعیت، مهاجرت ، روابط اجتماعی، تشکل های مدنی ، وضعیت و تحولات اقتصادی (زیرساختها، صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری ،وضعیت و تحولات فرهنگی (آموزش و پرورش، فرهنگ عمومی، تمایزات فرهنگی، ادبیات، هنر، چالش ها و مسائل اقتصادی و صنعتی (تک پایگی اقتصاد و صنعت، نارسایی هایی زیرساختی ، چالش ها و مسائل اجتماعی (نابرابری و فقر، ناهنجاری های اجتماعی ، تعارضات و تنش های اجتماعی چالش ها و مسائل فرهنگی (سرمایه های فرهنگی، فضاهای فرهنگی ،تعارضات فرهنگی، گویش بومی اشاره نمود .

ازدیگر مباحث همایش توسعه پایدار شهرستان می توان به موضوعاتی همچون نقش سرمایه های انسانی (نخبگان، متخصصان، کارآفرینان، زنان، جوانان و ... ) در توسعه پایدار شهرستان ، ایده ها و الگوهای جدید برای توسعه متوازن ، مطلوب و پایدار شهرستان ، نقش سازمان های غیر دولتی، نهادهای مدنی ، تشکل های صنفی و شهروندان در توسعه پایدار شهرستان ، نقش رسانه ها و زیر ساخت های ارتباطات در توسعه پایدار شهرستان دلیجان اشاره کرد .

این همایش که در چند پنل تخصصی موضوعات توسعه پایدار پیگیری می شد ریاست پنل علمی فرهنگ وآموزش همایش با دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق بود .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق ضمن تقدیر وتشکر از مسئولین برگزاری این همایش در ابتدای سخنانش گفت : طیبعا اگر بخواهیم بحث تمدن اسلامی نوین را پیگیری وپایه گذاری کنیم باید به بحث توسعه در ابعاد مختلف آن به خصوص توسعه فرهنگی وتوسعه آموزشی توجه ویژه داشت . باید به توسعه ای که مهمترین سرمایه اجتماعی که همان توسعه انسانی است را مد نظر قرار داد .

خیری درادامه افزود : اگر بزرگان از جمله فارابی ، خواجه نصیرالدین طوسی در قرن دوم وسوم هجری مدینه فاضله را نوشتند یعنی تمدن اسلامی برآگاهی بخشی ومعرفت افزایی احاد افراد جامعه تاکید دارد .

وی در ادامه تاکید کرد : مدینه فاضله وجه ممیزه اش با مدینه جاهله ،مدینه فاسقه ، مدینه ضاله این است که بر اصول آگاهی ومعرفت همراه با عمل استوار است یعنی اینکه عنصرآگاهی ومعرفت که همان حکمت نظری وحکمت عملی به صورت توامان باهم باید مورد توجه آحاد جامعه قرارگیرد .

رئیس وعضوهیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق درادامه گفت : ابن خلدون توصیه می کند اگر می خواهیم یک جامعه مستقلی داشته باشیم باید حاکمان از اجر و قرب دانشمندان ومتفکران را هم به لحاظ پایگاه اقتصادی وهم به لحاظ پایگاه علمی واجتماعی داشته باشند.

دکترخیری افزود : دانشمند واقعی کسی است که به نیاز های واقعی جامعه توجه کند ،یعنی توجه به توسعه پایدار مستلزم رویکرد بومی سازی است یعنی اینکه باید برای دلیجان ، دلیجان برنامه ریزی کند وتوسعه درون زا توسعه ای است که مستلزم برنامه ریزی از پایین دست هاست .

خیری درادامه اظهار داشت : برنامه ششم توسعه در دست بررسی است ، همین همایش می تواند زمینه ای باشد که ابتکار عمل را خود دلیجان به بگیرد وبرای برنامه ششم راه کارها وراه حل ها خود ارائه نماید .

که البته این مهم هم نیاز دارد به ضرورت تحول نظام آموزشی وآمایش سرزمینی که باید مورد توجه قرارگیرد .

خیری درپایان سخانش توجه به توسعه فرهنگی بسیار ضروری قلمداد کرد وگفت : تحول خواهی وامید به آینده وتوجه به سرمایه های تاریخی ، فرهنگی ، آموزشی واجتماعی همان توسعه فرهنگی است که باید مورد توجه والطافت ویژه قرار گیرد .

شایان ذکر است واحد نراق نیز در نمایشگاه توسعه پایدار شهرستان دلیجان که درحاشیه این همایش برگزار شد ، حضوری فعال وپویا داشت که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت .

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نراق

 

 

 

 

 

 

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آذر ۹۳ ، ۲۱:۰۵
حسن خیری