دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه و مدیریت اسلامی93
سال پنجم، شماره19
1. شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری
بهمن حاجیپور- مصطفی بهادران شیروان
کلیدواژهها: شایستگی محوری، دانشگاه مطلوب، اندیشههای مقام معظم رهبری، استاد، دانشجو.
2. تدوین الگوی شایستگیمحوری مدیران فرهنگی- اجتماعی دانشگاهها در ایران
اسالمی
احسان چیتساز- محمدمهدی ذوالفقار زاده- سعید غیاثی ندوشن
کلیدواژهها: الگوی شایستگی، شایستگیهای محوری، مدیران فرهنگی دانشگاه.
3. بررسی تطبیقی سبکهای رهبری موجود دنیا با سبک رهبری امام خمینی; بر
مبنای رشد و تعالی انسان
لطفاهلل فروزنده- میرزاحسن حسینی- محمد ترکمنی
کلیدواژهها: سبک رهبری، سیره امام خمینی;، رفتار فردی، رفتار سازمانی، رشد و تعالی انسان.
4. معیارهای تصمیمگیری در مدیریت دانشگاه اسلامی از منظر آموزههای دینی
حمیدرضا بهرامی- حسن خیری- رضوان نوری علویجه
کلیدواژهها: دانشگاهپژوهی، آموزش عالی، پژوهش، دانش.
5. بررسی تطبیقی جایگاه خالقیت و نوآوری در راهبردهای آموزشی دانشگاههای
اسالمی سطح جهان
حمزه خواستار- امیر اعظمی- مجبتی امیری- عیسی نیازی
کلیدواژهها: دانشگاه اسالمی، خالقیت، مطالعه تطبیقی، تحلیل محتوا، اسناد راهبردی.
6. بررسی تأثیر مؤلفههای رهبری معنوی بر قابلیت یادگیری سازمانی در پژوهشگاه
حوزه و دانشگاه
حسن زارعی متین- سحر نیکمرام- مریم احمدی- فائزه حیدری
کلیدواژهها: رهبری معنوی، قابلیت یادگیری سازمانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
7. رفع موانع تسهیم دانش در سازمان بر پایه آموزههای اسالمی
علیحسین کشاورزی- محمدرضا یکتایی
کلیدواژهها: توسعه پایدار، الگوی FL A، دانشگاه قم، پردیس قم.
شماره: 2
Managment in Islamic University :التین عنوان
ترتیب انتشار: فصلنامه - تابستان 1391
رتبه: ندارد
صاحب امتیاز: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسالمی
مدیر مسئول: حبیب محمدنژاد
سردبیر: حسن زارعی متین
تلفن نشریه: 021-66498784
dislamic5@gmail.com :رایانامه
مدیریت دردانشگاه اسالمی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۵۱
حسن خیری
کد خبر :215432زمان مخابره : ۱۳۹۳/۵/۲۱ - ۱۹ : ۱۷
کتاب فقه اجتماعی


مروری بر کتاب فقه اجتماعیخبرگزاری رسا ـ کتاب فقه اجتماعی (مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه) به کوشش محمدباقر ربانی از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام از چاپ خارج شده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تولید و توسعه دانش، برعهده نخبگان علمی است. از این‌رو، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی کشور باید در این امر دغدغه‌دار و پیشرو باشند. یکی از زمینه‌های مهم تولید علم و کانون‌های مسائل نوپیدا، فقه اجتماعی است که هنوز چیستی، موضوعات و مسائل مربوط به آن به طور دقیق روشن نشده است.

 

کتاب فقه اجتماعی مجموعه‌ای از مصاحبه‌های علمی درباره چیستی فقه اجتماعی و مسائل مربوط به آن است. مطالبی که در این اثر بدان پرداخته شده عبارت است از: «فقه اجتماعی عام و خاص، موضوعات مربوط به جامعه بشری و جامعه مسلمانان، برخی قواعد کلی فقه اجتماعی، نسبت میان فقه اجتماعی با علوم اجتماعی موجود، روش‌شناسی فقه اجتماعی و تعامل فقه و جامعه و اصول کلی فقه اجتماعی»

 

این کتاب مصاحبه‌هایی را با  آیات «محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن اراکی، محمد قائنی» در رابطه فقه اجتماعی انجام داده است که هر مصاحبه‌ای شامل عناوین مختلفی می‌باشد.

 

کتاب فقه اجتماعی از زبان آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی تعریف فقه اجتماعی را این‌گونه به رشته تحریر آورده است: «فقه اجتماعی بخشی از فقه است که موضوعش اجتماع و جامعه است؛ یعنی موضوع آن اشخاص من حیث هوهو و من حیث این‌که یک شخص واحد هستند، نیست؛ بلکه موضوع آن، جامعه است. به عبارت دیگر، فقه اجتماعی، فقهی است که موضوعش جامعه است و مکلف در آن، مکلف معین و مشخصی و اشخاص به نحو واجب کفایی نیست، بلکه جامعه است. از بعضی آیات قرآن استفاده می‌کنیم که شارع در برخی خطابات، اشخاص را در نظر نگرفته و تکلیف را متوجه اشخاص نکرده، بلکه خطاب را متوجه جامعه و امت کرده است.»

 

از دیگر اساتید عبارتند از حجج اسلام: «احمد عابدی، صدیق اورعی، حسن خیری، محمدرضا ضمیری، شمس‌الله‌ مریجی، حسن غفاری‌فر، محمود تقی‌زاده داوری، محمدباقر ربانی، محمدصادق ربانی و محمد زرقانی» و استاد دانشگاه سید حسین شرف‌الدین، که با آنان مصاحبه انجام شده و متن مصاحبه‌های آنان در این کتاب به نگارش درآمده است.

 

در این کتاب اقسام مکلف از زبان آیت‌الله محسن اراکی نوشته شده و آمده است:«افعال مکلفین بر دوگونه است؛ چون مکلف بر دوگونه است. فقه الاجتماع، مبتنی بر فهم و تعریف از نوع مکلف است. مکلفی که احکام شرعی به او تعلق گرفته، گاهی فرد و گاهی جامعه است. این که ما جامعه را به عنوان مکلف بشناسیم و معتقد شویم که کنار تکالیف فردی، تکالیفی داریم که مکلف به آن تکالیف، جامعه بما هو جامعه است، بحث جدیدی است. این از همان مبادی تصدیقیه‌ای است که باید در فقه‌الاجتماع به عنوان مبدأ تصدیقیه تنقیح شود.»

 

کتاب فقه اجتماعی (مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه) به کوشش محمدباقر ربانی به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام  در 237 صفحه با تعداد 1000 نسخه به قیمت 10000 تومان از چاپ خارج شده است./992/پ202/ق

/ پایان خبر /

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۳۸
حسن خیری
مشروطه

پژوهشگر حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 
تزلزل استقلال فرهنگی هدف اصلی مشروطه خواهان غرب‌گراخبرگزاری رسا ـدکتر خیری علما را سرسلسله نهضت مشروطه و مبارزه با استبداد دانست و گفت: در فضای مبارزه علیه استبداد، روشنفکران غربزده هم به علما پیوستند اما با افکار غربی و شعارهای ظاهرپسند به افکار عمومی جهت داده مشروطیت را مصادره به مطلوب کردند و استقلال فرهنگی جامعه را هم مانند استقلال اقتصادی از بین بردند.

حجت‌الاسلام حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق، در گفت­و­گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به جریان مشروطیت و شهادت شیخ فضل­الله نوری اظهار داشت: مردم ایران با رهبری علما برای دفاع از استقلال دینی، فرهنگی و اقتصادی به مبارزه علیه استبداد برخاستند که به مشروطیت شهرت یافت.

 

حجت‌الاسلام خیری در بیان جرقه ­های نهضت مشروطه گفت: اسلام­خواهی مردم، یک و نیم قرن استبداد قاجار، توهین کردن به لباس روحانیت توسط تبعه بلژیکی که از مسؤولان مالیه ایران بود، فلک شدن تجار تهران به دست حکومت و ساختن بانک استقراضی روس در قبرستان مسلمانان را می­توان از جرقه­ های به وجود آمدن مشروطیت به حساب آورد.

 

وی علما را در رأس نهضت مشروطه و مبارزه با استبداد دانست و ابراز داشت: در فضای مبارزه علیه استبداد، روشنفکران غربزده هم به علما پیوستند؛ اما هنگامی که نوبت به نوشتن متن قانون اساسی رسید با اندیشه ­های غرب­گرایانه و شعارهای ظاهرپسند به افکار عمومی جهت دادند و مشروطیت را مصادره به مطلوب کردند و استقلال فرهنگی جامعه را هم مانند استقلال اقتصادی از بین بردند.

 

وی با اشاره به نارضایتی محصلان ایرانی از استبداد تصریح کرد: بعد از برگشتن تحصیل­کرده ­های ایرانی از خارج در عین حالی که از استبداد ناراضی بودند؛ اما جایگزین آنها برای حکومت، برگرفته از فرهنگ غرب بود و با استفاده کردن از الفاظ مشترک معنای غربی و غیر اسلامی آن را در نظر داشتند.

 

وی اختلاف شیخ فضل الله نوری و مشروطه خواهان غربی را در طرح بدیل حکومت دانست و افزود: به علت حمایت بیگانگان از غرب­گرایان در زمان مشروطیت، ناآگاهی مردم از این جریان، شعارهای عامه ­پسند، عدم تجربه و پاسخ­گویی مناسب جریان مذهبی، این جریان در آغاز با موج­سواری پیروز میدان شد؛ اما با شهادت شیخ فضل الله، اقدامات ضد دینی و تشکیل حکومت مستبد پهلوی ماهیت اصلی آنها بر همگان روشن شد.

 

حجت الاسلام خیری تفرقه ­افکنی بین علما را توطئه سیاسی خواند و تأکید کرد: افراد بابصیرتی همچون شیخ فضل الله نوری با آگاهی سیاسی که داشتند احساس خطر کرده به دنبال مشروطه شرعی یعنی قانون اسلامی بودند و در مقابل غرب­گرایان از دودستگی و عدم اتحاد علما سوء استفاده کرده ایشان را به دار آویختند.

 

وی در ادامه با اشاره به عدم جایگاه قوانین غربی در کشور ایران یادآور شد: مردم متدین ایران با فرهنگ غرب بیگانه بوده و سبک زندگی اسلامی داشتند اما حکومت­های مستبد به علما فرصت نمی­دادند که افکار عمومی را با حقیقت اسلام آشنا کنند و غرب­گرایان از این غفلت بهره­ برداری کرده افکار غربی را در قالب واژگان جدید تئوریزه کردند.

 

کارشناس دینی حوزه علمیه قم انقلاب اسلامی را الگوی حکومت اسلامی و نماد سیاست دینی دانست و اضافه کرد: در مدت چند دهه که از انقلاب اسلامی می­گذرد ماهیت غرب برای افکار عمومی روشن­تر شده، جریان مذهبی به تدریج فرصت و آمادگی پاسخگویی و مقابله با غرب­گرایی را پیدا کرده­ است و مردم نیز با بصیرت دینی که به دست آورده­اند در راه دفاع از فرهنگ و ارزش­های اسلامی همیشه حاضر بوده­اند./رسانیوز

/ پایان خبر /

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مرداد ۹۳ ، ۰۰:۰۰
حسن خیری

CIMG6156

نماز پرشکوه جمعه ی این هفته به امامت حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری در مسجد جامع وزوان برگزار گردید . خطیب جمعه ی شهر وزوان در آغاز خطبه ی اول نماز پس از حمد و ثنای الهی ، خود و نمازگزاران جمعه را به تقوای الهی دعوت نمود . اهم مطالب خطبه ی اول نماز بدین شرح است :

CIMG6157

آموزه های اسلامی در رابطه با تکلیف فرد در جامعه ی اسلامی با تکیه بر ۳ اصل مطرح می گردد : تکلیف مداری ، مسئولیت پذیری و امانت داری . انسان باید امانتی را که در اختیار دارد پاس بدارد و از آن استفاده ی درست نماید . مومن کنجکاو است و منتظر فرصت هاست . انسان نباید به امور مسلمین بی تفاوت باشد .

CIMG6154

انسان مومن دغدغه ی جلب رضایت الهی را دارد . انجام اعمال فرع است و هدف قصد قربت است . انسان نباید از کردار و اعمال خود راضی باشد . خداوند انسان را طوری که نیازهای سیری ناپذیری دارد و انسان مسلمان به ” فاستبقوا ” توصیه شده است و قرار است در کارهای خیر سبقت بگیرد .

CIMG6162

خطبه ی دوم نماز با توصیه به تقوا و درود و صلوات بر معصومین و تبریک فرارسیدن عید آغاز شد . اهم مطالب خطبه ی دوم نماز بشرح زیر است :

CIMG6184

انسان دو وظیفه ی تخلیه و تحلیه را بر عهده دارد . تقدم با تخلیه است . آیت الله العظمی بهجت می فرمودند : اول لعن فرستادن است بر کدورت ها و شیاطین و سپس صلوات فرستادن است بر محمد و آل او . ابتدا باید از شیطان بیزاری بجوییم . . شیطان بر هر انسان دروغگو و گناهکاری نازل می شود . دوری از یاد خدا باعث همنشینی با شیطان می شود شیطان گام به گام به سمت انسان می آید . اگر انسان حرام خوار باشد جای پای شیطان را باز کرده است . شیطان دشمن آشکار انسان است . شیطان ناسپاس است و مومن امانت دار است و اینکه انسان دائم طلبکار باشد از خصایص شیطان است . مناسبتهای هفته :

CIMG6183

۵ مرداد سالروز عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷است . یاد شهدای آن عملیات بویژه فرمانده شهید صیاد شیرازی را گرامی می داریم . ۵ مرداد سالروز اقالمه ی اولین نماز جمعه ی پس از پیروزی انقلاب به امامت حضرت آیت الله طالقانی است . در همین رابطه از مردم و ائمه ی جمعه ی منطقه و اعضای محترم ستاد نماز جمعه که این فریضه را هر روز با شکوهتر از قبل برگزار می کنند تشکر می کنیم .

CIMG6182

۱۱ مرداد ، شهادت شیخ فضل الله نوری در سال ۱۲۸۸ است که شهید انحراف از مشروطه بود . شیخ فضل الله طرفدار مشروطه ی مشروعه بود

۱۰ مرداد روز اهدای خون

۹ مرداد ۱۳۶۶ فاجعه ی خونین مکه اتفاق افتاد که عمق عصبانیت امریکا و عربستان را نمودار ساخت .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری امام جمعه ی موقت شهر وزوان در پایان خطبه ی دوم نماز از مردم بخش میمه بدلیل برپایی باشکوه مراسم روز قدس تجلیل کرد و اظهار امیدواری نمود که با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دنیای اسلام در مقابل افزون طلبی های استکبار جهانی و صهیونیست بایستد .

CIMG6179

آقای محسن روستا ، مجری نماز امروز

CIMG6196

CIMG6200

CIMG6198

آقای جهانگیر حدادیان ، عکاس نماز جمعه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۵
حسن خیری

کتاب ومبانی نظام اجتماعی اسلام تالیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد نراق وعضوهیات علمی دانشگاه آزاداسلامی این واحد دانشگاهی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی وابسته به دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به چاپ رسید .

این کتاب پیرامون طرح دانش اسلامی با مبانی اسلامی به معنای بهره گیری از خاستگاه هستی شناسی وانسان شناسی ونظام معرفتی وروش شناختی است که انسان را درمجموعه ای هدف مند ودارای خالق خبیروحکیم می بیند که به او فطرت وعقل بخشیده واورا درتعیین سرنوشت وبهره گیری از طبیعت آزاد گذاشته ودرعین حال اورا امانتداری دانسته که برپایه عقل ووحی ، پاسخگوی رفتارخویش است .

مبانی نظام اجتماعی اسلام دربردارنده مفاهیم ورویکرد های هستی شناختی ، معرفت شناختی ، انسان شناختی وروش شناختی درباره نظام اجتماعی است وبه تحلیل وترسیم شاکله ، عناصروارکان نظام اجتماعی اسلامی وحوزه ها وعرصه های جامعه انسانی با برداشت های قرآنی وروایی وبا بهره گیری از اندیشه وتفاسیر فرزانگان اسلام می پردازد

.

همچنین دکتر محمد حسین پوریانی مدیرمرکز مطالعات فرهنگی  اجتماعی درمقدمه این کتاب آورده است : ترسیم مناسب ازنظام اجتماعی اسلام به عنوان شبکه ای از روابط متقابل ، درچشم اندازی جامع که سامانه تنظیم روابط ومناسبات درآن ، برپایه ایمان ووحی سوارواستواراست ، ازاساسی ترین اهداف این پژوهش بوده و باوربراین است که نظام اجتماعی اسلام به جهات سه گانه «اثرگذاری ، «ماندگاری » ، و«الگومندی » ، الگوهایی را طراحی می کند که تمام شئون زندگی انسان  ازآغاز تافرجام  را دربرمی گیرد .

اثرمبانی نظام اجتماعی اسلام دکتر خیری که نشان از دغدغه مندی این پژوهشگر فرهیخته است ، نظام واجتماع انسانی را با برداشت های قرآنی وروایی ترسیم نموده است .

شایان ذکر است این کتاب درتیراژ 1400 نسخه وبه قیمت 24000تومان روانه بازار کتاب شده است .

 

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۲۸
حسن خیری

 


جلسه شورای دانشگاه با حضور ریاست محترم دانشگاه ، اعضای هیات رئیسه واحد و مدیران گروه های آموزشی دراتاق حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد .

دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدنراق درابتدای این نشست ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات درماه ضیافت الهی وگرامیداشت ماه مبارک رمضان وتسلیت ایام سوگواری مولای متقیان (ع) گفت : فلسفه اصلی این نشست برنامه ریزی اساسی واصولی برای آینده دانشگاه است که برگزاری این قبیل جلسات می تواند آینده وحیات علمی واقتصادی یک واحد دانشگاهی را تضمین کند .

وی درادامه خاطرنشان کرد : حضور فعال وپویای تک تک اعضای هیات علمی واحد درتداوم حیات هر واحد دانشگاهی ضروری واجتناب ناپذیر است وواحد نراق هم ازاین قاعده مستثنی نیست .

 حجت الاسلام خیری درادامه اظهارداشت : باتوجه وجود ظرفیت های عظیم ، پتانسیل ها، امکانات ،زیرساختهای فیزیکی ، کارگاه ها ، تاسیسات ، آزمایشگاه ها ، نیروی انسانی متخصص وپویا درواحدنراق ، آینده پژوهی وبرنامه ریزی به عنوان یک اصل اجنتاب ناپذیر برای دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق می باشد .

وی درادامه تاکید کرد : مجموعه دانشگاهی واحد نراق پیش ازاینکه دچار بحران مالی واقتصادی قرارگیرد ، باید درخصوص بحران های احتمالی درآینده برنامه ریزی وتدابیرلازم را اتخاذ نماید .

دکترخیری رئیس واحد وعضوهیات علمی این واحد دانشگاهی گفت : دانشگاه آزاداسلامی واحد نراق دارای ظرفیت های بسیار گرانبها وارزشمندی است که ازجمله این ظرفیتها هیات علمی و نیروی انسانی متخصص است که به جای اینکه موظفی خودرا درواحد های دیگر جستجوکنند ، باید بتوانیم با همفکری اعضای هیات علمی برای این اساتید کارمفید وموثر درسطح واحد تعریف نمائیم .

دکتر خیری درادامه به ظرفیتهای که می توان ا زتوان اعضای هیات علمی واحد استفاده کرد، اشاره کردوگفت :

ازجمله مواردی که می توان از توان وپتانسیل اعضای هیات علمی واحد درارائه خدمات علمی ، پژوهشی ، اجرایی ومدیریتی به واحد کمک کنند می توان به نانوتکنولوژی ، بیوتکنولوژی ، راه اندازی کلینک های تخصصی حقوق ، مدیریت ، حسابداری ومدیریت مالی ، صنایع وامورفنی مهندسی ، همکاری با مرکز رشد ، مدیریت کارگاه ها ، پیگیری تصویب رشته های جدید ، مدیریت تولید قطعه وایجادنشریه به زبان انگلیسی وراه اندازی آموزشهای مجازی وتاسیس شرکت های دانش بنیان و... اشاره کرد .

وی درادامه اظهارداشت : باتوجه به غیر بومی بودن بیشتر دانشجویان واحد نراق آسیب پذیری خاص خودرا دارد وباید دراین واحد دانشگاهی یک سری کارهای فوق العاده وویژه تعریف کنیم وازاین جهت باید ابتکار عمل را خودش به دست گیرد و برای به دست آوردن ابتکارعمل دوراندیشی لازم وضروری است .

 

دکتر خیری درپایان این نشست از تصویب وعملیاتی کردن مصوبات این جلسه خبرداد وگفت : حضور فعال ، موثر ومفید اعضای هیات علمی الزامی خواهد بود وحداکثر واحدی که اساتید می توانند دریک روز تدریس نمایند 8الی 9 واحد درسی می باشد وهمچنین تغییری درساعات شروع کلاسها رخ نداده وطبق روال گذشته ساعت 8 صبح خواهد بود وهمچنین بررسی راه های کسب درآمد به غیر از درآمدهای حاصل از شهریه دانشجویی مورد تاکید قرارگرفت .

 

 

 

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۳ ، ۰۸:۰۹
حسن خیری