دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۴ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

حجت الاسلام خیری:

مکتب شهید سلیمانی سبب موج‌آفرینی و جریان‌سازی در جامعه می‌شود

 دوشنبه 21 بهمن 1398 - 09:18
   
کد مطلب: 1060568
حسن خیری

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در رویکرد اسلامی، عمل فردی علت غایی و فاعلی دارد؛ اما بعضی از رفتارهای انسان، دارای دلایل مادی نیز هست که شعاع جامعه را در می نوردد و حرکت حاج قاسم سلیمانی سبب موج‌آفرینی و جریان‌سازی در جامعه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در همایش علمی و فرهنگی «گفتمان انقلاب اسلامی ایران» که در سالن ۹دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برگزار شد، اظهار کرد: شهادت سردار سلیمانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود؛ اما ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که رمز موج آفرینی مکتب سردار سلیمانی چیست.

وی افزود: احساس تکلیف و اخلاص انسان در چارچوب تشکیلات ولایت مداری و رابطه امام و امت معنی پیدا خواهد کرد؛ براساس معارف اسلامی، سعه وجودی انسان ها با شعاع عمرشان همخوانی ندارد همچنین انسان تاریخ ساز است و براساس ترکیب فکر و اراده خود می تواند آینده را بسازد.

خیری ادامه داد: انسان خلیفه خداوند در زمین است؛ لذا باید نسبت به کسی که او را جانشین قرار داده، مسئولیت پذیر و امانت دار باشد. لذا دو عنصر امانت داری و مسئولیت پذیری برای انسان ها تعریف شده است که باید در راستای آن تلاش کنند.

وی تصریح کرد: عمل فردی و اجتماعی انسان دارای تفاوت زیادی است؛ عمل اجتماعی در طول و عرض اجتماع نقش آفرینی می کند و تاثیر گذار است. در رویکرد اسلامی، عمل فردی علت غایی و فاعلی وجود دارد اما بعضی از رفتارهای انسان، دارای دلایل مادی نیز هست که شعاع یک جامعه را در می نوردد. این نوع رفتار، عمل اجتماعی نامیده می شود. به عنوان مثال حرکت حاج قاسم سلیمانی سبب موج آفرینی و جریان سازی در جامعه می شود.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شهادت امام حسین(ع) نمونه ای از موج آفرینی و جریان سازی در تاریخ اسلام است که همچنان ادامه دارد؛ شهادت حاج مصطفی خمینی نیز باعث موج آفرینی و زمینه سازی برای انقلاب اسلامی شد، انقلابی که با گذشت ۴۰ سال، همچنان از پویایی و قدرت برخوردار است.

خیری بیان کرد: انسان تکلیف مدار، بر پایه شریعت حرکت می کند و دارای ساختار و چارچوب است؛ به همین دلیل رابطه امام و امت و ساختار مداری، در نظام اسلامی خود را به خوبی نشان می دهد.

وی تاکید کرد: موج آفرینی عاملان و کنش گران انسانی، مقام معظم رهبری را برآن داشت که بیانیه گام دوم را خطاب به آحاد مردم و جوانان تدوین کنند. در واقع مقام معظم رهبری عملکرد عاملان و کنش گران اجتماعی را مورد توجه دادند.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سپاه قدس گفت: سپاه قدس به عنوان یک تشکل اسلامی، با دیگر نهادهای نظامی دنیا متفاوت است؛ چرا که افراد آن فعالیت خود را در راستای حرکت در مسیر خدا انجام می دهند. این نوع ساختار باعث شکل گیری جامعه ای اخلاق مدار، مبتنی بر قانون می شود. به بیان دیگر سپاه قدس، یک تشکل اخلاقی مبتنی بر مبانی نظامی است به توصیف مقام معظم رهبری، رزمندگان بدون مرز هستند.

خیری یادآور شد: در مبانی انقلاب اسلامی، عاملان اجتماعی مانند سپاه و بسیج از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که انسان هایی متعهد آن ها را شکل داده اند.

وی خاطرنشان کرد: برای پاسخ به چگونگی موج آفرینی مکتب حاج قاسم سلیمانی، باید به شخصیت و تشکیلات وی توجه داشته باشیم؛ مقام معظم رهبری در توصیف حاج قاسم سلیمانی از عباراتی مانند شجاع، ذوب در ولایت، ولایتمداری و... استفاده می کنند. همچنین او توانست تشکیلاتی مانند حشد الشعبی و بسیج مردمی عراق شکل دهد که در مقابل داعش ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

167 / 167
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۳۷
حسن خیری

مولفحسن خیری

نوع جلدشومیز
قطعوزیری
زبان کتابفارسی
شمارگان1500
چاپ جاری1
تعداد صفحات544
وزن(گرم)802
شابک:
978-600-195-015-5 
تاریخ ثبتیکشنبه 6 آذر 1390
تاریخ ویرایشسه‌شنبه 19 شهریور 1392
کد 9715
تعداد بازدید: 79
 
کتاب فوق از 7 فصل تشکیل شده است.
چیستی وسایل ارتباط جمعی و پیامدهای آن، بررسی دین و رسانه در عصر رسانه ها و انکاره ها و پارادایم های اسلامی در برخی عناوین محوری و رابطه تلویزیون دین، رویکردها و نظریه های ارتباطات با تأکید بر تلویزیون و اندیشه های اجتماعی پنج اندیشه ور مسلمان (فارابی، خواجه نصرالدین طوسی، علامه طباطبایی، علامه جعفری و استاد مطهری) از مباحثی است که پنج فصل اول را تشکیل می دهد.
در فصل ششم محقق تلاش کرده با ارایه مدل هویت، فضا، مراحل هویت یابی آدمی را در فضای خصوصی و عمومی با توجه بر اقتضائات تعقل و احساسات آدمی تبیین نموده و وضعیت امروز و آینده جهان را ترسیم کند.
در فصل پایانی با ارایه گزارشی پیمایشی قابلیت و ظرفیت مسجد و تلویزیون در ارایه پیام های دینی مقایسه شده است. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) با درک ضرورت ورود به مباحث ارتباطی و تبلیغاتی مطابق با نیاز امروز جوامع این اثر را به جامعه علمی تقدیم کرده است و امید است کتاب فوق زمینه های رشد و تعالی مطالعات اسلامی در زمینه ارتباطات را فراهم نموده و مورد توجه دانش وران عرصه علوم ارتباطی قرار گیرد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۲۳
حسن خیری
جلد کتاب مبانی نظام اجتماعی اسلام
کتاب مبانی نظام اجتماعی اسلام توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری در مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی به انجام رسیده است و در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.
 
مشخصات چاپی
مؤلفدکتر حسن خیری
سال نشر: 1393
قطع اثر: وزیری
قیمت: 240000 ریال
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
شمارگان: 1400
تعداد صفحه: 468
شماره کتابشناسی ملی: 3478560
رده‌بندی کنگره1393 2م9خ/BP230
رده‌بندی دیویی: 483/297
شماره شابک978-600-195-151-0
فصول کتاب
فصل اول: کلیات و ادبیات موضوع
فصل دوم: مفهوم نظام اجتماعی
فصل سوم: هستی‌شناسی
فصل چهارم: مبانی معرفت‌شناختی نظام اجتماعی اسلام
فصل پنجم: مبانی روش‌شناسی نظام اجتماعی اسلام
فصل ششم: مبانی ارزشی نظام اجتماعی اسلام
فصل هفتم: موقعیت انسان در نظام اجتماعی اسلام
فصل هشتم: رویکرد فرایندی اسلام در تولید نظام اجتماعی
فصل نهم: شاکلۀ نظام اجتماعی اسلام
فصل دهم: فرهنگ‌پذیری و کنترل اجتماعی
فصل یازدهم: مبانی نظم اجتماعی
فصل دوازدهم: نابرابری و قشربندی اجتماعی در اسلام
فصل سیزدهم: خصلت تمدنی و شهری اسلام
فصل چهاردهم: توسعه و تکامل در نظام اجتماعی اسلام
فصل پانزدهم: نهادهای اجتماعی
 معرفی اثر
«مبانی نظام اجتماعی اسلام»، از سلسله آثار ارزشمند در زمینة مباحث فلسفة اجتماعی است که در تلاش است تمهیدات کلّی و بنیادینی را برای ورود به مباحث اجتماعی با رویکرد اسلامی فراهم آورد. بازتولید یک نظام جامع، در پویش‌های اجتماعی با استناد و استفاده از منابع غنی دینی، از اساسی‌ترین دغدغه‌هایی است که در شرایط کنونی نظام پژوهشی و آموزشی جامعه دنبال می‌کند. 
ترسیم مناسب از نظام اجتماعی اسلام به عنوان شبکه‌ای از روابط متقابل در چشم‌اندازی جامع که سامانة تنظیم روابط و مناسبات آن بر پایة ایمان و وحی استوار است مهم‌ترین هدف این پژوهش است. تعمق در شالوده‌های نظری هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی در روشی جامع و مناسب، برای پی‌ریزی چنین نظامی با تعمق در آیات و روایات اجتماعی اسلامی از جمله تلاش‌های در این کتاب است.
نویسنده کوشیده است محورهای قابل بحث در نظام اجتماعی را به صورت مجزا در پانزده فصل مورد بررسی قرار دهد. فصل اول که به کلیات و ادبیات موضوع اختصاص یافته، به چارچوب مفهومی بحث مشتمل بر تعاریف فرد و جامعه، رابطة میان آن‌دو و طبقه‌بندی قرائت‌های موجود در بارة اصالت فرد یا جامعه اشاره شده است. فصل دوم مفهوم نظام اجتماعی در رویکردهای مختلف جامعه‌شناختی مورد بحث قرار گرفته است. هستی‌شناسی جامعه عنوان فصل سوم است که به برداشت‌های اندیشمندان اسلامی در بارة هویت، وجود و اصالت جامعه می‌پردازد. فصل چهارم تا ششم به ترتیب به مبانی معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و ارزش‌شناختی نظام اجتماعی اسلام اختصاص یافته است که ابتناء مباحث بر آیات و روایات اسلامی و نیل به یک رهیافت مناسب با اصول و مبانی دینی از دغذغه‌های در این فصول می‌باشد.
در فصل هفتم موقعیت انسان در نظام اجتماعی اسلام با تکیه بر بحث استخلاف آدمی، مسئولیت‌پذیری او در تمام مسیر زندگی فردی و اجتماعی و محتوای درونی انسان از جمله توحیدگرایی، فرجام‌گرایی و فطرت بحث شده است. در فصل بعد، رویکرد فرایندی اسلام در تولید نظام اجتماعی و نیز مراحل تحولی نظام مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین مباحث در این اثر، شاکلة نظام اجتماعی اسلام است که سعی شده در فصل نهم کتاب در کوششی فراخور، نظام مبنایی و بنایی در سلسله مباحث اجتماعی اسلام واکاوی شده و اصول و مبانی، ویژگی‌ها و شاخصه‌ها و بازتولید یک نظام منسجم اجتماعی، با تکیه بر آموزه‌های اسلامی مورد بحث قرار گیرد. فصول دیگر کتاب که مربوط به عناصر اصلی و فرعی درون شاکلة نظام اجتماعی است به مباحثی همچون فرهنگ‌پذیری و کنترل‌اجتماع، مبانی نظم اجتماعی، نابرابری و قشربندی اجتماعی، بحث تمدن و توسعه و تکامل و نهایتا به بحث نهادهای اجتماعی، می‌پردازد
این کتاب منبع بسیار سودمندی برای پژوهشگران جامعه‌شناسی به ویژه با رویکرد فلسفة اجتماعی است. مطالعة این اثر به علاقمندان مباحث جامعه‌شناسی به ویژه دانشجویان سطوح عالی توصیه می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۸ ، ۲۰:۱۹
حسن خیری