دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

مراسم گلباران وعطرافشانی مرقد شهدای گمنام واحد نراق درفرارسیدن سالروز فتح خرمشهر واعیاد شعبانیه با حضورررئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدنراق حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری ، اعضای هیات رئیسه ، اساتید ، کارکنان ودانشجویان برگزارشد .

دکتر خیری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت : آن چیزی را که می شود بیت الغزل شهدای دفاع مقدس وجنگ تحمیلی به بیان امام راحل شنید این است که خرمشهر را خدا آزاد کرد .

دکتر خیری درادامه افزود : اساس کار دفاع مقدس بندگی خداست ، انسان باید توجه داشته باشد طبق آیه قرآن اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری خواهد نمود .امروز بیش از گذشته توجه داشته باشیم که خرمشهر را خدا آزاد کرد وخدا مشکلات را حل می کند ، مبارزه وتلاش خودرا انجام دهیم وبه یاری خدا اعتقادداشته باشیم که این سنت الهی است .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق در ادامه خاطر نشان کرد : تمام تلاش دشمنان این است که این سرمایه های عظیم را از ما بگیرد ، وقتی جامعه روبه افول می رود که به سرمایه های عظیم فرهنگی  اجتماعی خود توجه نداشته باشد .جامعه ای زنده است که از سرمایه های فرهنگی اش محافظت وپاسداری نماید .

دکتر خیری درادامه اظهار کرد : نسلی که خداوند ازآن تعریف می کند نسل سپاسگزاراست واز نسلی که مذمت می کند نسل ناسپاس است .به فرموده قرآن کریم «ان شکرتم لازیدنکم وان کفرتم وان عذابی لشدید»

اگر نعمت های خدا را شاکر باشیم نعمت ها هر آیینه فزونی می یابد واگر کفران نعمت خدا کردید عذاب خداوند شدید است .این آموزه ها سنت های الهی هستند.

دکتر خیری در پایان سخنانش گفت : سربلندی ، عزت وسرافرازی ما در سایه بندگی خدا وتوجه به سنت های الهی محقق می شود .

در ادامه این مراسم رئیس دفترفرهنگ اسلامی واحد نراق حجت الاسلام حمید سعادتی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه وگرامیداشت فتح خرمشهر به بیان ویژگی های حماسه فتح خرمشهر وایثارگران پرداخت وگفت : تقارن این دو مناسبت فتح خرمشهر ومیلاد امام حسین (علیه السلام ) بسیار فرخنده است .

وی درادامه گفت : فتح خرمشهر نقطه عطف ، مهم وبسیار بزرگ وتاثیرگذار در جنگ تحمیلی بود فتح خرمشهر باعث خود باوری در مردم شد ، مردم باور کردند که می توانیم دشمن را از سرزمین خود بیرون کنیم 

قبل از این شرکت کنندگان با نثار دسته گل وقرائت فاتحه به امام وشهیدان ادای احترام نمودند .

شایان ذکر است جواد دهقانی آرانی دقایقی به مناسبت انوار کربلا امام حسین (ع) ، امام سجاد (ع) وحضرت ابالفضل (ع) به بیان منقبت اهل بیت عصمت وطهارت به خصوص سرور وثالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) پرداخت .

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نراق

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۱۴
حسن خیری

سومین شماره دو فصل نامه پژوهش نامه تبلیغ و ارتباطات دینی منتشر شد.

این فصل نامه با مدیر مسئولی دکتر علی معصومی و سر دبیری دکتر حسن خیری منتشر می شود . 

مقالات این شماره :

مبنای مفاهمه در ارتباط میان فرهنگی / حسن یوسف زاده - ابراهیم فیاض

جهانی شدن  و آینده نگاری جایگاه فرهنگ اسلامی/ جعفر رحمان-رضا ابروش

تأثیر مدیریت ارتباطات مجازی بر اخلاق سازمانی/ حسن خیری- محمد حیدری-عباس منصور نژاد

روی آورد قرآنی دعوت، کنش ارتباط هابرماس و نظریه دریافت هال/ سید محمد علی غمامی

کنکاشی در عقلانیت ارتابطی " وینچ" در ارتابط با دیگران/داود رحیمی-علی دهقان طرزجانی

فلسفه اجتماعی هنر صدرایی/ عماد افروغ- محمد آغاسی

نشانی: قم -سه راه سالاریه-مجتمع امین- موسسه آموزش عالی علوم انسانی -دفتر نشریه

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۹:۵۷
حسن خیری

انتشار اولین شماره نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۳۵
حسن خیری
انتشار اولین شماره نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی
نویسنده:
ناشر:
طبقه بندی اثر: نشریه
موضوع:
صفحات: 0
سال نشر: 1393
شماره شابک: 000-000-000-000-0
نوبت چاپ: اول
توضیحات:

صاحب امتیاز: انجمن مطالعات اجتماعی حوزه

مدیر مسئول: حمید پارسانیا

سردبیر: حسن خیری

مدیر داخلی: سیدمحمدعلی غمامی

اعضای هیات تحریریه: حمید پارسانیا، محمود رجبی، حسن خیری، شمس اله مریجی، نصراله آقاجانی،حسن غفاری و محمدرضا ضمیری

همکاران علمی: اصغر اسلامی تنها، علیرضا پویا، سیدمحمدعلی غمامی،سیف اله قنبری نیک، سیدحمید میرخندان، سیدمحمد هاشمیان، حسن یوسف زاده

ویراستار: رقیه چاووشی

قم: بلوار جمهوری اسلامی، کوچه شماره2، ساختمان انجمن های علمی حوزه، انجمن مطالعات اجتماعی حوزه

پست الکترونیکی:  anjomanejtemaei@gmail.com

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۲۱:۳۳
حسن خیری
کد خبر :256813زمان مخابره : ۱۳۹۴/۲/۷ - ۱۴ : ۳۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق: تنها غیرتی که در راستای تکالیف دینی باشد پسندیده است
خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تأکید بر این‌که غیرت و حمیت داشتن باید در راستای بندگی خداوند و تکلیف دینی باشد، گفت: عده‌ای قصد دارند با سوء استفاده از حادثه فرودگاه جده، بحث عرب و عجم را برجسته کنند، این گونه افراد آگاهانه یا جاهلانه آب در آسیاب دشمن می‌ریزند.

حجت الاسلام حسن خیری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، غیرت را نوعی احساس مسؤول بودن در قبال جامعه و اطرافیان خواند و اظهار داشت: مسؤولیت‌پذیری آنقدر مهم است که در نظریه استخلاف شهید صدر، خلیفه بودن را مستلزم دو عنصر مسؤولیت‌پذیری و امانت داری دانسته است از این رو غیرت داشتن و بی‌تفاوت نبودن از اصول ایمان است.

 

دکتر خیری غیرت و صلابت را ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) دانست و یادآور شد:‌ یاران حضرت همچون کوه راسخ و استوار هستند و در امور اجتماعی نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند.

 

فریضه امر به معروف و نهی ‌ازمنکر ناشی از غیرت دینی افراد جامعه است

وی فریضه امربه معروف و نهی ‌ازمنکر را ناشی از غیرت دینی افراد جامعه خواند و خاطرنشان کرد: روح فریضه امربه معروف و نهی ‌ازمنکر به غیرت دینی و مسؤولیت‌پذیری بر‌می‌گردد چنان که حضرت علی(ع) در اموری که حریم الهی محسوب می‌شد با صلابت و غیرت دینی عمل می‌کردند.

 

حجت الاسلام خیری، غیرت دینی را پسندیده و مورد تأیید اسلام دانست و ابراز داشت: هر گونه غیرتی پسندیده نیست بلکه غیرت و حمیت داشتن باید در راستای بندگی خداوند باشد چنان که رسول اکرم(ص)، حمیت جاهلی را مذمت می‌کردند.

 

غیرت در امور مختلف باید متناسب با تکلیف دینی باشد

وی با اشاره به حوادث اخیر فرودگاه جده یادآور شد: با توجه به فاجعه‌بار بودن این گونه حوادث و برخورد با عاملان و دست‌اندرکاران آن، غیرت در امور مختلف باید متناسب با تکلیف دینی باشد از این‌رو اگر عده‌ای قصد داشته باشند با سوء استفاده از جریانی بحث عرب و عجم را برجسته کنند، مباشران و جنایتکاران اصلی را نادیده بگیرند و بر اختلافات قومی دامن بزنند این گونه افراد آگاهانه یا جاهلانه آب در آسیاب دشمن ریخته‌اند و در راستای تحقق اهداف دشمن گام بر‌می‌دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به لزوم حفظ وحدت در سطح داخلی و خارجی اشاره و تأکید کرد: اقدامات تفرقه انگیز و خلاف وحدت، باعث سستی جامعه است و امسال که سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت است باید بیشتر به این امر توجه داشته باشیم و در انتخابات پیش‌رو، باید تقوای سیاسی رعایت شود و مصالح اجتماعی بر فردی ترجیح داده شود زیرا مقاوم سازی فرهنگ، زمینه مقاوم سازی اقتصاد و سایر عرصه‌های اجتماعی است.

 

وی با تأکید بر جدا دانستن عملکرد دولت عربستان با ملت‌های عربی افزود: با توجه به این که بخشی از هموطنان ما در جنوب کشورمان عرب‌ هستند نباید احساسات آنها با شعار «عرب و عجم» جریحه دار شود.

 

تفاوت مسلمانان با تکفیری‌ها در غیرت منطقی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق تفاوت مسلمانان با تکفیری‌ها را در غیرت منطقی خواند و تصریح کرد: غیرت داشتن باید مطابق عقل، شرع، اقتضائات زمانی، مکانی و برمدار عزت، اقتدار، حکمت، انصاف و از روی خیرخواهی، محبت و عادلانه باشد.

 

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و تأکید کرد:‌ حضرت فرمودند «فردی که به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست» یعنی باید غیرت دینی داشته باشد و از مردم مظلوم دفاع کند.

 

حجت الاسلام خیری با اشاره به غیرت ملی افزود: غیرت ملی نیز در ذیل غیرت دینی تعریف می‌شود بنابراین هنگامی که از مرز و بوم خود دفاع می‌کنیم به اعتبار دین و ایمان است که نمی‌خواهیم زیر بار ظلم و ستم باشیم همان‌گونه که قومیت‌های مختلف ایرانی در صحنه 8 سال دفاع مقدس حضور غیورانه‌ای داشتند.

 

انتقال احساس مسؤولیت به نسل جوان بسیار مهم است

وی به آثار بی‌غیرتی در جامعه اشاره و تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن غیرت دینی وجود نداشته باشد افول خواهد داشت؛ غیرت و حساسیت دینی، آستانه تحرک و پویایی یک جامعه است بنابراین انتقال احساس مسؤولیت به نسل جوان بسیار مهم است.

 

دکتر خیری بی‌تفاوتی و کاهش تدریجی غیرت در جامعه را از برنامه‌ریزی‌های دشمن دانست و تأکید کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، باید از یک سو معروف ‌و منکر را بشناسیم و از سوی دیگر با بصیرت، دشمن شناسی کنیم و تحت تأثیر شبهات و القائات دشمن واقع نشویم.

 

وی به نقش علما و نخبگان در ارتقای فرهنگ دینی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد:‌ قلم و سخن نخبگان جامعه اعم از علما، اندیشمندان، سیاستمداران، هنرمندان و رسانه‌ها بر افکار عمومی نفوذ دارد و می‌تواند در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشد.

 

حجت الاسلام خیری با اشاره به تلازم احساس و عقل در زندگی افزود:‌ از دیدگاه بزرگان علم اخلاق، راه‌های رسیدن به حیات طیبه، سطح عقلانی بالا و میزان زیاد احساس و عاطفه است که البته باید جهت دار و سنجیده باشد./908/ت301/ف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۸:۳۴
حسن خیری