دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

                      بسمه تعالی

 

بر اساس آموزه های اسلامی فکر و اراده آدمی اساس حرکت تاریخی است پس حرکت تاریخی حرکت دارای غایت است.آینده فعلا نیست اما در وجود ذهنی وجود دارد . و وجود ذهنی در فکر و اراده انسان تبلور می یابد. ترکیب فکر و اراده آینده را می سازد. در نتیجه :اساس حرکت تاریخی را محتوای درونی انسان می سازد. پس بنای اجتماعی مبتنی بر این محتوای درونی است. از این رو است که اندیشمندان مسلمان نظام اجتماعی آرمانی و فاضله را  بر شناخت و آگاهی انسانی استوار نمودند و در عرصه اراده بر ابتنای بر حکمت عملی عدالت و محبت تأکید نمودند و  بر آنند که  جوامع ضد جامعه فاضله هر قدر از این عنصر بی­بهره باشند، به همان میزان از دست­یابی به سعادت محروم­اند.

بنابر این نظام اجتماعی، فرآیندی است که دائم در حال حرکت است و بر طبق سنت اجتماعی دائم در حال نو شدن است. و دگرگونی محصول اراده و اختیار آدمی است. سر جمع تحولات انسانی در طول و عرض زیست اجتماعی انسان، حقیقتی را تولید می کند که ما از آن با عنوان نظام اجتماعی نام می بریم . طبق حرکت جوهری هر شیء دارای وجود سیال و در حال حرکتی است هر آن غیر از آن قبل است. پس سکون بر اشیاء حاکم نیست فرد و جامعه نیز از این اصل مستثنی نیست هر فرد در هر آن دارای وجودی متمایز است و هر نظام اجتماعی هم با توجه به وجود خاص خویش هر آن دارای وجود خاصی است.

ازاین منظر جامعه، امت، تمدن از گذشته دور تا امروز، یک موجود است ولی موجودی است که کم و بیش هر یک از آحاد جامعه در تحقق آن سهیم بوده اند.از این جهت است که می توان آن را به هر یک نسبت داد و برای هر یک علاوه بر کتاب فردی کتاب جمعی و امتی قائل شد.و بر این مبنا است که، سر جمع رفتار و برآیند آدمیان تولید فتنه ای می کند که آنان که در بر افروختن آن آتش فتنه نقشی نداشته اند هم، در آتش آن می سوزند.این اثر و نتیجه وجودی است که محصول رفتار آزادانه آدمیان، در ساحت سنت الهی، یک جامعه است.

پس گرچه نظام اجتماعی آرمانی در زمان امام زمان(عج) رخ می دهد و جامعه باید خود را برای

آن نظام اجتماعی مطلوب آماده سازد. ولی رسیدن به آن نظام هم محصول رفتار افراد در طول تاریخ  است پس آحاد افراد جامعه باید با درک شرایط و موقعیت ها و فرصت های اجتماعی از وضعیت موجود و میزان درک و فهم افراد در جهت تکامل اجتماعی گام بر دارند. و جامعه را، در سیر حرکت جوهری خود، مطابق تعالی انسانی و شکوفایی فطری یاری رسانند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۰۹:۴۰
حسن خیری

شورای انجمن های علمی حوزه

دومین دوره انتخابات شورای انجمن های علمی حوزه برگزار شد

به گزارش واحد ارتباطات و اطلاع رسانی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه ، این جلسه که در محل دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد با تلاوتی از آیات کلام الله مجید آغاز گردید و طبق برنامه گزارش نهایی توسط مسئول دبیرخانه و رئیس قبلی شوراء ارائه شد و در خصوص موضوعات مختلف بین اعضاء گفتگو به عمل آمد و در نهایت موارد ذیل به تصویب مجمع عمومی شورا رسید.

1.      در خصوص اساسنامه شورا چنانچه نقد و تأملی وجود داشته باشید به شورای آتی ارائه شود تا در مورد آن تصمیم گیری شود؛

2.      لزوم تقویت اتاق فکر انجمن ها و مدیریت حوزه که در سال گذشته تشکیل شده است؛

3.      تمهید مقدمات دیدار انجمن­ها با مراجع و مقام معظم رهبری در سال جاری؛

4.      پیگیری مصوبات و پیشنهاداتی که در دو جلسه گذشته شورا و مسئولان انجمن­ها در حضور مدیریت محترم حوزه های علمیه آیت الله بوشهری داشتند؛

5.      اصلاح برخی از ساختارها و تشکیلات اجرائی و اداری انجمن­ها که مقرر شد توسط نائب رئیس شورا به انجمن­ها ابلاغ شود؛

6.      تایید مصوبات شوراء در 18 جلسه که در دوره اول برگزار شده بود.

در ادامه جلسه انتخابات مجمع عمومی برگزار شد و با رأی اکثریت اعضای حاضر در جلسه آقایان ذیل برای عضویت در شورای و بازرسان انتخاب شدند.

حجج اسلام حمید رضا مطهری، ابوالقاسم علیدوست، محمد جواد رودگر، سید محمد واعظ موسوی، محمد ناصر سقای بی ریا و سید محمود موسوی بعنوان هیئت مدیره شورا و حجج اسلام حسن خیری و سید صادق محمدی بعنوان عضو علی البدل شورا انتخاب شدند.

 همچنین حجج اسلام سید محمد حسین نواب و جمال سروش بعنوان بازرس اصلی و حجت اسلام علی مصلحی بعنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۶
حسن خیری

 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق :

آینده در فکر واراده ماست وما آنرا می یابیم ومی سازیم

به گزارش نماینده خبرنگاری آنا وروابط عمومی واحد نراق : جلسه شورای اداری ونشست هم اندیشی کارکنان پیرامون امام عصر ووظیفه منتظران حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق ، هیات رئیسه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق در سالن شهید مطهری واحد نراق برگزارشد .

دکتر حسن خیری در ابتدای سخنانش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت : درآستانه نیمه شعبان ، میلاد منجی عالم بشریت وعدالت گستر جهان حضرت مهدی (عج) هستیم ، همین طور درآستانه ارتحال حضرت امام رهروراستین امام زمان (عج) هستیم وهمچنین 15 خرداد که آغازگر ومطلع انقلاب اسلامی ونهضت مهدوی (عج) است را گرامی می داریم وارتحال امام وشهدای 15 خرداد را تسلیت عرض می کنیم .

حجت الاسلام والمسلمین خیری بیان کرد : خداوند در آیه شریفه می فرماید که خداوند اراده کرده است که مستضعفین در زمین حاکم شوند وآنها را ائمه ووارث زمین قرار دهد .

وی افزود: بحث اراده خداوند مطرح است که اراده به دسته اراده تکوینی واراده تشریعی است ، طبیعا سنت الهی واراده تکوینی خداوند براین قرار استوارشده است که مستضعفین برزمین حاکم باشند .بعضی از سنتهای الهی هستند که اراده بشر درآن دخیل نیستند وبعضی از سنتها هستند که مشروط به اراده ، تصمیم ، همت انسانی است مثل ان تنصرالله ینصرکم ؛ اگر خدا را یاری کنید خداوند هم شما را یاری خواهد نمود .

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق به دیگر سنتهای الهی اشاره کرد واظهارکرد :« ان شکرتم لازینکم وان کفرتم فان عذابی لشدید » اگر شکر نعمت های خدا را به جا آورید خداوند برشما خواهد افزود واگر نعمت های الهی را ناسپاسی کنید عذاب خدا شدید است ؛ اگر مجاهده وکارزار کردید سنت الهی براین است که به شما پاسخ خواهد داد ،اگر از انقلابی که برپا کردید وزحمت ها ومشقتهای گذشتگان را پاس دارید وقدرنعمت بزرگ انقلاب را بدانید ، خداوند هم شما را از بلاها ومشکلات نجات خواهد داد .

وی درادامه بیان کرد : خداوند این امیدواری را به مستضعفین داده است که مستضعفین در نهایت حاکم ووارث زمین خواهند بود .مراد از مستضعفین کسانی که درراه خدا جان دادند ومجاهده کردند ،اسارت ومرارت کشیدند اینها درحقیقت وارثین زمین خواهند بود .

دکتر خیری افزود : تلاشی که الان ما انجام می دهیم گویا داریم آینده را ترسیم می کنیم ومی سازیم . آینده را گذشتگان ساخته اند ، آینده در فکر واراده ماست وما آنرا می یابیم ومی سازیم .

وی تاکید کرد : نظام مهدوی که انتظار آنرا می کشیم طبق روایات ما از افضل اعمال است ، رفتار ماست که ظهور را نزدیک یا به تاخیر می اندازیم ، اگر رفاه ، امنیت ، فرهنگ وآسایشی هست مرهون تلاش گذشتگان است ؛ تلاش اولیای الهی ، شهدا ، فقها ،علما ، اشک یک پیرمرد وآه مادر شهید جامعه امروز ما را رقم زده است .

عضوهیات علمی واحد نراق در ادامه گفت : ما الان وارث گذشتگانمان هستیم ، ایمان ، امنیت وفرهنگ وهمه داشته هایمان ازگذشتگان به ارث برده ایم ، اگر ماهم انسان خوبی باشیم در این محصول شریک وسهیم خواهیم بود .

دکتر خیری درادامه گفت : عده ای بنام اسلام مسلمان وانسانهای بی گناه را می کشند واینان انسانهای جاهل ونادانی هستند که حضرت رسول (ص) وامام زمان خود را نشناختند ؛ ومصداق حقیقی این روایت هستند که می فرماید : «ومن مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه ».

وی خاطرتاکید کرد : مرض داعش وداعشیان عدم شناخت امام است ، شیعه دوبال ثارالله وبقیه الله ، عاشورا ومهدویت ، دارد وبه دلیل همین اعتقاد راسخ شکست ناپذیراست واعتقاد به ظهور امام زمان نورامید را دردلها زنده نگه می دارد .

ودرادامه این نشست صمیمی کارکنان و معاونین دانشگاه به طرح مسائل ومشکلات حوزه خود پرداختند و درپایان از یکی از همکاران بازنشسته واحد تجلیل به عمل آمد .

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نرا ق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ خرداد ۹۴ ، ۱۹:۰۳
حسن خیری