دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

معاون استاندار قم خبر داد:

دانشگاه آزاداسلامی قم فعال ترین عضوکارگروه های استانداری است

معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری قم با بیان اینکه خدمات دانشگاه آزاد اسلامی در سطح استان ارزشمند است گفت: دانشگاه آزاداسلامی قم فعال ترین عضوکارگروه استانداری است.
کد خبر : 801719

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا قم ؛ دکتر سید مهدی قریشی معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری قم در جلسه ای که به میزبانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و جمعی از مسئولین در سالن جلسات این واحد دانشگاهی برگزار شد در سخنانی با اشاره به تغییرات محسوس دانشگاه آزاد اسلامی قم در چند ساله اخیر اظهار کرد:   با حضور حجت الاسلام  دکترخیری به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در استان قم شاهد هستیم این تغییرات پر شتاب تر شده است.

قریشی با بیان اینکه باید نظام مسائل دانشگاه جمع بندی شود  تاکید کرد : مسائل مربوط به آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی قم در کارگروه های استانداری  پیگیری می شود.

وی بر ارتباط دانشگاهها باید با دستگاههای اجرایی استان  تاکید کرد و افزود:  لازم است ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی قم با استانداری قوی تر شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاداسلامی در استان قم یک ظرفیت ایجاد کرده که باید از آن استفاده کنیم گفت: یک چهارم دانشجویان استان در دانشگاه آزاد اسلامی قم در حال تحصیل هستند. 

معاون استاندار قم گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی قم نبود دختران استان قم می بایست برای ادامه تحصیل به شهرهای دیگر مراجعه می کردند لذا باید مسئولین متوجه خدمات ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی به لحاظ داشتن رشته های متنوع تحصیلی  در سطح استان قم باشند.

وی با بیان اینکه معتقدیم با حضور میدانی مسئولین در سطح استان مسائل و مشکلات استان برطرف می شود بیان کرد: تا کنون 1500 مصوبه در استانداری داشته ایم که 70 درصد آن انجام شده است.

قریشی اظهار کرد : دانشگاهها باید در حل مشکلات جامعه به دستگاههای اجرایی کمک کنند لذا پژوهش های دانشگاهی باید مساله محور باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت مساله محوری دانشگاه آزاد اسلامی قم قابل تقدیر است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید در کارگروه های استانداری حضور فعال داشته باشد. 

معاون استان قم گفت: در حوزه گردشگری سلامت دانشگاه آزاد اسلامی می تواند فعالیت موثری داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری قم  تاکید کرد: دانشگاه های استان قم باید ماموریت محور باشند بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی می تواند ماموریت محور عمل کند. 

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم باید نظام مسائل خود را شناسایی و جمع بندی کند و ماموریت محور فعالیت کند.

قریشی گفت : دانشگاه آزاد اسلامی قم یک مجموعه درآمد و هزینه است و خودگردان عمل می کند و در بخش هایی نیز به دولت خدمات رسانی می کند.

وی ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با دولت بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: می توان با همکاری مجموعه پارک علم و فناوری تورهای بازدید مدیران استان از دانشگاهها انجام شود که در همین راستا لازم است مدیران استان از ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی قم بازدید کنند.

قریشی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاداسلامی قم درکنار سایردانشگاهها در سطح استان بسیار ارزشمند و حائز اهمیت است گفت: نگاه دانشگاه آزاداسلامی به سمت مهارت آموزی به دانشجویان بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است  لذا آماده هر گونه همکاری در موضوع مهارت محوری با دانشگاه آزاد اسلامی قم هستیم.

وی با بیان اینکه نگاه مهارت محور و کارآفرین دانشگاه آزاد اسلامی قم ارزشمند است گفت: لازم است مشکلات دانشگاه آزاد قم  در قالب نظام مسائل؛ جمع بندی و مطرح شود تا قابلیت پیگیری در استانداری داشته باشد.

معاون استاندار قم گفت: افزایش 18 درصدی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی قم نشان می دهد نگاه مردم به دانشگاه آزاد اسلامی قم نگاه خوبی است .

وی افزود: اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم توانسته است با توجه به فضای رقابتی ؛ افزایش دانشجو داشته باشد نشان می دهد جذابیت در دانشگاه آزاد اسلامی قم وجود دارد .

قریشی تاکید کرد: افراد بسیاری در سطح استان دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی قم هستند که بسیار ارزشمند است .

وی گفت: یکی از ماموریت های دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه علوم پزشکی می تواند تامین کادر پزشکی در سطح استان باشد که در همین راستا این واحد دانشگاهی می تواند تفاهم نامه ای با دانشگاه علوم پزشکی قم داشته باشد.

معاون توسعه مدیریت ومنابع استانداری قم  با بیان اینکه در برگزاری رویداد پژوهشی در سطح استان از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی قم استفاده خواهیم کرد افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم باید در کارگروه فناوری اطلاعات و کارگروه پژوهش و فناوری استانداری حضور فعال و موثری داشته باشد.

وی  با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قم هم اکنون یکی ازفعال ترین عضوکارگروه های استانداری است محسوب می شود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم می تواند در قالب مدل مشارکتی؛ مشکل مسکن کارکنان و اعضای هیات علمی خود را برطرف کند.

گفتنی است در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم گزارشی از مهمترین فعالیت های این دانشگاه در سطح استانی و کشوری ارائه نمود.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۳۱
حسن خیری
توسط حجت‌الاسلام خیری تبیین شد؛

عناصر پنجگانه حافظ نظم اجتماعی کدامند؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم ضمن تبیین عاملیت و ساختار در کارگاه آموزشی اندیشه‌ها و وصایای امام عناصر پنجگانه حافظ نظم اجتماعی را برشمرد و گفت: تداوم انقلاب با بصیرت و معرفت اتفاق می‌افتد.
کد خبر : 802801

خبرگزاری آنا از قم، حجت الاسلام حسن خیری در کارگاه آموزشی اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی «ره» که با حضور مدرسین این درس در این واحد دانشگاهی برگزار شد در سخنانی ضمن تبیین عاملیت و ساختار در نظام انقلابی با بیان اینکه عاملان اجتماعی انسان‌های فعال و گزینش گر هستند اظهار کرد: زیست جهان اجتماعی توجیه کننده رفتار انسان‌ها بر اساس اختیار و گزینش گری افراد است و نظام اجتماعی از هنجار‌ها پیروی می‌کند لذا در نظام انقلابی؛ عاملان اجتماعی پیشروان انقلاب هستند.

خیری با بیان اینکه مفهوم انقلاب با تحول، پویایی و با رویکرد انتقادی همراه است گفت: از امتیازات انقلاب اسلامی و منظومه فکری امامین انقلاب این است که انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن خلاصه نکردند و آن را نقطه تکاملی انقلاب محسوب کردند لذا انقلاب یک حرکت مستمر و آغازی برای شکوفایی استعداد انسان است.

وی با اشاره به اینکه در کنار موضوع شریعت بحث ساختار‌ها مطرح می‌شود گفت: ساختار‌ها ضوابط و مقرراتی است که تدوین شده است لذا بسیج یک نمونه تلفیق عاملیت و ساختار است که سبب می‌شود یک بسیجی علی رغم اینکه اختیار دارد، اما بر طبق ضوابط حرکت کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی و آمادگی برای ظهور مطرح شده است.

حجت الاسلام خیری با بیان اینکه امتیاز انقلاب نسبت به انقلاب‌های دیگر رهبری است نه مدیریت افزود: رهبری برای رسیدن به آرمان‌ها نهاد سازی می‌کند لذا یکی از امتیازات انقلاب اسلامی حضور مردم در صحنه است.

وی با بیان اینکه الگوی اسلامی از نظر عاملیت گرایی و ساختار گرایی حائز اهمیت است گفت: حق الله و حق الناس نمونه نگاه عاملیت بر ساختار است، زیرا حق الله ناظر بر مصالح عمومی و حق الاجتماع است.

خیری عناصر پنجگانه حافظ نظم اجتماعی را برشمرد و گفت: پنج عنصر دین، مال، جان، عقل و ناموس حافظ نظم اجتماعی است لذا نظم اجتماعی نمونه‌ای از ساختارگرایی است که حدود حافظ عناصرپنجگانه اند.

وی با بیان اینکه شریعت مدار بودن مصداقی از ساختارگرایی که سبب تولید ساختار می‌شود گفت: شریعت مدار بودن یعنی منطبق با ضوابط و قوانین عمل کردن؛ نه هر چه دلم خواست و این مصداق ساختار گرایی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: امر به معروف و نهی از منکر مصداقی از رویکرد تلفیق عاملیت و ساختار است لذا امر به معروف و نهی از منکر تعهدی نیست یک موضوع عقلی محسوب می‌شود.

خیری با بیان اینکه پیشران تحول اجتماعی عاملان اجتماعی اند نه ساختار هاگفت: در دفاع مقدس اکتفا به ساختار‌ها نکردیم بسیج یعنی احساس تکلیف؛ لذا اگر عاملان اجتماعی نبودند انقلاب رشد نمی‌کرد و به چهل سالگی نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تولیدکننده نظامی اخلاقی بر پایه ساختار و قانون است افزود: الگویی که در نظام انقلابی وجود دارد اختیاری مبتنی بر بصیرت است برآن حاکم است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تاکید کرد: مردم با اختیار و فهم‌ی که داشتند به نظام جمهوری اسلامی روی آوردند، زیرا مردم بصیرت داشتند.

خیری با بیان اینکه نظام اخلاقی بر پایه نظام و ساختار شکل می‌گیرد افزود:ظرفیت بی بدیل عاملیت انقلابی عامل ناکامی انقلاب‌های مخملی و رنگی و جنگ نرم در ایران شد.

وی با بیان اینکه در عنصر توجه به بصیرت؛ عاملان اجتماعی مطرح است گفت: عنصر توجه به عاملیت بر مدار نظام و ساختار امام و امت است که این ساختار امام و امت عاملیت را باز تولید می‌کند.

خیری گفت: ساختار‌ها نقطه عزیمت اند، اما این عنصر عاملیت است که فعال است لذا باید ساختار‌ها تقویت کننده روح نظام جامعه ولایی باشند.

وی با بیان اینکه امروز ما قوی هستیم، زیرا به نظام عاملیت توجه داشته ایم افزود:الگوی عاملیت گرا پیشران ملت‌هایی است که از ایران و نظام انقلابی ایران الگو می‌گیرند.

خیری گفت: دشمن این نکته را درک کرده است که نظام جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری استوار است لذا جهت دهی به افکار عمومی مورد هجمه دشمنان قرار دارد. آن عنصری که نظام را قوی کرده است مردم و افکار عمومی است.

وی گفت: عنصر عاملیت به شدت در معرض غفلت و فراموشی است لذا بصیرت افزایی بسیار حائز اهمیت و فعالیت دانشگاه‌ها در زمینه بصیرت افزایی مهم است، زیرا تداوم انقلاب با بصیرت و معرفت اتفاق می‌افتد.

وی نظام انقلابی ،قانون گذاری ،دعوت به تمدن سازی،استقلال فرهنگی،دیپلماسی ،جنگ و دیپلماسی هوشمند از موئلفه های منظومه فکری امامین انقلاب برشمرد و افزود: برنامه دین ناظر بر عقل ،روح و عمل است لذا عقلانیت حاکم بر برنامه های دینی است. 

خیری گفت: جامعه اسلامی معنویت ،عقلانیت و عدالت در سطح کلان و عقل در برابر جهل،روح برای ایجاد معنویت و عمل برای ایجاد تکلیف در سطح خرد به عنوان پایه های جامعه اسلامی تعریف شده است.

وی با اشاره به پویایی انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی بیان کرد: استقلال فرهنگی و مردم سالاری دینی از موئلفه های منظومه فکری امامین انقلاب است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی یک حقیقتی واحد در جوهره نظام اسلامی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت : دین بدون توجه به خواسته مردم معنا ندارد لذا مردم سالاری دینی به معنای ترکیب دین و مردم سالاری نیست بلکه یک حقیقت واحد و جاری در جوهره نظام اسلامی است. 

وی افزود: قانون گرایی مهمترین عنصر اندیشه های امامین انقلاب است وآزادی در دل مردم سالاری وجود دارد لذا در کلام امام «ره» آزادی به معنای رکن مردم سالاری و آزادی را نعمت الهی می داند.

 خیری بیان کرد: از نظر امامین انقلاب، جنگ حقیقی جنگ بین مستضعف و مستکبر است و اساس جنگ بین حق و باطل تعریف شده است .

وی موئلفه های قدرت را برشمرد و با بیان اینکه احساس هویت و عزت اسلامی یکی از مهمترین موئلفه های قدرت است افزود: قدرت فعال،بصیرت،تبدیل تهدید ها به فرصت ها ،استحکام ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران ،عدم رویارویی دین و ملت ،زبان فارسی به عنوان عاملیت فرهنگ و هویت ،توجه به درس ها و عبرت های تاریخی ،جمعیت ،قانون گرایی از موئله های قدرت است .

وی در پایان سخنان خود دانشگاه وتولید علم،سرمایه اجتماعی،هوشیاری در برابر جنگ نرم ، مراقبت از بدل سازی و اعتماد اجتماعی بسیار حائز اهمیت دانست و مطالبی دراین خصوص بیان کرد.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۲۹
حسن خیری

سخنی با مسئولین

بسم الله الرحمن الرحیم

فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله واولئک هم اولو الالباب(١٨ زمر).

پس از حمد و ستایش خداوند متعال و صلوات بر حضرت ختمی مرتبت حضرت محمد المصطفی(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت.

خداوند را بابت موهبت انقلاب اسلامی شاکریم. این انقلاب"  تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است."[1] انقلاب انسان سازی[2] که "همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد " [3] انقلابی که نوید بخش ورود به تمدن نوین اسلامی است. و سبک زندگی اسلامی بخش حقیقی و اصلی تمدنی آن بشمار می‌رود.

اینک در سالهای اولیه سپری شدن چهل سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاهد حاکمیت دولتی مردمی هستیم که با ولایت‌پذیری و با پشتکار و همراهی همه قوا بارقه امید و اعتماد را در مردم مقاوم و بصیر افزوده و پاسداری از ارزش‌ها و آرمانهای انقلاب اسلامی خشم و ناکامی را برای دشمنان این نظام برانگیخته است.

انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با اعتقاد و تحفظ بر اصل اجتهاد و امکان تغییر رویه‌ها مطابق تشخیص مصالح نظام از سوی مقام ولایت‌فقیه، و با اطمینان از ولایت‌پذیری و رعایت مصالح کلی نظام از سوی دولت مردمی، بر خود لازم می‌داند در خصوص تصمیم اخیر درباره ورود بانوان به ورزشگاهها نکاتی را به دولت و مجموعه تصمیم‌گیران نظام از باب" النصیحه لائمه المسلمین"[4] معروض دارد:

  1. تاکنون چنین بوده‌است که فشار برای رفع محدودیت بانوان در ورود به ورزشگاهها بخشی از طرح دشمنان بوده که سلامت روانی و اجتماعی جامعه را برنمی‌تابند و به بهانه های مختلف برای شکستن این حریم تلاش می‌کنند.
  2. فضای ورزشگاهها بخصوص ورزش فوتبال و بویژه در بازی‌های حساس همچون شهرآوردها به گونه ای است که گاهی امکان کنترل احساسات نیز سخت می‌گردد.
  3. خوشبختانه با تسری انواع ورزش‌ها بدون نگاه جنسیتی امکان بهره‌مندی از امکانات ورزشی برای بانوان همچون آقایان فراهم شده و می توان اشتیاق به حضور در گردهمایی برای تماشای انواع ورزش ها و تخلیه هیجانات را با حفظ حریم جنسیتی مدیریت و الگویی از سبک زندگی اسلامی با پرهیز از الگوهای وارداتی و تهاجمی به فرهنگ را ارائه کرد.
  4. آنچه مسلم است اینگونه فشارهای سازمان‌های بین المللی نظیر فیفا به موضوع حضور بانوان خاتمه نخواهد یافت و در صورتی که بدون تدبیر صورت پذیرد؛ هزینه سازش در برابر زیاده خواهی‌ها بیشتر از هزینه مقاومت خواهد بود.

از این رو، با بهره گیری از فرمایش امیرالمؤمنین که فرمود:  "وَ لَقَلَّما اَدْبَرَ شَىْءٌ فَاَقْبَلَ" [5]دولت مردان عزیز را به پیشگیری از عواقب منفی تصمیمات خویش فراخوانده و درخواست می‌گردد در خصوص اینگونه امور فرهنگی با تأمل بیشتر تصمیم‌گیری نمایند. چه اینکه مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً کَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ وَ مَنْ سَنَّ سُنَّةً سَیِّئَةً کَانَ عَلَیْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى یَوْمِ اَلْقِیَامَةِ[6]...

والعاقبه للمتقین

انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم



[1] مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب اسلام

[2] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فضلا، طلاب و اقشار مختلف مردم قم، به مناسبت سالگرد قیام نوزدهم دى‏ماه، 19/10/1370

[3] بیانیه گام دوم

[4] کلینی، الکافی،‏ ج ۱، ص ۴۰۳، ح ۱ 

[5] ترجمه: هر آینه کم است جریانی‌ که از دست رفته به جای‌ اصلی‌ خود برگردد.( نهج البلاغه خطبه 16)

[6] پیامبر خدا(ص) فرمود: کسى که کار خوبی را پایه گذاری کند از اجر و ثواب آن و ثواب همه کسانی که بدان عمل کردند برخوردار است و کسی که سنت بدی را بنا کند گناه آن و گناه تمام کسانی که بدان عمل کردند متوجه اوست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۰۱ ، ۱۸:۲۸
حسن خیری