دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

ابو سعید خدرى روایت کرده که پیغمبر فرمود :

یخرج رجل من اهل بیتى و یعمل سنتى و ینزل الله له البرکة من السماء وتخرج الارض برکاتها و تملاء به الارض عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً و یعمل على هذه الامة سبع سنین و ینزل بیت المقدس .

مردى از اهل بیت من به سلطنت خواهد رسید که به سنت من (آن طور که باید) عمل نماید و خداوند از آسمان براى وى روزى فرستد، و زمین آنچه دارد، بیرون دهد و او زمین را پر از عدل کند چنان که پراز ظلم و ستم باشد او به بیت المقدس درآید و هفت سال سلطنت نماید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۳ ، ۲۰:۳۹
حسن خیری

 وَ قالَ علی عَلَیْهِ السَّلامُ: [ خالِطُوا النّاسَ مُخالَطَةً اِنْ مِتُّمْ مَعَها بَکَوْا  عَلَیْکُمْ، وَ اِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا اِلَیْکُمْ. وَ اسْکُنِ الاَْمْصارَ الْعِظامَ، فَاِنَّها جِماعُ الْمُسْلِمینَ. وَ احْذَرْ مَنازِلَ الْغَفْلَةِ وَ الْجَفاءِ وَ قِلَّةِ الاَْعْوانِ عَلى طاعَةِ اللّهِ. وَاقْصُرْ رَأْیَکَ عَلى ما یَعْنیکَ. وَ اِیّاکَ وَ مَقاعِدَ الاَْسْواقِ، فَاِنَّها مَحاضِرُ الشَّیْطانِ وَ معاریضُ الْفِتَنِ. وَ اَکْثِرْ اَنْ تَنْظُرَ اِلى مَنْ فُضِّلْتَ عَلَیْهِ، فَاِنَّ ذلِکَ مِنْ اَبْوابِ الشُّکْرِ. وَ لا تُسافِرْ فى یَوْمِ جُمُعَة حَتّى تَشْهَدَ الصَّلاةَ، اِلاّ فاصِلاً فى سَبیلِ اللّهِ، اَوْ فى اَمْر تُعْذَرُ بِهِ. وَاَطِعِ اللّهَ فى جُمَلِ اُمُورِکَ، فَاِنَّ طاعَةَ اللّهِ فاضِلَةٌ عَلى ما سِواها. وَ خادِعْ نَفْسَکَ فِى الْعِبادَةِ، وَ ارْفُقْ بِها و لا تَقْهَرْها، وَ خُذْ عَفْوَها وَ نَشاطَها، اِلاّ ما کانَ مَکْتُوباً عَلَیْکَ مِنَ الْفریضَةِ، فَاِنَّهُ لابُدَّ مِنْ قَضائِها وَ تَعاهُدِها عِنْدَ مَحَلِّها. وَ اِیّاکَ اَنْ یَنْزِلَ بِکَ الْمَوْتُ وَ اَنْتَ آبِقٌ مِنْ رَبِّکَ فى طَلَبِ الدُّنْیا. وَ اِیّاکَ

         و آن حضرت فرمود: با مردم آنچنان معاشرت کنید که چون از دنیا رفتید بر شما بگریند، و اگر زنده ماندید به شما میل نمایندکه هر دوستى را از دوستش مى شناسند. در شهرهاى بزرگ مسکن گزین که آنجا مرکز اجتماع مسلمین است، از اقامت در مراکز غفلت و ستمکارى و آنجا که مددکاران بر طاعت خدا اندکند بپرهیز. اندیشه ات را در امورى که به کارت آید مشغول دار. از نشستن در گذرگاههاى بازار حذر کن، زیرا آن مراکز محل حضور شیطان و پیش آمدن فتنه هاست. در رابطه با کسى که تو را بر او برترى داده اند زیاد توجه داشته باش،که این توجه از جمله راههاى شکرگزارى است. در روز جمعه سفر مکن تا به نماز جمعه حاضر شوى، مگر سفرى که براى جهاد بروى، یا کارى که نسبت به آن معذورى. در تمام کارهایت از خدا اطاعت کن، که اطاعت از خدا از همه چیز برتر است. نفس خود را در عبادت بفریب، و با او به رفق و مدارا باش و به او سختگیرى مکن، و زمانى که نشاط و فراغت دارد به عبادتش آر، مگر در آنچه بر تو واجب است، که تو را از انجامش و مراعات آن در زمان معینش چاره اى نیست. بترس از اینکه مرگ بر تو درآید و تو در آن وقت براى به دست آوردن دنیا از خداوندت فرارى باشى. از همنشینى

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۳ ، ۲۳:۳۸
حسن خیری

جامعه دینی ،جامعه است که برای رسیدن به رستگاری نیاز به پیشرفت و تحول و تکامل دائمی است . بنا بر این پیش از این که به مدیری نیاز داشته باشد که نظم و انضباط و ثبات و استقرار را تأمین نماید ، نیاز به رهبری است که آرمان ها را تبیین نماید و خط مشی ها را تدوین کرده و  جامعه را از سکون و سقوط پاسداری نماید .

در حالی که مدیر بیشتر به برنامه ریزی و سازمان دهی و کنترل و تصمیم گیری و حل مسئله می پردازد ؛ رهبری به ایجاد حساسیت نسبت به موضوعات ، تولید مسائلی که زمینه تحرک را فراهم می کند ، ایجاد انگیزه و نشاط و امید و دلخوش نبودن به موفقیت های مقطعی و جهت دهی و نصب راهنما برای حرکت می پردازد . پیامبر اسلام ،در حالی که مؤمنان با یک خرما برای چند نفر به عنوان خوراک روزانه سر می کردند و در حال حفر خندق بودند تا خود را از هجوم مشرکان یکپارچه شده بر هانند ، با هر جرقه کلنگ، از سقوط امپراطوری های آن زمان خبر می داد .  علمای مدیریت،  رهبری را این گونه تعریف کرده اند :" ...رهبری  فرایند نفوذ گذاری بر مردم است به طوری که از روی اشتیاق و میل کوشش هایشان را برای رسیدن به هدف های گروهی متمرکز نمایند " ( فخیمی : 293)

مدیر

رهبر

مدیران اداره می کنند

مدیران نگهداری می کنند

مدیران کنترل میکنند

مدیران چگونگی و چه موقع را سؤال میکنند

مدیران تقلید می کنند

مدیران دید کوتاه مدت دارند

مدیران شرائط موجود را قبول می کنند

رهبران ابداع می کنند

رهبران توسعه می دهند

رهبران الهام بخش  هستند

رهبران چرا و چه را سؤال می کنند

 رهبران به وجود می آورند

رهبران دید بلند مدت دارند

رهبران شرایط موجود را به چالش می کشند

( فخیمی : 301 به نقل از رهبری نوشته هیوز و دیگران :11)

 ابتنای جامعه اسلامی بر اعتقاد و عشق به پیشوایان دینی زمینه ساز ظهور رهبرانی است که کم و بیش دارای نوعی اقتدار کاریزمایی هستند .  اصولاً رهبری تحول و تغییر بدون بهره داشتن از این ویژگی کار آمد نخواهد بود . بر این اساس رهبری کاریزماتیکی امکان ظهور دارد که دارای ویژگی های زیر است :

"پیروان به درست بودن اعتقادات و باورهای رهبر اطمینان دارند .

عقیده و باورهای پیروان شبیه باورهای رهبران است .

پیروان رهبرانشان را بدون قید و شرط قبول دارند .

 پیروان احساس تعلق و وابستگی به رهبرشان می کنند.

 پیروان مشتاقانه از رهبر خود اطاعت میکنند .

پیروان احساس پایبندی عاطفی نسبت به سازمان و مأموریت خود دارند .

 پیروان دارای هدف های متعالی می باشند .

پیروان با توجه به اعتقاد به عقاید و تصمیمات رهبر بر این باورند که می توانند در کسب موفقیت در مأموریت گروهی سهیم باشند. "( فخیمی: 333)

پیشوایان دینی در نظام اجتماعی اسلام دارای اقتدار های چند گانه ای هستند که بر توان آنها در پیشبرد امور می افزاید . آنان :

دارای اقتدار مرجعیت رسمی اند .این اقتدار را از سوی خداوند کسب شده و با معجزه و کرامت و استنادات قابل اعتماد  برای مؤمنان اثبات گردیده است .

دارای قدرت تخصص اند . این اقتدار برای پیامبر و ائمه با علم خدا دادی برای مؤمنان محرز شده و برای پیشوایان بعدی با اعلام نظر کارشناسان خبرویت آنان به اثبات می رسد .

اقتدار آنها دارای ضمانت اجرا است . این ضمانت اجرا در جامعه ایمانی که حقوق آن نیز به اخلاق آمیخته است و از پشتوانه  اخلاقی و وجدانی بهره مند است ، نیروی عظیمی را در اختیار متولیان جامعه اسلامی می نهد. که شوق به شهادت و رضایت الهی از مصادیق آن به شمار می ورد.  

 پیشوایان دینی با پیشگامی در اعتقاد به آنچه دیگران را به آن می خوانند و عمل به آنچه می گویند و حسن شهرت و تقوا و صداقت و پایداری  پیش از حاکمیت بر جامعه حاکم بر دلهایند .

بنابر این حاکم اسلامی مستلزم :

       حاکمیت بر دلها است. (برجستگی ویژگی هنجاری و اخلاقی جامعه )

         پیشگامی،  صمیمیت ، صداقت  و توان  برقراری مفاهمه است .

      رهبر جامعه راه را نشان می دهد . تولید مسئولیت می کند. و این خود مردم هستند که اقدام می کنند.و خود را به خطر می اندازند .

رهبری فرهنگ نو خواهی مبتنی براصول و آرمان ها را رواج داده و  از خو گرفتن به وضع موجود پیشگیری می کند.

   نگرانی همراه با رجاء تولید می کند .  این گونه رهبری  مخالف با هر گونه جهالت و بدعت است . و با هرگونه استضعاف و استخفاف سر جنگ دارد . سبت به هدایت مردم حریص است  ":لعلک باخع نفسک الا یکونوا مومنین "( سوره: 18 , آیه: 28 )اهل شرح صدر و صبر و حوصله و تحمل افراد است " الم نشرح لک صدرک ..."(انشراح) بردبار است چرا که : ابزار ریاست سعه صدر است." آله الریاسه سعه الصدر" ( نهج نامه19( با بردباری یاران زیاد شوند." بالحلم تکثر الانصار " (میزان الحکمه ج2 ص 515 )،بردباری در رأس سیاست است.""الحلم رأس السیاسه "( غررج1 ص197 ) متواضع و فروتن است  " فلا تکلمونی بما تکلم به الجبابره "( خطبه 216 )استبداد را نفی می کند "  قد خاسر من استغنی برأیه "( نهج ح211 )،"من استبد برأیه هلک "( نهج خ 161 )اهل مشورت است : "افضل الناس رأیا من لایستغنی عن رای مشیر "( غررالحکم ج2 ص429(  ،"لا مظاهره اوثق من المشاوره "( نهج ح 113 )، "من استقل وجوه الا راء عرف مواقع الخطاء"( نهج ح 173 )پارسا، اهل اجتهاد، پاکدامن است:[نهج‌البلاغه، نامه عثمان به حنیف، ص 317]  با فساد مبارزه می کند.چنان که حضرت امیر فرمود:‌و ان تخوضوا الغمرات الی الحق فان انتم لم تستقیموا علی ذلک لمن یکن احد اهون علّی ممن اعَوجَّ منکم ثم اُعظِمُ له العقوبه ولایجد فیها عند من رُخصه. [نهج‌البلاغه، نامه به فرماندهان، ص 323]  شنوای انتقاد سازنده است : ولاتدّخروا انفسکم یضجه. [نهج‌البلاغه، نامه به فرماندهان، ص 324]به مردم محبت می ورزد: و اشعر قلبک المرحمه للرعیته و المحبّه لهم. [نهج‌البلاغه، نامه به مالک اشتر، ص 326]و اللطف بهم و لاتکوننّ علیهم سبعاً ضاریً تفتنم اکلهم فانهم صنعان اما اخ لک فی الدین و اما نظیر لک فی الخلق".به عامه مردم توجه می کند : انی عماد الدین و جماع المسلمین و العده للاعداء العامه من الامر فلیکن صغوک لهم و میلک معهم. [نهج‌البلاغه، نامه به مالک اشتر، ص 327]عیب‌پوش و اهل گذشت و اغماض است و زشتی ها را می پوشاند . فاستر العوره ما استطعت یسترالله منک ما تحب ستره من رعیتک. [نهج‌البلاغه، نامه به مالک اشتر، ص 327]به مردم اعتماد می کند: فلیکن منک فی ذلک امر یجتمع لک به حسن الظن برعیتک. [نهج‌البلاغه، نامه به مالک اشتر، ص 329]سنت‌های پسندیده را پاس ما دارد : ولاتنقض سنه صالحه عمل بها صدور هذه الامه و اجتمعت بها الالغه و صلحت علیها الرعیه. [نهج‌البلاغه، نامه به مالک اشتر، ص 329]  با ظلم مبارزه می کند  : حج / 39/ اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر ".جامعه را به سوی اقتدار رهبری می کند : واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ترهبون به عدوالله وعدوکم //انفال/60 )از مشورت با مردم بهره می گیرد ."وشاورهم فی الامر و اذا عزمت فتوکل علی الله" )به دوستی کفار اعتماد نمی کند و آنها را دوست نمی پندارد . نساء/144 //یا ایها الذین امنوا لاتتخذوا الکافرین اولیاء من دون المؤمنین اتریدون ان تجعلوا لله علیکم سلطانا مبینا " و نیز آیه 51 مائده و 1 ممتحنه بر این معنا دلالت دارند . 

ر.ک.حسن خیری،کتاب الزامات  نقش رسانه ملی در تحقق حماسه سیاسی ، حماسه اقتصادی،قم ، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما ،1392

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۴۶
حسن خیری

اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند.

به گزارش عقیق،دست نوشته ای از آیت الله سید علی قاضی با همین مضمون منتشر شده که متن آن بدین شرح است:
و هو حسبنا جمیعا و نعم الوکیل و الحمدلله رب العالمین
اگر نماز را تحفظ کردید همه چیزتان محفوظ می ماند.
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۰۴
حسن خیری

 

به همت بسیج دانشجویی وبسیج اساتید مراسم بزرگداشت سوم خرداد با حضور سردار عروج ازفرمانده هان سپاه پاسداران وجناب سرهنگ سجادی فرمانده سپاه شهرستان دلیجان و جمعی از مسئولین ومدیران شهرستان دلیجان ونراق واساتید وکارکنان ودانشجویان درتالارعلامه نراقی دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق برگزارشد.

دکترحسن خیری رئیس دانشگاه آزاداسلامی ضمن خیرمقدم به مهمانان وگرامیداشت سوم خردادگفت : ما افتخاراین را داریم که میزبان پنج شهید گمنام هستیم وبی تردید نوروبرکت وجودی این عزیزان شامل حال همه ما ، این دانشگاه و این منطقه بوده است . انشاالله توفیق این را داشته باشیم که قدردان همه نعمتهای الهی ازجمله نعمت شهداء ، خانواده شهداء ، آزادگان ، ایثارگران ، پیشوایان دینی واولیای الهی و همه کسانی باشیم که به گونه برگردن ما حق دارند .

حجت الاسلام درادامه بیاناتش خاطرنشان کرد : بی تردید این فرمایش حضرت امام راحل (ره ) که فرمودند:«خرمشهررا خدا آزاد کرد » می تواند تمام فلسفه وجودی دفاع مقدس را تبین نماید .

وی با ضمن اشاره به آیه شریفه « مارمیت اذ رمیت ولکن الله رمی » گفت : اوهست که عنایت وفضلش شامل حال بندگان مخلش می شود و افتخارات امروز ماشیعیان به یمن برکت خون شهیدان است .

دکتر خیری اظهارکرد : ما امروز بیش از گذشته نیاز داریم که یاد دفاع مقدس وجنگ تحمیلی را گرامی بداریم .ما امروز نیاز داریم درمدیریت جهادی از مدیریت جهادی دفاع مقدس الهام بگیریم .

وی خاطرنشان کرد : مدیریت جهادی که متضمن عزم وعلاقه واعتماد به رهبری جامعه ، حضور مومنین ومجاهدان درصحنه ، تشکیل بسیج مردمی ، توسعه واعتماد درسازمان رزمی ، برنامه ریزی وریسک پذیری بالا، استقامت رزمندگان بخشی از رموز موفقیت ما دردفاع مقدس بود .

دکتر خیری درادامه بیاناتش ضمن اشاره به زندگی شهید میثمی بیان کرد : امثال شهید میثمی ها دفاع مقدس را ایجاد کردندکه امروز دفاع مقدس همچون حماسه حسینی جزء لاینفک فرهنگ دینی وملی ما قرارگرفته است .

حجت الاسلام دکتر حسن خیری درپایان بیاناتش ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهیدامربه معروف ونهی ازمنکر ، شهید خلیلی گفت : از خداوند متعال می خواهیم که مارادرمسیر ولایت ، شهداء و پیشوایان دینی واولیای الهی ثابت قدم واستوار نگه دارد .

 

سردار خسرو عروج درابتدای سخنانش به شناخت خودی از دیدگاه دشمن پرداخت و اظهارکرد : اندیشمندان مخالف نظام مقدس جمهوری اسلامی ومعتبرترین پژوهشکده هادرمسائل مدنی درعالم کالبد شکافی ومورد تحلیل وبررسی قراردادند و ازنگاه تحلیل دشمن ایران یک نظام مکتبی دارد واعتقادشان این است که ازطریق یک فرمانده وامام به عالم ملکوت وصل هستند ، اما ازنظر علمای دینی خودشان بقیه ادیان ارتباطشان با عالم وحی قطع است .

وی درادامه به نکته دیگری که دشمنان برآن ازعان نمودند اشاره کرد وبیان داشت : اعتقاد دینی این مکتب این است که حتی اگر یک نفر هم چه مرد چه زن ، چه پیرچه جوان درعالم باقی بماند وظیفه دینی آنها ایستادگی ومقاومت درمقابل دشمن است .

سردارعروج یکی از فرمانده هان جنگ 33 روزه لبنان درادامه از ایران ومکتب تشیع از دیدگاه دشمن را تشریح کرد وگفت :

جمعیتی که دریک مکان جمع می شوند الزاما این نیست که حداکثر باشند ، حداقل حداقل هم که باشند مبارزه را باید ادامه داد .

وی درادامه خاطرنشان کرد : دشمن می گوید هرچه فشار بود از شروع این انقلاب آوردیم نمی گوید که بی اثر بوده بلکه می گوید کم اثر بوده و نتوانستیم بنیاد این نظام را ازبین ببریم .

سردارعروج فرمانده پیشین سپاه ولی امر به نکته دیگری از شناخت دشمن از ما اشاره کرد وگفت : دشمن اعتراف می کند که سازمان رزمی ایران که کیفیت این کمیت ارجحیت دارد برکثرت جمعیت .

وی درادامه بیان کرد : دشمن جریان دینی وفرهنگی ایران را بررسی وتحلیل می کند و معتقد است که ایرانیان اعتقادشان برجنگی است که 1400 سال پیش اتفاق افتاده و همه درآن جنگ کشته شدنداما علی رغم اینکه کشته شدند بازهم پیروز شدند .

تعداد دشمن درآن جنگ 100برابر آنها بوده ونسبت جمعیت ایران یک صدم دنیا است

وی درادامه گفت دشمن ازعان میکند که شیعیان ایران به یک روحانی مجتهد ، که نایب فرمانده است متصل هستند که فرمانده آنها به عالم ملکوت وصل است هر کنوانسیون بین المللی را که برعلیه آنها باشد عرض نیم سال لکه دارش می کنند .

سردارعروج گفت : اصالتی که درجریان فکری انقلاب رقم زده می شد تمام پیروزیها از صدرتا ذیل به این معجزه برمی گردد که ماهیش ماهیت ملکوتی است .

وی درادامه اظهار داشت : افرادبه دوشکل اقدام معنوی می کنند یا معصومیت مطلق هستند که معصومیت متعلق به معصومین (علیهم السلام ) است یا معصومیت نسبی است که می تواند متعلق افرادی باشدکه دراین مسیردارندمبارزه می کنند .

سردارعروج ، این رزمنده دفاع مقدس درادامه به دانشجویان توصیه کرد : درس را بخاطر این بخوانید که عمر دانشجویی وتحصیلی روزی به اتمام می رسد اما یک چیز باقی می ماند و آن اینکه شما بدانید می توانید روی پا هایتان بایستد .

سردارعروج بااشاره تفاوت هویت واصالت انقلاب گفت : دشمنان ما اغلب فیلم هایی که علیه ما را درست می کنندبه این گونه است که با آریشهای بدلی و شبیه سازی از مبعث شروع می کنند و به غدیر ، عاشورا تا به ظهور می پردازند ودین ومکتب وشریعت تشیع را مورد هجمه وحمله قرار می دهند .

سردارعروج مشاور فرمانده سپاه درادامه بیاناتش گفت : خیلی از اصحاب رسول الله (ص) بعداز این همه مبارزه وجنگ به دام دنیا افتادند مبادا امروز این دنیا گریبانگیر ما باشد .

سردار عروج با اشاره به حالتهای عرفانی بعضی از شهدا گفت : فتح خرمشهر فقط فتح خرمشهر نبود بلکه جنگ رزق وروزی ها ست .

سردارعروج درپایان بیاناتش خطاب به دانشجویان وحضار توصیه کردوگفت : قدر شهدای گمنام که سایه ایشان بالای سرماست را بدانید همان طور که کربلا برای ماحرمت دارد ایران اسلامی با این همه شهید هم حرمت دارد وامروز به برکت خون شهداء است که هزاران نقشه ونیرنگ علیه ایران پیاده می کنند اما کمترین آسیب وصدمه به ما می زنند . همه اینها مرهون خون پاک شهداست .

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحدنراق

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۸
حسن خیری