دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

مقابله با: حساسیت زدایی و افزایش آستانه تحریک

يكشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۴۳ ب.ظ

از اقتضاءات حماسه آفرینی حضور جدی و مستمر و آگاهانه و متعصبانه در صحنه است . ناتوی فرهنگی تلاش می کند این روحیه نشاط و پویایی را از جامعه انقلابی بگیرد . اسلام هراسی از یک سو و توهین به مقدسات اسلامی از سوی دیگر و درگیر کردن اذهان مردم به امور انحرافی و تخدیری چون مسائل جنسی با این هدف شوم صورت می گیرد.به عبارت دیگر دشمنان انقلاب اسلامی تلاش می کنند با حساسیت زدایی و بی تفاوت کردن مردم آستانه تحریک را بالا برده و استانه اختلاف را کاهش دهند تا فضای شعوری و ادراکی و تشخیص دوست و دشمن مشوش گردد . محرکی که اضطراب ایجاد میکند اگر با محرکی که با اضطراب ناهمساز است هم راه شود اضطراب ایجاد نمیشود یا کم میشود. و هر قدر تکرار شود و شدت و ضعف آنها تنظیم شود در نهایت به جایی خواهند رسید که محرک اضطراب زای اولیه میآید و اضطرابی نمیآورد. همراه کردن محرک اضطراب زا با محرک ضد اضطراب، حساسیت زدایی است و اگر طی چند مرحله و با برنامه اجرا شود آن را حساسیت زدایی منظم مینامیم. این جریان در سه مرحله صورت میگیرد. این پدیده در حساسیت زدایی دینی بخوبی نمایان است. بیحرمتی به مقدسات اضطراب زا است امّا با ورود موارد اضطراب زا از ضعیف به شدید، حساسیت زدایی صورت می گیرد.

حداقل انرژی لازم برای تحریک یک عضو از بدن را آستانة تحریک آن عضو میگویند.مخاطبان نیز از نظر حساسیت نسبت به موضوعات ارائه شده دارای آستانه تحریک متفاوتاند. آستانه تحریک به عوامل مختلف روانی، ذهنی، زمانی، مکانی، سنی، جنسی، کیفیت پیام، موقعیت اجتماعی، فرهنگی و... بستگی دارد و قابل کاهش و افزایش است. آنچه تحت عنوان، تسامح و تساهل یا غیرت و تعصب، سعه صدر یا ضیق صدر و امثال آن ارائه میگردد بستگی به آستانه تحریک مخاطبان دارد. حساسیت زیاد نشان دهنده آستانه تحریک پایین است. اصولاً در مسائل که به باورهای جامعه بستگی دارد، از قبیل دین و ملّت و قوم و ارزشهای اجتماعی دینی دارای اهمیّت جامعه دارای آستانه تحریک پایین هستند و عناصر هنجاری در مرحله بعد قرار دارند. این مفهوم با  حساسیت زدایی رابطه دارد.

آستانه اختلاف بیان کننده تعداد تفاوتی است که باید بین دو محرک همگون موجود باشد تا ارگانیزم دوتا بودن آنها را احساس کند. یک صوت چه تعداد باید تغییر یابد تا گوش ما آن را متفاوت از صدای قبلی احساس کند؟ در یک نور رنگی چقدر تغییر باید حاصل شود تا چشم ما آن را غیر از رنگ قبلی ببیند؟ آن تعداد تفاوتی که باید ایجاد شود آستانه اختلاف آن اندام است. این قانون در فرهنگ و جامعه نیز حضور دارد و به عنوان یکی از زمینههای موجود در پیامدهی ما مؤثر واقع میشود. به عنوان مثال اگر در یک جا در آن واحد سی نفر در اثر ترور کشته شوند، برای مخاطبان، قابل توجّهتر است تا به صورت پراکنده صد نفر به قتل برسند. چنانکه هم اکنون اخبار عراق از کشتار مردم در چنین وضعیتی به سر میبرد که بخاطر پراکنده بودن، ذهن مخاطبان را به عمق فاجعه رهنمون نمیکند.

در همین ارتباط «تئوری توجّه» نیز قابل بررسی است. حواس انسان در هر لحظه محرکهای بیشماری را از محیط اطراف دریافت میکند که از میان آنها فقط تعداد اندکی برای ادراک و سایر فرآیندهای ذهنی برگزیده میشود. بسیاری از محرکها از محدوده دریافتهای حسی فراتر نمیروند یعنی به آنها توجّه نمیشود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۱
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی