دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

خطبه های نماز جمعه وزوان/23 آبان 99

جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۰۵:۰۰ ب.ظ

بسمه تعالی

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلوه و السلام علی خاتم الانبیاء و المرسلین ابی القاسم محمد و علی آله سیما بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف

خود و شما بزرگواران را به تقوای الهی و رعایت حریم الهی سفارش می کنم.

در ادامه مباحث خطبه های اینجانب درباره نظام اجتماعی اسلام به ضرورت پای بندی به شریعت تأکید می کنم.

دین اسلام دارای نسخه حیات بخش برای دنیا و آخرت است. برای همه عرصه های حیات فردی و اجتماعی موجب سعادت و بازدارنده شقاوت دارای برنامه است.  سعادت ما در گروه رعایت ضواب و دستوراتی است که در قالب احکام فقهی و اخلاقی ارائه شده است. عمل به این نسخه ها موجب تعالی و رسیدن به رستگاری می شود. 

ما مفتخریم که به قول سردار شهید سلیمانی " ما ملت امام حسینیم" همه ما دوست داریم چزو این ملت به حساب آییم. امام حسین علیه السلام می فرماید: "مؤمن خدا را پناه خود گیرد، و گفتار او را آیینه ی خود سازد، گاه در صفاتی که از برای مؤمنان فرموده بنگرد و گاه در اوصاف متکبران، لطیفه ها از آن برگیرد، خود را درست بشناسد، با زیرکی به مقام یقین رسد، و بر تزکیه و تهذیب نفس توانا باشد."

برخی می گویند دلت پاک باشد. بله درست است ولی برای پاکی دل اولین شرطش این است که ببینی خداوندی که آفریدگار این همه زیبایی است از تو چه انتظاری دارد. این دلت پاک باشد از وسیله های شیطانی است برای دور شدن از حریم خدا.

حریم دین هم حریم خوبی ها است. مگر می شود بدون توجه به دستورات خداوند دل پاک گردد.

دل ما یا در اختیار خداوند است و خود را به خدا سپرده ای یا هوای نفس. هوای نفس خودخواهی و زیاده خواهی و ناپاکی تولید می کند. کدام انسانی را می شود یافت که بدون رعایت حریم الهی به رستگاری و آرامش رسیده باشد. حریم آرامش، ذکر خدا است و ذکر خدا دارای آدابی است که در فقه و اخلاق اسلامی محقق می شود.

بنابراین فرد مؤمن دین دار، هم دارای اعتقادات و معرفت قابل قبول است و هم ملتزم به شریعت و احکام فقهی اخلاقی است. هم متخلق است و هم متشرع. متخلق به اخلاق اسلامی و متشرع به احکام فقهی و از این دو متقی تولید می شود. پس اهل تقوا بودن یعنی هم دارای اخلاق اسلامی بودن و هم ملتزم به احکام و پای بند به شریعت بودن، است. ان شاالله خداوند توفیق بندگی خودش را به همه ما عنایت فرماید.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

به نام خداوند رحمتگر مهربان سوگند به عصر [غلبه حق بر باطل] (۱)که واقعا انسان دستخوش زیان است (۲)مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده‏ اند (۳)

خطبه دوم:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا یُحْصِی نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا یُؤَدِّی حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِی لَا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا یَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ الَّذِی لَیْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لَا نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لَا وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لَا أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ الْخَلَائِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ الرِّیَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَیَدَانَ أَرْضِهِ...»

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَرَسُولِکَ وَأَمِینِکَ وَصَفِیِّکَ وَحَبِیبِکَ وَخِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ، وَحافِظِ سِرِّکَ، وَمُبَلِّغِ رِسالاتِکَ أَفْضَلَ وَأَحْسَنَ وَأَجْمَلَ وَأَکْمَلَ وَأَزْکىٰ وَأَنْمىٰ وَأَطْیَبَ وَأَطْهَرَ وَأَسْنىٰ وَأَکْثَرَ مَا صَلَّیْتَ وَبارَکْتَ وَتَرَحَّمْتَ وَتَحَنَّنْتَ وَسَلَّمْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ وَأَ نْبِیائِکَ وَرُسُلِکَ وَصِفْوَتِکَ وَأَهْلِ الْکَرامَةِ عَلَیْکَ مِنْ خَلْقِکَ؛ اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ، وَوَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمِینَ، عَبْدِکَ وَوَ لِیِّکَ وَأَخِی رَسُولِکَ وَحُجَّتِکَ عَلَىٰ خَلْقِکَ، وَآیَتِکَ الْکُبْرىٰ، وَالنَّبَاَ الْعَظِیمِ، وَصَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَةِ الطَّاهِرَةِ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، وَصَلِّ عَلَىٰ سِبْطَىِ الرَّحْمَةِ، وَ إِمامَىِ الْهُدىٰ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ سَیِّدَیْ شَبابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ، وَصَلِّ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ؛ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، وَعَلِیِّ بْنِ مُوسىٰ، وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ، وَعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ، وَالْخَلَفِ الْهادِی الْمَهْدِیِّ، حُجَجِکَ عَلَىٰ عِبادِکَ، وَأُمَنائِکَ فِى بِلادِکَ

مجدد خود و شما عزیزان را به تقوای الهی سفارش می کنم.

اما در خصوص مناسبتها چند نکته را مختصرا عرض می کنم:

  1. ورود پر نور و برکت حضرت سلام الله علیها به قم که سرآغاز تحولات عظیم و بزرگ در ساحت شناخت و ترویج دین از این شهر نورانی گردید را تبریک عرض می کنم.
  2. پدیده انتخابات آمریکا نشان داد که چقدر این به اصطلاح کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک از اولیات اخلاقی به دور‌اند و چقدر دل به اینها دادن حاکی از بی خردی است. امیدواریم مسئولان ما بیش از این فرصت سوزی نکنند و درد و درمان را از درون بجویند و به ظرفیت عظیم انسانی و طبیعی و خدادادی این ملت بزرگ اتکا و اعتماد کنند و دست به دست هم داده و مشکلات را حل کنند.
  3. نماز جمعه از موهبت های الهی است که ان شاالله با رفع و دفع بلا و بیماری کرونا بیشتر از برکات آن بهره مند شویم. خوشبختانه از نظر حضور در نماز جمعه کارنامه قابل قبولی داشته ایم اما از نظر زمینه سازی برای برطرف کردن مشکلات و تمهید مقدمات و امکانات توفیق چندانی نداشته ایم. انتظار این است که مؤمنان بقای نماز جمعه را به عنوان حسنه و باقیات الصالحات بزرگی تلقی کنند و نگذارند برخی مسائل کم اهمیت قابل حل این سنگر سست شود و محرومیت را در پی داشته باشد که آن وقت همه ما در پیشگاه خداوند مسئول و معاقب خواهیم بود. ان شاالله که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.
  4. برای همه عزیزات سلامتی روحی، معنوی و جسمی را از خداوند خواهانم و از خداوند متعال ظهور آقا امام زمان عج و سلامی مقام معظم رهبری و عفران درگذشتگان و سعادتمندی جامعه اسلامی و رفع مشکلات جوانان را مسئلت می کنیم.

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِیم إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ ﴿١﴾ فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ﴿٢﴾ إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿٣﴾

والسلام علیکم و رحمه الله

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۸/۲۳
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی