دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

مکتب سلیمانی

چهارشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۹، ۰۹:۳۷ ب.ظ
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: مکتب سلیمانی یعنی عناصر تمدن‌سازی، خودسازی و جامعه‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در آن تعقل، عواطف انسانی و خدمت به خلق وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در نشست علمی مجازی مؤلفه‌ها و کارکرد‌های اجتماعی مکتب شهید حاج‌قاسم سلیمانی در دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد: مؤلفه‌های شخصیتی و اجتماعی مکتب سلیمانی ما را به سمت تمدن‌سازی حرکت می‌دهد و از او یک فرمانده فراملی و فرامنطقه‌ای می‌سازد که مسلمان و غیر‌مسلمان آن را به رسمیت می‌شناسند.

ویژگی‌های تمدن‌ساز شهید سلیمانی

وی افزود: ویژگی‌های شهید سلیمانی ما را به تمدن می‌رساند، مکتب سلیمانی یعنی تمدن‌سازی، خودسازی جامعه‌پردازی و در این مکتب تعقل، عواطف‌انسانی و خدمت به خلق وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه بی‌تردید مکتب سردار سلیمانی مکتب امام حسین(ع) است، بیان کرد: این سخن بسیار ارزنده که گویا فرشتگان بر زبان سردار سلیمانی جاری کرده‌اند، سبب شده است همه زندگی او، عبادت، خدمت به خلق و ولایت‌مداری درس‌هایی شود که از مکتب  سلیمانی می‌توان  فراگرفت.

خیری گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عناصر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی  وجود دارد و این عناصر سه‌گانه را می‌توانیم در مکتب سلیمانی که همان مکتب اهل بیت است، مشاهده کنیم. 

وی اظهار کرد: کسی می‌تواند به‌عنوان شهیدی بزرگوار در راه مکتب امام حسین(ع) قرار گرفته و دارای عناصر و مؤلفه‌های خودسازی بود که در زمینه  جهاد موفق، جامعه‌پردازی و نگاه به خدمت به خلق داشته و در جامعه مفید و نگاه تمدنی داشته باشد.

زندگی شهید سلیمانی سراسر جهاد اکبر بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم مطرح کرد: زندگی شهید سلیمانی و همراهانش پر از جهاد اکبر پیش از جهاد اصغر است؛ بنابراین اگر کسی  بخواهد در این عرصه موفق باشد، باید به دو عنصر اساسی عاقل بودن  و عواطف شدید انسانی توجه کند؛ زیرا انسان کامل انسانی است که بیشترین تعقل را دارد.

خیری گفت: جهاد اکبر یعنی ذکر خدا داشتن و استفاده از نماز و عبادات که چنین انسانی را پیشرو و آینده‌نگر می‌کند و نه تنها بی‌تفاوت نیست؛ بلکه در خط مقدم است که حتی اگر فرمانده جبهه بوده فرمانده نیز هست که پیش و بیش از دیگران در جبهه حضور دارد.

وی با بیان اینکه چنین انسانی هیچ‌گاه گرفتار ساختارها نمی‌شود، افزود: این ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی است که او را در چارچوب ساختار‌ها گرفتار نمی‌کند و نگاه تکلیف‌مداری و عاملیت‌گرایی و بعد کنش‌گرایی را در او به‌شدت تقویت می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: در چنین شرایطی حتی اگر فرمانده سپاه باشد، می‌بینیم آن تکلیف‌مداری، آتش به اختیار بودن و احساس تکلیف کردن و گوش به فرمان بودن در این انسان برجسته و مشهود است.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: ویژگی چنین مکتبی، تولید ساختاری است که آن ساختار خودش عاملیت‌گراست یعنی ساختاری تکلیف‌مدار است که این بعد تکلیف‌مداری را حتی در عرصه ساختار و سازمان هم می‌توانیم مشاهده کنیم.

تقیدات قومی و ملی دست سپاه قدس را نمی‌بندد

خیری گفت‌: سپاه قدس سپاهی است با همه عناصر دینی که انسان که فقط به خدا توجه دارد و از ساختار‌ها و قوانین استفاده  می‌کند؛ اما ساختاری است که خودش را مقید به یک منطقه محدود نمی‌کند و تقیدات قومی و ملیتی دست و بال آن را نمی‌‌بندد.

این مسئول بیان کرد: چنین انسانی است که اهتمام به امور مسلمین دارد؛ بنابراین بعد مقاومتی و بعد فراملی در شخصیت سردار سلیمانی مشاهده می‌شود و در عین حالی که کار انجام می‌دهد، مطابق با مصالح ملی است؛ اما نگاه او یک نگاه فراملی و فرامنطقه‌ای است.

وی با بیان اینکه این ویژگی‌های خاص است که به تمدن‌سازی تبدیل می‌شود، افزود: وقتی صحبت از تمدن می‌شود، انواع ملت‌ها با فرهنگ مشترک در کنار هم قرار می‌گیرند و هدف واحدی را دنبال می‌کنند و این ویژگی‌ها ما را به تمدن می‌رساند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم تأکید کرد: مکتب سلیمانی یعنی مکتب تمدن‌سازی، خودسازی و جامعه‌پردازی که در آن تعقل، عواطف انسانی و خدمت به خلق وجود دارد و اینجاست که دنیا و آخرت یکپارچه می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۰/۱۷
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی