دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی
خیری در کارگاه نگارش و انتشارات مقالات علمی:

نشریات علمی باید به تعالی و تولید دانش توجه داشته باشند

 دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر با بیان اینکه نشریات علمی باید به تعالی و تولید دانش توجه داشته باشند، گفت: نشریات علمی باید به دنبال یافتن خلأها، مسائل و چالش‌های جامعه باشند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، اولین کارگاه آموزشی «نگارش و انتشارات مقالات علمی در رشته زبان و ادبیات فارسی» صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلیمن حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر، دکتر علیرضا عراقیه مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر و جمعی از مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سالن ۹ دی سازمان مرکزی برگزار شد.

خیری در ابتدای این مراسم به بیان آسیب‌شناسی در حوزه نشریات علمی علوم انسانی و هنر پرداخت و گفت: متاسفانه شرایط مجلات و نشریات علمی علوم انسانی و هنر مناسب و متعالی نیست و هنوز در پله اول قرار داریم. مجلات علمی به طور کامل به وظیفه علمی و پژوهشگری خود نمی‌پردازند و به نوعی بستری برای انتشار مقالات دانشجو و ارتقای مرتبه علمی اساتید هستند. انتشار مقالات در نشریات پایه‌ترین و ابتدایی‌ترین نیاز محسوب می‌شود که متاسفانه در این فضا تبدیل به دغدغه مسئولان نشریات علمی شده است در صورتی که این مجلات باید به دنبال یافتن خلأها، مسایل و چالش‌های جامعه باشند، چرا که پرداختن به موضوعات جامعه وظیفه و رسالت علوم انسانی است.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه در حوزه مجلات و نشریات علمی گرفتار یک تأخر فرهنگی هستیم، گفت: آنچه در انتشار نشریات علمی با آن مواجه هستیم، ساختارگرایی افراطی و کلیشه‌ای است و جایگاه نشریات علمی مشخص نیست، در نشریات هم مانند چاپ کتاب به تیراژ و جامعه خوانندگان توجه نمی‌شود. در این فضا ساختارها جای افراد و اهداف نشسته است. پرداختن به موضوعاتی همچون چگونگی ساختار مقالات، تعداد نشریات و نحوه انتشار آن و بحث‌های این چنینی ساختاری است و موضوع محتوا نشریات در اولویت درجه دو قرار می‌گیرد که این روند نیازمند اصلاح و بازنگری است.

وی ادامه داد: در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب راهگشای ما برای ورود به چهل سال دوم انقلاب است. در این بیانیه بیش از آنکه بحث ساختارها مطرح باشد، عاملیت، کنش‌گران و نیروهای انقلابی مطرح شده و بر پایه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی قرار دارد. بی‌تردید دانشگاه‌ها در این عرصه نقش ممتازی دارند و نشریات هم جایگاه خاص خود را باید در این حرکت و جهاد علمی و انقلابی داشته باشند.

خیری با تأکید بر اینکه مجلات و نشریات علمی باید به تعالی و تولید دانش توجه داشته باشند نه نگاه دانش برای دانش، اظهار داشت: انتشار نشریه و مقاله برای ارتقای مرتبه علمی اعضای هیات علمی وضعیت مناسبی نیست، در این شرایط لازمه کار این است که وضعیت نشریات را دقیق‌تر برانداز کنیم و به محتوا، تعالی نشریات و تولید دانش توجه داشته باشیم. نشریات باید جایگاه خود را در خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی بیایند و به نقد و بررسی شرایط، کمک به توسعه همه جانیه و علم نافع بپردازند که در معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی از آن به عنوان حکمی‌سازی از آن یاد می‌کنیم.

وی با اشاره به وضعیت مجلات علمی علوم انسانی و هنر در کشور، گفت: از بین ۱۹۰ نشریه علوم انسانی و هنر، ۱۱ مجله مربوط به حوزه هنر و ۱۷۹ مجله مربوط به علوم انسانی است که ۱۶۰ نشریه دارای امتیاز دانشگاه آزاد اسلامی است. متسافانه از این تعداد ۷۳ نشریه غیر فعال بود و ۸۱ نشریه با تاخیر چاپ مواجه است و تنها ۳۶ مجله به روز است. در حوزه روان‌شناسی نیز ۱۳ نشریه ثبت شده که تنها ۴ نشریه به‌روز است، ۳ با تاخیر منتشر شده و ۶ مجله غیر فعال است. این آمار در حالی است که با بحران کمبود نشریه علمی مواجه هستیم.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: نمی‌شود در علوم انسانی کم کاری و تقلید کرد و اقتباس کننده بود، ما باید مرجعیت علمی داشته باشیم تا جامعه در طراز انقلاب اسلامی باشد. بسیاری از موضوعات مطرح جامعه همچون بحران هویت، موضوعات مربوط به خانواده و طلاق، غربزدگی، آسیب‌های فضای مجازی و... به دلیل کم کاری حوزه علوم انسانی است و نشریات باید در این زمینه ایفای نقش کنند تا تعالی علوم انسانی محقق شود.

وی در پایان گفت: ان‌شاءالله بتوانیم برگزاری چنین کارگاه‌هایی را ادامه بدهیم و ساختارها و ضوابط نشریات علمی را اصلاح کنیم و با هم‌افزایی به این مدل برسیم که چگونه یک جبهه فراگیر را در کشور ایجاد کنیم تا فضا برای اینگونه بحث‌های جدی آماده شود.

در ادامه علیرضا عراقیه مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز به تشریح قوانین و دستورالعمل‌های نشریات علمی، وضعیت نشریات دانشگاه آزاد اسلامی و دستورالعمل‌های راه‌اندازی نشریات علمی پرداخت و به پرسش‌های مطرح شده در این نشست پاسخ گفت.

برگزاری کارگاه «ساختار مقالات دانشگاهی، فرآیند ارزیابی، داوری مقالات و آسیب‌شناسی آن»، «شاخص‌های ارزیابی و رتبه‌بندی نشریات علمی»، «آشنایی با نمایه‌سازی و چکیده نویسی»، «بررسی سیستم‌های مشابه‌یاب و مقابله با سرقت‌های علمی» و «حکمی‌سازی، بومی‌سازی و روزآمدی در تولید علم و نشریات علمی» از دیگر برنامه‌های این کارگاه آموزشی یک روزه است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۰۷
حسن خیری

نظرات  (۱)

۰۷ بهمن ۹۸ ، ۲۲:۱۴ بهداد فروزش

شما فوق العاده هستید 🌹

-

ما نماینده برترین برندهای فیلتر آب ، دستگاه تصفیه آب ، تصفیه آب ، تصفیه آب خانگی و فیلتر تصفیه آب هستیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی