دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

یکشنبه , ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۵

حجت‌الاسلام خیری در گفتگو با آنا:

ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای صرفه‌جویی در منابع مالی، ایجاد راهکارهایی کم‌هزینه‌ با کارکردهای مشابه همایش‌های علمی، ضروری است.

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره کاهش ۲۰ درصدی همایش‌ها و سمینارهای علمی و تخصصی در ۴ ماه ابتدایی سال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: همایش‌های علمی در حوزه علوم انسانی بیشتر حاوی جنبه‌های گفتمان‌سازی در بین جامعه نخبگانی است.

وی افزود: کاهش محسوس رویدادها و نشست‌های علمی در کشور را می‌توان در محدودیت‌ها، مشکلات و چالش‌های مالی سازمان‌ها، ارگان‌ها مؤسسات پژوهشی جستجو کرد. در شرایط کنونی دستگاه‌ها و حتی مراکز آموزش عالی برای مدیریت هزینه‌کردها از رویدادهای پژوهشی و نشست‌های علمی خود کاسته و به‌دنبال سایر اولویت‌های هزینه‌ای هستند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اکنون در وضعیت کنونی دانشگاه‌ها نمی‌توان گفت که مراکز علمی به نقطه اشباع گفتمان‌سازی رسیده‌اند و دیگر نیازی به برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی نیست. 

خیری کارآمدی و اثربخشی همایش‌ها و نشست‌های علمی را نقطه قابل‌توجه فرآیندهای انتشار علم دانست و اذعان کرد: از منظری دیگر اساس کار نشست‌های علمی بررسی و حل چالش‌های تخصصی مربوط به آن حوزه است ولی در سالیان اخیر میزان تأثیرگذاری همایش‌ها از این درجه تقلیل یافته و فلسفه وجودی نشست‌های علمی که همان گفتمان‌سازی و تولید ادبیات مختص آن حوزه است، کمرنگ‌تر شده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نارسایی بخشی از نشست‌ها و همایش‌های علمی موجب تغییر رویکردهای جامعه نخبگانی از نشست‌های علمی نیز شده و این تجربه، جریان نخبگانی را به آزمایش روش‌های دیگر مطالعاتی هدایت کرده است. بعضاً شاید سایر روش‌های ترویجی و گفتمان‌سازی بتواند جایگزین مناسبی برای همایش‌های تخصصی باشد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: همایش‌ها و نشست‌ها مانند هر روش دیگری، راهی است تا بتوان بخشی از آرشیوهای مطالعاتی و راه‌‌حل‌ها را گردآوری و منتشر کرد و شاید محدودیت‌های مالی که موجب کمرنگ شدن این راهکار شده، عاملی برای ایجاد روش‌ها و خلاقیت‌های کم‌هزینه‌تر با کارکرد یکسان باشد.

انتهای پیام/۴۱۰۷/۴۱۱۶/پ

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۵/۰۴
حسن خیری

نظرات  (۱)

وبلاگ خیلی خوب و پر محتوایی داری تبریک میگم

فقط اگر هم که براتون زحمتی نیست به وبلاگ منم یه سر بزنید

سپاس از محبتتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی