دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

عاملان اجتماعی پیشران نظام اسلامی

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۳۴ ب.ظ

 سه شنبه , ۲۵ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۱

حجت‌الاسلام خیری:

عاملان اجتماعی پیشران نظام اسلامی/ ساختارگرایی صرف باروحیه انقلابی در تضاد است/ تلفیق عاملیت و ساختار لازمه انقلابی گری

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تفاوت اصلی عاملان اجتماعی، روشنفکران دینی و سکولار در منشأ و خاستگاه تفکرات وی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا حجت‌الاسلام حسن خیری عصر امروز در نشست تخصصی بیانیه گام دوم انقلاب تحت عنوان «عاملیت و ساختار در نظام انقلابی» با بیان این سؤال که چرا مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم جوانان را خطاب قرار داده‌اند و چرا مخاطب ساختارهای نظام نبوده است، اظهار کرد: عاملیت گرایی و کنشگران اجتماعی افرادی فعال و گزینش‌گر هستند ولی ساختارها اغلب دچار قوانین سختی هستند.

وی افزود: طرفداران نظام اجتماعی معمولاً اختیاری از خود ندارند و امروز فرهنگ مسلط بر این گروه شده است. فرضیه در نظام انقلابی به این شکل است که عاملان انقلابی پیشران انقلاب هستند.کسانی که شروع و خاتمه انقلاب را مطرح می‌کنند، معنی انقلاب را نفهمیده‌اند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در نظام انقلاب اسلامی توجه به عاملیت یک اصل است چراکه آرمان‌گرایی در آن مطرح است. آرمان‌گرایی در بیانیه گام دوم نیز مبتنی بر تمدن سازی و امیدواری برای ظهور بیان‌شده است. امتیاز انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب‌ها رهبری آن است و نه مدیریت. نقش رهبری در انقلاب اسلامی هدایتگری است. درحالی‌که مدیریت مقید کردن مردم به ضوابط است ولی نقش رهبری در راستای تعالی و آرمان سازی است. رهبری متوجه است که ساختارها و نهادها خاصیت چسبندگی دارد. تاریخ نشان می‌دهد انقلابیون نیز در قالب نهادها و ساختارها به ضدانقلاب تبدیل‌شده‌اند.

خیری گفت: رهبران دینی به راه توجه دارد و زمامداری در اولویت قرار ندارد که این مدل حاکمیتی برای رهبران سکولاریسم است. تلفیق عاملیت با ساختار و توجه به‌حق الله و حق‌الناس در ادامه اشاره خواهد شد. برخی این حقوق را ضامن پنج عنصر دانسته‌اند که دین، مال، جان، عقل و ناموس را می‌توان نام برد. نظم اجتماعی را در نظام اسلامی حدود الهی معین می‌کند.

وی بیان کرد: شریعت‌مداری اسلام نشانه ساختارگرایی اسلام است. اسلام منطبق با ضوابط و قواعدی عمل می‌کند که می‌تواند تعبدی نیز باشد. به‌عنوان‌مثال در ساختار بازار مسلمانان یقین است که محصولات حلال عرضه می‌شود و این حاکی از این است که دیدگاه‌ها و نظام ساختار وجود دارد. امربه‌معروف و نهی از منکر نیز شرایطی خاصی دارد و باید به همراه یک گزینش گرایی و عقلانیت انجام بگیرد و نمی‌توان با ساختارگرایی امربه‌معروف و نهی از منکر پیش رفت و باید عاملیت را رعایت کرد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی بسیج، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس و... را جزء ساختارهای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: پیشران نظام اسلامی عاملان اجتماعی هستند و ساختارگرایی باروحیه انقلابی در تضاد است. عامل پیروزی رزمندگان در هشت دفاع مقدس جدایش از ساختارها و حضور و پیش‌قدم شدن همه مردم در جریان دفاع است. در تمامی بزنگاه‌های تاریخی انقلاب این عاملان اجتماعی بودند که ایفای نقش کرده‌اند.

خیری ادامه داد: در نظام‌های حزبی سکولار نمی‌توانند در مقابل کج روی ایستادگی کنند ولی در نظام‌های امام و امت عاملین اجتماعی در مقابل کج‌روی‌ها قرار می‌گیرند و درصحنه‌های تاریخی کشور همانند جریانات سال ۸۸ در مقابل تندروی و کج روی می‌ایستند. نظامی که نظام اسلامی تولید می‌کنند بر پایه اخلاق است و نظم اجتماعی در آن بر پایه ساختار و قواعد است. بر این اساس است که ظرفیت بی‌بدیل عاملیت انقلابی در مقابل انقلاب‌های مخملی و جریان‌های انحرافی ایستاده است.

وی عنوان کرد: عنصر توجه به عاملیت در انقلاب اسلامی بر مبنای امام و امت قرارگرفته و همواره عاملان اجتماعی را تولید می‌کند. در نظام‌های سکولار نخبگان مذهبی، علمی و نظامی نقش هادیان اجتماعی دارند ولی در نظام انقلابی و امام و امت عوام نیز می‌توانند هدایتگری کنند و توده مردم هادی جامعه باشند. عاملان اجتماعی بر اساس ادای تکلیف الهی وارد میدان می‌شوند و تعلقات رنگ خود را می‌بازند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: قانون‌گرایی باید با آتش به اختیاری ظهور کند تا عاملیت و ساختارگرایی دریک قاب منطقی دیده شود. در امربه‌معروف و نهی از منکر نیز برخوردهای صلبی وظیفه عاملان اجتماعی نبوده و ساختار در وهله بعدی تعیین‌کننده می‌شود. در ادبیات دینی امروزه هردو تعبیر عاملیت و ساختارگرایی دیده می‌شود. عمار گونه عمل کردن، آتش به اختیاری و بسیجی گونه وارد شدن همه تلفیق عاملیت و ساختارگرایی است.

خیری بیان کرد: تفاوت تکلیف نیز در نظام امام و امت مطرح‌شده است. تکلیف رهبری جامعه و آحاد افراد جامعه یکسان نیست و باید امورات در راستای تکلیف رهبری انجام شود. سکوت رهبری جامعه بعضاً تکلیف است و به معنی سکوت آحاد جامعه نیست. تفاوت اصلی عاملان اجتماعی و روشنفکران دینی و سکولار در منشأ و خاستگاه تفکرات وی است.

وی با اشاره به لزوم محافظت از عاملان اجتماعی گفت: امروز کسی از بازدارندگی عاملان اجتماعی و نیروهای مردمی کشورهای عراق و سوریه در جبهه‌های مقاومت شکی ندارد و وحدت رویه در تمام قومیت‌ها در زیر پرچم خط مقاومت مشهود است. فکر و اراده عاملان اجتماعی در بزنگاه‌های تاریخی تعیین‌کننده است. هیچ نظامی به‌اندازه انقلاب اسلامی بر روی بصیرت تأکید نکرده است و همواره راه و عاملان اجتماعی برای انقلاب و انقلابیون مهم است.

خیری اظهار کرد: همواره حضور حداکثری برای رهبر معظم انقلاب موردتوجه بوده است و هیچ‌گاه بر روی مصادیق تأکید نکرده‌اند و این نشانه اهتمام ویژه رهبری به عاملان اجتماعی و عاملیت نظام است. همدلی و آگاهی‌بخشی ازجمله عوامل تولیدکننده عاملان اجتماعی با بصیرت است.

انتهای پیام/۴۱۰۷/۴۱۱۶/

http://ana.ir/i/404996

برچسب‌ها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی