دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

تبیین بیانیه گام دوم انقلاب

چهارشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۸، ۰۷:۳۰ ب.ظ
عکس نوشته/ بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 486358 | تاریخ مخابره :۱۳۹۷/۱۲/۲۹ - ۰۹:۴۸ | سرویس: حوزه علمیه قم 3
رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی: 
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب از رسالت های کلیدی حوزه انقلابی است/وظیفه نخبگان حوزه و دانشگاه 
حوزه/ رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم اهتمام ویژه نخبگان حوزه و دانشگاه به تبیین علمی و دقیق بیانیه گام دوم انقلاب تاکید کرد: این مساله به خصوص یکی از رسالت های مهم و کلیدی حوزه انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری در بهمن ماه سال 97 اظهار داشت: به عقیده بنده اولین اقدام در این خصوص که باید حوزویان انجام دهند، این است که سیره بیانیه نویسی که مختص رهبران دینی است را به درستی تحلیل و بررسی کنند، چه آن که این گونه اقدامات تنها از پیامبران و اولیای الهی و رهروان راستین آن ها برمی آید.

وی افزود: برای ما آنچه در خصوص این بیانیه جالب و درس آموز است این که کسی که در مسند عالی حکومت است، اما با این حال به جای آن که نهادها و موسسات رسمی را مورد خطاب قرار دهد، جوانان را مورد خطاب قرار دهد و بی شک این نوع رفتار بسیار پرمعناست ، به این جهت که رهبر معظم انقلاب این بار به جای ساختارگرایی ، عاملیت گرایی را مورد توجه خویش قرار داده اند.

عدم رضایت به وضع موجود و نگاه آرمان گرایانه به آینده

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: عاملیت گرایی با تنوع ، تغییر و حتی ساختار شکنی روبرو می شود، ضمن آن که در این قضایا، نگاه آرمان گرایی رهبران دینی چنین است که افق بالایی را دیده و آینده را ترسیم می کنند؛ در واقع آن ها به وضع موجود راضی نیستند و به خصوص به قشر جوان توجه دارند که ویژگی اش پویایی است و این که هنوز درگیر مسایل معیشتی و محافظه کاری نشده و لذا از انرژی جوانان به خوبی می توان در مسیر اهداف بلند و متعالی بهره بُرد.

پژواک شعارهای انقلاب اسلامی در دنیای امروز

وی با تاکید بر این که تبیین سیره علمی و عملی رهبر انقلاب در این خصوص بسیار مهم است، بیان داشت: حتی ما در عرصه زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی باید ابعاد مهم رهبران انقلاب را به خوبی تبیین کنیم چه آن که امروز انقلاب اسلامی حتی مورد توجه بسیاری از صاحب نظران آزادی خواه قرار گرفته و از آن سو می دانیم که شعارهای انقلاب مختص به یک زمان و مکان خاص نیست و اتفاقاً امروز بیش از گذشته در دنیا این شعارها پژواک پیدا کرده است.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم همچنین افزود: حتی در یکی از همایش ها یکی از اساتید مطرح خارجی به بنده می گفت که شما این سیره انقلاب و پیامتان را باید بهتر ارایه کنید تا جهانیان آن را بشناسند و از این رو امروز وظیفه اساتید و نخبگان به خصوص حوزویان این است که ابعاد مختلف و مهم انقلاب اسلامی و از جمله بیانیه راهبردی مقام معظم رهبری را به درستی تبیین کرده و آن را به زبان روز جهانی انتشار دهند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: اساساً در این خصوص ایمان و اعتقاد بالای امام و رهبری به راه خود بسیار مهم است که این مسیر نورانی را ترسیم کرده و با اعتقاد و ایثار و از خودگذشتگی در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب گام برداشته اند.

رسالت مهم نخبگان حوزه و دانشگاه در تبیین گام دوم انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین خیری همچنین افزود: گرچه مخاطب اصلی بیانیه گام دوم رهبر انقلاب، نسل جوان است اما طبعاً بخش مهمی از این مسئولیت برعهده نخبگان است چرا که انتقال فرهنگی به وسیله نخبگان حوزوی و دانشگاهی و ... محقق می شود.

وی ابراز داشت: از سوی دیگر این که در این چهل ساله چه اتفاقاتی برای ما رخ داده ، به نظرم این کار حوزویان است که فضا را به درستی ترسیم کرده و در عین حال دستاوردها را نیز بیان کنند.

این محقق گفت: در سال های اخیر مشاهده کردیم که دشمن به دنبال بزک کردن دوره رژیم منحوس پهلوی بوده و لذا وظیفه ما در تبیین مباحث برای افکار عمومی به خصوص نسل جوان، در شرایط کنونی حساسیت و اهمیت مضاعفی پیدا کرده است.

نقش کلیدی حوزه انقلابی در تبیین آموزه ها و اهداف انقلاب

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی همچنین بیان داشت: گرچه در بیانیه گام دوم از سوی مقام معظم رهبری چهل بار واژه جوان به کار رفته اما مسئولیت این که آن اهداف و آموزه ها به درستی به جوانان منتقل شود، برعهده نخبگان جامعه و در راس آنها حوزویان است.

وی افزود: تبیین این مباحث مستلزم این است که اساتید و نخبگان حوزه به خصوص تحرک و پویایی بیشتری داشته و همچنین نسل جوان معتقد و پابه کار انقلابی بیش از پیش پای کار بیایند و به جهت دهی مناسب به افکار عمومی بپردازند.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این که رهبر معظم انقلاب نیز این همه بر حوزه انقلابی تاکید کرده و می کنند یکی از دلایلش همین است چرا که حوزه انقلابی حوزه ای است که به هیچ وجه خود را در یک زمان و مکان محدود نکرده و راهبری جامعه را برعهده دارد.

بیانیه ای ذوابعاد که باید وجوه مختلف آن را بررسی کرد

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین با تاکید بر این که تبیین گام دوم انقلاب از رسالت های کلیدی حوزه انقلابی است، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب یک بیانیه ذوابعاد و دارای وجوه مختلف است به طوری که هم دارای تحلیل تاریخی و مردم شناسی و جامعه شناسی و هم تحلیل دستاوردهای انقلاب است و هم این که ضمن بررسی گذشته، راهبردهای آینده را مشخص کرده و بر مساله عاملیت گرایی نیز تاکید دارد.

وی گفت: اساساً به نظر بنده بحث آتش به اختیاری جوانان نیز با توجه به یکی از بندهای این بیانیه دارای مفهوم دقیقی است ، چه آن  که اگر جامعه بخواهد پیشرفت کند ، نیاز به تحرک نسل جوان دارد

تولید ادبیات انقلابی؛ رسالتی بر عهده حوزویان

این محقق بیان داشت: از سوی دیگر تولید ادبیات انقلابی مثل مدیریت جهادی، مردم سالاری و نیز تبیین اهمیت و ضرورت وجودی نظام جمهوری اسلامی از دیگر وظایف حوزه های علمیه است چه آن که این ها هنوز هم جای ابهام زدایی و مفهوم سازی و گفتمان سازی دارد و باید با دغدغه خاص انقلابی در این عرصه ها وارد شد و تاکید بر این مهم شود که تحقق عزت ما منوط به روحیه انقلابی و مدیریت جهادی است و باید این ها به درستی برای جامعه تبیین شود.

۳۱۳/۸

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۶
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی