دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

بسمه تعالی

خطبه های نماز جمعه وزوان در تاریخ 26 مرداد 97

خطبه اول:

شبکه ولایی: بحث سلام و نصیحت، سلامت روحی روانی

شش اصل صحت و سلامت در طب اسلامی:

  1. آب و هوا 2. تغذیه و اشربه3. خواب و بیداری4. حرکت و سکون5. پاکسازی بدن6. کنترل حالات روحی و روانی

یونس نبی(ع) از دست قوم خود  غضبناک و ناامید شد و کنترل خود را از دست داد با آب و تاریکی و سکوت و بعد خوردن کدو آرامش پیدا می کند.  وذاالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر علیه فنادا فی الظلمات ان لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین فاستجبنا له و نجیناه من الغم فکذلک ننجی المؤمنین

لازمه سلامت روحی روانی  داشتن سعه صدر و حلم و بردباری است.

افَمَن شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلاَمِ فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِن رَبِّهِ؛ کسی را که خداوند سینه اش را برای اسلام گشوده است، پس او بر نوری از سوی پروردگارش است.

خداوند بخاطر شرح صدر بر رسول خدا منت می نهد. الم نشرح لک صدرک، اولیت چیزی که حضرت موسی (ع) از خداوند برای موفقیت در رسالت درخواست می کند سینه گشاده است.رب اشرح لی صدری،  و امیر المؤمنین می فرماید این قلب ها ظروف اند و بهترین آنها با ظرفیت ترین آنها است. یعنی داشتن سینه گشاده : ان هذه القلوب اوعیه فخیرها اوعاها

نشانه‌های شرح صدر

از رسول خدا(ص) درباره نشانه های سینه گشاده سوال شد حضرت در جواب فرمود: «التجافی عن دار الغرور و الانابة الی دار الخلود، و الاستعداد( الاعتداد) للموتِ قبلَ نزوله الموت. یعنی سه نشانه دارد اول خارج شدن از غرور و کبر و دون انابه کردن برای  خانه جاودان  و سوم آمادگی برای مرگ پیش از مردن.

امروز تعریفی که از با سواد می شود چند شاخص است اولین آن این است که فرد بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند .

از جمله اموری که موجب سلامت است صمت و سکوت است.

همچنین امام رضا(ع) می فرماید: سکوت صدقه ای است که به خود می دهی، کسی که سکوت اختیار کرد نجات یافت. در جایی دیگر می فرمایند: از نشانه های دانایی انسان بردباری و خاموشی است.

حضرت علی(ع) می فرماید: صمت باعث نجات از شر زبان، سبب وقار و سنگینی انسان، زمینه ساز پوشش افکار، مقدمه سلامت و دوری از ندامت، حفاظت از حماقت و حضور درقلعه آهنین و مصون ماندن از خطا و لغزش می شود.

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «من صمت نجا» (جامع السعادات، ج 2، ص 239) یعنى «هر کس صمت اختیار کند، نجات مى‏یابد»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: «اخزن لسانک الا من خیر، فانک بذلک تغلب الشیطان»(جامع السعادات، ج 2، ص 339) یعنى «زبانت را نگهدار، مگر از کلام خیر، زیرا تو با این عمل بر شیطان غلبه مى‏کنى».

آلودگی کلامی : یا بنی واقضض من صوتک

امام باقر ع لایسلم احد من الذنوب حتی بخزن لسانه هیچ کس از گناهان سالم نمی ماند مگر اینکه زبانش را نگه دارد.

خطبه دوم:

امام باقر (ع): قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لکم: بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند درباره مردم بگویید.

تبریک حلول ماه ذی حجه و روز ازدواج امام علی و حضرت زهرا (س)

خانواده مایه آرامش و  سکینه است.

الگوی زندگی امیر المومنین و حضرت زهرا باید مورد توجه قرار گیرد.

امام علی (ع) در خطابی محبت‌آمیز به حضرت زهرا(س) می‌فرمود: «روح من فدای روح تو بُوَد و جان من سپر بلای جان تو باشد.» (کوکب الدری، ج ۱، ص ۱۹۶٫ از علی(ع) نقل می‌کنند: «هرگاه به فاطمه می‌نگریستم، همه ناراحتی‌ها و غم‌هایم برطرف می‌شد.» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۱۳۴)

و حضرت زهرا خطاب به امام علی (ع) می فرماید: یا اباالحسن، انی لاستحیی من الهی ان اکلف نفسک ما لاتقدر علیه.»[12] ای اباالحسن، من از خدای خود شرم دارم که تو را در چیزی که توانش را نداری، به زحمت بیندازم...

-امام علی (ع) می‌فرماید : وقتی بخانه می‌آمدم و به چهره زهرا نگاه می‌کردم تمام غم و اندوهم بر طرف می‌شود.

- تا فاطمه زنده بود او را به خشم نیاوردم و او نیز کاری نکرد که من خشمگین شوم . (فاطمه- دکتر شهیدی- صفحه ۸۰)

-حضرت فاطمه (سلام الله علیها)می فرمایند: «وای به حال زنی که شوهرش را خشمگین کند و خوشا به حال کسی که همسرش از او خشنود باشد. »

شهادت امام باقر ع تسلیت می گویم: 7 ذی الحجه 114شهادت امام محمد باقر ع

باقر العلوم  یعنی شکافنده دانش

4 ساله بودند در عاشورا حضور داشتند.

مادرشان ام عبدالله دختر امام حسن ع بودند. ائمه بعد از جهت پدری حسینی و از جهت مادر حسنی اند.

داستان جابر ابن عبدالله انصاری و سلام رسول خدا: امام باقر ایشان را سلام کردند جابر عرض کرد شما کی هستید ایشان خودشان را معرفی کردند . جابر دست امام را بوسید و خواست پای ایشان راببوسد و عرض کرد رسول خدا فرمود شما نوه من محمد ابن علی ابن الحسین را خواهی دید سلام مرا به ایشان برسان.

27 مرداد روز شهادت حجاج در سال66 را گرامی می داریم و به آل سعود لعن و نفرین خداوند را می فرستیم.

سالروز آزادی آزادگان سرافراز را گرامی می داریم

روز عرفه : دعای عرفه امام حسین ع ، عید قربان، عید غدیر را یادآوری می کنیم و گرامی می داریم.

28 مرداد: کودتای امریکایی انگلیسی علیه دولت مصدق .

نتیجه مذاکره مصدق با امریکا بعد از مواجهه با انگلیس  کودتا علیه او شد. اینها عبرت های تاریخی است.

جدا شدن بحرین از ایران در سال50: امروز گاهی از افتخارات پهلوی می گویند. خوب آن همه توان و سازش نتیجه اش این شد که برای راحت الحلقوم شدن نفت و گاز بحرین این استان می بایست مستقل شود و انگلیس دستور داد و بدون هرگونه مقاومتی شاه پذیرفت. در مجلس 190 نفره آن زمان فقط یک نفر مخالفت کرد. هویدا گفت بحرین مثل دختر دم بختی است که وقت شوهر دادنش رسیده است. اینها حاکمان ما بوده اند. هفت هشت سال بعد در جنگ تحملی این کشور با تمام دنیا مواجه شد و یک وجب از خاکش را به دشمن نداد.

23 مرداد روز مقاومت اسلامی: پیروزی مقاومت 22 دوزه لبنان در برابر رژیم صهیونیستی. لبنان رهبراش توسط فرزندی ایرانی به نام امام موسی صدر انجام شد و بعد حزب الله ایجاد شد و راه تعالی را پیمود.

مقام معظم رهبری بیانات مهمی درباره مشکلات اقتصادی داشتند که چون آب روی آتش بود. که برخی از سرفصل های آن را مورد توجه قرار می دهیم:

  1. نبود بن بست: در کشور هیچ بن بستی وجود ندارد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: هرکسی که اعلام کند، ما به بن بست رسیده ایم، یا جاهل است و یا حرف او خائنانه است.
  2. سوء مدیریت

مشکل سکه و ارز و کاهش ارزش ریال حاصل بی‌تدبیری بود

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: من نمی گویم تحریم ها اثر ندارد، اما عمده مشکلات اقتصادی اخیر مربوط به عملکردها است و اگر عملکردها بهتر و با تدبیرتر و به هنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم ها تأثیر زیادی نخواهد داشت و می توان مقابل آن ایستاد.

  1. دشمن در کمین: آنها کمین گرفته اند تا همچون مگس برروی زخم بنشینند و با سوءاستفاده از مشکلات ناشی از خطای برخی افراد، ناکارآمدی نظام و بن بست در کشور را القاء کنند تا مردم ناامید شوند.
  2. عزم نظام در مقابله با سو استفاده کنندگان: و گفتند: نامه اخیر رئیس قوه قضاییه یک گام مهم و مثبت برای مقابله با فساد و مفسد است.

فساد یک اژدهای هفت سر است که باید با آن به طور کامل و جدی مقابله شود،

  1. فساد سیستمی نیست: برخی درخصوص فساد به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است.

ایشان افزودند: دستگاههای نظارتی وابسته به دستگاههای اطلاعاتی، قوه قضاییه و مجلس نیز باید با قدرت و با چشم باز در میدان باشند و آحاد مردم مؤمن نیز باید با احساس وظیفه، در این خصوص، نقش ایفا کنند.

  1. بصیرت مردمی : ملت ایران همواره در مقابل دشمن بصیرت داشته است و همه باید بدانند که دشمن به دنبال سوءاستفاده از نقطه ضعف ها، بر ضدّ خود مردم است.باید وضعیت امروز ترکیه برای ما پندآموز باشد. با اینکه در باشگاه غرب و هم پیمان غرب است ولی با اندک ناخرسندی غرب مورد تهاجم و تحریم قرار می گیرد . پس اینطور نیست که با نزدیک شدن به آنها در حریم امن قرار بگیریم.
  2. امید به آینده : همچنانکه تا به حال از مراحل سختی عبور کرده است، از این مرحله نیز که آسان تر از مراحل قبلی است، عبور خواهد کرد.
  3. حقوق بشر آمریکایی: حضرت آیت الله خامنه ای با یادآوری دو جنایت هفته اخیر سعودی‌ها در یمن یعنی بمباران یک بیمارستان و حمله به یک ماشین حامل کودکان یمنی و قتل عام دهها کودک بی‌گناه و بی‌پناه افزودند: وجدان جهان در مقابل این جنایات تکان خورد و دولتها نیز ولو به صورت تعارف آمیز اظهار تأسفی کردند اما امریکایی ها به جای محکوم کردن این فجایع، بی‌شرمانه از روابط راهبردی خود با سعودی‌ها حرف زدند و این سؤال را پیش آوردند که آیا مسئولان امریکایی واقعاً انسانند؟
  4. جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد: حضرت آیت الله خامنه ای برجام را نمونه واضح نتیجه مذاکره با امریکا برشمردند که البته برخی خطوط قرمز تعیین شده در آن رعایت نشد.

10. زمان مذاکره: ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با امریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است. برخی مسئولان چینی به یکی از بزرگان گفته بود مت تعجب می کنیم که وارد مذاکره با امریکا شده اید .ما شصت سال مقاومت کردیم تا توانستیم تا حدی روی پای خود بایستیم آن وقت به مرور وارد اینگونه مباحث شدیم.

: امام راحل عظیم الشأن هم مذاکره با امریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می کنیم.

11. خبر از برنامه ریزی دشمن برای مردادماه

12. دولت باید به کار خود ادامه دهد: می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.

مسائل شهر

برگزاری مسابقه فوتسال کشوری، این کار بزرگی است که در دست اقدام است باید هم تشکر کنم  از برگزار کنندگان بویژه آبشار عاطفه ها  و هم به سهم خود کمک کنیم.

با خبرشدیم خیری سرمایه ای را وقف مسجد الرضا کرده اند از کار خداپسندانه ایشان هم تشکر می کنیم و امید است اینگونه امور که پیش از این در فرهنگ اسلامی ما رواج بیشتری داشته احیاء شود. از این فرضت استفاده می کنیم و از خیرینی چون مرحوم حاج خانعلی مؤسس دانشگاه پیام نور و جناب آقای حاج خانعلی مؤسس کانون قرآن تقدیر می کنیم.

والسلام علیکم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۶
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی