دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

ماندگار کردن بندگی

چهارشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۵۷ ق.ظ

کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار شبستان 
ماندگار کردن بندگی و حفظ منزلت سادات؛ سبک زندگی رمضانی
خبرگزاری شبستان: یک استاد حوزه و دانشگاه از سبک زندگی که ماه رمضان به بندگان می‌آموزد یاد و عنوان کرد: این سبک به ناتمام شدن بندگی در پایان این ماه و حفظ جایگاه سادات تاکید دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خیری، استاد حوزه و دانشگاه و رئیس دانشگاه نراق در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه شیعیان چهار عید دارند، افزود: ‌در بین اعیاد قربان، ‌فطر، غدیر و جمعه،‌ عید فطر فضیلت ویژه‌ای در روایات دارد. خدا پاداش برپاکنندگان مناسک ماه رمضان را بدون حساب و شمارش در این عید می‌دهد و پاداش روزه‌داری خشنودی خداوند است. روزه جایزه است و هر آنچه بنده از خدا بخواهد به او می‌دهد.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: از این عید می‌توان مفهوم عید را در سطح زندگی اسلامی پیدا کنیم. برخی مناسک که نشان دهنده سبک زندگی در روز عیدانه برای مسلمانان است، مثل غسل کردن، ‌زیارت سیدالشهدا خواندن، عطر زدن، پرداخت زکات،‌ نماز عید خواندن و ... در این حوزه جای دارد.

خیری ادامه داد: این عید، فطر است یعنی بازگشت به خداوند و فطرت. یعنی آنچه ما را به فطرت و خدا باز می‌گرداند نشان دهنده این است که انسان باید جشن و سرور داشته باشد. رویه شارع مقدس هم نشان می‌دهد که باید از فرصت‌ها خوب استفاده کرد. یعنی یکی از درس‌هایی که می‌شود از عید فطر آموخت این است که باید از فرصت‌ها استفاده کرد. یعنی پس از یک ماه آمادگی روحی و روانی و تجربه بندگی، فرصتی است که انسان با برگزاری این جشن به یک ماه بندگی، ماندگاری ببخشد. نحوه جشن و سرور و عید گرفتن خودش نشان دهنده تمایزات حاوی یک هویت ویژه است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: از وجوه تمایز این روز، حرمت روزه گرفتن است که با دیگر ایام تمایز دارد و هویت‌سازی می‌کند. سبک جشن و سرور این عید نیز حاکی از بندگی  خداوند است. یادآوری الگوهای صالح در قنوت‌های نماز عید که نشان دهنده آن است که ما را به بهترین‌ها وصل می‌کند و آنچه خدا برای بهترین بندگان ارزانی داشته را می‌خواهیم که به ما هم مرحمت کند و آنچه از بهترین صالحان دوره کرده است را از ما نیز دور کند؛ یعنی ما را به هویت صالح بودن وصل می‌کند و به ما آموزش بلندهمتی و بلندنگری می‌دهد و از خداوند خیر ما عبادک الصالحون را مسئلت می‌کنیم؛ یعنی قانع نشدن به چیزهای کم.

وی همچنین گفت: این موارد در واقع درس‌هایی است که می‌توان از این ایام آموخت. این عید ترسیم وحدت، انسجام و جماعت مسلمین است. بهتر است در این روز نماز عید در یک مکان و خارج از شهر خوانده شود. همچنین مناسب است که پیشوای آن شهر و امام مسلمین پیشاپیش جمعیت حرکت کند و با یکسری مناسک، اعمال خاص، پیاده رفتن و پا برهنه بودن و ذکر خاص گفتن همراه باشد. بعد هم مثل نماز جمعه دارای خطبه بودن و بودن خطبه جزء نماز که آن را به اجتماع وصل می‌کند از دیگر تمایزات این روز است.

خیری افزود: پیش از نماز آدابی مثل زکات فطره وجود دارد. به شکرانه روزه گرفتن باید به دیگران کمک کنیم که این موضوع خود تولید کننده سبک زندگی است که توجه به اقشار محروم در آن نهفته است و توجه به مواسات و حق اخوت و برادری و اهتمام به امور مسلمین در همین راستاست. توجه کردن به اینکه توفیق روزه‌داری از طرف خداوند به ما ارزانی شده است و باید شکرانه آن را به جا بیاوریم. شکرانه عید فطرت که در واقع در زکات فطره خود را نشان می‌دهد. با ضوابطی که در زکات فطره وجود دارد به این معنی که به سادات تعلق نمی‌گیرد. حرمت منتسبین به ائمه اطهار باید نگه داشته شود که خود سبک زندگی اسلامی است، به این معنی که در جامعه اسلامی باید منزلت‌ها اجتماعی  پاس داشته و حرمت‌ها نگه داشته شود و حق سپاسگذاری به رسول اسلام باید ادا شود و ذریه ایشان محترم شمرده شوند.

وی تاکید کرد: این جشن به ما می‌گوید که بندگی خدا تمام نشدنی است و بعد از ماه، باز متوجه مناسک و اعمالی می‌شویم که حاکی از رنگ خدایی داشتن است. مناسک و عبادت است که نشان دهنده استمرار آن ضیافت الهی است.  

کلید ‫واژه‌ها:

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۷
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی