دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

حسن خیری ,مسعود رحمتی

واکاوی جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری

خبرگزاری فارس: واکاوی جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری بیداری دانشجویی توأمان با احساس مسئولیت دانشجویی را محملی برای حاکم کردن گفتمان‏ های سیاسی و انقلابی در جامعه می دانند که مأموریت آن کمک به جامعه برای رسیدن به جایگاه اصلی جامعه اسلامی است.

چکیده مقاله:
دانشجویان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تـحوّلات سـیاسی ـ اجـتماعی همه کشورها به ویژه جـوامع جـهان سـوم به شمار می روند. شناخت مفهوم واقعی جنبش دانشجویی، ویژگی ها و الزامات جنبش دانشجویی، بایسته های جنبش دانشجویی، اهداف و وظایف جنبش دانشجویی، آفات و مطالبات از جنبش دانشجویی از جمله مسائل مهم و درخور توجهی است که این مقاله می کوشد تا به آن‏ها بپردازد. رجوع به اندیشه و آرای رهبران دینی برای پاسخ به پرسش های مذکور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. سؤال اصلی مقاله حاضر چیستی مفهوم و بایسته ‏های جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری و چگونگی مدیریت مطلوب آن در پرتو قرائت خاص گفتمان انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس مجموعة سخنان و بیانات ایشان از ابتدای تصدی جایگاه رهبری تاکنون، به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. محقق در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، جهت‏ گیری‏ ها، نقاط تأکید ایشان و تحلیل توجیهی، جنبش دانشجویی را واکاوی و دسته‏ بندی نموده و نشان داده که در اندیشه معظم ‏له، جنبش دانشجویی همان خیزش و بیداری دانشجویی است که مخصوص قشر دانشجوست و این جنبش را مخصوص ایران نمی‎دانند چون متعلق به دانشگاه است. ایشان از این جنبش به عنوان یک منبع غنی و سرشار و فیاض برای کشور یاد می کنند که اگر خصوصیات آن درست شناخته شود نتایجی بر آن مترتب است که مهم‏ترین آن گفتمان ‏سازی و آرمان ‏خواهی می باشد. ایشان بیداری دانشجویی توأمان با احساس مسئولیت دانشجویی را محملی برای حاکم کردن گفتمان‏ های سیاسی و انقلابی در جامعه می دانند که مأموریت آن کمک به جامعه برای رسیدن به جایگاه اصلی جامعه اسلامی است.

نویسندگان:

حسن خیری ,مسعود رحمتی

پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی - شماره 4,دوره سوم بهار و تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۰۲
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی