دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

شورای برنامه ریزی دانشگاه مذاهب

دوشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ب.ظ
ه گزارش روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، دومین جلسه شورای تحول برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی با دستورجلسه «بررسی دانش­‌های علوم سیاسی و علوم اجتماعی از حیث ارتباط با اهداف دانشگاه و نیازهای امت اسلامی» برگزار شد.

در این جلسه اعضای حقیقی و حقوقی این شورا که جمعی از اساتید و اندیشمندان رشته‌های گوناگون علوم اسلامی و انسانی از جمله جامعه‌شناسی، روابط بین‌الملل، علوم سیاسی، تاریخ و آینده‌پژوهی می‌باشند، حضور داشتند.
 

 
در این جلسه پس از ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته بر اساس نظرات پیشنهادی این شورا، از سوی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و بیان دستورجلسه، اعضای شورا آقایان دکتر جعفری هرندی، دکتر حسن خیری، دکتر محمدرضا دهشیری، دکتر عبدالامیر نبوی، دکتر زهیر صیامیان، دکتر محسن علوی‌پور و دکتر عثمان یوسفی به عنوان اعضای حقیقی و دکتر احمد مبلغی رییس دانشگاه، دکتر محمدعادل ضیایی معاون پژوهشی دانشگاه، دکتر عباس برومند اعلم معاون آموزشی دانشگاه و دکتر بهرام کریمی مدیرکل آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به عنوان اعضای حقوقی، با توجه به مسائل و مشکلات امروز جهان اسلام و اهداف خاص و وظایف دانشگاه مذاهب اسلامی به هم‌اندیشی و ارائه نظرات پرداختند که دربردارنده شش محور اصلی بود که توسط رییس دانشگاه بدین شرح جمع‌بندی گردید:

۱. ضرورت نیازسنجی علمی که نیازمند مطالعه می‌دانی و نظری و فکری است.
۲. ضرورت پرداختن به ذهنیت‌ها و پیش‌فرض‌های لازم و ایجاد آن برای حرکت در جهت تأسیس رشته‌ها و میان رشته‌ها. برای مثال تا پاسخ ندهیم عامل ظهور تفرقه چه بوده است چطور می‌توان رفع اختلاف را از رشته‌ای از دانش انتظار داشت زیرا بر اساس پیش‌فرض‌ها نظریه تولید می‌شود و بر اساس نظریه باید به سراغ تأسیس رشته رفت. پس محور دوم تنقیح این پیش‌فرض‌ها است.
۳. انتخاب مسیر مناسب و اولویت آن. می‌توان چهار مسیر را در زمینه تلفیق علوم و ایجاد میان رشته‌ها نام برد: الف) بارورسازی و کارآمد سازی علوم اسلامی نسبت به نیازهای جامعه اسلامی. ب) بارورسازی و کارآمد سازی علوم انسانی و اجتماعی نسبت به موضوعات دینی، یعنی عرضه موضوعات دینی به علم. ج) تلفیق دو علم انسانی و اسلامی د) انتخاب یک عنوان عام و فراگیر که شامل شاخه‌های گوناگون شود.
۴. ایجاد کانتکس لازم برای رشدیابی علوم در فضای اجتماعی و تفاهمی جامعه اسلامی.
۵. ایجاد تمهیدات لازم برای تأسیس رشته.
۶. ضرورت فعالیت شورای تحول در تناسب با اهداف دانشگاه که نیازمند باز تبیین این اهداف.

اصول حاکم بر تأسیس رشته، دیپلماسی وحدت، تمدن نوین اسلامی، پیوند سیاست با مسائل جهان اسلام، اقبال عمومی به رشته‌ها، اندیشه سیاسی مسلمین، ارتباطات میان فرهنگی، دین و رسانه، مطالعات تطبیقی صلح، توسعه، امکان‌سنجی ایجاد کنسرسیوم دانشگاهی، توجه به معاصریت در مسائل جهان اسلام و تأسیس رشته، ترسیم فرهنگ حاکم بر جهان اسلام در دوره درخشان اسلامی و آمایش سرزمینی برای تأسیس رشته برخی از دیگر مفاهیم و موضوعاتی بود که در این شورا مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه تصاویری از این نشست را مشاهده می نمائید:
 





موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۲۸
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی