دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

دیِن، رسانه، ارتباطات اجتماعیِ

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۰۷:۰۸ ب.ظ
دیِن، رسانه، ارتباطات اجتماعیِ
پیِش درآمدیِ بر نظریِه ارتباطات اسلامیِ

دکتر حسن خیری

فهرست مطالب

فهرست مطالب
سخنیِ با خواننده 13
مقدمه 17
فصل اوّل:وسائل ارتباط جمعی 31
1ـ1. چیستی وسائل ارتباط جمعی و پیامدهای آن 31
1ـ2. جهانی سازی و وسائل ارتباط جمعی 44
1ـ3. بحران هویت و اختلال در فرایِندآن درعصرارتباطات 52
1ـ4. افکارعمومی و توده 73
فصل دوم:سنت،دیِن و رسانه 83
2ـ1. سنت درعصررسانه‌ایِ 83
2ـ2. چیستی دین 94
2ـ3. پارادایم دینی (اسلامی) ومقایسه آن باپارادایم‏های اثباتی،تفسیری و انتقادی 101
2ـ4. دین ورسانه 121
2ـ5. ادوار رابطه دین ورسانه و مسأله رویارویی آن دو 124
فصل سوم:تلویِزیِون و دیِن 133
3ـ1. موقعیت رسانه‏ای تلویزیون 133
3ـ2. موقعیت دینی تلویزیون 149
فصل چهارم:رویِکردهاونظریِات ارتباطات «باتأکیِدبرتلویِزیِون» 183
4ـ1. جامعه ـ محور یا رسانه ـ محور 183
4ـ2. مدل پارادیمی رزنگرن «رسانه و جامعه» 188
4ـ3. مارشال مکلوهان «تلویزیون،تعادل نسبت‏های حسی» 190
4ـ4. سوروکین «عصرحسی،اختلال درارتباط انسانی» 192
4ـ5. نیل پستمن «تلویزیون حامل معرفت شناسی عقل ستیز» 192
4ـ6. دیویدرایزمن «دوراندگرراهبر» 196
4ـ7. بورستین «تلویزیون: اینجا،الآن،انفعال» 197
4ـ8. ژان الول «غلبه اصل خودافزایی» 199
4ـ9. دانی للرنر: رسانه‏ها؛ساده سازی ادراک، پیچیده ‌سازی پاسخ 200
4ـ10. جان ترنر،هنری تاجفل: هویت اجتماعی نفوذ گروه 202
4ـ11. گیدنز: تأثیر چسبانهای تلویزیون 203
4ـ12. پیتربرگر: ذهن بی‏خانمان در جهان زیست چند گانه 207
4ـ13. رویکردهاونظریات ملهم از دیدگاه مارکس 213
4ـ13ـ1. نظریه اقتصاد سیاسی رسانه 214
4ـ13ـ2. شیلر «امپریالیسم فرهنگی» 214
4ـ13ـ3. نظریات انتقادی 218
4ـ13ـ3ـ1. نظریه جامعه توده‏وار 219
4ـ13ـ3ـ2. آدورنووهورکهایمر «ایجاد توهم در تماشاگر» 220
4ـ13ـ3ـ3. هربرت مارکوزه «تلویزیون ابزار ساکت کردن مردم» 221
4ـ13ـ3ـ4. یورگن هابرماس «نابودی گستره همگانی» 222
4ـ13ـ3ـ5. نظریه پرورش «کاشت فرهنگی» 225
4ـ13ـ3ـ5. نظریه هژمونی 226
4ـ13ـ3ـ5. رویکرداجتماعی ـ فرهنگی 227
4ـ13ـ3ـ6. «مانوئل کاستلز: ایجادفضای جریان‏هاواضمحلال نظام معنادار اجتماعی» 227
4ـ13ـ4. رویکردهای کارکردگرایی 232
4ـ13ـ5. نظریه‏های هنجاری ساختار و عملکردرسانه‏ها 235
4ـ13ـ6. نظریه وابستگی 239
4ـ13ـ7. نظریه رسانه‏ها 241
4ـ14. رویکردهای پست مدرنیستی 243
4ـ14ـ1. گابریلبارـ هایم «رسانه‏هاوتکوین نظام معنایی مشترک» 247
4ـ14ـ2. گیدبور «جامعه نمایشی،انبوه تنهایان» 249
4ـ14ـ3. بودریار «تلویزیون هدف غایی عصر جدید» 251
4ـ14ـ4. فردریک جیمسون «سرمایه‏داری متأخرمسلط بر بازار جهانی تصاویر» 254
4ـ14ـ5. لیوتار «همه چیز پیش پاافتاده و آبکی» 256
4ـ14ـ6. جیانی واتیمو «درهم ریختگی نظم موجود» 256
4ـ14ـ7. مارک پاستر «نابودی تعین‏های گذشته» 257
4ـ15. مخاطب شناسی: رویکردهاونظریات 258
فصل پنجم: پیِش درآمدی ِبرالگویِ ارتباطات اجتماعیِ اسلام 285
(مروریِ براندیِشه‌هایِ اجتماعیِ پنج اندیِشه‌ور مسلمان) 285
5ـ1. نظام اجتماعیِ مدیِنه فاضله فارابیِ 285
5ـ1ـ1. مبانیِ اندیِشه اجتماعیِ فارابیِ 289
5ـ1ـ2. رویِکرد ارگانیِستیِ به جامعه 291
5ـ1ـ3. مدیِریِت و رهبریِ جامعه فاضله 291
5ـ1ـ4. همبستگیِ مبتنیِ برمحبت و عدالت 292
5ـ1ـ5. جامعه اخلاقیِ و رویِکرد عاملیِت و ساخت به جامعه 293
5ـ2. جامعه اخلاقیِ خواجه نصیِرالدیِن طوسیِ 295
5ـ2ـ2. عوامل مؤثر در تشکیِل اجتماع 296
5ـ2ـ3. جامعه فراترازافراد (اصالت جامعه) 297
5ـ2ـ4. اجرایِ عدالت اجتماعی ِزمیِنه سازسعادت و کمال 298
5ـ2ـ5. تعاون ضامن نظم واعتدال در جامعه 299
5ـ2ـ6. رهبریِ جامعه 299
5ـ2ـ7. اولویِت جامعه اخلاقیِ مبتنی ِبر محبت بر جامعه حقوقیِ مبتنیِ بر عدالت 300
5ـ2ـ8. رابطه محبت، وحدت و کمال موجود 301
5ـ2ـ9. محرک رفتاری ِآدمیِ 302
5ـ2ـ10. مراتب احساس و عواطف 303
5ـ2ـ11. ویِژگیِ محبت اهل خیِر 304
4ـ2ـ12. محبت ابویِ،نبویِ و اخویِ و تولیِد عدالت 305
5ـ2ـ13. محبت خیِرخواهانه موجب احسان پایِدار 307
5ـ3. نظم اجتماعیِ مبتنیِ بر احترام به قانون «علامه طباطبایِیِ» 308
5ـ3ـ1. قانون استخدام خاستگاه جامعه 308
5ـ3ـ2. اضطراریِ بودن تشکیِل جامعه 309
5ـ3ـ3. بقایِ جوامع به عمل کردن اکثریِت افراد به قانون 310
5ـ3ـ4. قوانیِن جوامع متناسب با نظام ارزشیِ 310
5ـ3ـ5. قوام اجتماع به مبادله مال و عمل 312
5ـ3ـ6. قوانیِن جوامع مبتنیِ بر سنت یِا تفکر 314
5ـ3ـ7. ضمانت اجرایِ قوانیِن (قانون ‏گذاریِ اسلام و جوامع کنونیِ غرب) 315
5ـ3ـ8. قانون مبتنی ِبراحساس در جوامع متمدن جدیِد 317
5ـ3ـ9. کیِفرو پاداش ضامن اجرای ِقوانیِن مدنیِ (تعاون) 318
5ـ4. علامه جعفریِ و حیِات معقول 321
5ـ4ـ1. تعریِف حیِات معقول 321
5ـ4ـ2. شاخصهای ِحیِات معقول 322
5ـ4ـ3. تکامل گرایِیِ در حیِات معقول 323
5ـ4ـ4. مراحل شکل گیِری ِشخصیِت در حیِات معقول 327
5ـ4ـ5. اخلاق در حیِات معقول و حیِات طبیِعیِ محض 327
5ـ4ـ6. ساخت و عامل در نظریِه حیِات معقول 328
5ـ4ـ7. کالایِی ِشدن روابط انسانیِ در گرایِش به طبیِعت محض 329
5ـ4ـ8. کسب رضایِت محرک رفتار درحیِات طبیِعیِ 331
5ـ4ـ9. هنر پیِرو و هنر پیِشرو 331
5ـ5. استادمطهریِ و ارزشهای ِانسانیِ «فطریِ» 334
5ـ5ـ1. طبیعت،غریزه،فطرت 334
5ـ5ـ2. تضاد درونیِ انسان منشأ تضاد بیِرونیِ 335
5ـ5ـ3. پذیِرش ارزشهای ِانسانیِ « فطریِ» لازمه باور به اخلاق 337
5ـ5ـ4. ازخود بیِگانگیِ 338
5ـ5ـ5. پیِشرفت صنعتیِ و از خود بیِگانگیِ 338
5ـ5ـ6. تفاوت پیِشرفت و تکامل اجتماعیِ 339
5ـ5ـ7. دیِن و تکامل 340
5ـ5ـ8. تکامل اخلاقیِ لازمه حسن رابطه با انسانها 341
5ـ5ـ9. توجه به مقتضای ِزمان با بکار گیِری ِابزار برایِ تأمیِن نیِاز 342
فصل ششم:هویت، فضا 347
(فرآیند تعاملی مبتنی برغلبه احساسات، تعلقات اجتماعی و انتخاب عقلانی) 347
6ـ1. اصول رویکردی 347
6ـ2. مفاهیم اصلی و بیان اجمالی مدل 348
6ـ3. هویِت 354
6ـ3ـ1. هویت واحد انسانی و مجاری هویت‏ساز 354
6ـ3ـ2. خاستگاه هویت ساز تلویزیون و بروزهویت چند مرکزی 362
6ـ3ـ3. ضرورت شناخت و توجّه به هویت ملّی و قومی و مذهبی 368
6ـ3ـ4. آگاهی فرهنگی و هویت گریز از مرکز 372
6ـ3ـ5. هویت دینی جهان آینده 373
6ـ3ـ6. مشکل تشخیص برنامه دینی ازغیردینی تلویِزیِون وتأثیرهویتی آن 375
6ـ4. فضا 381
6ـ4ـ1. بحث فضادرنظریات 381
6ـ4ـ2. جایگاه فضا دراندیشه اسلامیِ 391
6ـ4ـ3. توجّه به سرمایه‏های اجتماعی / فرهنگی در سطح میانه (مذهبی،قومی،ملّی) 398
6ـ4ـ4. مقایسه فضای تبلیغی تلویزیون و رسانه‏های سنتی 402
6ـ4ـ5. برخی ازمؤلفه‏‏های فضای تبلیغی دینی 424
6ـ5. انتخاب عقلانی 431
6ـ5ـ1. مفهوم عقلانیت و نظریات مبتنی بر آن 431
6ـ5ـ2. نگاهی تاریخی به بحث عقلانیت در اندیشه‏های اسلامی 437
6ـ5ـ3. عقلانیت و انتخاب عقلانی (بارویکرداسلامی) 438
6ـ5ـ4. مؤلفه‏های تعامل عقلانی دینی 441
6ـ5ـ5. تأثیر تلویزیون دینی درسطح جهانی 447
6ـ5ـ6. آینده جهان دراندیشه‏ها 449
6ـ5ـ7. آگاهی جهانی، تعامل فرهنگی و گزینش عقلانی 454
6ـ5ـ8. ارزش‏های جهان شمول دینی قابل ارائه دربرنامه‏های دینی تلویزیون 463
فصل هفتم: گزارشیِ از یک تحقیق پیمایشی 473
(مقایسه تلویزیون و مسجد در تبلیغ دین) 473
7ـ1. پرسش آغازین 473
7ـ2. هدف تحقیق 473
7ـ3. فرضیات 473
7ـ4. روش علّی ـ مقایسه‏ای 476
7ـ5. گونه شناسی 477
7ـ6. سنجش دین داری 478
7ـ7. مدل سنجش دین داری مبتنی برآموزه‏های اسلامی 479
7ـ8. سنجش اعتبار Validity و آزمون پایا Reliability 482
7ـ9. جامعه ونمونه آماری و نحوه تحلیل 482
7ـ10. ویژگی‏های کلی نمونه آماری تحقیق 483
7ـ11. تعریف متغیرها 490
7ـ12. تحلیل سه فضای تبلیغی 495
7ـ13. نتیجه‌گیریِ 503
منابع و مآخذ 519
منابع فارسی 519
نشریات 534
منابع عربی 542
منابع لاتین 543


13

سخنیِ با خواننده

پیِام ادیِان الهیِ بویِژه دیِن مبیِن اسلام که با فطرت آدمیِ سازگار بوده و آموزه‌هایِ ابلاغیِ آن بر مخاطب‌شناسیِ و بهره‌گیِریِ از رسول باطنیِ آدمیِ «عقل» و «احساسات و عواطف» لطیِف و ناب انسانیِ و همراهیِ و هم‌سازیِ ایِن دو استوار نموده و پاکیِ و صداقت را در «محتوا» و «ابزار» و «رسانه پیِام» از «مجاریِ» پاک‌سیِرتان و «امانت‌داران» تأکیِد نموده و هیِچ بعدیِ از ابعاد فردیِ و اجتماعیِ را از رسالت تعالیِ‌بخش خود محروم نساخته است، همواره، در طول تاریِخ نافذتریِن و پردامنه‌تریِن پیِام‌ها بوده و امروزه نیِز در عصر ارتباطات و تبلیِغات و اطلاعات ایِن پیِام چون از مجاریِ خود برآیِد و از سویِ عالمان و دانشمندان فهیِم و آشنا به «پیِام ناب» ابلاغ گردد و در ایِن مهم اقتضاءات محیِطیِ، شرایِط هویِتیِ و فرهنگیِ مخاطبان و فرآیِند و روند ابلاغ پیِام و ماهیِت رسانه بکار رفته درست شناخته گردد، از مؤثرتریِن و پرنفوذتریِن پیِام‌ها بشمار میِ‌رود.

ورود رسانه‌هایِ گروهیِ و جمعیِ، جهان نابرابر از نظر برخورداریِ از ایِن امکانات و دانش ارتباطیِ مبتنیِ بر اندیِشه‌هایِ مادیِ و استکباریِ، زمیِنه بهره‌گیِریِ از تکنولوژیِ ارتباطیِ به سود مدعیِان جهانیِ‌سازیِ و توسعه و پیِشرفت غربیِ را فراهم نمود و در دوره‌ایِ با آسودگیِ خیِال از محو سنت‌ها و ادیِان سخن گفتند، ولیِ «انفجار نور انقلاب اسلامیِ» از واقعیِت دیِگریِ خبر داد و نقطه عطفیِ در تجدیِد حیِات پیِام‌هایِ الهیِ با بهره‌گیِریِ از فضایِ رسانه‌ایِ جدیِد بشمار رفت و ایِنک ایِن پیِام


14

بانشاط و پویِا سحر ساحران مدرن را باطل کرده و حقیِقت را آشکار ساخته و جهانیِ نو از آگاهیِ و تعقل و تحرک را نویِد میِ‌دهد.

بیِ‌تردیِد شناخت درست «پیِام»، «محتوا»، «مخاطبان»، «حاملان پیِام» و «ابزار پیِام» میِ‌تواند در پیِشبرد رسالت اسلامیِ مؤثر واقع شود همانطور که بهره‌گیِریِ نادرست از رسانه‌ها و کم‌توجهیِ به محیِط و فضایِ پیِام میِ‌تواند نقض غرض را بهمراه آورد.

در ایِن راستا، ایِن اثر درصدد است تا با طرح دیِدگاه‌ها و بیِان اقتضاءات رسانه‌ایِ، و پیِام‌هایِ دیِنیِ بر ضرورت ورود به نظریِه‌پردازیِ در ایِن عرصه تأکیِد نمایِد.

کتاب حاضر با عنوان «دیِن، رسانه، ارتباطات اجتماعیِ؛ پیِش‌درآمدیِ بر نظریِه ارتباطات اسلامیِ» توسط فاضل ارجمند، روشنفکر فرهیِخته، حضرت حجت‌الاسلام والمسلمیِن دکتر حسن خیِریِ، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه تألیِف و تدویِن گردیِده است و حاویِ مطالب جدیِد و نو میِ‌باشد. چیِستیِ وسایِل ارتباط جمعیِ و پیِامدهایِ آن، بررسیِ دیِن و رسانه در عصر رسانه و انگاره‌ها و پارادایِم‌هایِ اسلامیِ در برخیِ عناویِن محوریِ و رابطه تلویِزیِون ودیِن، رویِکردها و نظریِه‌هایِ ارتباطات با تأکیِد بر تلویِزیِون و اندیِشه‌هایِ اجتماعیِ پنج اندیِشه‌ور مسلمان از مباحثیِ است که در ایِن مجموعه ارائه گردیِده و در فصل ششم محقق تلاش کرده با ارائه مدل هویِت، فضا، مراحل هویِت‌یِابیِ آدمیِ را در فضایِ خصوصیِ و عمومیِ با توجه بر اقتضاءات تعقل و احساسات آدمیِ تبیِیِن نموده و وضعیِت امروز و آیِنده جهان را ترسیِم نمایِد. و در فصل پایِانیِ با ارائه گزارش پیِمایِشیِ قابلیِت و ظرفیِت مسجد و تلویِزیِون در ارائه پیِام‌هایِ دیِنیِ مقایِسه شده است.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ با درک ضرورت ورود به مباحث ارتباطاتیِ و تبلیِغاتیِ مطابق با نیِاز امروز جوامع ایِن اثر را به جامعه علمیِ تقدیِم میِ‌کند. امیِد است ایِن کتاب زمیِنه‌هایِ رشد و تعالیِ مطالعات اسلامیِ در زمیِنه ارتباطات را فراهم نموده و مورد توجه دانش‌وران عرصه علوم ارتباطاتیِ قرار گیِرد.


15

در پایِان لازم میِ‌دانیِم از اهتمام ریِاست معزز پژوهشگاه حضرت حجت‌الاسلام والمسلمیِن جناب آقایِ دکتر احمد مبلغیِ که زمیِنه استقرار گروه‌هایِ مطالعاتیِ تبلیِغ و رسانه را در ایِن مجموعه فاخر پژوهشیِ فراهم نموده و از انتشار ایِن اثر حمایِت نمودند و از جناب آقایِ یِدالله جنتیِ مدیِر محترم نشر پژوهشگاه سپاسگزاریِ نمائیِم.

ابراهیِم فتحیِ

مدیِر گروه تبلیِغ و رسانه


17

مقدمه

امروزهتلویزیون، به عنوان پر قدرت‏ترین وسیله ارتباط جمعی، در تکوین، تحکیم و تضعیف، جهت‏دهی فرهنگیو ایجاد یا عدم انسجام جامعه نقش اساسی دارد. در جامعه ما، روزانه، افراد 2 تا 5 ساعت وقت خود را در پای تلویزیون می‏گذرانند و کودکان در خردسالی با این وسیله خو گرفته و هویت می‏پذیرند ودیگر عوامل و زمینه‏ها و ابزارهای فرهنگی و تبلیغی تحت تأثیر تلویزیون قرار گرفته است.

تلویزیون در جامعة ما خود را از خاستگاه دینی تعریف کرده ویکی از اساسی‏ترین نقش‏های آن ترویج و تبلیغ دینی است.این اقدام نظام تبلیغ سنتی را تحت الشعاعقرار داده و می‏دهد.

دین دارای ابعاد، لایه‏ها و سطوح متعددی است که آموزش و ابلاغ آن نیازمند تمهید مقدماتاست. پیامبر اکرم9 ابلاغ خویش را با یک جمله آغاز نمود «قولوا لا اله الا ا... تفلحوا» و به تناسب ظرفیت و قابلیت جامعه ابلاغ معارف و احکام دینی را توسعه داد. نگاهی به تفاوت سوره‏های مکی و مدنی بخوبی توجّه به تبلیغ دین متناسب با قابلیّت جامعه را آشکار می‏سازد. رویه دیگر رسولان و مبلغان دینی نیز بر این امر استوار بوده است؛ چنانکهاز رفتار حضرت ابراهیم(علیه السلام)در جلب اعتماد جامعه ستاره، ماه و خورشید پرست و ابلاغ توحیِد مطابق فهم آنها استفاده میِ شود. روند صدور برخی احکام دینی نیز بر این پایه بوده است؛ در تحریم شرب خمر چند آیه از تحریم ضعیف به شدید نازل گردید، در مرحله نخستبه مضرات این عملاشاره شد و


18

در مراحل بعدی از اقامه نماز در حال مستی نهیو آنگاه در مرحله نهایی پلید و اقدامی شیطانی تلقی گردید. احکام زیادی از شریعت و اخلاق و اعتقادات نیز بر توجه به قابلیت و ظرفیت و استعداد جوامع و آحاد افراد در پذیرش دین حکایت دارد. چنانکه در روایتی نقل شده است که ما انبیاء مأموریم که با مردم به قدر عقولشان سخن بگوئیم «انا معاشر الانبیاء امرنا ان نکلم الناس علی قدر عقولهم»( شیِخ عباس قمیِ، سفیِنه البحار،ج2 :214). فلسفه تکامل ادیان نیز بر این اساس تبیین گردیده است

در تعلق تکلیف به افراد، توجّه به قابلیت و ظرفیت افراد قضیه پذیرفته شده‏ای است؛ ایمان دارای مراتبی است. «حسنات الابرار سیئات المقربین» و«والله لو علم ابوذر ما فیِ قلب سلمان لقتله» ( شیِخ عباس قمیِ، پیِشیِن:461)

رسانه هایِ سنتیِ در جامعه ما همواره دارایِ نقشیِ اساسیِ در هویِت بخشیِ و فرهنگ سازیِ بوده است .«ارتباطات مستقیم میان ارتباط‏گران و مخاطبان، روابط چهره به چهره میان مخاطبان و محیط پیرامون، بازخوردهای فوری و تأثیرات مربوط به بیان احساسات و شور و جذبه فردی و جمعی و از این دست که خاص ارتباطات انسانی است از توانمندی‏های آموزش رسانه‏های سنتی به شمار می‏آید و محدودیت‏های آن به لحاظ سرعت، گستردگی، قابلیّت دسترسی، کنترل و سازماندهی و... از جمله زیرساخت‏های این الگوی ارتباطی محسوب می‏شود. مسجد و منبر، مجالس دعا و روضه خوانی، زیارتگاهها، حسینیه‏ها، تکیه‏ها، مهدیه‏ها، فاطمیه‏ها، هیئت‏های مذهبی، مراسم تعزیه، مکتب خانه‏ها و حوزه‏های علمیه، مراسم نماز جمعه و حتی خانواده‏ها را باید از جمله رسانه‏های سنتی اسلام دانست که نقش و تأثیر ارتباطی آنها در تاریخ تحولات جامعه شیعی ایران و حفظ و آموزش معارف ناب اسلامی بسیار با اهمیّت بوده و تا امروز نیز به عنوان یک شبکه آموزشی عمل کرده است. (پژوهش و سنجش:33)

نخستین رسانه آموزشی، عبادی و اجتماعی فرهنگی اسلام مسجد می‏باشد. پیامبر


19

اسلام(ص) از مسجد به عنوان بزرگ‏ترین پایگاه استفاده کرده است. پیامبر اسلام به کسانی که مسجد می‏روند بشارت هشت خصلت را داده است: درک آیه‏ای یا انجام فریضه‏ای، یا برپایی سنتی دینی، دستیابی به دانش جدید، یا پیدا کردن دوستی مقید یا شنیدن سخنی که سبب هدایت شود یا از هلاکت باز دارد یا ترک گناه. (بحارالانوار، ج84: 3)

در صدر اسلام، مسجد تنها مرکز پرستش نبود بلکه حتی فراگیری خواندن و نوشتن در این مکان انجام می‏گرفت. پس از انقلاب اسلامی تلاش شد از مساجد به عنوان پایگاه ویژه برای نشر معارف دینی و انقلابی استفاده شود و در جریان مبارزات انقلابی نیز مسجد اولین پایگاه به شمار می‏رفت. چنان که امام خمینی; مسجد را سنگر دانست. «امام خمینی رهبر مذهبی ایران اسلامی پس از اقامتش در حومه پاریس در براندازی طولانی مدّت دولت استبدادی غرب‏گرا و سکولار ایران از ارتباطات الکترونیکی و نوار کاست در به هم پیوند دادن شبکه‏های ارتباطی مساجد و بازار استفاده کرد. استراتژی استفاده از بازارها و مساجد برای ارتباطات جمعی که از جانب بسیاری از انقلابیون مسلمان به کار گرفته می‏شود، نهادهای سنتی مذهبی را به عنوان منبع نیرومند ارتباطات جمعی در دنیای جدید در نظر می‏گیرد.» (مولانا، کیهان فرهنگی، 189)

در میان رسانه هایِ سنتیِ"منبر دارایِ موقعیت برجسته‏ای است. استفاده از منبر تنها در اختیار وعاظ، مبلغان و عالمان دینی بوده و از زمان پیامبر تا دوران خلفا در اکثر مناسبت‏های رسمی از آن استفاده می‏کردند. در واقع منبر نوعی مسند و فرمانروایی بود که فقط حاکم می‏توانست آن را اشغال کند و به تدریج منبر به محل جلوس علمای دینی تبدیل شد. امّا اهمیّت خود را به عنوان یک تریبون حفظ کرد که از آن، تصمیمات، مسائل و سیاست‏های مهم در برابر مخاطبان عموم اعلام و به بحث گذاشته می‏شد و از آن دفاع می‏کردند.


20

ظهور فن آوری‏های مدرن ارتباطی با خاستگاه استعماری در بسیاری از کشورهای اسلامی نه تنها نتوانست مشروعیت لازم را بیابد بلکه گاه با مقابله مردم به رهبری علمای دین به واسطه اهداف استعماری‏آن روبرو می‏شده است. در بسیاری از کشورهای اسلامی به واسطه علاقه‏مندی مردم به اسلام، ارتباطات جدید جمعی از همان آغاز با بحران مشروعیت مواجه شد،تحولات بزرگ تاریخی ایران مانند نهضت تنباکو، قیام مشروطه، جریان ملّی شدن صنعت نفت، قیام 15 خرداد و مهم‏تر از همه انقلاب اسلامی ایران مرهون ارتباطات سنتی است.

بسیاری از جنبش‏های اسلامی از طریق وعظ بر روی منبر اتفاق افتاد و به عنوان مثال محمدعلی شاه پس از چند دور مذاکره با مجلس برای حل اختلافات، تقاضای تبعید 8 نفر از سران مشروطه را کرد که سه نفر از آنان واعظ و دو نفر دیگر سردبیر روزنامه بودند بعد از تخریب مجلس نیز چند تن از وعاظ را دستگیر و اعدام کرد.

ایران در طول تاریخ پیش از انقلاب اسلامیدست به گریبان بحران مشروعیت وسائل ارتباطی جمعیبوده و پس از انقلاب اسلامی نیز به رغم بهره گیری از آنها، رسانه هایسنتی موقعیت رسانه ای خود را حفظ کرده اند؛ بطوریِ که«پژوهش میدانی گواه این واقعیت است که رسانه‏های سنتی دینی اصلی‏ترین منبع دینی اکثریت مردم (60%) در کارکردهای چهارگانه ارتباطی است. و وسائل ارتباط جمعی برای 40% از مردم نقش اولین گزیدة رسانه دینی را داراست. همچنین برنامه‏های دینی تلویزیون در رتبه سوّم پس از خانواده، مجالس و مراسم مذهبی قرار دارد.

مردم در هر یک از کارکردهای آموزشی، ارشادی، اطّلاعرسانی و سرگرمی هم از رسانه‏های سنتی دینی، هم از وسائل ارتباط جمعی نوین استفاده می‏کنند. وسائل ارتباطی نوین نیز تأثیرات عمیقی بر فرآیندهای ارتباطات سنتی ایران بر جای نهاده‏اند که استفاده از تکنیک‏ها و فن آوری‏های نوین در رسانه‏های سنتی بخشی از آن به شمار می‏آمد.» (باهنر، سروش 24: 85)حضور همزمان رسانه هایِ سنتیِ و جدید در


21

حدیِ است که«مناسب‏تر آن است که گفته شود ایران در مواردی در عصر ماقبل صنعت و در مواردی در عصر صنعت و در حوزه‏هایی به خصوص در صنعت و زیرساخت‏های ارتباطی در عصر فراصنعت قرار دارد. به اعتقاد برخی نویسندگان عوارض موج سوّم به میزان بیش از 70% جامعه ایران را در بر گرفته است.» (بازتاب اندیشه، 18: 429)

امروزه شاهدیم که پس از دوران طولانی تبلیغ سنتی دینی و انتقال باورها، ارزش‏ها و هنجارهای دینی از نسلی به نسل بعد و حفظ و توسعه الگوهای دینداری اینک ابزاری مدرن و ناشناخته از نظر قابلیت و ظرفیت وارد این میدان شده است. در این وضعیت تعهد انسانی و دینی حکم می‏کند که از ابعاد مختلف به بررسی این پدیده نو پرداخته شود. ویژگی‏های ابزاری آن باز شناخته گردد و بالحاظ مخاطبان و گستره تبلیغ این ابزار و تفاوت سطوح و لایه‏های دینی نقشه کلی جایگاه و موقعیت این رسانه طراحی و مهندسی گردد و برای افزایش کارآیی آن در موارد خاص راه حل ارائه گرد.

«یک چشمه از قدرت جادویی رسانه‏های توده‏ای را در دوران به ظاهر مدرن امروز در جنگ رسانه‏ای ماجرای یازده سپتامبر می‏توان مشاهده کرد. یک روز صبح به وقت ایالات متحده آمریکا مردم سراسر جهان به برکت حضور رسانه‏های توده در کنج هر خلوت انسانی شاهد واقعه‏ای بس باور نکردنی و مهیج از سنخ فیلم‏های سینمایی هالیوودی بودند که طی آن دو هواپیمای مسافربری که از سوی تروریست‏های مسلمان! ربوده شده بود با فاصله حدود بیست دقیقه یکی پس از دیگری به برج‏های دوقلوی راکفلر کوبید و پس از مدت کوتاهی آتش سوزی و انفجار، این دو ساختمان با همه ساکنان و مراجعان آمریکایی ـ و البته نه یهودی ـ خود با خاک یکسان شد و جز تلّی از آهن پاره و سیمان از آن باقی نماند. جالب این که در این تل غم افزا همه چیز حتی گذرنامه تروریست مسلمان داخل هواپیما پیدا


22

شد، امّا هرچه کاویدند هواپیما و جعبه سیاه آن را نیافتند! مدتی گذشت تا ما و برخی مردم جهان بتوانیم باور کنیم که هر آنچه بر صفحه تلویزیون دیدیم جنگی رسانه‏ای بود و نه نظامی از نوع چریکی و تروریستی آن. این جنگ به لطف همکاری قابل تقدیر میان تروکاژهای سینمایی هالیوودی برخاسته از رشد چشمگیر صنعت رایانه از یک سو و اعضای خبری این واقعه از سوی شبکه‏هایی مانند FoxNews, CNN از سوی دیگر برای ما ترتیب داده شده بود. امّا این تازه اوّل کار بود. به دنبال این واقعه غرب با سر و صدای زیاد رسانه‏ای به شرق تاختند و شخصیتی از یک تروریست مسلمان به نام بن لادن در افغانستان همسایگی ایران ساختند و شبکه‏ای اسلامی به نام الجزیره به راه انداختند که به ظاهر بدون وابستگی به غرب بتواند اخبار ناب و دقیق این واقعه را به گوش مسلمانان برساند؛ به طوری که، به مهمترین قطب رسانه‏ای منطقه به ویژه در پوشش خبری حمله آمریکا به افغانستان تبدیل شد. و توانست در اوج عقب افتادن بوش از رقیب انتخاباتی‏اش، با ارائه نواری ویدئویی از بن لادن، برای دومین بار او را به کرسی ریاست جمهوری آمریکا بنشاند.» (همایون، 1385: 2)

«میلوسویچ سردبیر «ورمه» فروپاشی یوگسلاوی را پیامد جنگ رسانه‏ای دانسته و می‏گوید: واقعاً جنگ داخلی مصنوعی بود و تلویزیون آن را به راه انداخت تنها کاری که کرد چند سال تبلیغات خشم آلود و بی‏پروا و تعصب آلود دور از تساهل و توسعه طلبانه و جنگ افروزانه‏ای را فراهم آورد که برای شروع جنگ نفرت کافی ایجاد کرد. فروپاشی یوگسلاوی با جنگ رسانه‏ای آغاز شد.

بنابراین رسانه‏ای کردن رویدادها، خصلت افسانه‏ای آن‏ها را تقویت می‏کند و باعث می‏شود به گونه‏ای غیرواقعی جلوه کنند. طوری که به چشم و گوش خود نیز نمی‏توان اعتماد کرد. در یوگسلاوی همه جا کنترل رسانه‏های اصلی را متعصبان در دست داشتند و میانه روان را سانسور می‏کردند یا از بین می‏بردند و عملاً به حاشیه می‏راندند.» (شاکر، صف 247: 40)


23

با فروپاشی شوروی، رقابت جهانی کمونیست با غرب امپریالیستی از بین می‏رود، ولی با وقوع انقلاب اسلامی ایران در اواخر دهه 1970، رقیب دیگری برای غرب پدیدار گشت. غرب نخست با استفاده از قدرت سخت تلاش کرد آن را از پیش پا بردارد ولی با ناکامی مواجه شد و به سفارش استراتژیست‏ها، به قدرت نرم «فرهنگی و رسانه‏ای» روی آورد. با وقوع این انقلاب، نه تنها جهان اسلام، مواجه با احیاء و بیداری شد؛ بلکه برای اولین بار در تاریخ غرب، مسلمانان انگلستان در اعتراض به سلمان رشدی راه‏پیمایی کردند. «مجله اکونومیست در سال 1994 / 1373 در ویژه‏نامه‏ای با ابراز نگرانی از این موضوع برای مهار این جریان سه پیشنهاد را مطرح کرده است. یکی از پیشنهادات برداشتن مرزهای اخلاقی مخصوصاً در روابط زنان و مردان با استفاده از اهرم رسانه‏ها بود.» (خجسته، 1384: 87)

عصر حاضر را عصر تبلیغات خوانده‏اند. عصری که با پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و توسعه وسائل ارتباط جمعی، جهان را به «دهکده‏ای جهان» تبدیل کرده است. در این جهان ارتباطاتی عرضه افکار، عقاید و علائق و سلایق به راحتی صورت می‏پذیرد و زمان و مکان مفهوم پیشین خود را از دست داده است.

در این جهان، تضارب افکار و عقاید و رقابت در جلب و جذب مخاطبین تشدید یافته و دگرگونی و تنوع و سرعت انتقال همة عرصه‏های زندگی فردی و جمعی را در بر گرفته است. در این وضعیت سخن از پسامدرن است و اضمحلال نظام‏های معرفتی ثابت و تخریب پایه‏های فرهنگی سنتی و ذهن بی‏خانمان و چندگانگی هویتی و...

سخن دین همواره بر مبانی فرازمانی، فرامکانی و فراروایتی استوار بوده و ثبات و ریشه در گذشته داشتن و از منطق معین و شیوه مشخص پیروی کردن از ارکان شناخته شده آن بوده است. در این اوضاع چگونه می‏توان جوامع را به سوی دین تشویق کرد؟ چگونه می‏توان انتظار تثبیت هویت‏های فردی و جمعی را داشت؟ کدام ابزار می‏تواند چنین پیامی را ارسال نماید؟ آیا با ابزاری که خود مشمول قاعده کلی


24

حرکت و تنوع است، می‏توان حاملیت چنین پیامی را متوقع بود؟ بنابراین تبلیغ دین در این عصر از موضوعات مهم و اساسی است که ذهن بسیاری از اندیشمندان را بخود متوجه نموده است. این اهمیت دو چندان می‏گردد آنگاه که ریشه درمان آلام بشری دنیای کنونی در دین جستجو گردد.روند پویایی دین در حدی است که برخی دنیای آینده را دنیای دینداری خوانده‏اند.

جامعه ما جامعه‏ای دینی بوده و در طول تاریخ، دین مهم‏ترین عرصه حیات فردی و اجتماعی مردم ایران محسوب شده است.

انقلاب اسلامی ایران رادیو و تلویزیون را در خدمت تبلیغ دین قرار داد و در طی سه دهه گذشته، برای تحقق این منظور، این دستگاه‏ها با فراز و نشیب‏هایی مواجه بوده، و همواره این سؤال مطرح بوده است که قابلیت و ظرفیت این دستگاه‏ها برای تبلیغ به چه میزان، در کدام عرصه ولایه دینی بوده و تفاوت آن‏ها با ابزارهای تبلیغ سنتی در چیست؟

ابزار تبلیغ سنتی، شناخته شده، انحصاری، دارای قداست، منحصر در دست مبلغان دینی بوده و تجربه خود را از نظر کارایی به منصه ظهور رسانده است؛ اما وسائل ارتباط جمعی، از جمله تلویزیون، ابزاری است که در کنار رسالت‏های دیگر خود، رسالت دین را نیز تقبل نموده است. دغدغه جذب مخاطب، روگرداندن آن‏ها از وسائل ارتباط جمعی بیگانه، دغدغه تفریح و سرگرم کردن مردم را داشتن و بسیاری دیگر از این مسائل تلویزیون را از ابزار سنتی تبلیغ دینی متمایز کرده و بدیهی است این موارد بر قابلیت و ظرفیت آن در عرصه تبلیغ دینی اثر می‏گذارد. مضافاً اینکه این سخن نیز در علوم ارتباطاتی مطرح بوده و هست که ابزار حامل فرهنگ و مرام و معرفت خاص خویش نیز هست. ورود تلویزیون بسیار از عرصه‏های زندگی اجتماعی فرهنگی انسان را تحت تأثیر قرار می‏دهد. آدمی را با دنیایی مجازی مواجه می‏سازد، دنیایی نادیده اما جذاب، با انبوهی از تنوعات که او را به تکاپوی انتخاب وا می‏دارد


25

وزمینه‏ساز تحول و دگرگونی در فرهنگ، هویت و شخصیت می‏گردد.

بحث عرفی شدن از مباحث دیروز و امروز جامعة دین پژوهی است. چه میزان تلویزیون بر این پدیده تأثیر دارد آیا تلویزیون دینی ما را از این پدیده باز می‏دارد یا آنکه ماهیّت رسانه‏ای آن توان بازداری را ندارد و حداقل از چاشنی‏های دیگر باید برای این مهم سود جست؟

دین پدیده‏ای چند ضلعی و دارای سطوح مختلف است به نحوی که گفته شده است در دل یک پیام دینی هفتاد بطن نهفته است که حاکی از قابلیت پیام‏های دینی برای بهره‏گیری مخاطبان مختلف با سطوح آگاهی ـ اعتقادی و احساسی متعدد است. وسائل ارتباط جمعیِ نوچقدر ما را به درون این لایه‏ها می‏کشاند؟ آیا پیام‏های عرفانی تلویزیون می‏تواند از شکل زمینی به محتوای آسمانی تعالی یابد؟

نگاه به برنامه‏های دینی تلویزیون نیز پرداختن عالمانه به موضوع را ضروری‏تر می‏نماید. تلویزیون در فضای رسانه‏ای خود و با بهره‏گیری از برخی دیدگاه‏های روان شناختی و جامعه شناختی به طرح موضوعات اجتماعی دینی می‏پردازد. موضوعاتی که سبک و احیاناً متن آن با دین سازگار نیست از جمله اینکه از شیوه تشکیل پانل برای بررسی مهریه، ارتباط دختر و پسر با حضور دختران و پسران به صورت مختلط استفاده می‏شود. بی‏تردید اصل موضوع تنویر افکار عمومی بلحاظ دینی نیکو است امّا براستی آثار اینگونه برنامه‏های جذاب امّا غیر کارشناسانه از نظر تقیدات و تعهدات دینی چگونه است؟ آیا می‏توان در مورد اینگونه احکام دینی با اخذ نظر غیرکارشناسانه از چنین مجموعه‏هایی، بهره برد و آثار هویتی آن چه خواهد بود؟

از سوی دیگر پیام دینی بر ارشاد استوار است و ارشاد متوقف بر طی مراحل آموزشی و وجود زمینه‏ها و مبانی و مبادی خاص آموزشی است این وضعیت در سیستم سنتی تا حدّی به صورت روان در جریان بوده است. امّا در تبلیغ تلویزیونی قابلیت و ظرفیت چنین امری مورد تردید است.به نظر می رسد منتها توقع از این ابزار


26

اثراقناعیاست که با روح دینداری فاصله بسیار دارد. بر این اساس است که، هر روز شاهد سطحی‏تر شدن رفتارهای اجتماعی از جمله در انتخابات و در رفتارهای مذهبی هستیم. چه اینکه دنیای تلویزیونی دنیای صورت است و رنگ و لعاب و تحریک و تحریص احساسات نه دنیای تعمق و سیرت و عمق و حکمت و درایت.

اهمیّت پرداختن به برنامه‏های مذهبی تلویزیونی از نظر ابتنای دینداری بر امر قلبی نیز قابل توجه است. دین دارای خصلت قلبی است و امر قلبی بر اعتماد، دوستی و درک متقابل متکی است. آیا این وضعیت در تلویزیون جمهوری اسلامی مهیا است؟

پرداختن به موضوع تلویزیون دینی از نظر موقعیت ملّی نیز قابل تأمل است. بخشی از میهن ما را، ایرانیان غیرشیعی تشکیل می‏دهند. تلویزیون دینی ـ شیعی ـ چگونه می‏خواهد با آن بخش از مخاطبان ارتباط برقرار نماید؟ با ماهیّت دینداری شیعی یا غیر آن؟ عواقب و پیامدهای هر کدام از عکس العمل‏های تلویزیون چیست؟ و در نهایت بحث ارتباط جهانی مطرح است. اسلام با پیام جهانی نازل گردیده است امّا چگونه می‏توان از تلویزیون برای ارسال و ابلاغ این پیام بهره جست؟ آیا با نمایش مناسک‏ها می‏توان مردم را به دین دعوت کرد؟ به طور یقین بسیاری از مناسک برای اهل جهانیان نامأنوس است؟ اگر از این بخش صرفه نظر شودباید به مباحث عمیق دینی پرداخت کهآن هم با ماهیّت تفریحی تلویزیون هم خوان نیست .اگر صرفه نظر نشود موجب وهن به اسلام است. چه راهی را می‏توان پیش گرفت؟

مجله سخن پس از گذشت چهار سال از نخستین مقاله خود درباره تلویزیون و پنج ماه قبل از تأسیس تلویزیون در ایران، به موضوع تلویزیون پرداخته است. این مقاله با عنوان «آیا تلویزیون برای ایران لازم است؟» سعی دارد با نگاه انتقادی بر موقعیت هویت سازی تلویزیون تأکید نماید و به تقلید از غربیان هشدار دهد. نویسنده مقاله تلویزیون را وسیله تفریحی و ابزاری دانسته که می‏تواند قوه تفکر را تهییج نماید امّا خاطر نشان می‏کند که نباید از خطرات و مضرّات آن غفلت نمود.


27

تأثیر تلویزیون بر هویت و رفتار کودکان مورد توجّه بسیاری از اندیشمندان حوزه رسانه قرار گرفته است. از تحقیقات متعددی که در این خصوص بعمل آمده، استفاده می‏شود که چون تلویزیون بچه‏ها را با مسائل افراد بالغ درگیر می‏کند بر اضطراب آن‏ها از آینده‏شان می‏افزاید. و احساس عدم امنیت در آن‏ها ایجاد می‏کند. خطر در غرق شدن تدریجی در حقارت و فقر فرهنگی و اخلاقی است. (ژان کازنو، 1364: 83)

*** به منظور دسترسی به کل محتوا و تهیه نسخه الکترونیکی با نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تماس حاصل فرمایید***

قم: 7832834_0251 - تهران: 66951534_021
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۵
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی