دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی
کد خبر :191331 زمان مخابره : ۱۳۹۲/۹/۱۳  - ۱۰ : ۳۰


روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر وارد بازار کتاب شد خبرگزاری رسا ـ با تلاش انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کتاب روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر، تألیف محمدکاظم کریمی به چاپ رسید.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر از مقدمه و پنج نشست با عنوان‌های: «شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر با تأکید بر زمینه‌های تعاملی حوزه‌های علمیه و جهان غرب، معنویت‌های کاذب و رسالت روحانیت، تنوع فرهنگی (قومی ـ مذهبی) جامعه ایران، تبلیغ دینی؛ چالش‌ها و راهکارها و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی» گردآوری شده است.

 

در مقدمه این کتاب آمده است: «اتصال معارف و آموزه‌های دین مبین اسلام به منابع ناب معرفتی وحی الهی و سنت اهل‌بیت علیهم‌السلام، مبین حقانیت آنها و اطمینان خاطر پیروان برای دفاع و عمل در چارچوب آنهاست. تبیین صحیح معارف و آموزه‌های اسلامی و فهم‌پذیر ساختن آنها متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه از وظایف اصلی عالمان دین است که با لحاظ دو شرط اساسی (آگاهی از نیاز مخاطب) و (شناخت محیط پیرامون) امکان تحقق می‌یابد و روحانیت شیعه به عنوان اصلی‌ترین مرزبانان و منادیان اسلام ناب، برای ابلاغ مؤثر پیام دین به مخاطبان خود در سراسر جهان، باید در بستر فهم نیازها و شناخت اقتضائات جامعه مخاطب، به این مهم مبادرت ورزند.»

 

اولین نشست، به شیوه‌های برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان، با تأکید بر تعاملات روحانیت شیعه اختصاص یافته است که در آن، استراتژی‌های اثرگذار و مدل‌های اقناع مخاطب در عرصه تبلیغ دینی بر اساس آموزه‌های غنی اسلام و منطبق با نیازسنجی جامعه فراهم شده و استفاده از ظرفیت مدل‌های مزبور و بهره‌گیری از این استراتژی‌ها را مورد عنایت قرار داده است.

 

نشست دوم، به تحلیل و بررسی معنویت‌ها و عرفان‌های کاذب در جوامع امروزی پرداخته است. بدیهی است، فطرت و نیازهای روحی انسان، اقتضائات ویژه‌ای را برای گرایش به معنویت واقعی ایجاد می‌کند تا انسان تشنه معارف و حقایق، کام عطشناک خود را به جرعه‌های نوشین آن، تر کند؛ اما این تکاپوی به حق انسانی در دوران مدرن بر اساس تنگ‌نظری‌ها و برداشت‌های ناروا به کج‌راهه‌هایی رهنمون شده است که کام فطرت انسانی را خشک و تشنه‌تر کرده، در دام عرفان‌ها و معنویت‌های وارداتی و بی‌مبنا گرفتار ساخته است.

 

در سومین نشست، تنوع فرهنگی (قومی ـ مذهبی) جامعه ایران، مورد توجه و بررسی است. در جامعه ایران که دارای تنوع فرهنگی بسیاری است، ناسیونالیزم قومی، به جهت ماهیت سکولاری و ضد دینی‌اش، رقیبی خطرساز برای اندیشه اسلامی قلمداد می‌شود که به شدت جامعه ما را با آسیب‌های جدی روبرو می‌سازد. جامعه ایران در عین تنوع، فرصت‌های زیادی را در دست دارد که با استراتژی‌های بخردانه مهم و دقیق، می‌توان روابط ساکنان این جامعه را بر اساس تنوعات موجود تنظیم و سامان‌دهی کرد.‌

 

در نشست چهارم، با عنوان (تبلیغ دینی؛ چالش‌ها و راهکارها) که توسط دکتر حسن خیری و دکتر حسام الدین آشنا ایراد گردیده مباحث مهمی مانند هویت و فضا در مخاطب‌شناسی و نیز اصول مهم تبلیغ دینی از منظرهای مختلف علمی پرداخته است و آسیب‌هایی که کارکرد اجتماعی روحانیت را در امر تبلیغ دچار آسیب می‌کند، مورد بحث قرار گرفته و در نهایت به عرضه راهکارهای مناسب، با توجه به فرصت‌هایی که برای تبلیغات دینی وجود دارد، پرداخته شده است.

 

در پنجمین نشست که آخرین نشست است به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی نگاه موشکافانه افکنده و از دو منظر متفاوت جامعه‌شناختی و روان‌شناختی به تعریف مفاهیم، الگوهای رفتاری، عوامل و مؤلفه‌های مهم سبک زندگی پرداخته است. بررسی نظریه‌های اساسی در این‌باره با توجه به بسترهای مناسب و منحصر به فردی که دین برای سبک زندگی ایجاد می‌کند، از مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست می‌باشد که به دلیل اهمیت این موضوع برای طلاب حوزه‌های علمیه و نقش آن در ارتقای آگاهی‌های آنها با توجه به سبک‌های زندگی مدرن، مناسب بود در این مجموعه گنجانده شود.

 

شایان ذکر است، کتاب روحانیت و اقتضائات جامعه معاصر، تألیف محمدکاظم کریمی با تلاش انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در 260 صفحه و با شمارگان 1400 نسخه و به قیمت 11000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است./992/پ202/ق

/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۰۵
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی