دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

 

خطبه اول:

موضوع: مبنی بر بیانات مقام معظم رهبری بر توسعه و پیشرفت مواردی بیان می شود. دهه چهارم دهه عدالت و پیشرفت و به جای توسعه از پیشرفت استفاده شده است چرا که توسعه همان توسعه غربی است و با معیارهای غرب سنجیده می شود. اشاره به تقسیم بندی جهان به توسعه یافته و در حال توسعه.

ماهیت اسلام و انقلاب، نظام بدون ماهیت الهی و توسعه غربی را نمی پذیرد و حیات طیبه خود را از خدا دارد. ما نیاز به پیشرفت داریم و به جای توسعه از پیشرفت استفاده می کنیم تا متفاوت با غرب مقام معظم رهبری فرمودند ما باید به سمت عدالت و پیشرفت رویم و بحث چشم انداز 20 ساله که در سال 4 این کشور باید ویژگی هایی داشته باشد که مبنای حرکت نظام باشد.

یکی از این شاخص ها توجه دنیا و آخرت است. باید طوری برنامه ریزی شود سعادت دنیوی فراهم شود و فقط دغدغه معیشت و آخرت گرایی تنها نیست چرا که دنیا مزرعه آخرت است.

آیات الهی تاکید بر این نکته دارد: به آخرت توجه کن اما دنیا را فراموش نکن.

طلب دنیا و طلب حلال و علم فرضیه است. از مانیست کسی که دنیا را برای آخرت و آخرت را برای دنیا فدا کند.

جامعه فقیر جامعه که فرایند است.

کسی به امام صادق گفت: من دنیا را دوست دارم امام از فلسفه دوستی پرسید. گفت بخاطر امرار معاش خانواده ام. امام گفت: این آخرت گرایی است.

یکی از شاخص های توسعه و پیشرفت و حیات طیبه الهی را تحقق می بخشد، توجه به حق الله و حق الناس است. بدون توجه به این دو مفهوم نمی شود روی پیشرفت جامعه اسلامی تکیه کرد.

کوتاهی کردن در کار مردم حق الناس است. (حق الله مترادف با حق الاجتماع است)

آن هایی که نادیده گرفته شوند به جامعه ظلم شده است نه به یک شخص از جمله این است.

ارتداد جزء گناهان کبیره است که حد بر آن جاری می شود. 10 حد داریم که تضمین کننده رعایت حق الله هست. عقل و چیزی که عقل را ضایع کند حق الله است. تولید نسل پاک و یا حرام را تحقق بخش جامعه دینی نیست. زنا و امثال این ها حق الله است.

بحث حق در جامعه اسلامی توسعه یافته است. حق را باید در ادبیات دین جستجو کرد.

حتی برخی جانوران مثل درخت نیز حق دارند.

نسبت به گذشتگان حق داریم و امکان آقا شدن از جانب آن ها هست و آیندگان هم حق دارند. یکی از شاخص های پیشرفت ملامت مومنانه است که بحث امر به معروف و نهی از منکر یکی از موارد آن است. همه نسبت به هم ولایت مومنانه دارند. در توسعه غربی تکنیک نیست به دیگران نداری و سرت در کار خود باشد اما در جامعه اسلامی باید اول با عقل و شعور خود باید بفهمی و بعد اجرا کنی و وارد عمل شوید.

شاخص دیگر وحدت گرایی است و تاکید اسلام بر وحدت: (یدالله مع جماعه) و پرهیز از تفرقه آن هایی که اجتماع بزرگتر است وارد شوید. نماز در مسجد جامع وحدت را بیشتر نمایان می کند. حج بیشتر وحدت و اجتماع اسلامی را نمایش می دهد و فضیلت بیشتری دارد.

خطبه دوم:

توصیه به تقوی الهی

یکی از معیارهای تقوی نسبت به برادر خود بدگمان نباشیم.

امر برادر خودت را بر بهترین وجه حمل کن و گمان مبر به او اگر کاری بد کرد سوء ظن نداشته باشد تا می توانی حمل بر صحت بکن.

کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها بپرهیزید که برخی از گمان ها گناه است. قرآن هرگاه مومنی برادر مومن خود را مورد اتهام قرار دهد ایمان از قلب او خارج می شود همان طور که نمک در آب حل می شود. امام صادق (ع)

برخی علماء اگر کسی خبری از کسی می آورده می گفتند: آن شخص عالم می دانستم ولی هنوز شکی به آن ندارم اما تویی که خبر آوردی فاسق شده ای چون غیبت کرده ای

اشاره به مناسبتها: 7 ذی الحجه و شهادت امام باقر (ع)- حرکت کاروان امام حسین از مکه به کربلا و قربانی دادن امام حسین

9ذی الحجه روز عرفه و تاکید بر خواندن دعای امام حسین (ع) و روزه اگر روزه موجب بی حالی میشود روزه نگیرید تا دعا را درک کنید.

در روز عرفه نباید امید را از دست داد و حتی بچه های داخل شکم مادر هم روزی می گیرند.

روز عید قربان: پدر مومنان ابراهیم است و اطاعت ابراهیم و اسماعیل از خدا ما باید بنده خدا باشیم و عید باشد تا توسعه حقیقی انسان اتفاق افتد.

هفته نیروی انتظامی با شعار اقتدار در سایه مردم داری- قانون مداری و جامعه مداری حق نیروی انتظامی بر گردان ما بخاطر امنیت جامعه و تشکر از این ارگان و تبریک این ایام دیدار مقام رهبری با نخبگان و فرمایشات ایشان راجع به توسعه پایدار بود.

در صورتی که دیگران تصمیم بگیرند ما نمی توانیم توسعه پایدار داشته باشیم. ما باید مصالح خود را بشناسیم. دوست و دشمن خود را بشناسیم تا توسعه پایدار داشته باشیم.

برنامه ریزی صحیح و توجه به نیازهای شخص باید توجه شود.

بسته شدن عهدنامه گلستان در این ایام بسته شده است. عهدنامه روسها با ایران و جدا شدن شمال ایران که به دست حکومت های نالایق قاجار بسته شده است.

انگلیس با ایران معاهده داشت در زمان قاجار که با لباس ایرانی بجنگد برای ایران اما انگلیس اینکار را نکرد و عهدنامه بسته شد.ما باید مراقب باشیم و خودمان پای میز مذاکره منافع خود را ببینیم و همانطور که رهبر گفت به دشمن اعتماد نکنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

1392/7/19

خلاصه خطبه ها: احسان دقیانوس

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۱۲
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی