دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

کنکاشی در پرسش‏های رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
جامعه پذیری مهم‌ترین راهکار مبارزه با ناهنجاری‌ها /  خبرگزاری رسا ـ دکترای جامعه شناسی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی گفت: روی آوری به مواد مخدر به قدری فراگیر شده که جامعه را تحت شعاع خود قرار داده و به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است؛‌ بنابراین در چنین مواردی، فرد مبتلا به ناهنجاری مجرم نبوده و نمی‌توان وی را توبیخ کرد.

حجت‌الاسلام حسن خیری، مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که «چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟» گفت: اگر گونه‌ای از جرائم و ناهنجاری‌ها قدری فراگیر شود که جامعه را تحت شعاع خود قرار دهد مسأله‌ای اجتماعی و در غیر این‌صورت مسأله‌ای فردی رخ داده است.

فرد مبتلا به ناهنجاری مجرم نیست

وی در ادامه با اشاره به تفاوت میان ناهنجاری‌های اجتماعی و مسائل فردی و روانشناختی افزود: برای آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی باید در پی عوامل، زمینه‌ها، بسترها و کارگزارهای آن پدیده در سطح اجتماع بود اما برای آسیب‌شناسی مسائل فردی،‌ تفحص تنها در سطح شخصیت آن فرد صورت می‌گیرد.

این دکترای جامعه شناس تصریح کرد: روی آوری به مواد مخدر به قدری فراگیر شده که جامعه را تحت شعاع خود قرار داده و به ناهنجاری اجتماعی تبدیل شده است؛‌ بنابراین در چنین مواردی، فرد مبتلا به ناهنجاری مجرم نبوده و نمی‌توان وی را توبیخ کرد.

مطالعه نابهنجاری‌ها وظیفه جامعه شناسان است

وی اظهار داشت: پیش از این‌که فرد مبتلا به مواد مخدر را توبیخ کرد باید در اوضاع اجتماعی به مطالعه و آسیب‌شناسی پرداخت که چه اتفاقی سبب بروز و نمود چنین پدیده‌های نابهنجار شده است و این امر وظیفه جامعه شناسان است.

حجت‌الاسلام خیری با اشاره به عوامل ناهنجاری‌های جامعه خاطرنشان کرد: یک پدیده اجتماعی از بسترها و زمینه‌های اجتماعی ناشی شده و عوامل، کارگزاران و نیروهای انسانی در بروز و تشکیل آن پدیده ایفای نقش می‌کنند.

همسایگی با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر

وی ابراز داشت: کشور ما از جهت موقعیت جغرافیایی مرز گسترده‌ای با افغانستان به عنوان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان دارد و طبیعی است که از فضای آن متأثر شود.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: تلاش‌های فراوانی برای مسدود کردن ورود مواد مخدر از کشورهای همسایه می‌‌شود اما با توجه به گستردگی مرزها، آمد و شد‌ها و تعاملات میان کشوری، انسداد کامل ورود مواد مخدر به کشور امکان پذیر نیست.

عوامل سیاسی روی آوردن به مواد مخدر

وی با اشاره به عوامل سیاسی نابهنجاری‌های جامعه خاطرنشان کرد: دشمنان نظام اسلامی برای تحقیر و بی اراده کردن جوانان ما کمر همت بسته و تلاش‌های گسترده‌‌ای در این راستا انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام خیری اضافه کرد: دشمن با جنگ نرم تلاش می‌کند تا هویت انقلابی را از ما گرفته و در یک بازه زمانی نیروهای انسانی نظام را از هویت اسلامی خالی کند و در همین راستا تمام تلاش خود را برای روی آوردن جوانان به مواد مخدر به کار می‌‌بندد.

وی تأکید کرد: دشمن برای ترویج روی آوری به مواد مخدر از راه‌های رسانه‌ای، ارتباطی و اقتصادی فراوانی استفاده می‌کند و در همین راستا سودا گران خود را بکار گرفته است و ما باید به آن توجه داشته باشیم و از نیروی انسانی خود به عنوان اصلی‌ترین سرمایه فوریتی اسلام، انقلاب و کشور مراقبت کنیم.

رسانه‌های داخلی باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشند

این دکترای جامعه شناس با بیان این‌که بحران هویت به عنوان یک مسأله جهانی مطرح بوده و همه کشورها نگران فرهنگ‌های بومی و سبک‌های زندگی خود هستند، تصریح کرد: فضای رسانه‌ای ما باید پاسخگوی وضعیت فعلی باشد و فضای رسانه‌ای خارجی که زمینه پیدایش نابهنجاری‌ها و سنت‌شکنی‌ها را فراهم آورده است را جبران کند.

بحران بیکاری یکی از دلایل اصلی روی آوردن به مواد مخدر است

وی با اشاره به عوامل اقتصادی نابهنجاری‌های جامعه گفت: بحران کمبود کار و بیکاری در جامعه سبب سرخوردگی اجتماعی، بالارفتن سن ازدواج و بی پاسخ ماندن نیازهای اساسی جوانان می‌شود.

حجت‌الاسلام خیری تأکید کرد: بحران بیکاری و سرخوردگی اجتماعی یکی از دلایل اصلی روی آوردن جوانان به مواد دخانیاتی، مخدر و روانگردان است.

جامعه پذیری مهم‌ترین راهکار مبارزه با ناهنجاری‌ها است

وی با بیان راهکارهای مبارزه با ناهنجاری‌های اجتماعی و روی آوردن به مواد مخدر، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اسلامی شدن سبک زندگی و محکم شدن هنجارها و ارزش‌های اجتماعی و دینی، جامعه پذیری و آگاهی دادن جامعه به آسیب‌های اجتماعی است و در این مسیر، خانواده‌ها، رسانه‌ها و مدارس نقس بسیار مهم و اساسی دارند.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: سلامت اجتماعی و روانی همانند سلامت و بهداشت جسم بسیار مهم و حائز اهمیت است اما ما نتوانستیم سلامت اجتماعی و روانی خود را همچون سلامت پزشکی واکسینه کنیم.

سلامت اجتماع مستلزم انجام شدن کار میان تخصصصی است

وی با بیان این‌که در حوزه سلامت اجتماع و روان، کار درخور شأن نظام اسلامی انجام نشده است، گفت: این امر مستلزم صورت گرفتن کار میان رشته‌ای و میان تخصصی است.

حجت‌الاسلام خیری بیان داشت: متخصصان علوم اجتماعی، روانشناختی، دینی، رسانه‌ای و ارتباطی باید به کمک هم منشوری برای سلامت اجتماع و روان پدید آورند و پدیده‌ها و معضلات اجتماعی را در آن مدنظر قرار داده و به ارائه راهکار مبارزه با این پدیده‌ها بپردازند.

وی اظهار داشت: زمانی که پدیده‌ها و ناهنجاری‌های جامعه فراگیر شود، معضل اجتماعی تولید کرده و آن را به همه‌جا سرایت می‌دهد؛‌ در نتیجه آسیب فراگیر آن حوزه دین، اقتدار ملی، سلامت و بهداشت روانی و جسمی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کنترل اجتماعی دومین راهکار مبارزه با ناهنجاری‌ها

این دکترای جامعه شناس خاطرنشان کرد: برای مبارزه با نابهنجاری‌های اجتماعی، افزون بر جامعه پذیری نیاز به کنترل اجتماعی نیز داریم؛ جوانان باید از سوی جوامع سنتی همچون پایگاه‌های دینی، مساجد، هیئات و خانواده مورد کنترل غیر رسمی قرار گرفته و آگاهی و عزم راسخ برای درمان این بیماری اجتماعی را به صورت راسخ فرا گیرند.

تخطی مجریان قانون یکی از اسباب فراگیر شدن دخانیات است

وی با بیان این‌که کنترل‌های رسمی، قانونی و حقوقی باید ترمیم شوند، تصریح کرد: گاهی قوانین خوبی نوشته می‌شود اما در اجرا با مشکلات فراوانی مواجه می‌شود و این یا به دلیل ناکافی‌بودن قوانین است و یا در مجری‌های قانون منفذهایی وجود دارد که سبب می‌‌شود مجریان کار خود را به خوبی انجام نداده و سبب ابتلای اجتماعی به امراض و فراگیر شدن دخانیات می‌شوند.

حجت‌الاسلام خیری با بیان این‌که نمودهای ترویج دخانیات و عادی شدن آن در اجتماع آثار مخربی برای نسل‌های جدید و آینده دارد، ابراز داشت: سالم سازی فضاهای عمومی از سوی مجریان قانون بسیار مهم و اساسی بوده و باید کار قابل توجهی در این مورد صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: قدرت نفوذ در فضاهای عمومی بسیار کم بوده و ضمانت‌های اجتماعی کمی نیز در این‌باره وجود دارد که همان نیز نادرست بوده و اجرای آن ناکافی است؛ این به کنترل اجتماعی و رسمی بازمی‌گردد که برای آن باید تدبیری اندیشه شود تا آسیب‌هایش دامن‌گیر ابعاد مختلف اجتماعی نشود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

/997/ت201/ن

/
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۶
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی