دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

نشست علمی

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۵۹ ب.ظ

تهران- خبرگزاری ایسکانیوز:نشست مدیریت تحول در حوزه با نگاه جامعه شناختی به همت دفتر جنبش نرم‌افزاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نهم خردادماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار ‌شد. به گزارش گروه دریافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران" ایسکانیوز" در این نشست حجج اسلام تقی‌زاده‌داوری، معاون پژوهشی دانشگاه قم و خیری رئیس دفتر مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و دکتر پوریانی نیز دبیر علمی این همایش علمی بود.
در ابتدا دکتر پوریانی دین در نظام اجتماعی را حیاتی خواند و گفت: تحول در دین و حوزه‌های علمیه اجتناب‌ناپذیر است و رویکردهای جامعه‌شناختی قادر است تا مسیر این تحول را مشخص کند.
وی با اشاره به تاریخ حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه دارای پتانسیل‌های علمی فوق‌العاده‌ای است و باید از آن به نحو مناسب استفاده کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام تقی‌زاده داوری به تبیین واژگان نشست پرداخت و گفت: واژه مدیریت معادل افرادی است که تدبیر و اداره شرکت یا سازمانی را بر عهده دارند.
وی عمل تدبیر یک شرکت یا یک سازمان را نیز به معنای مدیریت خواند و گفت: معنای سوم مدیریت که منظور نظر ما در بحث می‌باشد عبارت است از مهارت موفقیت‌آمیز از عهده کار برآمدن.
جامعه‌شناس حوزوی در ادامه به تبیین واژه تحول پرداخت و اظهار داشت: تحول به معنای رویداد یا مرحله تازه‌ای است که در مراحل بعد تأثیر دارد.
وی با اشاره به واژگان حوزه علمیه اظهار داشت: حوزه علمیه؛ شبه سازمان روحانیت شیعی است که به طور حرفه‌ای با مسائل عقلانی و روحانی انسان سروکار دارد.
حجت الاسلام تقی زاده گفت: از آنجا که حوزه علمیه به امور عقلانی و روحانیت انسان می‌پردازد، تحول نیز بایستی در این زمینه اتفاق بیافتد.
این جامعه شناس حوزوی، واژه جامعه شناسی را معنا کرد و گفت: هنگامی که مؤسسات، مراکز و جامعه را به شیوه علمی و کیفی و آماری مورد بررسی قرار می دهیم به آن جامعه شناسی می‌گوییم.
وی گفت: سازمان کاتولیک دارای اشتراکاتی با شبه سازمان حوزه دارد ولی در آنجا سازمان تعریف شده ای وجود دارد اما وجود آزادی ها در حوزه علمیه سبب شکستن این گونه محدودیت های سازمانی می‌شود.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خلق نوآوری‌هایی که باعث شکستن چارچوب سنتی حوزه شود نزدیک به محال است و هر گونه تحول بایستی به تأیید بزرگان حوزه علمیه برسد.
وی گفت: حوزه علمیه سنتی دارای مزایای چشم‌گیری در شیوه زندگی، تبلیغی و امرار معیشت است که سادگی از ویژگی بارز آن است که باید حفظ و تداوم یابد.
وی ایجاد زمینه تحول و نوآوری را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: بایستی تغییر و تحول در حوزه یک ارزش محسوب شود تا در این زمینه تحول نتیجه بخش شود.
در ادامه حجت‌الاسلام دکتر خیری با اشاره به مدیریت تحول در حوزه‌های علمیه گفت: مدیریت ناظر به سازمان است و در سازمان هدف های معینی با همکاری‌های مشترک هستند که با انجام عملیات به نتیجه می‌رسند.
وی با اشاره به آسیب‌شناسی مدیریت تحول گفت: سازمان حوزه در ارائه معارف دینی کم کاری کرده است و بحث عرفی شدن جامعه، به شدت جامعه دینی را تهدید می‌کند.
حجت‌الاسلام خیری گفت: حوزه کمتر در بحث کلامی و جامعه شناسی پیش قدم بوده است و بیشتر در برابر هجمه‌های بیرونی حالت تدافعی به خود می‌گیرد.
وی خودپویایی را ویژگی یک سازمان خواند و گفت: بسیاری از سازمان‌های جنبی و مؤسسات و مراکز آموزشی در حاشیه حوزه بدون هماهنگی با حوزه علمیه به وجود آمده است اما چون حوزه نتوانسته است بر اساس نیازهای روز عمل کند به ناچار این سازمان‌ها بوجود آمده است.
حجت الاسلام خیری فضای امروز علمی را فضای تعامل گفتمانی متخصصان خواند و گفت: پیش از این فضای علمی فضای عالم و عامی بود که حوزه هنوز به طور کامل وارد عرصه جدید علمی نشده است.
وی فضای آموزشی حوزه را استاد محور خواند و گفت: شاگردان کمتر به ارائه فکر و اندیشه خود در کلاس می‌پردازند و جایی برای جولان طلاب فاضل که به غیر از فقه و اصول پرداخته‌اند وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد ما باید به گونه ای نیروهای خود را تربیت کنیم که مشتاقانه به دنبال کسب علم باشند نه اینکه به اجبار به دنبال چند آزمون و کسب نمره باشند.
حجت الاسلام خیری به راهکارهای ایجاد تحول در حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: باید ستادی نیرومند که بتواند تمام مراکز علمی و آموزشی حوزوی را زیر پوشش خود قرار دهد تا به صورت هماهنگ نسبت آموزش و ارتقاء سطح علمی طلاب تلاش کنند.
این جامعه شناس لازمه تحقق تحول را اندیشه پالایش شده خواند و گفت: حوزه باید به ادبیات رایج دانش مجهز شود و تا زمانی که کلام حوزه نامفهوم باشد نمی توان با مراکز علمی ارتباط برقرار کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۹
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی