دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۹ ثبت شده است

دانشگاه همراه با انقلاب/۱۷۰ حجت‌الاسلام خیری:

بسیج در انقلاب اسلامی عنصری تمدن‌ساز بوده است

 چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بیان کرد: بسیج در انقلاب اسلامی عنصری تمدن‌ساز بوده است، بنابراین حضور و ایمان مردمی بود که کمک کرد انقلاب اسلامی در دل ساختار قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت الاسلام حسن خیری در مراسم جشن ۴۲ سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که در مسجد الرسول دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ و تمدن انقلاب اسلامی باید توسط استادان و صاحب‌نظران دانشگاه آزاد اسلامی قم تبیین و تحلیل شود و این گفتمان باید از قم آغاز شود، چراکه همانطور که قم با سایر شهرهای استان متفاوت است، دانشگاه آن نیز باید با دانشگاه‌های استان‌های دیگر فرق داشته باشد.

وی افزود: به‌دلیل نگاه مثبت مسئولان بالادستی به دانشگاه آزاد اسلامی قم باید تلاش کنیم مدافعان علم و دانش باشیم، چراکه کار ما در دانشگاه باید فعالیت در راستای انقلاب فرهنگی باشد و تلاش کنیم کلاس درس ما به یک سنگر فرهنگی تبدیل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تأکید کرد: باید به ظرفیت های موجود در استان قم و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی قم  توجه داشته باشیم و آن را دست کم نگیریم، چراکه سنگر ما دانشگاه است و اگر دانشگاه اسلامی شد جامعه هم اسلامی خواهد شد.

انقلاب اسلامی، انقلابی داوطلبانه بود که  همه را دور هم جمع کرد

خیری، بسیج را از ویژگی‌های مهم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: بسیج در انقلاب اسلامی یک عنصر تمدن‌ساز بوده است، بنابراین بسیج، حضور و ایمان مردمی بود که کمک کرد انقلاب اسلامی در دل ساختار قرار بگیرد.

وی با اشاره به یکی از شاخصه‌های نظام انقلاب اسلامی به‌عنوان یک مدل ویژه افزود: انقلاب اسلامی، انقلابی داوطلبانه و سودمند بود که  همه را دور هم جمع و یک مدل جامعی از یک نظام انقلابی تولید کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تبین کرد: در حوزه نظامی بیشترین داوطلبان در عرصه حضور دارند، یعنی مسجد تبدیل به یک ارتش می‌شود و حرکت در عرصه مدافعان حرم و مدافعان سلامت، علم، جهاد، مبارزه و اقتصاد در روحیه بسیج ادامه‌دار است.

خیری با اشاره به همبستگی اجتماعی افزود: کمک‌های مومنانه و رزمایش‌های دوران کرونا نشان داد که هرکجا همبستگی بر پایه خیر بوده، موفقیت حاصل شده است، بنابراین در همبستگی بر مبنای خیر دیگران را بر خود مقدم داشتن حاکم است.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی تمدنی ایجاد کرد که تعلقات زبانی و نژادی در آن وجود نداشت، افزود: کلاس‌های درس ما می‌تواند کلاس مومنانه باشد، یعنی در کلاس‌های درس باید اندیشه‌های اجتماعی گفتمان شود و هنر ما در دانشگاه آن است که بتوانیم اندیشه‌های اجتماعی را در کلاس درس مطرح کنیم.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ بهمن ۹۹ ، ۱۶:۵۰
حسن خیری

بسم الله الرحمن الرحیم

نظریه نظام انقلابی

نشست تخصصی به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی

دانشگاه آزاد اسلامی

به صورت وبینار

ارائه شده در تاریخ 21 بهمن ماه 1399 ساعت 15

حسن خیری

انقلاب:حرکت تکاملی بدون حد یقف و مستمر

دو روز انسان اگر مثل هم باشد زیان کار است

22 بهمن 57 مقطعی از تکامل است

اغازی است برای استعداد تعالی انسان

هدف انقلاب

تحقق آموزه ها و ارزش های الهی در همه عرصه های حیات زندگی

ابادانی دنیا و اخرت

رویکرد

ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بافسهم

توجه به اختیار انسان

ضابطه مندی و شریعت

سنت ها و قوانین الهی ؛

سرنوشت مشترک انسانها در یک جامعه، و ابتغوا فتنه لاتصیبن الذین منکم خاصه(سوره مبارکه الأنفال آیه 25)

وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ﴿۲۵﴾و از فتنه‌ای بپرهیزید که تنها به ستمکاران شما نمی‌رسد؛ (بلکه همه را فرا خواهد گرفت؛ چرا که دیگران سکوت اختیار کردند.) و بدانید خداوند کیفر شدید دارد!

ارزش های بنیادی

انسان خلیفه خدا در زمین است

پس مسئول است و امانت دار و نسبت به غیر خدا آزاد است

ولایت مداری از ارکان اصلی ایمان فردی و اجتماعی است. امام باقر(ع): «بُنِیَ الْإِسْلَامُ عَلى‏ خَمْسٍ‏: عَلَی الصَّلَاةِ وَ الزَّکَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ‏ وَ الْوِلَایَةِ؛ اسلام بر پنج چیز استوار و بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت».[۳] در روایتی ولایت رکن اول ذکر شده است.[۴]

اعتصام جمعی به حبل الله و پرهیز از تفرقه

النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم( احزاب:6)یا ایها الذین امنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم( نساء:59) حکومت بی اذن شارع طاغوت است.مقبوله عمر ابن حنظلهرد حکم ما رد حکم و فرمان خداوند است و این در حد شرک به خداوند است.(وسائل، ج1:34)منظور شرک در ربوبیت تشرعی است

اجتهاد: اصول ثابت و فروع متغیر،

توانها و استعدادهای متفاوت مستلزم تکالیف متفاوت است. لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها ۚ لَها ما کَسَبَت وَعَلَیها مَا اکتَسَبَت ۗ (بقره:276)

عزت در عرصه های مختلف؛ یَقولونَ لَئِن رَجَعنا إِلَى المَدینَةِ لَیُخرِجَنَّ الأَعَزُّ مِنهَا الأَذَلَّ ۚ وَلِلَّهِ العِزَّةُ وَلِرَسولِهِ وَلِلمُؤمِنینَ وَلٰکِنَّ المُنافِقینَ لا یَعلَمونَ﴿۸﴾منافقون

عبودیت خدا و دشمنی با شیطان

معرفت در مقابل جهل

تحقق خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی

معرفت، تعاون و مواسات، عدالت و راهبری الهی و سعادت

تحقق حکمت نظری و عملی صحیح که مدینه فاضله می خواندند

ضرورت اولویت بندی

نیازمندی الگوی تعالی و پیشرفت بر اساس امکانات مادی و معنوی

ضرورت توجه به تزکیه و تعلیم که هدف بعثت انبیا است

در سطح کلان حاکمیت صالحان و امامت و ولایت که جزو ارکانی است که هیچ چیز مثل ان فراخوانده نشده.

زمینه سازی برای رفع فقر که کفر زا است؛ ضرورت دستگاههای متولی اقشار آسیب پذیر، وقف، قرض الحسنه، صدقه ، رزمایش های مواسات، من لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم

ضرورت مشارکت های اجتماعی و اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی در نتیجه سرمایه های اجتماعی تقویت می شود.

زمینه سازی برای تحقق عدالت که در راس امور است.»المؤمنون کاسنان المشط یتساوون فی الحقوق بینهم» مؤمنان چون دانه های شانه از حقوقی مساوی و متقابل برخوردارند( بحار ج9:49) آقازادگی ممنون ژن برتر ممنوع ، ان اکرمکم عند الله اتقیکم

زمینه سازی برای استحکام خانواده که نیم دین ثمره ان است و نسل صالم و صالح در خانواده سالم تحقق می یابد

همه اینها بدون حکومت صالح اتفاق نمی افتد

مدل مدینه النبی

عقد اخوت

تقسیم اموال مهاجر و انصار اقدامی انقلابی بود

وارد شدن آیات مربوط به حقوق مالی ، ابن سبیل، مساکین و ... دارای حقوقی می شوند

ضرورت اقدامات داوطلبانه و فراگیر شدن احساس مسئولیت آحاد افراد جامعه و نسپردن امور صرفا به دولت، کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته

الزمات حکومتی در جهاد و امثال آن

حق الله و حق الناس

حاکمان از جنس مردم، زندگی رسول خدا و ائمه در حد پایین ترین اقشار جامعه بود. تا فقیر احساس تعلق کند

رورکرد آرمان گرایانه به دولت

ضرورت های استمرار

در سطح خرد محبت احاد افراد جامعه

در سطح کلان عدالت همه جانبه

اطاعت از ولایت، پشتیبان ولی فقیه باشید تا به کشور آسیبی وارد نشود

فاستقم کما امرت و من تابع معک( استقامت و در صحنه بودن امام و امت)؛ زمینه سازی برای فرهنگ مقاومت و مقاوم سازی فرهنگ از طریق معرفت افزایی، فرهنگ ایمانی و ایجاد رضایت مندی احاد افراد جامعه)

لا تطغوا، عدم طغیان و قانون گرایی؛ فتنه هایی که پشت سر گذاشتیم برای تخطی از قانون بود که رهبری مدیریت کردند.

وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ(113 هود)، لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا(نساء:141)

اقامه و ذکر و نماز؛ الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ(حج:41)

امر به معروف و نهی از منکر: کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ۗ (ال عمران:110)

توجه به دو بعد تولی و تبری: محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم(فتح:29)

از خودسازی تا تمدن سازی

نفس انسانی

نفس دریچه الهی است که بندگان را به ورود از آن به سرا و حرم الهی و عرش اعظم فرا می‎خواند

انسانیت انسان به هویت وجودی او و هویت وجودی او به نفس ناطقه اوست و نفس دارای سه مرتبه و مقام حسی، خیالی و عقلی است.

سعادت انسان در تعالی او در معرفت عقلی و معارف حقیقی است و تلاش او در طاعت الهی، اخلاق عملی و تهذیب نفس مقدمه اشراق معارف الهی بر قلب اوست و درجه انسان از حیث مقامات معنوی متناسب با تشبه او به باری و معرفت او به اسما و صفات و افعال الهی است. بنابراین خودناشناسی و حب دنیا و پیروی از هوای نفس بزرگ‌ترین موانع انسان در رسیدن به کمال و ارزش‎های انسانی است. . اله بداشتی، 1388.

در حدیثی از صاحب شریعت مقدس آمده است، «لولا ان الشیاطین یحومون علی قلوب بنی آدم لنظروا الی ملکوت السماء».

. مجلسی، 1364، ج 9، ص 163.

مقام و منزلت هر انسانی در بالا و پایین بودن به اندازه ادراک اوست. این معنی فرمایش امیر المومنین7 است که «اَلنَّاسُ أَبْنَاءُ مَا یُحْسِنُونَ» مردم در سیطره اندیشه خویش‎اند. . ابن شعبه، حسن بن علی، تحف العقول، ج1، ص 208.

در ادبیات اسلامی برای درجات نفس مراتبی را برشمرده‎اند از قبیل، نفس ملهمه، همان است که خداوند در قرآن کریم در سوره ی شمس بعداز 10 قسم می فرماید، سوگند به جان و تن آدمی که او را بی کژی و کاستی خلق کردم. «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها *» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها * قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها * وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها».

نفس اماره، قرآن کریم از حضرت یوسف نقل می‌کند که بارالها من نمی‌توانم نفس خود را از گرداب گناه حفظ کنم. زیرا نفس اماره مرا به گناه دعوت می‌کند؛ مگر آنکه تو مرا رحم کنی و از شر نفس اماره نگه داری. «وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّی». . شمس، آیه 10-7.

. یوسف، آیه 53.

نفس لوامه، خداوند متعال در قرآن کریم به نفس لوامه سوگند یاد کرده است و فرموده، قسم به روز قیامت و قسم به نفس لوامه، «لا أُقْسِمُ بِیَوْمِ الْقِیامَةِ * وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ».

نفس مطمئنه، بالاترین مقام ارجمندی که خداوند به بندگان خالصش مرحمت می‌فرماید همان مقام نفس مطمئنه است. چنانکه در قرآن کریم می‌فرماید: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً * فَادْخُلِی فِی عِبادِی * وَ ادْخُلِی جَنَّتِی».

. قیامت، آیه 2-1.

. فجر، آیه 30-27.

در آیات قرآن کریم از نفس دیگری در انسان نیز نام برده شده است که در ادبیات اسلامی به نفس مسوّله معروف است. مفاد آن این است که نفس انسانى بر اساس تمایلات نفسانى، کارهاى زشت را نزد فرد زیبا جلوه دهد. حضرت یعقوب به فرزندان خود که یوسف را در چاه افکندند و ریاکارانه گفتند که گرگ او را خورده، چنین مى‎گوید، «نفس شما، کارتان را بر شما زیبا جلوه داده است». «بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ». همین طور قرآن از زبان سامری که مردم را به پرستش گوساله دعوت کرد، مى‌گوید، «این نفس من کار مرا بر من زیبا جلوه داد». «وَکَذلِکَ سَوَّلَتْ لِى نَفْسِى». . یوسف، آیه 18.

. طه، آیه 96.

عقل

در روایات با این مضامین درباره عقل مواجهم، عقل (منظور عقل عملی) چیزی است که با آن خداوند پرستیده می‎شود و بهشت به دست می‎آید و آنچه در امثال معاویه است شیطنت و نکرا است و عقل نیست. . أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا رَفَعَهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قُلْتُ لَهُ مَا الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ قَالَ قُلْتُ فَالَّذِی کَانَ فِی مُعَاوِیةَ فَقَالَ تِلْکَ النَّکْرَاءُ تِلْکَ الشَّیطَنَةُ وَ هِی شَبِیهَةٌ بِالْعَقْلِ وَ لَیسَتْ بِالْعَقْلِ، الکافی، ج 1، کتاب عقل و جهل.

دوگانه عقل و شر و هر کدام 75 لشکر دارند.

تضاد بین این دو ناشی از تضاد غریزه و فطرت

فطرت

«انسان یک ظرف توخالی و بدون اقتضاء نیست؛ بلکه مطابق نظریه فطرت، انسان از ادراکات و گرایش های فطری برخوردار است. از این رو، دلدادة یک نظام معنایی خاص است. تنها یک حوزة معنایی با فطرت و جان انسان پیوند تکوینی دارد و انسان تا وقتی که به آن نرسد، دچار سیلان، سرگردانی و بی قراری است.

فطرت شکافتن است. هسته ای در درون انسان هست که شکافتن آن موجب به فعلیت رسیدن انسان می شود.

فطرت گرایی در مقابل فرهنگ گرایی فرهنگ گرایی کاشتن است .و فطرت گرایی باغبانی است.

ارتباط درون فردی ، تضاد یا یکپارچگی درونی، مراقبت دائم و محاسبه نیازمند است

خود بیگانگی فراموشی ارزش درونی خویش است. گم گشته حقیقی چنین آدمی است و چنین جامعه ای است.

منشأ نزاع ها

برگشت به وضعیت درونی دارد. نه چون مارکسیستی منشأ اقتصادی و بیرونی است.

کلاَّ إِنَّ الْانسَانَ لَیطْغَى‏، أَن رَّءَاهُ اسْتَغْنى‏»؛ . علق، آیه 6-7.

دو قطب بوجود می آید مومن و کافر از هر یک می تواند فقیر و غنی باشد.

 این تعارض آثار خود را در محیط بیرونی نشان می‎دهد و تولید حق و باطل می‎کند و بنابراین، این جهاد به ساحت بیرون نیز توسعه می‎یابد و اگر این مبارزه اتفاق نیفتد زمین به فساد می‎گراید. «وَ لَوْ لَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لَکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلی الْعَلَمِینَ».

. بقره، آیه 251.

خلیفه الهی

مسئولیت و امانت داری و آزادی انسان شکل می گیرد.

جمع بین امت واحده و تضاد دائم

در آیه 118 سوره هود فرمود: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَا یزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ» و اگر خدای تو می‌خواست همه (ملل و مذاهب) خلق را یک امت می‌گردانید و لیکن دائم با هم در اختلاف خواهند

دو آیه هم درباره امت واحده مطرح است.

کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَأَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْکُمَ بَینَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ». «مردم یک گروه بودند، خدا رسولان را فرستاد که (نیکوکاران را) بشارت دهند و (بدان را) بترسانند و با آنها کتاب به راستی فرستاد تا در موارد نزاع مردم تنها دین خدا به عدالت حکمفرما باشد.» و آیه 11 سوره یونس «وَمَا کَانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً وَاحِدَةً فَاخْتَلَفُوا وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ لَقُضِی بَینَهُمْ فِیمَا فِیهِ یخْتَلِفُونَ»

این آیات حاکی از این است که انسان و جامعه انسانی نیازمند راهبری است. در مراحل نخست بشیر و نذیر و سپس با بیشتر شدن برخورداریهای انسان نیازمند حاکمیت است. و این موضوع دایمی است. لذا انسان نیازمند حکومت دینی است.

شکل گیری جامعه نیازمند همبستگی است


«یأَیهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اصْبرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ اتَّقُواْ الله‏» ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که فیروز و رستگار گردید.
. آل عمران، آیه 200.

سه گونه تحقق همبستگی : لذت، سود یا خیرخواهی

خیرخواهی بر اساس فطرت است و دو دیگر ممکن است پایه های غریزی داشته باشد.

در کرونا رزمایش مواسات در جامعه دینی برجسته بود.

شکل گیری خانواده هم ملاکش لتسکنوا الیها است. نه لذت و سود. لذا استحکام می یابد

در برخورد با اقوام هم ملاک لتعارفو است نه لتنازعوا . و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم

قشر بندی بر پایه تقوا و خیرخواهی

«تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْقِلُونَ» . حشر، آیه 14.

هویت جمع گرای اسلامی

روابط و مناسبات متعهدانه فرد مؤمن، به صورت تشکیکی از شدید به ضعیف از ارحام و اقرباء شروع شده و همسایگان (چهل منزل از اطراف خانه)، همشهریان هم میهنان را شامل شده و به بشریت ختم می‎شود. مع الوصف، این رابطه با توجه به عوامل دیگری چون هم مسلک بودن، تضارب پیدا کردن در سیستم تکافلی و توازنی اسلام، توزین بر اساس معیارهایی چون ظلم و عدالت، از مدار حرکت خطی خارج شده و مبتنی بر قواعد فقهی و اخلاقی اسلام، موقعیت‎های متفاوتی از نظر نوع رابطه و اولویت ایجاد می‎شود. . چنانکه در این سیستم کمک به هم وطنان نیکو است، اما اگر در مسیر ظالمانه‌ای اجتماع کرده‎اند دیگر اعانه آنها نه تنها نیکو نیست بلکه حرام است. یا آنکه بهتر است زکات در بین همشهریان توزیع گردد، اما اگر نیاز غیر همشهری بیشتر باشد، دیگر همشهری ترجیحی ندارد.

«وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَآءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ»، «مردان و زنان با ایمان، ولیّ (یار و یاور) یکدیگرند امر به معروف و نهی از منکر می‎کنند.» از امام صادق7‏‏ این رابطه مؤمنانه چنین نقل ‏‎ ‎‏شده است: ‏‏«‏‏الْمؤمِن أخو المؤمِنِ کالجسدِ الواحِدِ، إِنِ اشتکی شیئاً مِنه وجد ألم ذلک فی  ‏سائر جسده وأرواحهما من روح واحدة، وإِنّ روح المؤمن لأشدّ اتّصالاً بروح  ‏اللهِ من اتّصال شعاع الشّمس بها‏‏» . توبه، آیه 71.

. کلینی، کافی، ج2، ص 166.

توسعه بر اساس اهداف مادی و غیر حقیقی

«وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ کَسَرَابٍ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّىٰ إِذَا جَاءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْئًا وَوَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ». . نور، آیه 39.

چهار مرحله انقلاب و دگرگونی بر اساس اهداف محدود( غیر الهی)

1. گام یا مرحله اول، حرکت به سوی هدف. چون هدف او محدود است بدان می‎رسد. «مَن کانَ یریدُ العاجِلَةَ عَجَّلنا لَهُ فیها ما نَشاءُ لِمَن نُریدُ ثُمَّ جَعَلنا لَهُ جَهَنَّمَ یصلاها مَذمومًا مَدحورًا وَمَن أَرادَ الآخِرَةَ وَسَعى لَها سَعیها وَهُوَ مُؤمِنٌ فَأُولئِکَ کانَ سَعیهُم مَشکورًا».

. اسراء، آیه 20-18.

گام دوم، رهبران قیام، خود بزرگ داشته می‎شوند نه رهبری و راه آنها و دستور رهبران ملاک حرکت قرار می‎گیرد نه مرام آنها «وَ قالُوا رَبَّنا إِنَّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا».

گام سوم، این سلطه رهبران، تبدیل به سلطه طبقاتی می‎شود و طبقه مترفین شکل می‎گیرد. «کَذَلِکَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ فِی قَرْیةٍ مِنْ نَذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ».

گام چهارم، روند امور موجب تفرق بیشتر شده و در این مرحله امت بودن جامعه از بین می‎رود. مردمی که پای بند به اصولی نیستند؛ در پی منافع خویش‎اند و زمینه برای روی کار آمد خودکامگان فراهم می‎شود. حکومت هیتلر و حکومت نازی‎ها در اروپا نمونه‎ای از این جوامع است. «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا فِی کُلِّ قَرْیةٍ أَکَابِرَ مُجْرِمِیهَا لِیمْکُرُوا فِیهَا وَمَا یمْکُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا یشْعُرُونَ».

. احزاب، آیه 67.

. زخرف، آیه 23.

. انعام، آیه 123.

نظام انقلابی: نظامی اخلاقی-قانونی و امت‌گرا

سازمان‌ها را می‎توان به سه دسته تقسیم کرد:

1. جامعه اخلاقی مثل وضعیت تعامل در مسجد و موسسات خیریه؛

2. جامعه حسابگرانه مثل وضعیت بازار؛

3. جامعه جبرگرایانه مثل وضعیت فرماندهی و فرمانبری در نیروهای نظامی کشورها و اردوگاه‌های اسرا؛

نظام انقلابی، نظامی تولید میکند که در عین حال که دارای شاخصهای سازمان نظامی و مخصوص اینگونه کارکردهای اجتماعی است؛ با وجود این، دارای بیشترین شاخصه نظام اخلاقی است. نظام بسیج نمونه برجسته آن است. همانطور که تشکیلات سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان نظامی توانسته این شاخصه اخلاقی را به عنوان امتیاز در خود نهادینه و پرورش دهد و ارتشی را با همین ویژگیها بازسازی کند. چنین سازمانی دارای ظرفیت امت‌گرایی است.نمونه آن سپاه قدس است.

عاملیت-ساختار و قانون

شریعت مداری

حوزه اختیار و نیت و ایمان

پیشگیری از بی خانمانی

پیشگیری از از خودبیگانگی و مسخ هویت انسانی و بله قربان شدن

جامعه شناسی سازمانها: برای سه نوع جامعه سه تیپ ایداآل مطرح می کنند.

سازمانهای داوطلبانه – سازمانهای اقتصادی- سازمانهایی نظامی ( عنل داوطلبانه- عمل عقلانی حسابگرانه و جبر و اطاعت محض)

مدل اسلامی

پذیرش داطلبانه و ایمانی طبق ضوابط و بر اساس نظام ساختاری است.

بسیج نمونه آن است. فرد بسیجی داوطلب است و حسابگری دارد و رفتارش دقیقا منطبق بر خواست ساختار است.

نه مسخ هویتی است مثل اردوگاه اسرا و سربازی در نظام های ارتشی دنیا که اطاعت بی چون و چرا بدون اعتقاد است و نه از سود و عقلانیت خالی است.

گفت من تیغ از پی حق میزنم              مالک روحـم نه مملـوک تنم

به هم آمیختگی زیست جهان و نظام اجتماعی

به هم آمیختگی دو ساحت اخلاق و حقوق. حفظ ضوابط جزو اخلاق اوست

رعایت از ضوابط او را در حریم فقه وارد می کند

قواعد فقهی و نظام اولویت بندی و فهم تکلیف

مثل لاضرر و لاضرار فی الاسلام

مثل حفظ نظام از اوجب واجبات است

مثل النبی اولی بالمومنین من انفسهم

سرنوشت مشترک و مسئولیت

«واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه» آ . انفال، آیه 25.

بی تفاوت نیست

فقه شیعه

الف) دارای عناصر انرژی‌زایی از قبیل عناصر زیر است که کمتر در فقه‎های دیگر وجود دارد:

عدالت محوری

مبارزه با ظلم

امر به معروف و نهی از منکر

ب) دارای عناصر تضمین کننده بقای هویتی است. از جمله:

مبتنی است بر ثقلین (کتاب قرآن و سنت چهارده معصوم)

اعتقاد به عصمت چهارده معصوم و مطمئن نسبت به سنت آنان (فعل، قول و تقریر)                             

مبتنی است بر پایه‎های عقلی؛ چنانکه گفته شده اگر عقل حکمی کرد، مورد تأیید شرع است و همه احکام شارع عقلی و حکیمانه است.

انعطاف‌پذیری زمانی و مکانی با سازوکار روش شناختی مشخص و مستدل و مستنبط از منابع فقهی.

ثمره رویکرد نظام انقلابی در وقایع سرنوشت‌ساز

تعلقات دینی حاکم بر همه تعلقات

تعلق دینی حاکم بر تعلق تقلید از مرجع که راه را کج می رود، رئیس جمهوری که به او رای داده ولی طغیان می کند و...

هیچ مرام حزبی نمی‎تواند، افراد را طوری مستعد کند که تا فهمیدند رهبر و مرجع شان راه را اشتباه می‎رود، به راحتی راه را عوض کنند و در مقابلش بایستند. ولی در نظام ولایی این موضوع تجربه شد.

مکتب سردار سلیمانی: امت گرایی و پیش بینی آینده

قالَ کَلّا إِنَّ مَعِی رَبّی سَیهدینِ» . شعرا، آیه 62.

سپاه قدس که سردار قاسم سلیمانی فرمانده آن بوده است و پرچم مقاومت را در غرب آسیا، بلکه در جهان برافراشت و در تحت لوای او لشکرهایی از ملیّت‎های مختلف ایرانی، پاکستانی، افغانستانی، سوری و عراقی و ... گرد آمدند و داعش، بزرگ‌ترین خطر را از پیش رو برداشت و اعجاب جهانیان را برانگیخت، نیرویی است که نیروی کنشگری مبتنی بر اعتقادات مجموعه نیروی انسانی‌اش را با ساختار نظامی و قانون‌گرایی به هم آمیخته و همین تولید انرژی‌ای کرده که چون کوه راسخ و استوار است. و تحت پرچم آن اهل ملت ها و مذاهب و ادیان مختلف گرد هم آمده، و نمونه ای از سازمان امت‌گرا را به منصه ظهور رسانده اند.

. به شدت پایبند به قانون و مقررات سازمانی‎اند و تا پای جان مطیع اوامر سازمانی‎اند.

2. به شدت معتقد به باورهای و قوانین سازمانی‎اند و با باورمندی در این تشکیلات حضور یافته‎اند. عمل آنها داوطلبانه و خودخواسته است و اجباری در ورود به این سازمان نداشته‎اند. لذا دارای بصیرت سازمانی‎اند.

3. دلداده فرماندهی کل قوای خود به عنوان نایب امام زمان‎اند. توجه به این رویکرد کنشگرایانه و عاملیتی، در چارچوب ساختار ناشی از باورهای دینی است که تولید نظام ولایی یا رابطه امام و امت می‎کند.

4. خاستگاه دینی تشکیلات آنها باعث شده تا در عین پای‌بندی صددرصدی به منافع و مصالح ملی، تشکیلات آنها رنگ ملی و ملیتی و قومی، زبانی نداشته باشد و افراد دارای تابعیت‎های ملی و قومیت‎ها و باورهای دینی مختلف در کنار هم، زیر یک پرچم و تحت یک فرماندهی گردآیند.

موج آفرینی بر اساس سنت های الهی و تمدن سازی

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۹ ، ۰۹:۴۴
حسن خیری

بسمه تعالی

بطور کلی عناصر اصلی شخصیتی استاد را می توان در چند محور خلاصه کرد. :

ملاک عمل حجت شرعی است ، عقلانبت ، تعبد، ادای تکلیف و وظیفه، نظام اولویت بندی، توجه به قواعد اصولی نه مصلحت انگاری های غیر موجه، عقد اخوت او فقط با خداو اسلام بود رودربایستی با کسی نداشت از انگ زدن هم ترس و واهمه ای نداشت.

استدلال در کلام و منطق در گفتار، حرمت در کلام

آینده نگری و کادرسازی، شاگردان ایشان را در همه جا می یابید

خود و موسسه خود را ندیدن. وقتی صحبت بود که تحصیل کردگان موسسه شما در جاههای دیگر خدمت می کنند. می فرمود: تو نیکی می کن و در دجله انداز

فقط حرف دین زدن بدون ترس از برداشت های دیگران

دین را با کلیتش قبول داشت نان به نرخ روز خور نبود

نمونه بارز تبعیت از ولایت فقیه در عین  آتش به اختیار بودن، وقتی احساس کرد کادرسازی معرفتی مهم است موسسه را راه انداخت، طرح ولایت را راه انداخت

به آینده های دور می اندیشید. لذا مخاطبین او جوانان و نسل های آینده بودند. اندیشه های ایشان جامعه اسلامی امروز و فردا را در بسیاری از موارد از گزند تحریف و تاویل نجات داد.

مواجهه با جبهه هایی علمی و فرهنگی که هر از گاه در مقابل اسلام و انقلاب گشوده شد. در قبل از انقلاب با تز اسلام منهای روحانیت و تحلیل های مارکسیتی که مد روز بود مواجه بود گرچه عده ای از انقلابیون ان را مخالف نفع انقلابیون می دانستند ولی ایشان محافظت از کیان اسلام را اصل می دانست و از تاویل و تحریف به شدت اعلام بیزاری می کرد

بعد از انقلاب حضور در جبهه ها باعث نشد نیاز معرفتی نسل بعد را فراموش کند جبهه عقیدتی را دارای اهمیت کمتر از جبهه فیزیکی و نظامی نمی دانست و این را با صراحت بیان می کرد لذا با اشاره امام که این موسسه را توسعه دهید جبهه علمی و فرهنگی فراگیری را گشود

در مقابل تهاجم فرهنگی ایستاد از مواجهه با تز قبض و بسط گرفته تا تساهل و تسامح و جامعه مدنی و اسلام رحمانی

اهل محکمات بودن

خود را در هاله ای از قداست نمی دید. اصلا خود را نمی دید. لذا حسابگری های مادی و شخصیتی برای خود نداشتن

اهل خودنمایی نبودن. برخی دائم خود را به رهبران می چسبانند. ولی ایشان چون اویس قرن بود. که ندیده به پیامبر اعتقاد یافت.

ذو شهادتین توصیفی است که در مورد ایشان بکار رفته است.

بیان ساده، مستدل و محکم و همه فهم داشتند.

  1. معیار و ملاک استاد در کارها داشتن حجت شرعی است. در همه عرصه های فردی و اجتماعی. حتی نسبت به نسخه تجویزی پزشک وقتی اتفاق نظر دارند می فرماید دیگه خیالت راحت شد. و حجت شرعی پیدا کردم. با اصرار اقای ری شهری که امسال به حج بروید می فرماید: اگر در این اوضاع که باید شبانه روز فعالیت کنم به خانه خدا بیایم انگاه جواب صاحب خانه را چه بدهم.

چه ایرادی داشت علی از طلحه و زبیر قدردانی می کرد و تشکر می کرد و دلشان را به دست می اورد؟

امروز هم در موردمقام معظم رهبری می گویند اگر درباره فلان شخص  مدارا می شد کار به اینجا نمی کشید.

چرا علی سیاست لبخند نداشت؟

جواب الگوی حکومت اسلامی را علی ارائه داد.

اگر علی مماشات می کرد الان چه قضاوتی داشتیم؟

استاد از روحانیون گلایه می کنند اینکه می گوییم انجا که ضرر جانی دارد امر به معرو نهی از منکر ساقط است ایا میثم نمی دانست/

 لذا سفارش می کردند ما باید در مورد مسائل اسلام بیشتر کار کنیم

  1. به شدت روح تعبد داشتند. ذکر دعای فرج  ایشان در هر سخنرانی و کلاس درس آموزنده است.
  2. بصیرت و مقاومت: ایشان در مواجهه با جبهه فرهنگی ضد اسلامی تمام قد ایستادند و با منطق و استدلال وارد شدند. چه انگاه که با سو استفاده از عبارت دین سمحه و سهله اسلام با عبارت تسامح و تساهل قصد ترویج بی تفاوتی و بی غیرتی در فهم و سلوک دین را ترویج می کردند و چه آنگاه که با طرح جامعه مدنی کد غلط جامعه غربی را نشان می دادند و چه آنگاه که با سند 2030 این هدف را در نظام آموزش و پرورش پیگیری می کردند ایشان تهمت ها و افتراء ها را به جان خریدند و تمام قد خود را سپر قرار داد. آنگاه که خواص یا سکوت اختیار کردند و یا با دشمنان همراهی کردند او شاخص یک روحانی انقلابی شدند. با حضور در محافل علمی و دانشگاهی با بیانی رسا و سلوکی اخلاقی به پاسخ به شبهات پرداخت و طرح ولایت را راه اندازی کرد طرحی که به فرموده خود ایشان همه اعمالم یک طرف و این طرح ولایت یک طرف. مناظره ایشان را در خصوص تساهل و تسامح فراموش نمی کنیم که چگونه استدلال و بیان رسای او غالب بود. و علامه عسگری بر تصویر تلویزیونی ایشان بوسه زد.
  3. مؤید به تایید امامین انقلاب. او بارها از سوی امامین انقلاب تمجید شد. فعالیت ایشان در مورد توسعه فعالیت موسسه در راه حق مورد تاکید امام قرار گرفت و هزینه آن را تقبل کردند امام پس از شنیدن گزارش امام خمینی درباره فعالیت موسسه فرمودند: اینجا را تا دوبرابر توسعه دهید و تا زمانی که من زنده هستم شخصا بودجه انها را می پردازم. و در ادامه مقام معظم رهبری با تاسیس موسسه امام خمینی این راه را با سرعت بیشتر ادامه دادند .
  4. اولویت شناسی و پایه گذاری کارهای اساسی: طراح اصلی علوم انسانی در حوزه علمیه قم. او به عنوان مجتهد و فیلسوفی مصلح طرح علوم انسانی را در حوزه های علمیه راهبری کردند دفتر همکاری حوزه و دانشگاه را پای گذاری کرد و در موسسه در راه حق و بنیاد فرهنگی باقرالعلوم و آنگاه موسسه آموزشی و پژهشی امام خمینی را تاسیس کردند و جبهه علمی بسیار اثر گذاری را ایجاد کردند که در عرصه های مختلف میدان دار علوم انسانی اسلامی هستند. و اینک حوزه در این حوزه های دارای اندیشه مشخص و قابل ارائه است. و زمینه نظریه پردازی فراهم شده است.
  5. مواجهه با التقاط و اختلاط و بدعت ها:

او به صراحت می فرمایند اگر کسانی که اهل علم هستند بدعت ها را آشکار نکنند و حقایق را روشن نکنند مشمول لعنت خدا و فرشتگان و همه خلائق قرار خواهند گرفت. لولئک یلهنهم الله و یلهنهم اللاعنون

التقاط و اختلاط حادثه عاشورا را بوجود آورد. پس وظیفه اصلی ما این است که فضا را روشن کنیم تا مفاهیم در نهایت مرز بین اسلام و کفر روشن شود.و مشخص شود که در چه اندیشه های اختلاط و االتقاط وجود دارد. چون همین التقاط ها و اختلاط ها بین حق و باطل باعث شد  که حادثه درناکی چون حادثه عاشورا و قبل از ان جنگها و درگیری  های امیر المومنین با مسلمانان به وجود بیاید.(ص 179 نظریه سیاسی اسلام)

پیرو دین باشیم یا سکولار. خداپرست باشیم یا آزاد از قید عبودیت هر چیزی حتی خدا. ما باید یکی را دو راه را برگزینیم. نمی شود گاهی این طرف باشیم و گاهی آن طرف . ... چنین رویه ای خطرناک است. و عاقبت ما را به کفر و گرفتار شدن به جهنم و عذاب ابدی می کشاند

 

  1. نظام آموزش و پرورش مهم ترین نهاد چرا که موجب افزایش آگاهی و تزکیه در افراد می شود.
  2.  راحت طلبی ممنون ولی اقدام با هشیاری و کیاست لازم است. ایشان در عین حال که راحت طلبی و طرح قواعدی مثل خوف خطر را در مسائل اساسی اسلام جایز نمی دانند اما هشیاری و زیرکی و کیاست در مبارزه را نیز از به حکم شرع و عقل لازم می دانند . این کیاست همان چیزی است که داشمنان و منتقدانش نتوانستند آن را فهم کنند. او پیش از انقلاب یک تنه نشریه انتقام را منتشر می کردند. امضای او پای بسیاری از بیانیه های فضلای قم ثبت است. خاطرات ایشان در مورد ابداع رسم الخط برای در امان ماندن از خطر ساواک و انتخاب نام مستعار خواندنی است. در خاطرات ایشان پر است از مواردی که چگونه با زیرکی ساواک را از دسترسی به سند فعالیت های انقلابی ایشان ناکام می گذارد.
  3. تواضع و فروتنی. او به رقم هتاکی های دشمنانش بسیار متواضع و فروتن بود. بسیاری از دانشجویان در طرح ولایت و در محافل شیفته مرام او می شدند. مصباح را می بایست دید تا او را شناخت. ایشان کم خدمت امام می رسیدند می فرمودند نزدیکی افکار مهم است همچون اویس قرنی

دانشجویی به ایشان عرض کرده بود عاشق لبخند شما هستم چه کار کنم لبخند داشته باشم فرمود: تمرین کن

در اهواز به خاطر دستگیری کدیور جو ملتهب بود اما ایشان با ارامش سخنرانی کردند و سپس دانشجویان هجوم اوردند تا ایشان را ببوسند

10. ساده زیستی و بدون تجملات. ایشان مصداق کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم بودند. منتقدان و دشمنان نتوانستند در مورد ایشان و فرزندان دانشمند ایشان نقطه ضعفی بیابند.

  1. 11.  از منظر ایشان دلائل ضعف انقلاب فرهنگی عبارت است از : الف):عدم رشد جریان انقلاب فرهنگی ب) عدم درک برخی مسئولان نسبت به موضوع ج) محسوس نبودن ضعف فرهنگی . آنچه دیگران در آئینه نمی دیدند ایشان با بصیرت و معرفت علمی و دینی در خشت خام می دید. لذا او برای آیندگان بود و آثار خدمات ایشان در آینده بیشتر روشن می شود .

12. تاکید بر کار جمعی. در فرمایشاتشان به مخاطبان می فرمودند: 

وقتی می خواستند فرهنگ وبستر را بنویسند 4 هزار نفر را مستقیم گرفتند و تعداد زیادی را غیر مستقیم مشغول کردن و 16 سال روی ان کار کردند انسان وقتی این را می بیند به ضعف کار خود پی می برد.

13. وظیفه عالمان در عصر امام زمان عج را عبارت می دانستند از :

الف) پرهیزکاری و پیشوایی پرهیزکاران

دو وظیفه و تکلیف را برای روحانیون ضروری می دانستند: یکی این که خودمان را از آلودگی گناهان و غفلت ها پاک کنیم  و دیگری ان که دست دیگران را نیز بگیریم و اطراف خویش را نورافشانی کنیم. در مقابل انان که او را متهم می کردند که چرا می گوید مردم را به بهشت ببریم او وظیفه عالمان را هدایت گری و نجات از دوزخ می دانست.

ب‌) واجب ترین وظیفه مجاهده در جبهه فرهنگی و علمی: ایشان بر این باور بودند که در این زمان نه تنها سکوت در برابر شبهه افرینان و غارتگران عقیده و ایمان جایز نیست بلکه مجاهدت در عرصه علمی و فرهنگی واجب ترین وظیفه و تکلیف ما است.

او می گفت: باید همه باور کنیم که با جنگی به مرتب خطرناک تر از جنگ هشت ساله مواجهیم. در ان جنگ هدف اشغال چند وجب از خاک ما بود اما در این جنگ هدف نابودی ایمان ما است. به اندازه اهمیت ایمان در مقایسه با خاک این جنگ فرهنگی مهم تر و خطیرتر از ان جنگ نظامی است.

جبهه حق باید با تمام توان با سلاح علم و معرفت و منطق درست به مقابله با حزب شیطان بشتابد.

در حال حاضر دشمن با سلاح فرهنگی وارد شده ما هم باید با سلاح فرهنگی وارد شویم.

ج‌)  دستگیری از نسل جوان:

ایشان می فرمود: امام زمان عج امروز از ما انتظار بیشتری دارند . چگونه ممکن است امام زمان عج شاهد باشند جوانانی معصوم که در خانواده های شیعه متولد شده اند این گونه طعمه شیاطین و گرگ صفتان شوند.

بنده با قاطعیت عرض می کنم که بزرگ ترین وظیفه روحانیان در این عصر هدایت جوانان و جلوگیری از کفر و الحاد ایشان است.

12 . مراقبت از کاهش آستانه تحریک مردم ( بی تفاوتی و بی غیرتی)و افزایش آستانه اختلاف . ( مشکل شناخت حق از باطل)

وظیفه شیعیان در مقابله با دشمنان:

  1. دوری از فتنه ها و شبهه های کفرامیز

ایا می دانید نقطه آغاز نفاق و کفر کجا است؟

نقطه آغازین نفاق و کفر شنیدن سخن کفر امیز است این که دنیا اصرار دارد سخنان کفر امیز شایع شود برای این است که اگر حرفی دهها بار گفته شد کم کم قبح ان می ریزد.

ان وقت شما تعجب می کنید که شخصی در یکی از پست های حساس کشور بگوید ما به ان دینی که ازادی را تضمین نکند مرتدیم. ازادی را نیز اینگونه تفسیر کرده اند که مردم ازاد باشند تا هرگاه خواستند نظام اسلامی را براندازند هیچ اتشی در جامعه ایجاد نشود. اگر اسلام این ازادی را تامین کرد قبولش داریم و گرنه به چنین دینی مرتدیم

این کفر و نفاق از کجا پدید می اید ؟ از شنیدن سخنان کفر امیز و مسخره امیز درباره ایات الهی.

با تبلیغ فرهنگ تساهل و تسامح چنین هدفی را دنبال می کنند.

  1. اعلان بیزاری و دشمنی:

سوره ممتحنه تسم الله الرحمن الرحیم یا ایها الذین امنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده ...

  1. سازش ناپذیری: اهل تسامح و تساهل ما را به سازش فرامی خوانند ولی قران با صراحت اعلان بیزاری با کافران می کند.
  2. ایمان به قدرت و یاری الهی: و لقد نصرکم الله ببدر و انتم اذله
  3. نتیجه سازش : ایشان پیش از جنگ داعش و بلایی که بر سر سوریه اوردند در کتاب اذرخش ان را پیش بینی می کنند که سازش ما را به اینجا می کشاند.می فرمایند: تجربه افغانستان و عراق کافی نیست ؟ در اینده تجربه سوریه و عربستان نیز خواهد بود.

13. بزرگترین موانع در برابر اهداف امام زمان عج:

  1. روح خودسری و هواپرستی

تحلیلی روان شناختی از این که چگونه مومن به طرف کفر کشیده می شود؟ارائه می دهند.

اول وقتی برخی دستورات دینی با روحیه راحت طلبی و خودسری او سازگار نیست در فتوای مجتهد تشکیک می کند.

از کجا معلوم این درست باشد. وقتی گفته می شود مستند مجتهد آیات و روایات است . می گوید از کجا معلوم که امام این حدیث را فرموده باشد. وقتی گفته می شود روایت مستند است. می گوید سخن امامان را ما قبول داریم دیگران قبول ندارند. وقتی گفته می شود آیه هم داریم می گوید قرائت های مختلف از دین داریم. این فهم شما است. وقتی ثابت شد این آیه هیچ قرائت بردار نیست می گوید از کجا معلوم آیات قران کلام خدا باشد. یک حالت روحی برای پیامیر ایجاد شده و اینها کلام خود پیامبر است. و چون کلام پیامبر است در آن خطا هست. این سیر تسویل ادامه پیدا می کند.

مدت ها است که این حرکت شروع شده . از طرح قرائت ها تا تشکیک در اصل کلام وحی بودن قران

روح تسامح و تساهل ما را به اینجا می کشاند.

14. شیوه های نو مبارزه با اهداف امام زمان عج

  1. روحانی ستیزی و طرح تز اسلام منهای روحانیت

مطرح می کنند که اصلا اسلام به روحانی نیاز ندارد.

وقتی روحانیت شیعه مقاوم را می بینند تمام عوامل را بکار می گیرند تا روحانیت شیعه را بکوبند.

در این امواج اگر درختی در وسط رودخانه مقاومت کند تعجب دارد. پس تنها چیزی که نمی گذارد مردان الهی از مسیر و هدف اصلی خود منحرف شوند لطف خدا است.

برای دین خطری بزرگتر از این نیست که آیات الهی تاویل و احکام و معارف اسلامی واژگون و مسخ شود. در این صورت راه برای فساد و افساد باز می شود.

  1. قرائت های گوناگون از دین.

امام زمان هم که ظهور می کنند با مردمی روبرو می شوند که قران را تاویل می کنند. و از قران و دین قرائت جدیدی ارائه می کنند.

طبق روایتی کار امام زمان از کار پیامبر خدا سخت تر است چون پیامبر با کسانی مواجه بود که داعیه دینداری نداشتند وامام زمان با کسانی مواجه خواهد بود که ادعای دینداری و دین شناسی دارند.کلهم یتاولوا علیه کتاب الله و یحتجوا علیه به. کتاب خدا را تاویل می کنند و بر ان بر امام زمان احتجاج می کنند. تفسیر هرمنوتیک از دین اینگونه رواج می یابد . و مردم می پذیرند. و قرادت های جدید از دین ارائه می کنند.

نمی گویند قران یا خدا را قبول نداریم بلکه مدعی دین شناسی اند.

استاد ما با این افراد در ستیز بود..

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ بهمن ۹۹ ، ۰۹:۳۲
حسن خیری
دانشگاه همراه با انقلاب/۲۶ در نخستین روز دهه فجر ۹۹ صورت گرفت؛

تجدید پیمان دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قم با شهیدان انقلاب

 یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۵

دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قم در نخستین روز از ایام الله دهه فجر در جوار شهیدان گمنام این واحد دانشگاهی با شهیدان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تجدید پیمان کردند و با تعدادی از خانواده معظم شهدا دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم در نخستین روز از ایام‌الله دهه مبارک فجر دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی قم با حضور در جوار شهیدان گمنام این واحد دانشگاهی و قرائت بیانیه با امام شهیدان و شهیدان این مرزو بوم تجدید پیمان کردند.

حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و هیئت همراه متشکل از حجت‌الاسلام هنرمند رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، حجت‌الاسلام سید‌رسول زهرا‌پور معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری واحد قم، صدیقه صدیق‌تقی‌زاده مشاور استاندار قم و مدیرکل امور بانوان استانداری و معاونان و اعضای فعال شورای زنان دانشگاه آزاد اسلامی قم با حضور در منزل خانواده شهید انسیه دیاری با آرمان‌های این شهیده والامقام سانحه بمباران هشت سال دفاع مقدس تجدید پیمان کردند.

حجت الاسلام حسن خیری و هیئت همراه با حضور در منزل خانم زحمتکش از جانبازان سانحه بمب‌گذاری حرم امام‌رضا (ع) هم با وی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آنا، برنامه دیدار با خانواده مکرم شهید انسیه دیاری و جانباز دفاع مقدس و تکریم زنان عرصه جهاد و شهادت به همت امور زنان و خانواده دانشگاه آزاداسلامی استان قم برای ایام دهه مبارک فجر برنامه ریزی و انجام شد.

عکاس : حسین غمخوار سرایدشتی

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ بهمن ۹۹ ، ۰۹:۱۶
حسن خیری
انشگاه همراه با انقلاب/۳۸ حجت‌الاسلام خیری:

خانواده شهدا در تنومندی شجره طیبه انقلاب سهیم هستند

 دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۸

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم با بیان اینکه انقلاب اسلامی به شجره طیبه تنومندی تبدیل شده که خار چشم استکبار است، گفت: خانواده معزز شهدا در تنومندی این شجره طیبه سهیم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در دیدار با خانواده معزز شهدا به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی اظهار کرد: انقلاب اسلامی با دعای خانواده معزز شهدا و مقاومتی که مردم انجام دادند به شجره طیبه تنومندی تبدیل شده که خار چشم استکبار است و خانواده شهدا در تنومندی این شجره سهیم هستند.

وی افزود: از طرف دانشگاه آزاد اسلامی قم آمده‌ایم تا خانواده معزز شهدا برای این قشر دانشگاهی دعا کنند و این افتخار را داشته باشیم که در ایام الله دهه مبارک فجر ارادتمند این قشر جامعه باشیم؛ بنابراین دوستدار راه شهدا هستیم و از خداوند می‌خواهیم که شرمنده شهدا و خانواده آنان نباشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم بیان کرد: اصل براین است که بتوانیم رضایتمندی خانواده معزز شهدا را داشته باشیم تا دعایشان پشت سر دانشگاهیان باشد و توفیق داشته باشند در این راه گام بردارند.

تجلیل از خانواده شهدا قم

چشم امیدمان به شفاعت شهداست

معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد قم نیز در این دیدار اظهار کرد: آنانی که در مسیر تعالی انقلاب اسلامی جان به جان آفرین تسلیم کردند و خونشان در این مسیر ریخته شد، اعم از شهدای انقلاب، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدایی که در سوانح بمباران شهید شدند و به‌ویژه زنان و مهربانوان شهید ویژگی‌های خاص و نزد خداوند متعال جایگاه ویژه‌ای دارند.

حجت‌الاسلام سیدرسول زهرا‌پور با بیان اینکه بانوان باعظمتی که روح لطیف‌شان با شربت شهادت تعالی پیدا کرد، ارزشمندند، افزود:  بر اساس آیات و روایات شهیدان زنده‌اند و آنقدر از این لقای پروردگار خوشحالند که به جامعه بشریت بشارت می‌دهند که ما از این کاروان شهادت جامانده‌ایم و نتوانستیم جانمان را تقدیم آرمان‌های ارزشی انقلاب اسلامی  و الهی کینم.

وی با تأکید بر اینکه نباید حزن و اندوه و خوفی بر شهادت این بزرگواران باشد، گفت: یکی از ابواب بهشت «باب‌الشهداست» و چشم امید همه ما در کشور اسلامی‌مان اعم از دانشگاهیان، بنیاد شهید، همه و همه به شهداست که دست ما را بگیرند تا روز قیامت به سلمت از صراط عبور کنیم.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ بهمن ۹۹ ، ۰۹:۱۶
حسن خیری
دانشگاه همراه با انقلاب/۱۵۰

تجلیل از زنان شهیده در دانشگاه آزاد اسلامی قم

 سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۵

همایش تجلیل از زنان شهیده، جانباز و آزاده با حضور جمعی از مسئولان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، همایش تجلیل از زنان شهیده، جانباز و آزاده استان قم به همت دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی قم با همکاری معاونت دانشجویی و فرهنگی این دانشگاه با حضور حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، حجت‌الاسلام علیرضا مستشاری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قم و جمعی از مسئولان استانی در تالار امام خمینی‌(ره) مجتمع دانشگاهی پردیسان برگزار شد.

در این مراسم از خانواده آزاده افضلی‌فر فرزند شهیده انسی دیاری، خانواده زهره میره‌ای‌زاده فرزند شهیده اشرف خلج، خانواده لیلا زحمتکش، خانواده فائزه تکیه قمی فرزند شهیده طاهره باقریان، خانواده نرجس نادعلی فرزند شهیده انسی صادقیان، خانواده الهه بایونی فرزند شهیده حورا صفریان با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ بهمن ۹۹ ، ۰۹:۱۴
حسن خیری

بازدید معاون رئیس‌ جمهور از سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قم

 چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۸
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان از سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قم بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور از سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بازدید کرد.

نمایشگاهی محصولات نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به همت معاونت پژوهش و فناوری این واحد دانشگاهی با هدف ارایه آخرین دستاوردهای پژوهشی نوآورانه و ایده‌های دانشجویان و استادان برپا شده است.

در این بازدید که به میزبانی حجت‌الاسلام حسن خیری رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم صورت گرفت؛ هر یک از دانشجویان درباره ایده‌های نوآورانه خود توضیح دادند.

عکاس: حسین غمخوار سرایدشتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ بهمن ۹۹ ، ۲۱:۴۳
حسن خیری