دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

به گزارش «خبربان» و به نقل از ایسکانیوز

۱۲ شهریور ۱۳۹۸

نگاه تک بعدی یکی از عوامل سقوط تمدنی است

نگاه تک بعدی یکی از عوامل سقوط تمدنی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در اولین نشست تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی که در دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، اظهار کرد: در تمدن اسلامی شاهد نهضت علمی هستیم که نشات گرفته از عقاید الهی و ایمانی است.

وی افزود: در مرحله نوآوری و خلاقیت تمدن اسلامی، گرچه مسلمانان در ابتدا شاگردی می کردند اما توانستند به استادانی ماهر تبدیل شوند. برای رسیدن به تمدن سازی شاخص هایی مانند فهم ممتاز از خود، تمدن های باز، خود آگاهی نسبت به تمدن های دیگر و تفسیر های نوین نسبت به نیازهای تازه جامعه نیاز داریم.

خیری ادامه داد: در تمدن سازی اسلامی بر مولفه هایی مانند عقبه تئوریک و فلسفه مشخص، تولید ادبیات خاص، مدارا با تمدن های دیگر و نظام سازی که با فرانهادی دیدن دین ارتباط دارد، تاکید می شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شفافیت و فراگیری معارف و آموزه ها نیز در تمدن سازی اسلامی اثر قابل توجهی دارد؛ نظام مند بودن، پویایی، تعامل فرهنگی و همبستگی اجتماعی از جمله مولفه های اسلامی یک نظام تمدن ساز است. مکتب امام صادق(ع) الگوی مناسبی برای تمدن سازی است چرا که دانشمندان زیادی را تربیت کرده و احادیث گوناگونی از ایشان نقل شده است.

وی نگاه تک بعدی را یکی از عوامل سقوط تمدنی دانست و تصریح کرد: این نوع نگاه، موجب اختلاف میان جامعه اسلامی و درگیری میان مذاهب مختلف خواهد شد.

خیری ابوریحان بیرونی را یک متفکر شیعه نامید و اذعان داشت: ابوریحان نگاه تک ساحتی به علم نداشت که این نگاه امروز آفت تمدن اسلامی است؛ بهره گیری از علوم تمدن های زمان، مقلد نبودن و داشتن روح انتقادی را می توانیم از دیگر ویژگی های ابوریحان بیرونی بدانیم. ابوریحان همچنین عقل را مبرا از خطا نمی دانست.


رئیس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ابوریحان جایگاه وحی را برتر از عقل به لحاظ ثبات می داند؛ می توان گفت که حکمت متعالیه را ابوریحان بنیان نهاده است. او عقیده راسخی بر بی طرفی علم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ارتباط میان تمدن ها و فرهنگ ها نیز جزو عقاید اصلی ابوریحان بیرونی بود همچنین ابوریحان زبان شناسی را یکی از ملزومات فهم‌ متن می داند.

انتهای پیام/

108 / 167 نگاه تک بعدی تمدن تمدن اسلامی ابوریحان بیرونی آفت

منبع: ایسکانیوز

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۸ ، ۱۷:۳۶
حسن خیری
نگاهی به پشتوا نه عقلانی حجاب و رفتار شناسی  مخالفان آن

با منطق برخورد شود

 

ورود به مقوله‌ حجاب و بررسی آن در شرایط امروز جامعه مستلزم داشتن تحلیلی درست چه از منظر تحولات ساختاری و کلان و چه ازنظر تحولات خُرد است؛ چرا که این موضوع هم از لحاظ پیوند با نگاه دینی و حاکمیت اسلامی و هم از منظر مردم دارای اهمیت وحساسیت است و هم موضوعی است که مطمح نظر و طمع دشمن غدار قرار گرفته استدشمن با رهیافت جنگ نرم و با هدف تغییرسبک زندگی جامعه به صورت اختصاصی روی مقوله حجاب و نتیجه دهی آن به ویژه با هدفگذاری قشر جوان حساب باز کرده است.

بدون فهم این مسائل و صورت بندی درست طراحی‌های بیرونی و سناریوهای خنثی ساز درونی نمی توان به اقدامی راهگشا دستیازیداین که ما چه موضعی در خصوص پوشش های متکثر زنان داریم و چگونه می‌توان الگوهای مختلف و متنوعی را با نگاه به ارضایسلایق آدمها در حوزه پوشش به رسمیت شناخت و در عین حال نشانه‌هایی از جذابیت و اِلمان‌های جذب مخاطب را به حجاب برتر ترویجکرد، نیاز به تحلیل های هدایت گر و جهت بخش است که البته لازم هم نیست در همه این مسائل رویکرد کلان حاکمیت مرود استناد ومراجعه قرار گیردبا این نگاه، لازم است در وهله اول با رویکردهای مطالعاتی از منظرهای جامعه شناختی، روانشناختی و زیباییشناسی مسئله حجاب و بد حجابی در ایران امروز بررسی شود و در وهله آخر تکلیف مداری دینی و الزام قانونی مورد توجه قرار گیرد.

اساسا، بدحجابی در ایران معلول دو دسته شرایط ساختاری و کلان و شرایط خُرد یا به اصطلاح عاملیت خُرد استچه در بحث علت‌یابی،چه در بحث راهکار، ما باید مدّ نظرمان باشد که جامعه‌ی ایرانی جامعه‌ای به شدت متکثر استبنابراین از آنجایی که علت بی‌حجابی درجامعه‌ی ما می‌تواند متکثر باشد، تجویز متناسبش هم متکثر استاین نکته به این معناست که ما هر کدام از علل بدحجابی را که بحثمی‌کنیم باید اینطور در نظر بگیریم که یک وزنی دارد در خصوص پدیده‌ی بدحجابی در ایران و در عین حال ممکن است درباره‌ی یک موردیدو سه علت هم‌پوشانی داشته باشند.

آنچه از اشاره به این مقوله و نحوه مواجهه اشاره گرفت تنها از باب تمثیل و جا انداختن این نکته مهم است که باید نگاه منطقی به مقولهحجاب داشتبه عبارت بهتر نگاه منطقی اسلام به حجاب را برای نسل جوان امروز به درستی تبیین کرداین موضوع درادبیات رهبرمعظم انقلاب به زیبایی اشاره شده است

بهترین راه تأمین حجاب هم همین است که با منطق برخورد شود... آن چیزی که در اساس لازم است و مهمتر از همه، این است کهشما ذهن این دختر جوان، یا این زن را - که عمده هم خانمهای جوان هستندبا اهمیت حجاب آشنا کنید، یعنی به او تفهیم کنید کهحجاب از لحاظ شرعی و از لحاظ منطقی این استدر ذهن او استدلال صحیح را در مورد رعایت حجاب راسخ کنیدشما با تبلیغات کارکنید، یعنی همان حربهای را که افراد مورد نظر شما برای سست کردن اعتقاد به حجاب به کار میبرند شما هم به کار ببرید... از لحاظاجتماعی هم به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید.

 

نحوه مواجهه با بدحجابی در گفتوگو با حجتالاسلام خیری بررسی شد

پرهیز از دوقطبیسازی جامعه

حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری، عضو انجمن جامعه‌شناسی حوزه علمیه و رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلابدانشگاه آزاد اسلامی استوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، پدیده بدحجابی در کشور را تحلیل و عوامل خرد و کلان پیدایشآن را بررسی کرده است.

شما بدحجابی را معلول چه عواملی می‌دانید؟ از این میان چه سهمی را به عوامل کلان و ساختاری و چه سهمی رابه عوامل خرد می‌دهید؟

درباره چرایی این پدیده در حوزه کلان، یک بخش به کم‌کاری ما در ارائه الگوی سلوک دینی و نظام هنجاری اسلامی از نظر اخلاقی وحقوقی مربوط می‌شودما هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر الگوی مشخصی ارائه کنیم و تکالیف دقیقاً مشخصنیست؛ تنها کاری که صورت گرفته، تصویب قانونی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بوده استمضاف بر اینکه در چنینمباحث اجتماعی باید جامع‌نگری وجود داشته باشددر واقع خلاصه کردن بحث حجاب و عفاف به مسائلی مانند پوشش، تقلیل دادن اینموضوع است و نشان‌ می‌دهد از نظام هنجاری جامع محرومیمبه نظر می‌رسد در سطح کلان چنین آشفتگی‌ای وجود دارد که متولیانامور نه از جهت نظری و نه از نظر عملی نتوانسته‌اند اندیشه و مبنایی تولید کنند.

از سوی دیگر، طبیعی است در چنین وضعیتی که انقلاب ما ابعاد ارزشی دارد و حجاب و عفاف مورد توجه خاص نظام است، هجومدشمنان را هم در پی داشته باشد و به صورت خاص برای مقابله با حجاب برنامه‌ریزی کننداما در سطح خرد، آشفتگی‌هایی که دررفتارهای‌مان از نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داریم، در سطح جامعه بروز پیدا می‌کندوقتی در انتخابات، مسائل اخلاقی رعایتنمی‌شود، غیبت رواج پیدا می‌کند، اشرافی‌گری و امثال اینها مشاهده می‌شود باید منتظر پیامدهای آن هم باشیمهمچنین ممکناست مدارس ما کم‌کاری کرده باشند یا تأثیر خانواده‌ها به دلیل گسترش فضای مجازی و امثال اینها کاهش پیدا کرده باشد؛ همچنینمسائلی، مانند بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج و... در واقع آشفتگی‌های روانی و رفتاری تولید می‌کنند.

چقدر نقش دشمن را در این مسئله پررنگ می‌دانید؟

کار دشمن سازمان‌دهی شده استپول می‌دهند، خرج می‌کنند و آدم‌هایی را به کار می‌گیرند که این رفتارها را از خود بروز دهندحتیدر الگوی لباس مداخله کرده و فیلم تولید می‌کنندافرادی را در کوچه و خیابان اجیر می‌کنند و...؛ اما اینها وقتی کارساز است که ما همدچار آشفتگی‌های داخلی باشیم.  این عوامل همگی شبکه‌ای پیچیده هستند که بخشی از آن به نابسامانی‌های اقتصادی، فرهنگی وسیاسی برمی‌گردد و بخشی به تبلیغات که باید همه این عومل را با هم دید.

به نظر می‌رسد، دوقطبی‌سازی جامعه یکی از علل اصلی توجه به مسئله حجاب از سوی دشمن و جریان‌های خاصاست؛ رفتار صحیح در این خصوص که مانع از تحقق این دوقطبی می‌شود، چه ویژگی‌هایی دارد؟

جبهه انقلاب باید تلاش کند در عین حال که نسبت به نفس حجاب، پوشش و عفاف حساسیت دارد و کار فرهنگی می‌کند، اقداماتطردی و از خود راندن را به حداقل برسداینکه جبهه انقلابی این افراد را غیر خودی تلقی کند، همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.فرض ما باید بر این باشد که اینها بیماران اجتماعی هستند و باید درمان سرپرستی صورت بگیرددر حقیقت، به هیچ وجه نبایدبدپوششی را یک عمل ضد انقلابی تعریف کرد مگر جاهایی که سازمان‌یافته است و آن را باید برملا کنیم؛ یعنی جامعه متوجه شودسازمان‌های استکباری پشت این قضیه هستند.

بیتردید باید مراقبت کرد حساسیت نسبت به حجاب کم نشود؛ اما مراقبت این نیست که دوگانگیهای تند ایجاد کنیم؛ یعنی باید بهمضامین امر به معروف و نهی از منکر و احساس مسئولیت برگردیم.

با حجابی چقدر خرج بر میدارد؟

به نظر می‌رسد، فارغ از غفلت‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی برای حجاب در کشور صورت گرفته، موضوع اقتصاد حجاب نه تنها موردبی‌توجهی مسئولان امر قرار دارد؛ بلکه انتخاب حجاب برتر، یعنی چادر را برای افرادی که قصد استفاده از آن را دارند با سختی روبه‌رو کردهاستوضعیت تولید چادر مشکی در کشور چگونه است؟ در حال حاضر، سه کارخانه «یزد بافت»، «حجاب شهرکرد» و «کرپ‌نازکرمانشاه» در کشور در بخش تولید پارچه چادر مشکی فعالیت می‌کنندتا پیش از سال 1391، دو کارخانه «نای‌‌زرین اصفهان» و «ایران‌مرینوس» با اختصاص بخشی از خط تولید خود به تولید پارچه چادر مشکی، بخش قابل توجهی از نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کردند،اما خط تولید این دو کارخانه پیش از آنکه به اهداف از پیش‌تعیین شده خود دست‌‌ یابد، متوقف شد.

کارخانه کرپ‌ناز کرمانشاه نیز که مالکیت آن در دست بانک ملت بود، در سال 1388 یک بار با تعطیلی مواجه شددر ادامه نیز نوسازینشدن ماشین‌آلات آن از سوی مسئولان بانک ملت، موجب افت تولید این کارخانه به یک‌چهارم ظرفیت اسمی خود شد تا سرانجام طیقراردادی، این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شود.

با توجه به این وضعیت عمده نیاز کشور به چادر مشکلی از خارج تأمین و حجم بالایی از این محصول وارد می‌شوددر این زمینه«سلیمانی» مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب می‌گوید«خیلی تأسف‌بار است که خانم نماینده‌ای که به اعتبارچادرش به مجلس راه یافته، گفته است من موافق دادن ارز دولتی به چادر نیستمشما که موافق این مسئله نیستید، بفرمایید یک کارگرکه یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می‌گیرد و یک یا دو دختر هم دارد، چگونه می‌تواند برای خانواده خود چادر بخرد؟ در حالی کهحداقل قیمت یک چادر مناسب در حال حاضر حدود 400 تا 500 هزار تومان است.»وی افزود«حتی اگر ارز 4200 تومانی هم به اینمحصول تعلق نمی‌گیرد، چرا ارز نیمایی که در حال حاضر به بسیاری از اقلام پوشاک اختصاص یافته، به چادر مشکی داده نمی‌شود؟»

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب اضافه کرد«به وزارت صنعت دو بار نامه نوشتیم؛ اما پاسخی ندادندجالب استبدانید تمام ارزی که این محصول سالیانه نیاز دارد، تنها 100 میلیون دلار استدر حالی که شب عید برای واردات موز 300 میلیون دلاراختصاص یافته که در عرض 15 روز خورده شده استاین مسئله نشان می‌دهد، تعلق نگرفتن یارانه به چادر در اثر نداری دولت نیست؛بلکه در اثر بی‌توجهی است.»

به گفته سلیمانی قیمت چادر نسبت به پارسال چهار تا پنج برابر شده است؛ اما مسئولان نسبت به گرانی چادر حاضر به پاسخگویینیستند«علیرضا حائری» عضو هیئت‌مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران هم در همین زمینه اعلام کرد«سالانه 100 تا 120 میلیوندلار برای واردات چادر مشکی هزینه می‌شود؛ در حالی که با 20 تا 25 میلیون دلار می‌توانیم یک خط تولید 10 میلیون متری چادر مشکیراه‌اندازی کنیم.»

حائری اضافه کرد«یعنی ارزی که سالانه برای واردات چادر مشکی از کشور خارج می‌شود، می‌تواند برای راه‌اندازی پنج کارخانه 10میلیون متری هزینه شود که در این صورت می‌توانیم ظرف یک سال نیاز کشور را تأمین کنیم.»

در همین ارتباط «زهرا سعیدی» عضو فراکسیون زنان مجلس گفت«نیاز سالانه چادر مشکی در کشور حدود 85 میلیون متر تخمین زدهشده؛ ولی تولید داخل به 10 میلیون متر هم نمی‌رسدما باید بتوانیم تولید این صنعت را به جایی برسانیم که برای جوانان اشتغال ایجادکند؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مافیایی پشت این ماجرا قرار داردضمن اینکه شنیده‌ها حاکی است کشورهایی آمده‌اند تا این صنعترا وارد کشور کنند؛ ولی به دلایلی این اتفاق تاکنون نیفتاده است.» وی تأکید کرد«در داخل کشور هم می‌شود مشوق‌هایی مثلمعافیت‌های مالیاتی و... را برای این بخش از صنعت نساجی در نظر گرفتتمام تلاش ما باید در راستای این باشد که چادر به عنوان یککالای فرهنگی معرفی شود.»

«حجت‌الاسلام سالک» عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در همین زمینه گفت«خانم‌ها صاحب کرامت هستند و این گوهر باید ازخطرات مصون بماند و آنچه می‌تواند مؤثر باشد، چادر به عنوان حجاب برتر استدولت باید هم در امر تبلیغات و فرهنگ‌سازی و هم درتولید چادر یارانه اختصاص دهدمجلس برای حمایت کردن آماده است؛ اما دولت باید لایحه‌های خود را در قالب بخشش‌ها، تأمین بودجهمورد نیاز و... در اختیار مجلس بگذارد.»

«حجت‌الاسلام آزادی‌خواه» یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم عنوان کرد«اولاً اعتقاد ما بر این است که حجاب یک اصلغیر قابل انکار است؛ لذا بسیار ضرورت دارد که تولید چادر را به عنوان یک کالای فرهنگی معرفی کنیمچادر باید به عنوان یک کالایفرهنگی معرفی شود تا مشمول تخفیفات مالیاتی قرار گیرد.»

حجاب ایرانیها از اندیشکدههای غربی سر درآورد!

 

نقشه ترویج بدحجابی و مقابله با حجاب در برنامه‌های دشمن و سوءاستفاده از این مقوله برای پیشبرد اهداف سیاسی بر کسیپوشیده نیست؛ اما به نظر می‌رسد این روزها فضا بیش از پیش شفاف شده و کدهای روشن‌تری در اثبات این مسئله قابل رؤیت است؛برای نمونه اندیشکده‌های آمریکایی زمانی که خبرها در مورد کمپین آزادی‌های یواشکی یا چهارشنبه‌های سفید منتشر می‌شد، باپوشش دادن این اخبار عملاً از این نوع حرکات در ایران استقبال کردند و با تفسیر خود از حکومتی بودن حجاب به دنبال ربط دادن مسئلهحجاب به سیاست و مسائل حقوق بشری و به‌کارگیری این مسئله در افزایش فشارها به جمهوری اسلامی بودند.

در این خصوص می‌توان به اندیشکده استرالیایی «اینترنشنال افیرز» اشاره کرد که با انتشار عکسی از نخستین زنی که در خیابان انقلابکشف حجاب کرد، به بررسی قوانین حجاب در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و این حرکت را گامی جدی برای مقابله باارزش‌های انقلاب اسلامی پس از فتنه 88 در ایران دانستاین اندیشکده اعتراضات خیابانی به حجاب را اعتراضاتی در راستای اعتراضبه سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی دانست و بیان کرد دولتمردان کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا نیز با این حرکت همراهی کردهو حکومت ایران را به دلیل بازداشت این زنان سرزنش می‌کننداین اندیشکده همچنین بیان کرد که به خاطر نافرمانی‌های مدنی که زناندر طول سال‌های اخیر انجام داده‌اند، اعمال قوانین سخت‌گیرانه برای حجاب در این خصوص کمتر شده است و دولت حسن روحانی نیزتمایلی برای وارد شدن در این عرصه و حمایت از حجاب اسلامی نداردمهرانگیز کار نیز در گزارشی مفصل در اندیشکده «بروکینگز» بهبیان انواع جنبش‌های مقابله با قوانین اسلامی در ایران پرداختدر این گزارش که البته چندین سال قبل از بالا گرفتن مسئله حجاب درایران منتشر شده، آمده است که اصولاً در ایران دو نوع اسلام وجود دارداسلام رادیکال و اسلام معتدلبه گفته او جامعه ایرانی از همانابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی همیشه فضایی برای مقابله و مبارزه این دو نوع اسلام بوده استاو در این باره به ماجرای کنفرانسبرلین نیز اشاره‌ کرده است.

«نشریه نیویورکر» در همان زمان که مسئله دختران خیابان انقلاب به تیتر بسیاری از رسانه‌های خارجی تبدیل‌ شده بود، به ماجرای ارتباطاین کمپین با سیاست‌های «ترامپ» در ایران و تلاش او و «مایک پمپئو» برای پیشبرد روند تغییر رژیم در ایران پرداختاین نشریه بهجلسه‌ای که در «اندیشکده بنیاد هریتیج» در واشنگتن برگزار شده بود اشاره کرد و نوشت در این جلسه که با حضور مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا برگزار شده بود، پمپئو تأکید کرد این اعتراضات نشانه‌ای از بزرگ‌تر شدن شکاف میان مردم و دولت ایران است.  او در اینجلسه باز هم تمام ادعاهای قبلی خود در مورد آزادی نداشتن زنان در ایران را تکرار کرد؛ اما نکته جالب‌توجه اشاره او به کمپینی بود که«مسیح علی‌نژاد» در آمریکا علیه حجاب اجباری به راه انداخته بودبعد از این جلسه علی‌نژاد دیداری با پمپئو در وزارت خارجه آمریکاداشت که این مسئله نشان‌دهنده استفاده اپوزیسیون ایران از مسئله حجاب برای پیش بردن اهداف خود در تغییر رژیم در ایران است.«اندیشکده بروکینگز» در یادداشتی با عنوان ایران و اعتراضات به روسری، به قلم «سوزان مالونی» معاون مدیرکل ارشد سیاست خارجیاین مؤسسه، دولتمردان آمریکایی و به‌خصوص پمپئو را به جنگ نرم و مقابله با جمهوری اسلامی دعوت کرده استدر این مقاله بهتأثیرگذاری کمپین چهارشنبه‌های سفید علی‌نژاد اشاره‌ شده و از مفید بودن این سبک کار برای تغییر رژیم در ایران صحبت شده است.همچنین در بسیاری از مقالات و یادداشت‌ها که در نشریات آمریکایی و اروپایی چاپ می‌شود، سعی در به چالش کشیدن معنا و فلسفهحجاب در اسلام شده است و تفسیر فعلی حجاب در جمهوری اسلامی ایران را قرائت حکومتی عنوان کرده‌اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۴۵
حسن خیری

خطیب امام جمعه موقت، حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری ۸ شهریور۹۸در مسجد جامع وزوان: نشانه حیات جامعه اسلامی، حیا و عفت است. پیامبر و اهل بیت ایشان، اهل حیا بودند. خداوند در قرآن می فرماید: نزد پیامبر از دنیا و امور دنیوی صحبت نکنید که مایه آزار و اذیت و شرمساری ایشان است

بسمه تعالی گزارش خطبه های نماز جمعه شهر وزوان ۸ شهریور ۹۸ در آستانه محرم حسینی، مردم وزوان و روستاهای اطراف، با حضور پرشور خود در مسجد جامع شهر، نماز وحدت آفرین جمعه را به امامت امام جمعه موقت، حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری اقامه کردند. خطبه اول: حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری،

بسمه تعالی گزارش خطبه های نماز جمعه شهر وزوان ۸ شهریور ۹۸ در آستانه محرم حسینی، مردم وزوان و روستاهای اطراف، با حضور پرشور خود در مسجد جامع شهر، نماز وحدت آفرین جمعه را به امامت امام جمعه موقت، حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر خیری اقامه کردند.

خطبه اول: حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری، امام جمعه موقت شهر وزوان، بعد از حمد و سپاس الهی و سفارش به تقوا، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین و یاران با وفایش، به ادامه بحث نظام اجتماعی اسلام پرداختند و گفتند: نشانه حیات جامعه اسلامی، حیا و عفت است. پیامبر و اهل بیت ایشان، اهل حیا بودند. خداوند در قرآن می فرماید: نزد پیامبر از دنیا و امور دنیوی صحبت نکنید که مایه آزار و اذیت و شرمساری ایشان است. ویژگی جامعه اسلامی داشتن حیا و عفت است. امام حسین علیه السلام می فرماید: زینب سلام الله علیها حیا را در مکتب او آموخت. اگر کسی حیا داشته باشد دین هم دارد و بالعکس کسی که دین نداشته باشد حیا نیز ندارد. حیا دو قسمت است: حیای عقل و حیای حماقت. حیای عقل، دانش و علم و معصیت نکردن در محضر خداوند است. حیای حماقت از روی نفهمی و نادانی و شرم کردن انسان از بیان حق و حقیقت است. باید توجه داشت که سه مطلب باهم دخیلند: عقل، حیا و دین. جبرئیل برحضرت آدم و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد و گفت یکی از این سه چیز را انتخاب کن. عقل را انتخاب کردند. وی گفت هر جا عقل باشد ما هستیم و هر جا حیا باشد دین و عقل هم هست و هیچ یک از دیگری جدا نیست. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: بهترین پوشش دین، حیا است. امام صادق(علیه السلام) نیز فرمودند: کسی که حیا ندارد دین ندارد. حضرت علی (علیه السلام) فرمود: حیا همه دین است؛ انسان باید مقابل خداوند حیا داشته باشد. حیا انسان را از کار زشت باز می دارد. امام کاظم فرمودند: تمام آموزه‌ها و معارف دین را در یک مثل می توان خلاصه کرد که عصاره همه معارف انبیای الهی است و آن هم حیاست. حیا همه چیز انسان است. حیا در کل بازدارندگی ایجاد می‌کند و سپر بلاست. ماجرای دختران حضرت شعیب و داستان حضرت موسی که در هنگام راه رفتن با حیا و عفت راه می رفت از نمودهای این مسئله مهم است. در جامعه اسلامی باید به حیا توجه بیشتری شود. زنان و مردان جامعه ما باید در پوشش خود حیا را مراعات کنند. در این روز ها که بحث امام حسین است باید توجه داشته باشیم که امام حسین مجسمه حیا و حجب است. صورت و سیرت حیا، امام حسین علیه السلام است. حیا و غیرت با هم اند؛ عفاف و اصیل بودن در همه زمینه‌ها و نیزپاکدامنی و پاکدستی از محصولات حیاست. نتیجه حیا در خواهران محترم می شود حجاب و نتیجه حجاب غیرت است که باید رعایت کنند. مرد با غیرت نیز باید خانواده و اهلش را حفظ کند.حسین علیه السلام مصداق بارز حیا و غیرت است و لذا ما باید در زندگی و در عزاداری های پیش رو سیره و روش امام حسین را پیاده کنیم.  @setadjomehvazvan خطبه دوم: دکتر خیری در خطبه دوم پس از حمد و سپاس الهی، سلام بر ائمه معصومین و قرائت دعای سلامتی امام زمان و سفارش و رعایت تقوا فرمودند گناه سراب است. نظریه فروید باعث عدم آسایش و آرامش در جامعه غربی است. انسان با شهوت و غریزه صرف به جایی نمی‌رسد و چشم و دل سیر نمی شود. انسان باید به نیازهای مادی توجه کند اما علاوه بر آن به نیازهای معنوی نیز بپردازد. نیازهای مادی مانند کنترل شهوت و غریزه را با راه صحیح ازدواج می توان حلال کرد و بدانیم که گناه سراب است. ایشان در ادامه با عرض تسلیت مجدد به مناسبت ایام عزای حسینی گفتند: هدف امام حسین امر به معروف و نهی از منکر است که همان سیره جدش رسول الله بود. ما هم باید در عزاداری ها رعایت همه چیز را بنماییم و در برنامه‌هایمان اذیت و آزار نباشد؛ ما هم امر به معروف و نهی از منکر را جدی بگیریم. خطیب جمعه وزوان در ادامه با اشاره به مناسبت های هفته گذشته با مقام والای امیرالمومنین پرداختند: روز بیست و چهارم ذی الحجه روز مباهله بود. در این ماجرا حقانیت امیرالمومنین با کناره گیری نجرانی ها از نفرین و مبارزه ثابت شد. بخشش انگشتری امام علی علیه السلام. خداوند در قرآن می فرماید: حقیقتا ولی شما و مقتدای شما خدا و رسول و کسانی که ایمان آوردند می باشند. آنها زکات می دهند و در حال رکوع نیز زکات می دهند. نزول سوره سوره هل اتی که مربوط به بخشش سه روزه غذای حضرت به یتیم اسیر و مسکین است در حالی که خود روزه بودند. دکتر خیری سپس به مناسبت های جاری اشاره ای داشتند: هشتم شهریور سالروز شهادت شهید رجایی و باهنر. مسئولان باید بفهمند که اشرافی‌گری در این نظام جایی ندارد و باید مراقب منافقین باشیم. روز پزشک. الحمدلله سنت بسیار پسندیده ای است که در شهر ما به صورت کار خیریه انجام شده و پزشکان متخصص در بخش پزشکی دارالقرآن به معالجه بیماران می پردازند. جا دارد از زحمات پزشک شهر، سرکار خانم دکتر بخشنده نیز تقدیر و تشکر نماییم که بحمدالله به خوبی به همشهریان خدمت رسانی می کنند. ایشان در ادامه با اشاره به تجولات منطقه گفتند: بعد از هزار سال هنوز ایده ها و نظرات دانشمندانی چون ابو ریحان بیرونی پابرجاست؛ مانند اندازه گیری قطر زمین در ۱۰۰۰ سال پیش در تمدن ایران اسلامی انجام شده است. امروز با بحث حمله به پایگاه های سوریه و موضع گیری و واکنش حزب الله، ابرقدرت ها فهمیدند خاورمیانه ضعیف نیست و فهمیدند که قدرت در دست مسلمانان است. در پایان مجددا توصیه می کنم که در بحث عزاداری ها، مانند حضرت ابوالفضل با غیرت، مانند حضرت علی اکبر جوانمرد، و شیفته امام خود باشیم. مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد منبر و معارف و روحانیت است که باید مورد تاکید، توجه و اهتمام هیئات مذهبی باشد. ما باید با معرفت عزاداری کنیم. منبر ها هم باید مختصر و مفید و در آن احادیث و روایات و معارف اجتماعی بیان شود. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته سایت خبری وزوان آنلاین

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۳۲
حسن خیری

نشست علمی تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی در دانشگاه آزاد برگزار شد

تصویر مطلب نشست علمی تخصصی بزرگداشت ابوریحان بیرونی در دانشگاه آزاد برگزار شد

  •  سه شنبه 12 شهریور 1398
  • 38
نشست علمی تخصصی به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نشست علمی تخصصی به مناسبت روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی در دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی واحد علو م و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره رویکرد تمدنی ابوریحان بیرونی با تأکید بر تبارشناسی روشی بیرونی پرداخت و گفت: شاهد نهضت شکوفایی علمی در تمدن اسلامی هستیم و مراحل پویایی علوم در تمدن اسلامی شامل مرحله تقلید و اقتباس و مرحله نوآوری و خلاقیت است.

وی با تأکید بر اینکه تمدن های باز دور خودشان حصار نمی کشند و رویکرد جهانی دارند، اظهار داشت: فهم ممتاز از خودآگاهی تمدنی، قابلیت ایجاد شبکه گسترده از سازمان ها و نهادهای فرهنگی و آموزشی، خودآگاهی نسبت به تمدن های دیگر و تفسیرهای نوین نسبت به نیازهای جامعه و موقعیت گذشته، حال و آینده از اصول تمدن سازی، مرزبندی تمدنی و هویت یابی است.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، وجود اقلیتی خلاق در جامعه و وجود محیطی نه چندان مساعد و مطلوب را از محورهای حرکت تمدن دانست و افزود: نظام‌مندی، پویایی، تعامل فرهنگی همبستگی اجتماعی از عناصر تضمین کننده بقای تمدنی است.

دکتر خیری به رکود تمدنی اشاره و تصریح کرد: زمانی که در طبقه بندی علوم، نگاه جامع به نیازهای انسانی، انسجام اجتماعی، تولید عقبه تئوریک مثل فلسفه و تعامل و همزیستی فرهنگی و ارتباطات میان فرهنگی تک بعدی شویم، رکود تمدنی آغاز می شود.

وی ابوریحان بیرونی را یک متفکر شیمی دانست و اظهار داشت: وی دارای عقبه تئوریک اعتقادی فلسفی و از علوم تمدن های مطرح دوران خود بهره مند و دارای روحیه انتقادی، دیدی جهانی و روحی آزاد بود. عقل را مبراء از خطا نمی دانست و مراجعه به متون دینی را لازم می دانست.

دکتر خیری با تأکید بر اینکه ابوریحان بیرونی از شاگردی خجالت نمی کشید، گفت: وی از کسی تقلید نمی کرد و همواره بر استفاده از منابع دست اول تأکید داشت.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه عقل گرایی مهمترین ساحت ابوریحان است، خاطرنشان کرد: وی از حس شروع می کند و به عقل می رسد و در مقابل رویکرد پوزیتویستی قرار دارد و پیوند بین عقل و عرفان را برای نخستین بار مطرح کرده است.

در ابتدای این نشست دکتر غلامحسین رحیمی استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره «نگاهی به طبیعیات دوره اسلامی و روش طبیعت شناسی بیرونی»، دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی درخصوص «جایگاه تمدنی ابوریحان بیرونی در تاریخ اسلام و ایران» و دکتر فرشاد کرم زاده در زمینه «جغرافیای ریاضی در آثار ابوریحان بیرونی» به ایراد سخنانی پرداختند.

در این نشست مقرر شد همایش ملی هزاره ابوریحان بیرونی اوایل اسفندماه سال جاری در واحد علوم و تحقیقات برگزار شود.

    

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ شهریور ۹۸ ، ۱۸:۰۸
حسن خیری

حجت الاسلام خیری در بازدید از واحد هشتگرد خبر داد؛

حمایت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب از انتشار کتب و نشریه های علوم انسانی

 دوشنبه 11 شهریور 1398 - 13:32
   
کد مطلب: 1026557
ش

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص کمبود کتب و نشریه های حوزه علوم انسانی گفت: از انتشار کتاب و نشریه حمایت می‌کنیم و انتظار داریم در هر رشته حداقل دو نشریه به‌روز منتشر شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از هشتگرد، رمضان جهانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد در دیدار حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی از واحد هشتگرد، با تسلیت به‌مناسبت ایام محرم، به اهمیت اندیشکده‌ها در جهان اشاره و اظهار کرد: اگر امروز می‌بینیم که کشورهای ابرقدرت دنیا را قبضه کرده‌اند؛ نتیجه اهمیت به اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هاست که سال‌های پیش طراحی و در راستای تأمین منافع خود برای کشورهای مختلف نسخه می‌پیچند.

در همین ارتباط

 معاونت علمی به ساختار پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی اضافه شود

 هیئت‌های اندیشه‌ورز، سیاست‌های نشریات علمی را در راستای معاونت علوم انسانی تدوین کنند

 تحول در علوم انسانی و تقویت نیروی ممتاز اسلامی، دو مأموریت دانشگاه امام صادق(ع)

حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی نیز به بیان اقدامات انجام‌شده و اهداف تشکیل پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اشاره کرد و افزود: کرسی‌های آزاداندیشی به مباحث به‌روز با دانشجویان بپردازد و دانشجویان آزادانه شبهه‌ها را بیان و استادان علوم انسانی آنها را راهنمایی کنند.

وی به مطالبه مقام معظم رهبری اشاره و بیان کرد: کرسی‌های آزاداندیشی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری است و مربوط به دانشجویان است که زمین مانده و باید با همکاری استادان علوم انسانی فعال شود تا جوابگوی شبهات دانشجویان باشد.

خیری ادامه داد: قرار است به کمک استادان علوم انسانی برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی به جای سخنرانی و همایش‌های عمومی، به صورت تخصصی عمل شود تا این مباحث جوابگوی مشکلات جامعه ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری، حاشیه‌نشینی، طلاق و ... باشد.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی به کمبود کتاب و نشریه در این حوزه اشاره کرد و افزود: ما از انتشار کتاب و نشریه حمایت می‌کنیم و انتظار داریم در هر رشته حداقل دو نشریه به‌روز منتشر شود.

انتهای پیام/

167 / 167
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۲۶
حسن خیری

خیری در گفت‌و‌گو با ایسکانیوز:

هیئت‌های اندیشه‌ورز، سیاست‌های نشریات علمی را در راستای معاونت علوم انسانی تدوین کنند

 دوشنبه 11 شهریور 1398 - 04:51
   
کد مطلب: 1026445
کتاب

رئیس پژوهشگاه علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی از ایجاد رشته‌های جدید و تالیف کتب درسی بومی از سوی معاونت علوم انسانی و هنر این دانشگاه خبر داد.

حجت الاسلام حسن خیری رئیس پژوهشگاه علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه تحول علوم انسانی اظهار کرد: تاسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد، اقدام مهمی بود که در راستای استفاده از ظرفیت‌های بی نظیر این دانشگاه در حوزه استادان و دانشجویان مستعد انجام شد.

در همین ارتباط

 حمایت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب از انتشار کتب و نشریه های علوم انسانی

 تحول در علوم انسانی و تقویت نیروی ممتاز اسلامی، دو مأموریت دانشگاه امام صادق(ع)

 توسعه علوم انسانی در گرو توجه به مسائل بومی و منطقه‌‌‌‌ای است

وی افزود: این معاونت به دنبال ارتقای جایگاه علوم انسانی و توجه به علوم انسانی اسلامی، مبتنی بر نیازهای جامعه است؛ ایجاد هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی، اولین گام معاونت‌ علوم انسانی در این راستا محسوب می شود.

خیری ادامه داد: هیئت‌های اندیشه ورز؛ نیاز سنجی، آسیب شناسی، استفاده از ظرفیت های بومی و نظارت بر فعالیت‌های استادان را در دستور کار قرار داده‌اند؛ در واقع هیئت‌های اندیشه ورز، پشتوانه فکری برای حوزه ستادی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی محسوب می شوند که زیر نظر مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی فعالیت می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به وظایف اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز گفت: تالیف کتاب‌های درسی، وظیفه اصلی هیئت‌های اندیشه ورز محسوب می شود که هر استان باید تالیف دو کتاب درسی را مطابق با نیازهای استان در دستور کار قرار دهد.

وی توجه به نشریات علمی را دومین وظیفه هیئت‌های اندیشه ورز دانست و تصریح کرد: توجه به نشریات علمی، امر مهمی است که هیئت‌های اندیشه‌ورز باید به آن توجه کافی داشته باشند، امروز باتوجه به کمبودها، دغدغه‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری در حوزه نشریات علمی است که هیئت های اندیشه‌ورز وظیفه دارند سیاست‌های نشریات علمی را در راستای اهداف معاونت علوم انسانی و هنر تدوین کنند.

خیری در پایان تاکید کرد: امسال باید با کمک هیئت‌های اندیشه‌ورز تالیف کتاب‌های مرجع، ایجاد رشته‌های جدید و حذف برخی رشته ها را در دستور کار قرار دهیم. فلسفه ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد رشته های جدید، تحول در کتب درسی و بومی سازی آن‌ها است.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۲۵
حسن خیری

شنبه , ۰۲ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۲

رئیس مرکز تعالی مطالعات علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی:

معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه هدایت دانشگاه به سوی تمدن‌سازی را دارد

رئیس مرکز تعالی مطالعات علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی وظیفه هدایت دانشگاه به سوی تمدن‌سازی و ارتقای جایگاه علوم انسانی را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام حسن خیری صبح امروز در همایش توانمندسازی اساتید حوزه علوم انسانی و هنر ویژه هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات گفت: بعد از تدوین سند تحول علوم انسانی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی سند تحولی خود را در راستای به تعالی رسیدن این حوزه تدوین کرده و در اولین گام معاونت علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفت. 

وی افزود: هدف این معاونت هدایت دانشگاه به سوی تمدن‌سازی، تولید رشته‌های جدید، هم‌افزایی بین دانشگاه و حوزه، ارتقای جایگاه علوم انسانی و ایجاد نهضت تولید متون درسی، مدیریت دانش و ساماندهی تشکیلات از طریق هیئت‌های اندیشه‌ورز است. این هیئت‌ها در تمامی واحدهای استانی شکل گرفته که با یک حرکت جهادی کارهای زمین مانده این حوزه به ثمر خواهد رسید.

رئیس مرکز تعالی مطالعات علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این دوره در پنج روز با تمرکز در فلسفه علوم انسانی، اخلاق و سیاستگذاری در علم برنامه‌ریزی شده است. استادانی چون دکتر علی‌اکبر ولایتی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، استاد گلشنی و حجت‌الاسلام پارسانیا در این دوره‌ها حضور و سخنرانی خواهند داشت.

خیری بیان کرد: همچنین مدیران و معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در جلساتی مشترک با اعضای هیئت‌های اندیشه‌ورز به تبادل نظر خواهند پرداخت. اعضا درخصوص نشریات و تألیف کتاب درسی اهتمام ویژه‌ای داشته و برنامه‌ها و راهبردهای خود را در این باره بررسی کنند. نشریات علمی از جمله ظرفیت‌های بسیار بالای دانشگاه به حساب می‌آید که بعضاً دچار مشکلاتی شده است که ضروری است راهکارها در این دوره باید بررسی شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است اعضای هیئت علمی گروه‌های مختلف در راستای هم‌افزایی بهتر و بیشتر جلساتی با یکدیگر داشته و در مورد موضوعات مختلف به بررسی آرا بپردازند. گروه‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با مدیریت جهادی و تلاش مستمر تعالی دانشگاه و به‌ویژه این حوزه را پیگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/۴۱۱۵/۴۱۱۶/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۸ ، ۲۳:۱۵
حسن خیری

سومین نشست از مجموعه نشستهای تخصصی نظام سازی قرآنی با موضوع شاکله‌ی نظام اجتماعی قرآن برگزار شد

 

سومین نشست از مجموعه نشستهای تخصصی نظام سازی قرآنی با موضوع شاکله­ی نظام اجتماعی قرآن با همکاری پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و موسسه علمی فرهنگی رویش اندیشه و معرفت در محل پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری به عنوان ارائه دهنده نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر کریم خانمحمدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین اژدری زاده به عنوان ناقدین نشست و حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صادق یوسفی مقدم به عنوان دبیر علمی نشست حضور داشتند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۵۸
حسن خیری
اطلاعات برگزاری همایش
فراخوان مقاله همایش ملی هزاره ابوریحان بیرونی، اسفند ۹۸، دانشگاه آزاد اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

برگزار کننده همایش: دانشگاه آزاد اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی ، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی


امکان ارسال مقاله: بله

مکان برگزاری: تهران -  دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات


حوزه های تحت پوشش:   ادبیات، فرهنگ  •  تاریخ، گردشگری  •  ریاضیات



تاریخ های مهم

تاریخ برگزاری همایش: 7 و 8 اسفند 1398



آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات: 1 مهر 98

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات: 1 آذر 98

آخرین مهلت ثبت نام: 1 بهمن 98

اطلاعات تماس

دبیر علمی کنفرانس: دکتر حسن خیری

دبیر اجرایی کنفرانس: دکتر ولی اله شالی

تلفن تماس با دبیرخانه: 44869805-021

وب سایت: پایگاه رسمی کنفرانس

محورهای همایش

  • شخصیت شناسی و اندیشه شناسی بیرونی
  • تاریخ و گاه شماری در اندیشه و آثار بیرونی
  • تاریخ علم، فلسفه و ادیان در اندیشه و آثار بیرونی
  • جغرافیای ریاضی، طبیعی و انسانی در اندیشه و آثار بیرونی
  • ملل و نحل در اندیشه و آثار بیرونی
  • مردم شناسی و زبان شناسی در اندیشه و آثار بیرونی
  • طب و گیاه شناسی دارویی در اندیشه و  آثار بیرونی
  • بیرونی و دانشمندان متقدم
  • تعاملات و مناسبات علمی بیرونی با دانشمندان معاصر
  • بازتاب آثار و اندیشه های بیرونی در آثار دانشمندان پس از وی
  • کتابشناسی و نسخه پژوهی آثار بیرونی
  • نقد و بررسی ترجمه و شرح آثار بیرونی
  • نقد و بررسی پژوهش های نوین درباره بیرونی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ شهریور ۹۸ ، ۲۲:۵۵
حسن خیری