دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

عضو هیأت رییسه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه مطرح کرد؛
حجت الاسلام خیری درباره برپایی عزاداری در محرم امسال گفت:طبق تشخیص کارشناسان ستاد مبارزه با کرونا عزاداری با رعایت اصول بهداشتی هیچ مانعی ندارد.

حجت الاسلام حسن خیری عضو هیأت رییسه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، درباره برگزاری عزاداری محرم در امسال اظهار داشت: تفکر شیعه به گونه ای است که همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است؛ یکی از راهکارهایی که می‌توان برای برپایی عزاداری محرم انجام داد این است که هر خانه را به یک حسینیه تبدیل کنیم تا از فیض عزاداری امسال محروم نشویم و این باید به طوری فرهنگ سازی شود که هر شخصی خودش در خانه بیرق عزا را برپا کند.

وی به شرایط محدودیت های امسال برای برپایی مجالس عزا اشاره کرد و گفت: برگزاری عزاداری و حفظ جان انسان ها هر دو ضرورت دارد و باید مراقب افراط و تفریط بود؛ عده ای عقیده دارند که عزاداری برپا شود و هیچ توجهی به ضرورت حفظ جان مردم ندارند و عده ای هم معتقدند باید عزاداری کلا تعطیل شود و فقط به حفظ جان انسان ها اهمیت می دهند که این هم غلط است؛ کار درست، همان چیزی است که ستاد مبارزه با کرونا گفته است، عزاداری در کنار حفظ جان مردم هیچ مانعی ندارند.

عضو هیأت رییسه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه با بیان این که جان انسان ها برای کارشناسان ستاد مبارزه با کرونا مهم است، خاطرنشان کرد: طبق تشخیص کارشناسان ستاد مبارزه با کرونا عزاداری با رعایت اصول بهداشتی هیچ مانعی ندارد.

حجت الاسلام خیری با توجه به سخن رهبری درباره ستاد مبارزه با کرونا افزود: ایشان تأکید کردند که باید به نظر کارشناسان در این مسأله عمل کنیم و هر آنچه که ستاد مبارزه با کرونا تصمیم گرفت ما باید تبعیت کنیم.

عضو هیأت رییسه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه درباره اهمیت برگزاری عزاداری محرم ابراز داشت: بقای اسلام به وسیله حماسه امام حسین (ع) اتفاق افتاده و عزاداری امام حسین (ع) در طول تاریخ موجب حیات ملت ها شده و همه نهضت های شیعی و اسلامی از حماسه امام حسین(ع) الگو گرفته‌اند.

وی افزود: همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرموده‌ «ما هرچه داریم از محرم و صفر است» همواره عزاداری امام حسین (ع) برای جوامع بشری حماسه آفرین بوده و هویت شیعی به پاسداشت عزاداری امام حسین(ع) گره خورده است.

عضو هیأت رییسه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه با اشاره به این که عزاداری برای اهل بیت(ع)، بهانه ای است، برای ترویج معارف اسلامی، بیان کرد: به وسیله عزاداری امام حسین (ع) فرهنگ اسلامی نشر پیدا کرده و سبب معرفت افزایی شده است.

وی عزاداری امام حسین(ع) را پایه واجبات دانست و ابراز داشت: عزاداری برای حضرت ابا عبدالله (ع) از اهمیت ویژه برخوردار است و فراموش نشود که در حال حاضر نماز و روزه به خاطر پاسداشت عاشورا پابرجا است.

حجت الاسلام خیری با بیان این که در حال حاضر با بحران کرونا و فراگیری آن مواجه هستیم؛ گفت: اسلام برای جان انسان ها اهمیت قائل است؛ پس باید اصول بهداشتی طبق دستور ستاد مبارزه با کرونا رعایت شود./990/ت302/ف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۰۵
حسن خیری

 

 

 

 

 

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

 

 

 

 

 


 

 

 

جامعه پردازی

(1)

درآمدی برنظام هنجاری اسلام

 

 

 

حسن خیری

 

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی


 

انتشارات جامعه المصطفی (ع) العالمیه

سال انتشار1399 

 

 

هدف ترسیم "نظام هنجاری اسلام" تشریح "جامعه پردازی" مورد نظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. در این کتاب با تشریح قوای انسانی، ترسیم موقعیت انسان در اجتماع ، روابط و مناسبات اجتماعی، زیست جهان اجتماعی و نظام اجتماعی اسلام با رویکرد تلفیق مباحث علم النفس فلسفی و نظریه فطرت، نظریه استخلاف، نظریه استخدام، مباحث اعتباریات و سنت های اجتماعی- تاریخی، و با روش استنطاق آیات و روایات به ترسیم "اندیشه ای جامعه شناختی" دربردارنده نظام هنجاری اسلام مبادرت شده است. این کتاب علاوه بر اینکه می تواند به عنوان منبع درسی دروس نظام اجتماعی اسلام و مبانی و اندیشه های اجتماعی اسلامی مورد استفاده قرار گیرد؛ مطالعه آن برای طلاب و دانشجویان و دانش پژوهان علوم اجتماعی و دروس نظریه های جامعه شناسی و اندیشه های اجتماعی مسلمین توصیه می شود.

 

فهرست مطالب

 

مقدمه. 9

فصل اول: قوا و ظرفیت‎های انسان.. 13

زیست انسانی.. 14

مراتب نفس آدمی.. 14

منابع، لغزشگاه‌ها و موانع شناخت.. 23

عقل.. 26

فطرت.. 28

ارتباط درون فردی.. 31

حب ذات؛ لذت و الم. 34

خودبیگانگی.. 35

خلاصه فصل.. 36

فصل دوم: انسان و اجتماع.. 39

مدنی بالطبع یا استخدامگری انسان. 40

منشأ درونی نزاع‎های اجتماعی.. 43

تضاد و وفاق در وجود آدمی.. 45

جمع بین امت واحده و تضاد دائم. 49

منشأ، خاستگاه وکیفیت شکل‌گیری اعتباریات.. 55

فصل سوم: روابط و مناسبات اجتماعی و  گونه‎شناسی ارتباطات... 64

روابط و مناسبات اجتماعی.. 65

رابطه استخلاف در روابط انسان. 72

ارتباط با انسان‌ها 78

نظم و همبستگی اجتماعی.. 82

نظم اجتماعی در آراء جامعه شناسان. 82

نظم و همبستگی اجتماعی در آراء اندیشمندان مسلمان. 87

تبیین نظم و همبستگی اجتماعی.. 89

تقدم جامعه‌پذیری بر کنترل اجتماعی.. 99

صله ارحام. 103

نفاق در روابط و مناسبات اجتماعی.. 105

ارتباط با کفار و مشرکان. 112

فصل چهارم: هویت اجتماعی

هویت جامعه مدرن پیامد فردگرایی و تفردیافتگی.. 121

هویت جمع‌گرای اسلامی.. 132

مبانی نهادسازی.. 146

رویکرد فراروایتی- توجه به سنت‌ها 152

انسان و طبیعت (خلقت طبیعی) 154

تأثیر طبیعت بر شخصیت انسان. 156

تأثیر هویت و فضا در شکل‌گیری شخصیت انسان. 157

فصل پنجم: زیست جهان و نظام اجتماعی.. 172

اصالت داشتن فرهنگ واقع‌گرا (چیستی قضایای حقوقی و اخلاقی) 173

تلفیق زیست جهان و نظام اجتماعی در اسلام. 175

دو ساحت اخلاق و حقوق در نظام هنجاری اسلام. 180

اخلاق در نظام هنجاری اسلام. 181

حقوق در نظام هنجاری اسلام. 182

قواعد مترتب بر قانون گذاری خداوند. 183

ویژگی‎های حقوق جزایی اسلام. 187

فصل ششم: جامعه در نظام هنجاری اسلام. 193

جامعه برآیند رفتار و کردار آدمیان. 194

تنوع اخلاقی جوامع. 196

مذهب و ملّت به مثابه عقیده و شخصیت.. 198

سازوکار بازتولید نظام اجتماعی.. 199

دو گونگی ضوابط ارتباطاتی.. 200

محبت و عدالت دو نیاز اساسی در ساحت خرد و کلان ارتباطات.. 202

حل تعارض و تزاحم مصالح شخصی و جمعی در نظام هنجاری اسلام. 206

حیاء و عفت فردی و اجتماعی لازمه عقلانیت نظام هنجاری.. 208

تفاوت انسان‌ها و آثار مترتب بر آن در نظام هنجاری اسلام. 210

توجه به تأمین نیازهای اولیه و ضروری.. 212

فصل هفتم: فقه و نظام اجتماعی.. 222

جامعه پردازی فلسفی، کلامی، فقهی.. 223

انسان و تکلیف.. 226

فقه اجتماعی.. 228

توجه به اصول و فروع 232

برخی از قواعد فقهی در نظام هنجاری اسلام. 234

فقه شیعه بی‌بدیل در نظام‌سازی.. 240

ظرفیت تمدن‌سازی اسلامی، آگاهی جهانی، تعامل فرهنگی و گزینش عقلانی.. 243

مکتب سردار سلیمانی: امت‌گرایی و پیش بینی آینده 254

جایگاه عاملیت و ساختار در نظام انقلابی.. 256

ثمره رویکرد نظام انقلاب در مقاطع سرنوشت‌ساز

نظام انقلاب: نظامی اخلاقی- قانونی و امت‌گرا Error! Bookmark not defined.

آینده ممکن با تحقق شرایط بازدارندگی.. 260

رویکرد فرآیندی در جامعه پردازی (رسول خدا9) 262

منابع و مآخذ. 272

 

 

 

 

 

مقدمه

فِی عُیُونِ الْأَخْبَارِ عَنْ عَبْدِ الْوَاحِدِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ عَنْ حَمْدَانَ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ الْهَرَوِیِّ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ، رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا. قُلْتُ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ؟ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا.

اباصلت هروی می‎گوید امام رضا7 فرمود، خداوند رحمت کند آنکس که امر ما را زنده نماید. اباصلت گوید من از ایشان پرسیدم آخر چگونه امر شما را زنده کند؟ امام7 فرمود، با فراگیری تعالیم ما و یاد دادن و رساندن آن به مردم. چرا که اگر مردم محاسن و برتری کلام و روش ما را می‌دانستند بدون شک از ما تبعیت می‌کردند.[1]

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از «خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن سازی» به عنوان رسالت «نظام انقلابی» یاد کردند.[2]

«نظام انقلابی» در چهل سال بالندگی خویش علاوه به تولید ساختارهای متناسب با این نظام، توفیق پرورش استعدادهای فراوانی را داشته که نمونه آن در شهدای هشت سال دفاع مقدس و رویارویی همه کفر و استکبار در مقابل این نظام و شهدای دفاع از حرم نظیر شهید حججی و شهید سردار سلیمانی قابل مشاهده است.

امروزه با پیشرفت فناوری‎های انتقال پیام از سویی و تشنگی افزون‌تر آدمیان با کاهش تعلقات قومی و ملی و مذهبی که اتفاق افتاده و با انرژی آزاد شده با تأسیس انقلاب اسلامی، مواجهه هوشمندانه با تحولات اجتماعی اجتناب ناپذیر است. همانطور که تحولات شگرف در سبک زندگی و از جا کنده شدن مکانی و زمانی انسان‌ها و زمینه‎های از دست دادن ریشه‎ها و اصول هویتی و فرهنگی، نگرانی از بقای هویتی و فرهنگی دو چندان شده است.

به رغم پیروزی‎های بسیار در جبهه اسلامی و انقلابی و استفاده از سرمایه‎های عظیم معرفتی و تاریخی و فرهنگی، حوزه معرفتی و هویتی، هنوز مسائل حل نشده و انتظارات برآورده نشده بسیاری، وجود دارد و به رغم، پیشرفت‎های خوبی که «نظام انقلابی» در زمینه‎های مختلف داشته است، در ارائه الگوی زیست و کاهش آسیب‎های اجتماعی توقعات برآورده نشده است[3] و امتداد فلسفه و مبانی اسلامی در عرصه‎های اجتماعی، فرهنگی رسوخ نکرده است.

در شناخت فرد و اجتماع، اندیشمندان اسلامی با بهره‌گیری از قرآن و روایات، هر کدام، به حقایقی دست یافته‎اند. در این نوشتار تلاش بر این است تا با رویکرد فرانظری و با تلفیق مباحث علم النفس فلسفی و نظریه فطرت در اندیشه متفکران مسلمان از جمله شهید مطهری، نظریه استخدام علامه طباطبایی، نظریه استخلاف شهید سید محمد باقر صدر، بحث اعتباریات علامه طباطبایی و مفهوم سنت‎های الهی اجتماعی و استنطاق آیات و روایات به ترسیم موقعیت فرد و جامعه با تمرکز بر نظام هنجاری اسلام (اخلاق، فقه و حقوق) مبادرت ورزیم. لازم می‎دانم از استادان ارجمند که با ارائه نکات ارزشمندشان بر غنای اثر افزودند بویژه حجة الاسلام و المسلمین استاد حمید پارسانیا، حجة الاسلام و المسلمین استاد عبدالحسین خسروپناه و حجة الاسلام و المسلمین استاد ابراهیم کلانتری قدردانی کنم. پیشاپیش از نقطه نظرات و نقدهای عالمانه خوانندگان فرزانه سپاسگزاری شده و از مساعدت عزیزانی که در ویرایش، صفحه‌آرایی و نشر این اثر همکاری کردند، قدردانی می‎شود.

 

شعبان المعظم 1441

فروردین ماه 1399

حسن خیری

 

 



[1]. مجلسی، 1364، ج 2، ص 30.

[2]. مقام معظم رهبری در بهمن سال 1397 به مناسبت چهل سالگی انقلاب بیانیه‌ای صادر کردند که به اعتبار ورود به چهل سال دوم انقلاب به نام «بیانیه گام دوم» معروف است. در فراز نخست این بیانیه آمده است: ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ی خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی: از میان همه‌ی ملّت‌های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می‌گمارد؛ و در میان ملّت‌هایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومتها، آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می‌رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می‌شود.

[3]. اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع جوانان استان خراسان شمالی در تاریخ 23/7/91 در خصوص آسیب‎های متوجه سبک زندگی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۹ ، ۲۲:۰۳
حسن خیری

کرسی ترویجی «عاملیت و ساختار در بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار می‌شود

 پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۳

کرسی ترویجی «عاملیت و ساختار در بیانیه گام دوم انقلاب» با ارائه حجت‌الاسلام خیری، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کرسی ترویجی «عاملیت و ساختار در بیانیه گام دوم انقلاب» با ارائه حجت‌الاسلام حسن خیری، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

ناقدین این کرسی ترویجی حسن یوسف‌زاده، استادیار جامعه‌المصطفی العالمیه و قاسم ابراهیمی‌پور، استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدیر کرسی حجت‌الاسلام میرصالح حسینی، استادیار جامعه‌المصطفی العالمیه است.

این نشست به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی روز شنبه ۱۱ مرداد ۹۹ ساعت ۹ صبح در مجتمع امین، بلوک ۲، اتاق جلسات ریاست برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای شرکت در کرسی ترویجی «عاملیت و ساختار در بیانیه گام دوم انقلاب» می‌توانند از طریق لینک http://class.mou.ir/ensani۱ وارد شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۲۱
حسن خیری

دانشگاه آزاد علیه کرونا ۱۱۹/ حجت‌الاسلام خیری در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

تبیین شیوه‌نامه الگوی حکمرانی اسلامی در جهان پساکرونا

 چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۱

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین شیوه‌نامه الگوی حکمرانی اسلامی در جهان پساکرونا پرداخت.

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه اجرای مرحله اول طرح پویش علم بومی تحت عنوان حکمرانی اسلامی در جهان پساکرونا مورد تقدیر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت، اظهار کرد: طبق صحبت‌های انجام شده، مقرر شد که این طرح تا رسیدن به الگوی جامع حکمرانی اسلامی در جهان پساکرونا ادامه یابد.

وی افزود: هدف از این شیوه‌نامه، ارائه الگوی جامع، منسجم و متقارن حکمرانی اسلامی در جهان پساکرونا و رویکرد بحث آن، سیاسی در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی و... است.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مقدمه این شیوه‌نامه با عنوان تشریح آنچه گذشت و آنچه پیش رو است، گفت: فصل اول شیوه‌نامه درباره مفاهیم اساسی و تشریح هسته‌ها، فصل دوم درباره بیان مسئله در هر یک از هسته‌ها و سطوح سه‌گانه بحث، اهمیت بحث و پرسش‌های اساسی در هر یک از هسته‌ها و فصل سوم درباره تشریح وضع موجود در هر یک از موضوعات هسته‌ها، بیان فرصت‌ها و تهدیدها در هر یک از هسته‌ها و پیامدهای مثبت و منفی در هر یک از هسته‌هاست‌.

خیری ادامه داد: فصل چهارم شیوه‌نامه درباره ارائه راهبردها در هر یک از هسته‌ها و فصل پنجم درباره ارائه الگوی تجمیعی و توصیه‌ها و پیشنهادات است؛ هر هسته از یک رئیس و یک دبیر هسته با حضور ۵ تا ۷ نفر از صاحب‌نظران تشکیل می‌شود و همکاران هسته‌ها متعهد هستند که وقت قابل توجهی را به این منظور اختصاص دهند به نحوی که از ۱۰ مرداد تا ۱۰ شهریور متن‌های هسته‌ها آماده و برای جمع بندی نهایی و مراحل عرضه تا پایان شهریور اقدام شود.

وی بیان کرد: گروهی مجازی با حضور روسای هسته‌ها تشکیل می‌شود و تمامی اطلاعات هسته‌ها هفتگی به اشتراک گذاشته می‌شود. هسته‌ها هر هفته سه جلسه حضوری یا از راه دور و روسای هسته‌ها و مدیر طرح، هر هفته یک جلسه خواهند داشت؛ هسته ترجمه رأسا یا بنا به نیاز هسته‌ها مطالب را ترجمه و پشتیبانی محتوایی خواهد کرد.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: هر هسته سه سطح بین‌الملل، ملی و بین نهادی را مطالعه می‌کند و راهبردها به راهبردهای ساختاری و عملکردی تقسیم و مطالب در قالب نمودار و اینفوگرافیک ارائه می‌شود؛ حجم طرح جامع بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ صفحه وزیری خواهد بود و پایه مطالعات، یافته‌های مرحله اول در ۴۲ کارگروه است و هسته‌ها در صورت نیاز از همکاران برای گردآوری اطلاعات و مشورت استفاده خواهند کرد و حتی‌الامکان در راهبردپردازی سطح اولویت راهبرد با توجه به سناریوهای پیش رو دسته بندی می‌شود.

خیری خاطرنشان کرد: هسته رصد خارجی و ترجمه به ریاست عزیزمحمدی، هسته اقتصاد با هدایت علوی‌راد، هسته فرهنگی-اجتماعی با مدیریت کاووسی، هسته هنر به ریاست داودی، هسته معماری و شهرسازی با مدیریت کریمی‌فر، هسته سیاسی با هدایت دانشفر، هسته سلامت و پزشکی به ریاست حسام، هسته رسانه و فضای مجازی با مدیریت نصرالهی، هسته نظام آموزشی با هدایت نادی، هسته روانشناسی با مدیریت جدیدی، هسته فقه و حقوق به ریاست راعی و مدیریت طرح برعهده بنده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۹ ، ۲۱:۲۰
حسن خیری

دوره آموزشی «حکمی سازی علوم انسانی و هنر» در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

تصویر مطلب دوره آموزشی «حکمی سازی علوم انسانی و هنر» در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود

دوره آموزشی تخصصی «حکمی سازی علوم انسانی و هنر» برای نخستین بار در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دوره آموزشی تخصصی «حکمی سازی علوم انسانی و هنر» برای نخستین بار در کشور با شرکت بیش از هزار عضو هیأت علمی به صورت مجازی توسط معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری واحد الکترونیکی این دانشگاه برگزار می شود.

در این دوره دکتر عبدالحسین خسروپناه در خصوص «چیستی، روش شناسی، فرآیند و کارکردهای حکمی سازی علوم انسانی»، دکتر حسن خیری درباره «بنیان های جامعه پردازی حکمی»، دکتر مهدی عاشوری در زمینه «مبانی انسان شناختی علوم انسانی حکمی»، دکتر عبداله محمدی درخصوص «مبانی دین شناختی علوم انسانی حکمی» و دکتر مهدی حسین زاده درباره «مبانی معرفت شناختی علوم انسانی حکمی» تدریس خواهند کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۹ ، ۲۲:۵۲
حسن خیری