دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

حجت الاسلام خیری
کد خبر: 379363 | تاریخ مخابره :۱۳۹۵/۲/۲۲ - ۰۰:۲۵ | سرویس: حوزه علمیه قم 3
عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه: 
تصمیم گیران و تصمیم سازان نظام، خطر کاهش جمعیت را جدی بگیرند 
حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم تصریح کرد: از مسئولان و نخبگان نظام اعم از تصمیم گیران و تصمیم سازان انتظار می رود که خطر کاهش جمعیت کشور را کاملاً جدی گرفته و برای مقابله با آن برنامه ریزی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: بنا بر آمار مراکز معتبر دنیا، یکی از سریع ترین و بیشترین کاهش های جمعیت در کل جهان در سال های اخیر مربوط به ایران است.

وی با اشاره به لزوم برنامه ریزی فرهنگی و علمی برای مقابله با این روند خطرناک گفت: البته باید توجه داشت که اساساً مباحث فرهنگی دیربازده است و تحقق نتیجه لازم در آن به طول می انجامد اما با این حال ما نباید از راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در این خصوص نیز غافل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق همچنین با بیان این که ضد ارزشی تلقی کردن فرزند آوری در دوره ای ، اثر نامطلوب خود را امروز بر جای گذاشته است، افزود: نوع نگاه به تربیت فرزند و به خصوص ترویج سبک زندگی ایمانی و قرآنی در این میان در راستای کارهای فرهنگی و رسانه ای اهمیت بسزایی دارد که باید با قوت دنبال شود.

وی بیان داشت: به هر صورت باید توجه داشت که همه باید در یک فرآیند ملی با اعتقاد کامل وارد عرصه اقدام و عمل شوند تا روند کاهش جمعیت متوقف شود و این را هم می بایست بدانیم که بحث کاهش جمعیت صرفاً مربوط به عدد و رقم افراد نیست بلکه خودش آسیب ها و آفات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی به دنبال دارد.

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه همچنین در ادامه با بیان این که متاسفانه در سال های اخیر شاهد افزایش سن ازدواج و نیز رشد افراد مجرد در سطح کشور بوده ایم، گفت: برخی افراد گویا از ازدواج هراس و وحشتی به دل دارند و حال آن که باید این باور تقویت شود که روزی دهنده خدای متعال است و خود او گره ها را باز می کند و به زندگی فرد ازدواج کرده گشایش و وسعت می بخشد.

وی اضافه کرد: ما باید در رابطه با ازدواج به عنوان سنت شاخص نبوی فرهنگ سازی کنیم چه آن که این مهم یکی از مصادیق سبک زندگی است که باید روی آن به صورت جدی کار شود

حجت الاسلام و المسلمین خیری تاکید کرد: در این باره به خصوص روحانیت و حوزه های علمیه مسئول است و باید باور و نگاه مردم به شریعت را تقویت کند.

وی گفت: در هر صورت ما باید باور کنیم که کاهش جمعیت خطر بزرگی است و مسئولیت بزرگی نسبت به کاهش جمعیت شیعه بر گردن ما وجود دارد که همه باید تلاش کنیم این روند معکوس شود.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۷:۲۵
حسن خیری

 

CIMG2009

نماز پر شکوه جمعه به امامت حجت الاسلام والمسلمین دکتر خیری امتام جمعه ی موقت در مسجد جامع شهر وزوان برگزار گردید . خطیب جمعه ی شهر وزوان در آغاز خطبه ی اول با حمد و ثنای الهی و با توصیه ی خود و نمازگزاران جمعه به تقوی به ادمه ی مباحث قبلی در خصوص شناخت نفس پرداخت . اهم مطالب خطبه ی اول به شرح زیر است :

CIMG2067

خدایا من بواسطه ی خودت ، خودت را شناختم و خودت راهنمای من بسوی خودت بودی و اگر تو نمیخواستی تو را نمی شناختم .

– امروزه ما در زمان غیبت به سر می بریم اگر امام زمان عصر خویش را نشناسیم هرگز نخواهیم توانست فوز عظیم را به دست آوریم .

CIMG2068

ان شاالله ما قدر دان ولایت و حاکمیت دین باشیم تا در سایه ی دین و ولایت عدل و امنیت برقرار شود .

خطبه ی دوم نماز جمعه با توصیه به ثقوی و درود و صلوات بر معصومین علیهم السلام آغاز شد . امام جمعه ی موقت بخش میمه در ادامه به بیان مناسبتها پرداخت :

۲۵ تیر ماه روز تامین اجتماعی

CIMG2078

۴ شوال شروع غیبت کبرای امام عصر در سال ۳۲۹ هجری قمری

۵ شوال ورود حضرت مسلم به کوفه

CIMG2029

۵ شوال حرکت امام علی علیه اسلام به سوی صفین

۶ شوال شروع غزوه ی حنین

۸ شوال تخریب قیع بوسیله ی وهابیون

CIMG2086

۲۸ تیرماه پذیرش قطعنامه ی ۵۹۸ و کسب این افتخار که با مقاومت ۸ ساله یک وجب از خاک میهن به دشمن داده نشد .

قیام مسجد گوهر شاد در مقابله با کشف حجاب رضا خانی در سال ۱۴۱۴ . رضاخان دست نشانده ی انگلیس بود و وظیفه داشت که مظاهر دینی و از جمله حجاب را از میان بردارد و لباس پهلوی را لباس رسمی ایرانیان کند . قیام مردم در مقابل کشف حجاب رضا خانی توسط یک روحانی به نام بهلول که مقلد آییت الله سید ابوالحسن اصفهانی بود و به دستور آن مرجع وظیفه ی ایستادگی در مقابل دیکاتوری رضا خان را داشت اتفاق افتاد .

CIMG2097

خطیب جمعه ی شهر وزوان در پایان خطبه ی دوم نماز  به بیان مطالبی در تقبیح فیشهای نجومی حقوق و نقش برجام در کشور پرداخت

CIMG2069

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۵ ، ۱۰:۰۳
حسن خیری
پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی
دوره انتشار:  دوفصلنامه 
زبان:  فارسی  
   
صاحب امتیاز:  جامعه المصطفی العالمیه ( مجتمع آموزش عالی امام خمینی ره)  
مدیر مسئول:  حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی معصومی 
سردبیر:  حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری 
مدیر اجرایی:  وحید نجف زاده 
هیئت تحریریه:  علی همت بناری، محمد رضا جوادی یگانه، حسن خیری، ناصر رفیعی محمدی، سید حسین سراج زاده، عباسعلی شاملی، شمس الله مریجی، محسن میرخندان (الویری)

ویراستار فارسی:  معصومه اصغری 
   
محل انتشار:  قم  
تلفن:  32133241 (025) 
نشانی:  قم ، بلوار امین، مجتمع امین، بلوک 2، طبقه 3، 
کدپستی: 3713954581 
   
سایت اختصاصی:  journals.miu.ac.ir/content.php?pagename=journal&journal_id=30 
نشانی الکترونیک:  ertebatimiu.ac.ir 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۵ ، ۱۸:۵۶
حسن خیری

ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، طی احکام جداگانه ای اعضای شورای تحول برنامه ریزی آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی را منصوب کرد.

به گزارش قم نا ، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی؛ ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی، طی احکام جداگانه ای آقایان دکتر محمدرضا جوادی یگانه، دکتر محمد جعفری هرندی، دکتر مهدی جمالی، دکتر محمدباقر خرمشاد، حجت الاسلام دکتر حسن خیری، دکتر محمدرضا دهشیری، دکتر زهیر صیامیان، دکتر محسن علوی پور، حجت الاسلام حسنعلی علی اکبریان، دکتر عابدین مؤمنی، دکتر سید عبدالامیر نبوی، دکتر عثمان یوسفی و دکتر شهرام یوسفی فر را به عنوان اعضای حقیقی شورای تحول برنامه ریزی آموزشی منصوب کرد.
برخی مأموریت های این شورا در متن احکام چنین آمده است: تعیین چشم انداز آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی، ترسیم حرکت دانشگاه در مرزهای دانش با توجه به نقشه جامع علمی کشور و اسناد بالادستی، بررسی و پیشنهاد شیوه های نوین آموزشی، تصمیم سازی در جهت تأسیس رشته های میان رشته ای و فرا رشته ای در چارچوب نگاه به مناسبات امّت اسلامی و اقتضائات آن، ارائه نظام نوینی از مطالعات با هدف تلفیق معنادار میان مطالعات اسلامی و علوم جدید، بازنگری، اصلاح و کارآمدسازی رشته های دانشگاه، تنظیم ارتباط آموزشی بین شعب، تعیین مأموریت های ویژه آموزشی برای هریک از شعب و زمینه سازی در جهت ایجاد قطب های علمی، برخی از مواردی است که انتظار می رود آن شورا با کوششی مضاعف به آن اهتمامی ویژه ورزد. 
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی، معاون پژوهش، سرپرست اداره کل آموزش و تحصیلات تکمیلی و مدیران گروه های آموزشی (حسب موضوع و دستور جلسه) نیز اعضای حقوقی این شورا می باشند.
همچنین آقای بهنام دارابی از سوی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به عنوان دبیر این شورا پیشنهاد و انتخاب شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۵ ، ۱۲:۰۱
حسن خیری

حسن خیری ,مسعود رحمتی

واکاوی جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری

خبرگزاری فارس: واکاوی جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری بیداری دانشجویی توأمان با احساس مسئولیت دانشجویی را محملی برای حاکم کردن گفتمان‏ های سیاسی و انقلابی در جامعه می دانند که مأموریت آن کمک به جامعه برای رسیدن به جایگاه اصلی جامعه اسلامی است.

چکیده مقاله:
دانشجویان یکی از عوامل تأثیرگذار بر تـحوّلات سـیاسی ـ اجـتماعی همه کشورها به ویژه جـوامع جـهان سـوم به شمار می روند. شناخت مفهوم واقعی جنبش دانشجویی، ویژگی ها و الزامات جنبش دانشجویی، بایسته های جنبش دانشجویی، اهداف و وظایف جنبش دانشجویی، آفات و مطالبات از جنبش دانشجویی از جمله مسائل مهم و درخور توجهی است که این مقاله می کوشد تا به آن‏ها بپردازد. رجوع به اندیشه و آرای رهبران دینی برای پاسخ به پرسش های مذکور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. سؤال اصلی مقاله حاضر چیستی مفهوم و بایسته ‏های جنبش دانشجویی در اندیشه مقام معظم رهبری و چگونگی مدیریت مطلوب آن در پرتو قرائت خاص گفتمان انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس مجموعة سخنان و بیانات ایشان از ابتدای تصدی جایگاه رهبری تاکنون، به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. محقق در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، جهت‏ گیری‏ ها، نقاط تأکید ایشان و تحلیل توجیهی، جنبش دانشجویی را واکاوی و دسته‏ بندی نموده و نشان داده که در اندیشه معظم ‏له، جنبش دانشجویی همان خیزش و بیداری دانشجویی است که مخصوص قشر دانشجوست و این جنبش را مخصوص ایران نمی‎دانند چون متعلق به دانشگاه است. ایشان از این جنبش به عنوان یک منبع غنی و سرشار و فیاض برای کشور یاد می کنند که اگر خصوصیات آن درست شناخته شود نتایجی بر آن مترتب است که مهم‏ترین آن گفتمان ‏سازی و آرمان ‏خواهی می باشد. ایشان بیداری دانشجویی توأمان با احساس مسئولیت دانشجویی را محملی برای حاکم کردن گفتمان‏ های سیاسی و انقلابی در جامعه می دانند که مأموریت آن کمک به جامعه برای رسیدن به جایگاه اصلی جامعه اسلامی است.

نویسندگان:

حسن خیری ,مسعود رحمتی

پژوهشنامه تبلیغ و ارتباطات دینی - شماره 4,دوره سوم بهار و تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۵ ، ۲۰:۰۴
حسن خیری

ششمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی در واحد نراق برگزار شد 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر علیرضا نظام‌آبادی در ششمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی به میزبانی واحد نراق، بیان کرد: «درباره نهایی کردن و پیگیری ساختمان ها و اراضی که فاقد پروانه ساخت و پایان کار هستند هم سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و هم هیأت امنا بسیار براین مساله تاکید دارند و ضرورت دارد که واحدها دراینباره اهتمام ویژه داشته باشند.

. »

دبیر هیأت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با توجه به موضوع پرداخت کارانه به کارکنان و کنترل هزینه‌ها در واحدها گفت: «کارانه فقط به کارکنانی که حق مهارت و حق تخصص دریافت نمی‌کنند، پرداخت می‌شود تا رضایتمندی کارکنان بیشتر و عدالت در وضعیت حقوقی پرسنل مرتبط رعایت شود. »

رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: «در بخش ساها واحدهای اراک، ساوه، نراق، خمین و محلات که از آزمایشگاه‌های بیشتر برخوردارند طبیعا باید در راستای جذب درآمد از طریق ساها زحمات بیشتری متقبل شوند. »

دبیر هیات امنای استان مرکزی بیان کرد: «پیگیری مطالبات واحدها از اداره بهزیستی بسیار مورد تاکید است و واحدها موظف هستند که ماهیانه گزارش مطالبات و وصول مطالبات را به استان اعلام کنند».

رییس واحد اراک بیان کرد: « نکته نظرات واحدها در پایش بخشنامه ها نیز مورد تاکید است و واحدها با ارائه پیشنهادهای سازنده می توانند ما را در بررسی و پایش دقیق بخشنامه ها کمک کنند . »

نظام آبادی: برای بهتر برگزار کردن امتحانات می‌توان از اهرم‌های نظارتی و اهرم‌های تشویقی استفاده کرد و اگر امتحانات به خوبی حضانت نشود می‌تواند خسارت معنوی سنگینی را وارد کند و حیثیت دانشگاه را خدشه دار کند

 

 

نظام آبادی درباره حق جذب اعضای هیأت علمی خاطرنشان کرد: «ما دنبال پرداخت عادلانه حق جذب هستیم و یکپارچه سازی پرداخت حق جذب اعضای هیأت علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی مدنظر شورای استان است. »

وی با توجه به اهمیت برگزاری کلاس‌های درس مقاطع تحصیلات تکمیلی با بالاترین کیفیت اظهار کرد: «با توجه به بخشنامه سازمان مرکزی تدریس دانشجویان دوره دکتری در مقاطع تحصیلات تکمیلی ممنوع است و همه رؤسای واحدهای استان بر این موضوع به دقت نظارت کنند تا در راستای افزایش تعداد دانشجویان این مقاطع، کیفیت آموزشی لازم نیز تحقق یابد. »

نظام آبادی با بیان اهمیت و حساسیت مقوله امتحانات اظهار کرد: «برای بهتر برگزار کردن امتحانات می‌توان از اهرم‌های نظارتی و اهرم‌های تشویقی استفاده کرد و اگر امتحانات به خوبی حضانت نشود می‌تواند خسارت معنوی سنگینی را وارد کند و حیثیت دانشگاه را خدشه دار کند. »

رئیس شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان با تشکر از زحمات رؤسای واحدها و مراکز آموزشی استان، تلاش مجدانه و توجه کافی به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ارسالی از سوی سازمان مرکزی را خواستار شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق نیز با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و خیرمقدم به روسای واحدهای دانشگاهی و مهمانان بیان کرد: «از اینکه شورای استانی دانشگاه آزاد استان مرکزی در واحد نراق برگزار می شود بسیار خرسند هستیم و تشکر می‌کنیم. »

دکتر حسن خیری با توجه به فرازهایی از دعا ابوحمزه ثمالی و تاکید بر تبرک جویی به آموزه‌های دینی گفت: «در این دعا مضامین بسیار عالی و متعالی وجود دارد، از این دعا استفاده می‌شود که خیر فقط روزه داری و اقامه نماز نیست بلکه حسن تدبیر، خدمت به دیگران، گره‌گشایی مشکلات دیگران از مصادیق حکمت و خیر هست. »

وی بیان کرد: «پایه و اساس این دعا در رابطه با توحید و معرفت نسبت به پروردگار که شالوده دین است استوار است و استنباط می شود که بدون توجه خاص پروردگار به انسان شناخت و معرفت حاصل نمی شود،ذات اقدس الهی است که باید لطف کند وفضلشان را شامل حال بنده نمایدتا بنده اهل معرفت شود

. »

واحدها برنامه ششم را مبنای حرکت و اقدامات خود قرار دهند

رئیس دبیرخانه هیأت امنای استان مرکزی هم گفت: «واحدها برنامه ششم را مبنای حرکت و اقدامات خود قرار دهند و پایان هر فصل مطابق برنامه، میزان تحقق برنامه، اختلاف و انحراف از برنامه و دلایل انحراف را هر سه ماه یکبار به استان گزارش کنند

بهروز بهرامسری گفت: «بازدید کمیته های نظارت وارزیابی استان از واحدها و مراکز آموزشی استان آغاز شده است.»

در ادامه جلسه اعضای شورای دانشگاه استان درباره دستور جلسه که با موضوعاتی همچون پیگیری و نهایی کردن وضعیت زمین و ساختمان های فاقد سند واحدها و مراکز آموزشی، بررسی آخرین وضعیت پایان کار ساختمان واحدهای استان، بررسی اقدامات انجام شده در بخش ساها در واحدهای استان، بحث و تبادل نظر درباره بخشنامه (موضوع: متنوع سازی منابع درآمدی و مدیریت صرفه جویی هزینه‌ها به منظور ایجاد وحدت رویه در واحدهای استان)، بررسی اقدامت واحدها در زمینه تولیدات گلخانه ای ، بررسی اقدامات واحدها در زمینه فعالیتهای سرمایه گذاری و اقتصاد دانش بنیان، بررسی اقدامات واحدها درباره بازبینی پرداخت حق جذب اعضای هیات علمی، بررسی و تصمیم گیری در مورد نحوه پرداخت کارانه کارکنان واحدهای استانی، بررسی نکته نظرات و تصمیم‌گیری درباره موضوع پایش واحدها در استان، پیگیری اقدامات انجام شده از سوی واحدها در خصوص بررسی وضعیت همکاری اعضای هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت، بازنشسته یا شاغل در سایر دانشگاه‌ها و موسسات، بررسی اقدامات اجرایی واحدها با نگاه به مصوبات هیأت امنا و کمیسیون دائمی هیات امنای استان، بررسی وضعیت مطالبات اداره کل بهزیستی استان در واحدهای دانشگاهی، بررسی میزان تطبیق علمکرد واحدهای استان با توجه به برنامه مدون پنج ساله ششم به بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری پرداختند .

این جلسه با حضور رؤسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاداسلامی استان، دکتر ذبیح پیرانی رئیس شورای آموزشی استان، مدیر حراست استان و مدیر روابط عمومی استان با توجه به دستور کار جلسه به منظور بحث و بررسی درباره مهم‌ترین موضوعات آموزشی، دانشجویی و فرهنگی، پژوهشی، اداری و مالی و عمرانی و همچنین بررسی پیشنهادهای رؤسای واحدها در سالن جلسات شهید مطهری واحد نراق برگزار شد.

در پی مطرح شدن این موضوعات و بحث و تبادل نظر رؤسای واحدها، قرار شد این موضوعات در استان جمع‌بندی، اولویت‌گذاری و مدون شود تا بدین وسیله اقدامات و پی‌گیری‌های لازم به طور سازمان‌یافته و هماهنگ بین واحدهای استان انجام شود

هت مشاهده اصل خبر منتشر شده در خبرگزاری آنا لینک زیر را کلیک فرمائید :

http://www.ana.ir/news/114748

تهیه وتنظیم : محمد بهشتی صدر

مسئول روباط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی نراق

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۵ ، ۲۲:۲۵
حسن خیری