دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

به همت دانشگاه آزاد اسلامی؛

نخستین دوره آموزشی حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر برگزار می‌شود

 سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۰۸

نخستین دوره آموزشی حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر به‌صورت مجازی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنر و هیئت‌های اندیشه‌ورز استان‌ها از ۳۱ خرداد تا ۸ مرداد ۹۹ برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاد اندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نخستین دوره آموزشی حکمی‌سازی علوم انسانی و هنر به‌صورت مجازی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنر و هیئت‌های اندیشه‌ورز استان‌ها از ۳۱ خرداد تا ۸ مرداد ۹۹ برگزار می‌شود.

این دوره آموزشی برای نخستین بار در کشور به مدت ۶۰ ساعت، با شرکت یک هزار و ۲۶۱ عضو هیئت علمی به‌صورت مجازی توسط معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

برنامه آموزشی دوره حکمی‌سازی علوم انسانی به شرح زیر است:

۱) چیستی، روش‌شناسی، فرآیند و کارکردهای حکمی‌سازی علوم انسانی با تدریس حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه

۲) بنیان‌های جامعه‌پردازی حکمی با تدریس حجت‌الاسلام حسن خیری

۳) مبانی انسان‌شناختی علوم انسانی حکمی با تدریس مهدی عاشوری

۴) مبانی دین‌شناختی علوم انسانی حکمی با تدریس حجت‌الاسلام عبداله محمدی

۵) مبانی معرفت‌شناختی علوم انسانی حکمی با تدریس مهدی حسین‌زاده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۲۸
حسن خیری

رییس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه تبیین کرد؛
حجت الاسلام خیری گفت: تمدن غربی نمی‌تواند تمدن مستمر و پایداری باشد، تمدن غرب همسو و منطبق با نیازهای انسان نیست و نتوانسته خلأ معنوی افراد جامعه را پر کند.

حجت الاسلام حسن خیری، رییس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، گفت: تمدن غربی نمی‌تواند تمدن مستمر و پایداری باشد، تمدن غرب همسو و منطبق با نیازهای انسان نیست و نتوانسته خلأ معنوی افراد جامعه را پر کند.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: نظام سرمایه داری که در غرب حاکم است، سرنوشتی به جز فروپاشی ندارد و بی عدالتی، ظلم و بیداری جامعه از علت های اصلی فرو پاشی نظام غرب می باشد.

حجت الاسلام خیری درباره نقش جریان مقاومت و پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران در چالش با آمریکا بیان کرد: رویکرد مقاومت در راستای تمدن اسلامی است که بر مبنای حقانیت و بر پایه سنت‎هایی است که خدای متعال برای جامعه انسانی مقرر کرده است.

رییس مرکز مطالعات دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر جنبش هایی که در مقابل زورگویان دنیا هستند مانند اعتراض ونزوئلا به زیاده خواهی های آمریکا، به واسطه الگوگیری از جمهوری اسلامی و تکیه بر جریان مقاومت شکل گرفته است.

حجت الاسلام خیری یادآور شد: به اذعان اندیشمندان غربی دو جبهه ای که در دنیا شاخص شده، جبهه اسلام و کفر است که جبهه اسلام و جریان مقاومت را جمهوری اسلامی در دست دارد و پیشرو آن شده است و جبهه کفر هم به سرکردگی شیطان بزرگ یعنی آمریکا اداره می‎شود.

وی درباره علت بازسازی اقتدار آمریکا توسط جریان غربگرا گفت: طبیعی است که حیات عده‌ای در داخل اعم از حیات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اجتماعی آنها بر پایه حیات آمریکا است و برخی هم به خاطر فقر فرهنگی که دارند، دنبال بازسازی اقتدار آمریکا می باشند.

رییس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، درباره تحول آفرینی در نظام اسلامی ابراز داشت: اساسا تحول در ذات اسلام است، برای این که تحول رخ دهد، باید انسان ها بخواهند و تلاش کنند و باید جهاد اصغر و جهاد اکبر داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: تحول شاخصه‎ انسان ‎های بزرگی همچون امام راحل و مقام معظم رهبری است و هر دگرگونی مطلوب نیست، دگرگونی مطلوب است که منطبق با شریعت باشد.

حجت الاسلام خیری، نحوه تبلیغات انتخاباتی برخی کاندیداها را نوعی عقبگرد خواند و بیان کرد: در اوایل انقلاب کاندیداها بر اساس صداقت و پایبندی به شریعت اسلام تبلیغ می‎کردند؛ اما امروزه متأسفانه برای این که عده‌ای رأی بیاورند شانتاژ تبلیغاتی می کنند و تهییج جنسیتی راه می اندازند و کارهای ضد فرهنگی همانند غرب انجام می‎دهند./908/ت302/ف

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۹ ، ۰۹:۱۰
حسن خیری

زئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد؛

برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی دانشگاه آزاد

 چهارشنبه 14 خرداد 1399 - 09:18
   
کد مطلب: 1070842
و

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: براساس رسالت معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تعالی علوم انسانی بر پایه سه شاخص روزآمدی، بومی سازی و حکمی سازی، دوره‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنراز 31 خردادماه برگزارخواهد شد.

حجت الاسلام حسن خیری رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگارگروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های برنامه این مرکز در حوزه توانمندسازی استادان اظهارکرد: براساس رسالت معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تعالی علوم انسانی بر پایه سه شاخص روزآمدی، بومی سازی و حکمی سازی، دوره‌های آموزشی برای اعضای هیئت علمی علوم انسانی و هنر برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط

 نخستین دوره کارگاه‌های توانمندسازی اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود

 دوره‌های توانمندسازی، مهارتی و آموزش‌های کوتاه مدتِ دانشگاه به سازمان سما واگذار شد

 تعالی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی از طریق توانمندسازی اساتید

وی افزود: اولین دوره از تاریخ 31 خردادماه برای اعضای هیئت علمی و هیئت اندیشه ورز کشوری، تحت عنوان «دوره حکمی سازی علوم انسانی و هنر» برگزارخواهد شد؛ در این دوره به طور خاص و ویژه، به موضوع حکمی سازی در 60 ساعت پرداخته می‌شود. هدف اصلی این دوره، تولید گفتمان حکمی سازی علوم انسانی، آشنایی با چیستی، روش شناسی و کارکردهای حکمی سازی، آشنایی با مبانی معرفت شناسی و ارزش شناختی، انسانی شناختی و دین شناختی علوم انسانی است. مباحث این دوره در 6 جلسه، توسط عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد ارائه خواهد شد.

خیری ادامه داد: موضوع دیگری که در این دوره ارائه خواهد شد، بنیان‌های جامع پردازی حکمی سازی است که به خواستگاه ارزش‌های اخلاقی و حقوق، مناسبات اجتماعی، هویت اجتماعی، زیست جهان و نظام اجتماعی، جامعه در نظام اجتماعی و فقه در نظام اجتماعی به مدت 6 جلسه با ارائه مطالبی از سوی بنده پرداخته خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مبحث دیگر این دوره، مبانی معرفت شناختی حکمی سازی است که با ارائه مطالبی توسط مهدی حسین زاده به این موضوع پرداخته خواهد شد. در این دوره به مباحث مختلفی از جمله عقلانیت معرفت، گسترش پذیری معرفت‌های یقینی، امکان دست یابی به واقعیت پدیده‌ها، آموزه معرفت حضوری، تقسیمات علم حضوری، معرفت علم حصولی و مفاهیم حقیقی و غیرحقیقی تصورات و مفاهیم بدیهی و نظری معرفت شناختی در قالب 6 جلسه پرداخته می‌شود.

وی گفت: مبانی انسان شناختی حکمی نیز از دیگر موضوعات این دوره آموزشی خواهد بود که در 6 جلسه از سوی مهدی آشوری ارائه می‌شود. رئوس مباحث ارائه شده در این 6 جلسه شامل سطوح تاثیری گذاری مبانی انسان شناختی در نظریه عمل اجتماعی، اصول و کلان نظریه‌های انسان شناسی نو صدرایی، رویکردهای کاربست‌ مبانی انسان شناختی در علوم انسانی، ماهیت انسان و شاکله و صفات شخصیتی در مبانی علوم رفتاری حکمی، گرایش‌های فطری و واقعیت‌های اعتباری در شکل گیری جوامع و اصول ایدئولوژی‌های اجتماعی در تدوین علوم اجتماعی حکمی می‌شود.

خیری مبانی دین شناختی علوم انسانی را از دیگر مباحث این دوره آموزشی دانست و بیان کرد: این موضوع نیز توسط عبدالله محمدی ارائه خواهد شد؛ رئوس مباحث ارائه عبارت است از مروری بر رویکرد الهیاتی علم در قرون وسطا و دوران مدرن، نگرش خداشناسانه به علوم انسانی، دین به مسابح هدایت گر تشریعی انسان و علوم انسانی، قلمرو دین و علوم انسانی، نگرش امام و نبی به علوم انسانی و نگرش به معاد و علوم انسانی.

رئیس مرکز مطالعات، برنامه ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مباحث این دوره به صورت عمومی برای تمامی رشته‌های علوم انسانی و هنر ارائه خواهد شد؛در پایان دوره نیز به تمامی شرکت کنندگان گواهینامه‌ای ارائه خواهد می‌شود که برای ارتقای استادان مفید خواهد بود. در فصل تابستان نیز برای هریک از رشته‌ها و گروه‌ها، برنامه‌های خاصی را در راستای تعالی علوم انسانی تدوین کرده‌ایم که به صورت مجزا اطلاع رسانی خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۴۲
حسن خیری
حجت‌الاسلام خیری عنوان کرد؛

لزوم راه‌اندازی دانشگاه خانواده/ ۴۰ نشریه در یک‌سال گذشته رد یا ایجاد شد

 جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۲

رئیس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: راه‌اندازی دانشگاهی با عنوان خانواده با توجه به اهمیت جایگاه این نهاد در فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاب می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اراک، حجت‌الاسلام حسن خیری در نخستین جلسه دوره توانمندسازی و تعالی هیئت اندیشه‌ورز دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با رویکرد علم و دین که با حضور مسئولان این دانشگاه، اعضای هیئت اندیشه‌ورز و برخی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های استان مرکزی در سالن جلسه حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه آزاداسلامی اراک برگزار شد، اظهار کرد: برای دانشگاه آزاد اسلامی نقشه راهی آماده کردیم که معاونت علوم انسانی و هنر در آن دیده شده  و متعاقب آن  با حضور دکتر خسروپناه این معاونت با ساختاری در سه بخش اساسی اداره کل آموزش، پژوهش و مرکز مطالعات شکل گرفت.

وی افزود: این مرکز دارای هشت دفتر است که به‌تناسب رشته‌ها در درون آنها گروه‌های تخصصی شکل می‌گیرد و ذیل این دفاتر سه زیر‌مجموعه از جمله گروه‌های تخصصی، گروه‌های راهبردی، کارگروه‌های مختلف قرار دارند.

راه‌اندازی و رد ۴۰ نشریه در یک‌سال گذشته

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد:  نشریه‌ها یکی از موضوع‌های اساسی است که در حوزه معاونت مورد تاکید قرار گرفته و در این راستا کمیسیونی تشکیل شده به‌طوری‌که طی یکسال اخیر ۴۰ نشریه رد  یا راه‌اندازی شده‌اند.

خیری با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد نشریات صحیح و درست استفاده نمی‌شوند، گفت: بحث احیای نخستین نشریات و ایجاد نشریه جدید در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه با استقبال خوب استان‌ها مواجه شد.

اهمیت به‌روز کردن رشته‌ها

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به بحث سرفصل‌ها افزود: تغییر و به‌روز کردن سرفصل‌ها، به‌روز کردن رشته‌ها ، پیشنهاد رشته‌های جدید بحث‌های اساسی و بسیار مهم هستند که بناست کار جدی در این راستا صورت گیرد.

خیری خاطر‌نشان کرد: راه‌اندازی مدرسه‌های مهارتی و ایجاد رشته‌های جدید از موضوع‌های جدی به‌شمار می‌رود؛ چرا که شاید رشته‌های موجود، مهارت‌های زیادی ایجاد نکند و ابزاری به دست دانشجو ندهد در این راستا تاسیس مدرسه‌های مهارتی به‌ویژه در قسمت مدارس سما با ایجاد نگاه مهارتی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: در بخش علوم انسانی نیز این بحث شکل گرفت تا در رشته‌های این علوم لزوما مدرسه‌های مهارتی ایجاد نکنیم بلکه در هر رشته متخصصان فن، کار را به سمت مهارت‌افزایی پیش ببرند و بازنگری در هدف‌گذاری دروس موجود با تغییر در سرفصل و تغییر در رویکرد انجام دهیم.

این مقام مسئول اظهار کرد: طبیعی است که رشته‌های جدید بر اساس نیاز‌ها باید مورد توجه قرار گیرند تا مشکلات موجود در جامعه را حل کند.

ایجاد رشته‌های جدید بر اساس شرایط موجود جامعه

این استاد دانشگاه گفت: مشکلات جامعه را باید با دانشگاهی که خود را بریده و جدا از مسائل جامعه نمی‌بیند و تقویت هویت انقلابی و مذهبی را در برنامه‌های خود می‌بیند حل کرد که در این راستا باید به حذف رشته‌های موجود، ادغام آنها و ایجاد رشته‌های جدید بر اساس شرایط موجود توجه کرد.

خیری با توجه به‌ ایجاد دانشکده‌های جدید گفت: ما باید به تناسب سیاست‌ها و راهبردهایی که داریم راه‌اندازی دانشکده‌ها با عناوین جدید را بررسی کنیم.

جامعه سالم با‌توجه به ارکان خانواده شکل می‌گیرد

رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید به ارکان خانواده توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خیری تاکید کرد: خانواده یک نهاد مهم است به طوری که بر اهمیت جایگاه خانواده در جایگاه هویت دینی و ملی تاکید شده و به عوامل تضعیف خانواده نیز باید توجه کرد.

وی افزود: برای برجسته کردن ویژگی‌های خانواده سالم باید به‌صورت متمرکز در این زمینه تجمیع انرژی و هم‌افزایی داشته باشیم و با ایجاد دانشکده‌ای با عنوان خانواده و نشریاتی در این راستا برای ایجاد جامعه‌ای انقلابی و متدین اقدام کنیم.

انتهای پیام/۴۱۱۷/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۳۹
حسن خیری

ردیف

عنوان

مدرس

روز

ساعت

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

جلسه ششم

1

چیستی‌‌‌ ،روش شناسی ، فرآیند و کارکردهای حکمی‌سازی علوم انسانی

دکتر خسروپناه

شنبه

17-15

31/3/99

7/4/99

14/4/99

21/4/99

28/4/99

4/5/99

2

مبانی‌انسان شناختی‌علوم انسانی حکمی

دکتر عاشوری

یکشنبه

17-15

1/3/99

8/4/99

15/4/99

22/4/99

29/4/99

5/5/99

3

بنیان های جامعه پردازی حکمی

دکتر خیری

دوشنبه

17-15

2/3/99

9/4/99

16/4/99

23/4/99

30/4/99

6/5/99

4

مبانی‌دین شناختی علوم‌انسانی حکمی

دکتر محمدی

سه شنبه

17-15

3/3/99

10/4/99

17/4/99

24/4/99

31/4/99

7/5/99

5

مبانی‌معرفت شناختی‌علوم انسانی حکمی

دکتر حسین زاده

چهار شنبه

17-15

4/3/99

11/4/99

18/4/99

25/4/99

1/5/99

8/5/99

برنامه برگزاری دوره آموزشی حکمی سازی علوم انسانی و هنر

این برنامه به مدت 60 ساعت برای اعضای هیات علمی و اعضای هیأت های اندیشه ورز دانشگاه آزاد اسلامی با تغییر زمان برگزاری از تاریخ 31 خردادماه با همین جدول هفتگی برگزار می شود. علاقه مندان می بایست از طریق اداره کل پژوهش معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به ثبت نام اقدام کنند

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۹ ، ۱۹:۳۶
حسن خیری