دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم مطرح کرد؛
حجت‌الاسلام خیری گفت: تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی واقعیتی است که برخی افراد ندیده‌اند و در قضاوت خود عجله کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن خیری، رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در نشست بررسی جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد با اشاره به حضور طلاب در مدارس و دانشگاه‌ها گفت: پیش از انقلاب نیز رویۀ حضور طلاب در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها وجود داشته است و شهید مطهری در دانشگاه حضور داشتند که آثار و محصول آن تدریس امروزه منبعی برای دانشگاهیان و حوزویان است.
 
وی با اشاره به بیانیۀ برخی انجمن‌های آموزش و پرورش در نقد گزینش طلاب در آموزش و پرورش عنوان کرد: این بیانیه نشان داد این انتقادات به مصوبه آموزش و پرورش ناشی از این است که آن افراد حوزه را نشناختند و تلقی درستی از سطوح مختلف حوزه علمیه را ندارند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: منتقدان، تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها را که واقعیتی پیش روی همه افراد است را ندیده‌اند و در مجموع در قضاوت عجله کرده‌اند.
 
وی مشکل دیگر را از سوی حوزه علمیه دانست و اظهار داشت: از سوی دیگر حوزه علمیه نتوانسته رشته‌های خودش و تحولات خودش را به افکار عمومی و فضای علمی منعکس کند.
 
حجت الاسلام خیری به مسأله عدالت در بیانیه منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش اشاره کرد و ابراز داشت: در این بیانیه نسبت به بخشنامه اخیر آموزش و پرورش صحبت از عدالت شده که گویا با این بخشنامه عدالت خدشه‌دار شده؛ می‌پرسیم که آیا ورود تخصصی حوزویان با رعایت ضوابط، تخصص و گزینش‌های لازم و مصوب باعث می‌شود عدالت خدشه‌دار شود؟
 
وی ادامه داد: مگر دانش آموختگان حوزه فرزندان این ملت نیستند؟ مگر سیستم حوزوی جزئی از سیستم آموزشی کشور نیست؟ مگر نه این است که احراز نقش باید بر اساس شایستگی‌ها صورت بگیرد؛ نه لباس و اعتباریات.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم رعایت تخصص در عرصه آموزش را امری طبیعی دانست و بیان داشت: برخی از تخصص‌ها وجود دارد که حوزه وارد آن نشده و مدعی آن هم نیست؛ مانند علوم پزشکی، فنی، مهندسی و امثال این علوم؛ اما عرصه‌های مشترکی به‌ویژه در علوم انسانی وجود دارد که این‌ها باید قطع نظر از این اعتباریات و لباس و امثال آن، از همه ظرفیت‌ها برای پیش‌برد توسعه کشور استفاده شود.
 
وی به برخی تعابیری که در بیانیه انتقادی به کار برده شده بود اشاره کرد و ابراز داشت: در این نامه که بعضاً انسان‌های فرهیخته‌ای هم هستند متأسفانه تعابیری مانند غیرحرفه‌ای، نسنجیده، غیرکارشناسی، نتایج زیانبار و... برای این تصمیم مطرح کرده‌اند.

حجت الاسلام خیری افزود: همان‌طور که بیان شد ملاک در گزینش جذب متخصص است و این باید به‌طور کامل رعایت شود. مگر قرار است هر کسی که مدعی تدریس شد یا هر کسی دارای مدرک کارشناسی و سطح ۲ بود وارد این مراکز شود؟ نه حوزه، نه نظام آموزش و پرورش و نه دانشگاه چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

وی شایسته سالاری را ملاک گزینش افراد در عرصه‌های مختلف دانست و عنوان کرد: راه حل این است که متولیان بیایند و با توجه به تخصص در عرصه‌های مختلف به پذیرش متخصص بپردازند و سخت‌گیری در گزینش را بدون ملاحظه صنف صورت دهند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به مدارج آموزشی حوزه علمیه گفت: ضرورت‌ها و نیاز‌های جامعه، حوزه را به این سمت کشاند که بیاید ملاکی برای تعیین هویت علمی دانش‌آموختگان خودش داشته باشد و برای این‌که معلوم باشد این حوزه باشد و دانشگاه باشد به جای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از سطح ۲، ۳ و ۴ حوزه استفاده کرده و تنها عناوین متفاوت است.
 
وی در پایان به ارائه آمار علمی حوزه‌های علمیه پرداخت و اظهار داشت: قطعاً در علوم اسلامی و انسانی حوزه علمیه جلوتر از دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند و طبیعی است که ما باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ منتهی باید نگاه قشری و صنفی خود را کنار بگذاریم تا این ظرفیت‌ها نمایان شود./پ202/ق

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۹ ، ۱۹:۲۲
حسن خیری

حجت‌الاسلام خیری تأکید کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای توسعه کشور

 سه شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۳

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد و توسعه کشور استفاده شود، گفت: تمدن نوین اسلامی با رویکرد تخصص‌گرایی، قابلیت‌گرایی و شایسته‌سالاری محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در نشست علمی «جایگاه علوم اجتماعی و مطالعات تاریخی در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه» که به‌صورت وبینار در دانشگاه باقرالعلوم قم برگزار شد، اظهار کرد: تجربه ورود تخصصی حوزه علمیه در مراکز آموزشی و پژوهشی به‌ویژه دانشگاه‌ها یک واقعیت است؛ اما حوزه‌های علمیه نیز نتوانسته‌اند تحولات خود را به افکار عمومی و فضای علمی منعکس کنند؛ بنابراین روزانه صدها دانشگاهی در حوزه علمیه و صدها حوزوی در دانشگاه‌ها تدریس دارند که این واقعیت امروز جامعه است.

وی افزود: برخی چشمان خود را روی واقعیت‌ها و حقیقت‌ها بسته‌اند، خوشبختانه منابر رسانه‌ای و مجازی و کرسی‌های درس و بحث و پژوهش علوم دینی و اظهارنظرهای کارشناسی در علوم مختلف علوم انسانی و اسلامی، امروز برای همه مهیاست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه باید در عرصه آموزش‌های تخصصی «تخصص» رعایت شود، عنوان کرد: باید قطع نظر از اعتبار و لباس و امثال آن از همه این ظرفیت‌ها برای پیشبرد توسعه کشور استفاده شود؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه برای پیشبرد توسعه کشور استفاده شود.

خیری با بیان اینکه ملاک در گزینش جذب متخصص است، بیان کرد: معتقدیم نباید افراد غیرمتخصص وارد عرصه‌های آموزشی شوند و گزینش‌های دقیق صورت بگیرد و از اعتبار علمی دو نهاد دانشگاه و حوزه به‌عنوان  نهادهای علمی کاملاً دفاع شود.

وی توجه به تخصص، پذیرش متخصص منطبق با شایسته‌سالاری و سختگیری در گزینش بدون ملاحظه صنفی برای ورود به  عرصه حوزه و دانشگاه را مهم  ارزیابی و تأکید کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان حوزه به‌عنوان «خبرگان بدون مدرک» تعیین صلاحیت شده و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و علمی مشغول  فعالیت  تدریس و پژوهش هستند که این رویه مربوط به انقلاب اسلامی هم نیست؛ زیرا پیش از انقلاب هم این رویه  بوده و بزرگانی  مانند  شهید مطهری در دانشگاه‌ها حضور داشتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه همه منابع اصلی ما که حوزویان و دانشگاهیان از آن استفاده می‌کنند، حاصل تدریس در دانشگاه‌هاست، ادامه داد: در کنار تحولات ایجادشده در دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه نیز تحول ایجاد شده و صاحب‌نظران بسیاری در علوم و فنون مختلف حتی در ادبیات و شعر در هنر و علوم انسانی تربیت شدند.

خیری با اشاره به درختواره رشته‌ها و گرایش‌های تخصصی حوزه‌های علوم دانشی علوم اسلامی اضافه کرد: حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف دانشگاهی در ۱۵ حوزه دانشی برنامه‌ها و رشته‌های و گرایش‌های خود را دقیقاً براساس یک نظم و انضباط مشخص کرده‌اند و مراحل تصویب آنها طی شده است.

وی اظهار کرد: این درختواره مجموعه‌ای است که فقط در نظام سطح دو آن ۱۸۰ واحد یا ۲۲۰ واحد تدریس می‌شود، یعنی یک دانش‌آموخته سطح ۲ در دوره‌های تخصصی در تاریخ، ارتباطات، اقتصاد، علوم اجتماعی، علوم سیاسی و روانشناسی دارای رشته‌ها و گرایش‌های مختلف بوده و هرکدام از آنان دارای شاخه‌های متعددی است که براساس نیازها تعریف شده و سرفصل نوشته شده و در حال نوشتن است که نظام آموزش و پرورش می‌تواند آن  را مبنا قرار دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با اشاره به موفقیت‌های حوزه‌های علمیه و مشارکت فعال در جشنواره‌ها و کنگره‌های بین‌المللی گفت: در حوزه انسانی-اسلامی حوزه‌های علمیه جلوتر از دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و حوزه علمیه پیشرو است؛ بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ اما باید نگاه قشری و صنفی را کنار بگذاریم تا بتوانیم این ظرفیت‌ها را ببینیم.

خیری توضیح داد: مبنای وحدت حوزه و دانشگاه این است که براساس شایسته‌سالاری، نیاز، ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در عرصه‌های مختلف علمی دو نهاد حوزه و دانشگاه  استفاده شود؛ زیرا نیازهای جامعه اسلامی و جامعه جهانی که چشم‌شان به این نظام جمهوری اسلامی دوخته شده است، بتوانیم از این  پایگاه حوزه علمیه در کنار دانشگاه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: ارتقای جایگاه نظام آموزشی در حوزه تعلیمی، تربیتی و پژوهشی قطعاً مورد تأیید همه متولیان حوزه علمیه است، منتهی باید یک هم‌افزایی جدی اتفاق بیفتد و براساس یک هم‌آوردی و رقابت  سالم می‌توان امور علمی کشور را پیشبرد و تمدن اسلامی، تمدن ایرانی اسلامی و الگوی ایرانی اسلامی را تحقق بخشید و پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی باشیم؛ اما با رویکرد تخصص‌گرایی، قابلیت‌گرایی و شایسته‌سالاری این مهم تحقق پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ مهر ۹۹ ، ۱۹:۱۱
حسن خیری

با حکمی از سوی دکتر طهرانچی

«حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خیری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم شد

تصویر مطلب «حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خیری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم شد

  •  سه شنبه 1 مهر 1399
  • 94
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری را به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم منصوب کرد.

در متن حکم دکتر طهرانچی آمده است:

برادر گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن خیری

با اهدای سلام و تحیات

با توجه به مراتب تعهد و سوابق ارزنده جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان «سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم» منصوب می‌شوید.

از جنابعالی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از کلیه ظرفیت‌های معنوی و مادی و سرمایه های انسانی دانشگاه به ویژه تقویت نقش‌آفرینی مدیران واحدهای دانشگاهی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ کیان دانشگاه، گسترش فضای انقلابی و ارتقای علمی دانشگاه و همچنین اجرای راهبردهای نظام مدیریتی سند دانشگاه اسلامی و اعتلای واحدهای دانشگاهی براساس محورهای ذیل اهتمام ورزید.

1- استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه

2- ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با نیازهای جامعه در طرح آمایش سرزمین

3- ارتقای سطح پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای و استفاده بهینه از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در حل مشکلات کشور در چارچوب طرح پایش آزاد

4- ارتقای فرهنگ سازمانی و پیاده‌سازی نظام چابک اداری و ایجاد فرهنگ پاسخگویی و حفظ کرامت انسانی خانواده بزرگ دانشگاه و ذی نفعان آن

5- افزایش بهره‌وری همه عوامل، در چارچوب رسالت دانشگاه با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات از طریق اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف بسترسازی برای نوآوری فناورانه و اشتغال دانش بنیان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه

6- صیانت از دارایی ها و سرمایه های دانشگاه با رعایت انضباط مالی و مدیریت و کاهش هزینه‌های غیرضرور با تأکید بر استفاده از کالاهای ایرانی به منظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی

7- هدایت و هماهنگی یکپارچه بین واحدهای زیرمجموعه استان در چارچوب رسالت‌ها، اهداف و مأموریت‌های دانشگاه در سطح ملی و استان و نظارت بر حسن اجرای امور در این واحدها

8- تعامل موثر و الهام‌بخش با هیأت امنا و مسئولان استانی و کمک در جهت توسعه هوشمند منطقه ای در استان مبتنی بر طرح آمایش دانشگاه

امید است با اتکال به درگاه ذات اقدس احدیت، در راه خدمت به اسلام و مسلمین و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی موفق و مؤید باشید.

محمدمهدی طهـرانچی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خیری با دارا بودن مدرک دکتری تخصصی جامعه‌شناسی، پیش از این رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بوده است که سوابق اجرایی فراوانی از جمله رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق، قائم مقام دانشگاه باقرالعلوم، قائم مقام پژوهشگاه علوم و فرهنگ و مدیر مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه دفتر تبلیغات، مدیر گروه معارف اسلامی واحد نراق، مدیر گروه جامعه شناسی مرکز پژوهش های اسلامی صداوسیما، معاون پژوهش پژوهشگاه جامعه المصطفی، مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه علوم انسانی المصطفی و... را در کارنامه دارد.

دکتر طهرانچی در نامه‌ای جداگانه، از زحمات و تلاش های دکتر سیف‌اله فضل‌الهی قمشی رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان قم و واحد قم تشکر و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

انتهای پیام/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ مهر ۹۹ ، ۱۸:۰۲
حسن خیری