دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی؛

نظام اجتماعی اسلام بر عقیده بنیان شده است/ تبیین سنن اجتماعی قرآن

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب ضمن تبیین برخی سنت‌های اجتماعی در قرآن گفت: نظام اجتماعی اسلام بر عقیده و نه نژاد، ملت، وطن و ... بنیان شده است.

گروه گزارش: دکتر خیری ضمن تبیین برخی سنت‌های اجتماعی در قرآن گفت: نظام اجتماعی اسلام بر عقیده و نه نژاد، ملت، وطن و ... بنیان شده است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری، مدرس جامعه المصطفی العالمیه،در نشست تخصصی شاکله نظام اجتماعی اسلام از سلسله نشست‌های طرح نظام‌سازی قرآنی که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد، گفت: در نظام‌سازی اسلام، هم بعد نظام اجتماعی به معنای وجود ضوابط و قوانین بیرونی اعمال‌شده بر فرد وجود دارد که با عنوان سنت و ناموس الهی مطرح می‌شود و هم بعد جهان‌زیست اجتماعی انسان مورد تائید هست که به معنای اختیار و گزینش‌های عقلانی است.

وی افزود: افراد در نظام اجتماعی از مراجع و منابع ساخت اجتماعی بهره‌مند هستند که باعث تداوم و بقاء نظام اجتماعی می‌شود؛ بر این اساس، هنجارها و ضوابط ثابتی وجود دارد و برخی ضوابط متغیر که مربوط به احساسات و عواطف انسان می‌شود و مجموعه این عوامل سبب ایجاد نظم اجتماعی هستند.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه نظام اجتماعی، ریشه‌دار، پویا و با ثبات است، تصریح کرد: وجدان جمعی مورد نیاز و متوقع از سوی شارع در جامعه سنتی و مدرن وجود دارد که سریش اجتماعی جامعه است، ولی در جوامع مدرن در حداقل و در جوامع سنتی حداکثری است؛ به عنوان مثال قوم لوط به حداقل وجدان جمعی پایبند نبودند و از هم پاشیدن.

حجت الاسلام والمسلمین خیری با طرح این سؤال که در دوره امروزی چرا غرب که گریبان‌گیر مشکلات اخلاقی است فروپاشیده نمی‌شود؟ عنوان کرد: بنده در تحقیقاتی که داشته‌ام باید بگویم ما حق‌الله و حق‌الناس داریم؛ حق‌الله یعنی حق اجتماعی اجتماع و نه فرد؛ معیاری که شارع مقدس برای حداقل نظم اجتماعی در نظر گرفته حقوق ده‌گانه‌ای است که در فقه شیعه ده و در اهل سنت هفت مورد است و حفظ این حقوق باعث حفظ نظم اجتماعی است که از منظر اهل سنت، دین و مال و ناموس و جان و عقل، حق الاجتماع است و کسی حق مصالحه در آن را ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین خیری بیان کرد: آمار ثابت می‌کند که حتی در جوامع غربی هم این مسائل حرمت دارد و میانگین مردم آنجا این موضوعات را رعایت می‌کنند و به همین دلیل منجر به فروپاشی نیست.

وی به بحث حجاب پرداخت و تصریح کرد: وقتی حجاب، حق‌الله است، حق اجتماعی محسوب می‌شود و شوهر حق ندارد که بگوید من دوست دارم همسرم بی‌حجاب باشد. اگر این طور وارد بحث شدیم، ادبیات ما در حق‌الله و حق‌الناس شکل می‌گیرد و عقبه تئوریک برای مباحث خواهیم یافت؛ بنابراین این سؤال که آیا دولت حق دارد وارد این مسئله (حجاب) شود یا نه که اگر حق‌الله بود، مسلما دولت می‌تواند ورود کند.

حجت الاسلام والمسلمین خیری بیان کرد: در فقه در مورد تازه مسلمانان مقداری در اعمال حکم فقهی اسلامی با رأفت و مهربانی بیشتر برخورد می‌شود یعنی هنوز به لحاظ اجتماعی در وجدان جمعی قرار نگرفته است اگرچه قرار گرفتن در جامعه اسلامی به عنوان علم تلقی شده و همین علم کافی است که او را جزء وجدان جمعی قرار دهد.

این محقق و پژوهشگر عنوان کرد: پایه و اساس هویت فرد و بنیاد جامعه را عقیده و باور تشکیل می‌دهد، لذا باورها باید در فضای مناسب تولید و بیان شود و اشاعه یابد تا در اذهان افراد پذیرفته و مطلوب جلوه کند و این مهم نیازمند مستعدسازی اجتماعی است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: با توجه به جایگاه بنیادین نظام معرفتی در نظام اجتماعی اسلام، شناخت اسلام و ارزش‌های آن از اصول حاکمیت و مدیریت جامعه به شمار می‌رود و دین عقلا نمی‌تواند در برابر رهبری و مدیریت جامعه بی توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به نظریه استخلاف شهید صدر بیان کرد: این نظریه شامل دو بخش احساس مسئولیت و امانتداری است و براین اساس، اصل تکلیف‌مداری و مسئولیت‌پذیری و امانتداری و اصل رضایت الهی در ساحت‌های فکر، اراده و عمل همچنین اصل پویایی حرکت و تکامل مهمترین اصول حاکم بر رفتار فرد مسلمان در عرصه فردی و اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به انواع سنت‌های اجتماعی در قرآن گفت: برخی سنت‌های اجتماعی مختص مومنان است، مانند سنت هدایت، سنت آزمایش و سنت امداد مومنان. همچنین برخی از جنس سنت پیروزی نهایی حق بر باطل مانند سنت زیادت ضلالت، سنت تزئین اعمال، سنت املا و استدراج، سنت شکست از دشمنان، سنت ابتلاء به مصائب و سنت تسلط مجرمان و مترفان در قرآن کریم وجود دارد.

خیری در تقسیم سنت‌های الهی به سه دسته مطلق، مشروط و موضوعی اظهار کرد: برخی از سنت‌های مطلق و موضوعی مانند سنت رحمت الهی، سنت هدایت عامه، تغییر مسئولیت انسان، ابتلاء و امتحان، اختیار و آزادی و اراده انسان و ... وجود دارند همچنین سنت‌هایی مانند سنت‌های اهتداء، سنت‌های انحراف، سنت‌های تغییر اجتماعی و سنت‌های تباهی و انحطاط جامعه از سننی هستند که مشروطند.

حجت الاسلام والمسلمین خیری با اشاره به راه‌های بیان سنت‌ها در قرآن تصریح کرد: بیان فکر کلی سنت‌های تاریخی، بیان سنت‌ها در خلال مصادیق، سفارش و تحریک به توجه به پدیده‌ها و اتفاقات تاریخی همچنین تبیین حرکت جوامع از سادگی به پیچیدگی و نقد دیدگاه حرکت دورانی و سیر جوامع در فرایندی چون مراحل دوران عمر یک موجود زنده و ... از جمله راه‌های بیان سنت در قرآن کریم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۱۱
حسن خیری

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب دانشگاه آزاد به آنا خبر داد:

تبیین دستاوردها، اهداف و چالش‌های پیش‌ روی انقلاب در همایش کارآمدی نظام

 چهارشنبه 28 شهریور 1397 - 03:15
حجت الاسلام دکتر حسن خیری سرپرست پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب (بین خبر)

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همایش تبیین دستاوردها، اهداف و چالش‌هامی پیش روی انقلاب درصدد تبیین اهداف انقلاب، کارنامه و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است.

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: مطالبه مقام معظم رهبری است که دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته برای مردم به‌ویژه نسل جوان داخل و خارج از کشور تبیین شود.

وی افزود: بسیاری از دستاوردهای کشور تاکنون مغفول مانده است. به‌همین دلیل باید صدای انقلاب اسلامی به گوش جهانیان برسد و برای آیندگان نیز این دستاوردها به‌عنوان یک سرمایه حفظ شود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی همایش بین‌المللی با عنوان ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.

خیری عنوان کرد: این همایش با مشارکت 20 پژوهشگاه، دانشگاه، انجمن‌های علمی دانشگاهی و حوزوی و ... آغاز شده و بناست در بهمن ماه سال جدید به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: همایش ظرفیت انقلاب اسلامی، کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی نهم تا 11 بهمن در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این همایش درصدد تبیین اهداف انقلاب، کارنامه و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است. همچنین آسیب‌ها و چالش‌هایی که تاکنون توسط جمهوری اسلامی مرتفع شده یا در شرایط فعلی با آن مواجه است در این همایش مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

خیری با بیان اینکه این همایش بین‌المللی به‌صورت سه زبانه برگزار شده و مورد توجه داخل و خارج قرار خواهد گرفت اظهار کرد: سازمان‌هایی که خارج از کشور دفاتری دارند در این همایش مشارکت می‌کنند و اطلاع‌رسانی‌هایی خارج از کشور صورت گرفته و شاهد ارسال چکیده‌هایی از خارج است.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگری از این همایش به استنطاق برخی شخصیت‌ها تعلق دارد گفت: بر این اساس حرف‌های ناگفته و خاطرات افراد از دوران انقلاب که می‌توان از آنها استفاده کرد، در این همایش به‌صورت سخنرانی مطرح می‌شود که به آثار علمی و قلمی ضمیمه شود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چکیده‌های مقالات ارسال شده را گردآوری می‌کنیم. از واحدهای دانشگاهی درخواست کرده‌ایم که به نشست‌های تخصصی و کرسی‌های نظریه‌پردازی، ترویجی و آزاداندیشی جهت دهند و نشست‌های تخصصی که برگزار می‌شود را با این همایش همسو کنند.

خیری با تأکید بر اینکه تقسیم کار صورت گرفته و دبیران تخصصی مشخص شده است عنوان کرد: 20 دبیر تخصصی با توجه به تخصص شخصیت‌هایی که شناسایی کرده‌ایم اقدامات علمی همایش را پیگیری می‌کنند. استقبال نسبتاً خوبی تاکنون از این همایش صورت گرفته و مقالات به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

انتهای پیام/4007

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۴۳
حسن خیری

ئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد:

استادان معارف خود را در چارچوب سرفصل دروس محصور نکنند

 شنبه 31 شهریور 1397 - 21:11
حجت الاسلام دکتر حسن خیری سرپرست پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب (بین خبر)

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدرسان معارف اسلامی خودشان را در چارچوب بسته سرفصل و طرح درس که از بالا دیکته شده، محصور نکنند.

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره توجه به سیره امام در دانشگاه اظهار کرد: قوام دانشگاه اسلامی به این است که در آن نشر علوم انسانی بر پایه اسلام باشد یعنی همان دغدغه‌ای که امام راحل و مقام معظم رهبری داشته‌اند.

وی افزود: البته به‌صورت خاص در کتب و حوزه‌های مختلف به سیره عملی و علمی حضرت امام(ره) توجه می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش شور و نشاط فرهنگی در دانشگاه‌ها عنوان کرد: در دانشگاه دو عرصه اساسی وجود دارد. یک عرصه علمی که غالباً با محوریت علوم انسانی اسلامی است و می‌تواند بر نشاط علمی انقلابی کمک شایانی کند. از مجاری این علوم می‌توان به شبهات پاسخ داد.

خیری ادامه داد: عرصه دیگر عرصه هویتی است که تحت عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح می‌شود. برنامه‌هایی که در قالب اشاعه فرهنگ انقلابی، استفاده از فرصت‌های مناسبت‌ها، جهت‌دادن به تشکل‌های دانشجویی، هیأت‌های مذهبی، هیأت‌های علمی، راهیان نور، اعتکاف و... انجام می‌شود در حقیقت نشاط هویتی تولید می‌کند. در عین حال که فرصتی برای توسعه زمینه‌های علمی و دانشی بینشی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در واقع خود را مخاطب مطالبات مقام معظم رهبری می‌‌داند. در یک سال اخیر کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه آزاد تأسیس شد؛ همچنین بخشنامه کمیته دستگاهی استان‌ها تدوین و ابلاغ شد. جلسات استانی برای آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی به‌صورت مداوم برگزار می‌شود تا به مطالعات علمی واحدها جهت دهد در عین حال که انگیزش‌زا است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی می‌تواند در نشاط دانشجویان مؤثر باشد گفت: دانشجویان می‌توانند در دانشگاه حتی در مورد اساسی‌ترین موضوعات دینی، اعتقادی و انقلابی در فضای آزاد بحث کنند. دانشگاه این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

خیری با تأکید براینکه دروس معارف اسلامی مجرایی برای رفع شبهه است افزود: فلسفه وجودی دروس معارف اسلامی با دروس دیگر متفاوت است لذا طبق دستور ریاست دانشگاه آزاد بناست که این دروس زیر نظر معاونت فرهنگی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دروس معارف بهانه‌ای است برای بالا بردن سطح علوم دینی و تبیین دین در دانشگاه و همچنین مجرایی برای پاسخگویی به شبهات است.

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: دانشجویانی که در فضای مجازی و موقعیت‌های مختلف مورد هجمه‌های هویتی هستند، دروس معارف می‌تواند این نشاط را ایجاد کرده و پاسخگوی شبهات باشد.

خیری گفت: مدرسین معارف اسلامی خودشان را در چارچوب بسته سرفصل و طرح درس که از بالا دیکته شده است، محصور نکنند. مناطق مختلف شاید موضوعات و اقتضائات متفاوتی داشته باشند و باید طبق این اقتضائات عمل شود.

انتهای پیام/4007

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۴۰
حسن خیری

      

حجت‌الاسلام خسروپناه خبر داد:

برگزاری بیش از 2 هزار و 400 کرسی آزاداندیشی ترویجی

 شنبه 24 شهریور 1397 - 15:58
کارگاه نظریه پردازی بوشهر

دبیر حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی از برگزاری بیش از 2 هزار و 400 کرسی آزاداندیشی ترویجی و معرفی 36 نظریه به جشنواره فارابی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بوشهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی شورای عالی انقلاب فرهنگی در کارگاه تبیین ضرورت، امتیازات و نحوه برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی ترویجی، نوآوری، نقد و مناظره، ویژه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر به تشریح ساختاری و سازمانی این کرسی‌ها پرداخت و گفت: «در کشور با دو دسته کرسی آزاداندیشی مواجه هستم که هرکدام آیین‌نامه‌های اجرایی ویژه خود را دارد.»

خسروپناه ادامه داد: «در حوزه‌بندی‌های صورت‌گرفته این کرسی‌ها به دو دسته آزاداندیشی که عموماً فعالیتی فرهنگی است و کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری که فعالیتی پژوهشی است، تقسیم می‌شوند.»

وی با بیان اینکه این کرسی‌ها از لحاظ ماهیت به دو بخش دانشجویی و هیأت علمی تقسیم شده، عنوان کرد: «کرسی‌های آزاداندیشی ویژه دانشجویان است و کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری، کارگاهی علمی، معرفتی بوده که ویژه اعضای هیأت علمی و خود در دو نوع ترویجی و تخصصی متنوع می‌شود.»

عضو شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه در این کرسی‌ها صاحب اثر با ارائه مکتوب نظریات خود به دفاع از نظر خود یا نظر دیگران به همراه نقد ناقد و مباحثه علمی با هدف بسط فرهنگ گفتگو و نقد، تقویت فضای عقلانی، ترویج و بررسی دیدگاه‌های مختلف و گفتمان‌سازی علمی می‌پردازد، تصریح کرد: «ارتقای رتبه علمی و بهره‌مندی از امتیاز پژوهشی ازجمله مزایای این کرسی‌ها است.»

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، خاطرنشان کرد: «هیأت کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در مدت فعالیت خود توانسته بیش از 2400 کرسی ترویجی برگزار کرده و 36 نظریه ثبت و به جشنواره فارابی معرفی کند که این نظریه‌ها در جشنواره بدون ارزیابی، جایزه فارابی را دریافت کرده‌اند.»

رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد نیز با بیان اینکه جهت‌دهی به نشست‌های تخصصی استادان و فصل‌نامه‌هایی که در این حوزه وجود دارد از جمله فعالیت‌هایی بوده که در دانشگاه آزاد اسلامی در حال انجام است، گفت: «از زمان حضور دکتر ولایتی در دانشگاه آزاد اسلامی، برنامه‌های فرهنگی جهش چشمگیری داشته است.»

حجت‌الاسلام حسن خیری از پیگیری جدی‌تر همایش‌های آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های ترویجی در بخش استادان و کرسی‌های آزاداندیشی در بخش دانشجویان خبر داد و افزود: «این موارد از جمله سرفصل‌های فعالیت پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی است.»

انتهای پیام/4062/4065/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۱۴
حسن خیری

اخبار

1397/06/24
اولین جلسه رابطین پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب با ریاست دکتر خیری و حضور اعضاء درخصوص مشارکت واحدهای استانی در همایش ظرفیت و کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی برگزار گردید.


 در این جلسه دکتر خیری، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) و یاران با وفایش بر لزوم انسجام فکری و برنامه ریزی مدون در برگزاری همایش بین المللی ظرفیت و کارآمدی و کارنامه نظام جمهوری اسلامی تاکید و گفت : چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در واقع بلوغ انقلاب و باتوجه به همجمه سنگین دشمن یک پیچ مهم تاریخی است؛

ایشان افزودند: با توجه به رسالت بزرگ دانشگاه در بیان واقعیت ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و با نظر به چالش های پیش رو اصل برگزاری این همایش بسیار مهم است.

 رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب با اشاره به دستور مقام معظم انقلاب اسلامی بر اهتمام مسوولین و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اضافه نمود معظم له شخصیت انقلابی و دلسوزی چون دکتر ولایتی را که آشنا به دانشگاه و مسائل جامعه و بین المللی است در رأس امور تصمیم گیریهای دانشگاه قرار دادند این امر مبارکی است. چرا که دکتر ولایتی تلاش دارند که دانشگاه را در طراز دانشگاه اسلامی قرار بدهند که دانشگاهی جامعه محور و پاسخ گو به مسائل محیطی باشد.

در بخشی از این جلسه رئیس پژوهشکده به زمان برگزاری همایش و نیز تقسیم کار انجام شده در حوزه ستادی وصف اشاره کرد و گفت: گستره همایش بین المللی و سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است. دبیران تخصصی همایش مشخص شده از سوی دیگر ریاست شورای سیاستگذاری با رئیس محترم هیأت امنای دانشگاه جناب آقای دکتر ولایتی است . قرار است همایش سه روزه در تهران ( مورخ 9/10/11 / بهمن 97 در واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار گردد.

همچنین دکتر نصیری دبیر اجرایی همایش به شکل پاورپوینت محورهای اصلی و چگونگی مشارکت استانی واحدهای دانشگاه را در این جلسه تبیین کرد.

قرار شد مسوولین و رابطین پژوهشکده به عنوان دبیران تخصصی استانی به راهنمای همایش اضافه گردد.



بازگشت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۰۹
حسن خیری

بسمه تعالی

خطبه اول:

نزدیک شدن به محرم, سبک زندگی اسلامی: تعقل همراه با تعالی بخشی به عواطف انسانی

اگر فردی را دیدید که خشک و غیر منعطف است این رفتاری اسلامی نیست

خداوند پیامبرش را به نرم خویی و دلسوزی و رأفت ستوده است و پیامبر الگوی ما است.

مومن حتی آنگاه که حد جاری می کند از روی دلسوزی است. اگر شمشیر می زند فقط حب و بغض او الهی است. در جریان امام علی و عمرو ابن عبدود دشمن توهین کرد به مولا ایشان مدتی دست از کارزار کشیدند.

مولوی در دفتر اوّل از مثنوی معنوی گوید

از علی آموز اخلاص عمل

شیر حق را دان مطهر از دغل                   

در غزا بر پهلوانی دست یافت

زود شمشیری بر آورد و شتافت

او خدو انداخت در روی علی

افتخار هر نبی و هر ولی

آن خدو زد بر رخی که روی ماه

سجده آرد پیش او در سجده‌گاه

در زمان انداخت شمشیر آن علی

کرد او اندر غزااش کاهلی

گشت حیران آن مبارز زین عمل

وز نمودن عفو و رحمت بی‌محل

گفت بر من تیغ تیز افراشتی

از چه افکندی مرا بگذاشتی

آن چه دیدی بهتر از پیکار من

تا شدی تو سست در اشکار من

آن چه دیدی که چنین خشمت نشست

تا چنان برقی نمود و باز جست

آن چه دیدی که مرا زان عکس دید

در دل و جان شعله‌ای آمد پدیدبینند.

آن چه دیدی برتر از کون و مکان

که به از جان بود و بخشیدیم جان

  • لباس گران قیمت را به قنبر می دهد و می فرماید تو جوان هستی

چند نمونه از رفتار عاطفی شاگردان مکتب اهل بیت:

ایه الله شاه آبادی و برگشت به جای اول برای اینکه مورچه راه لانه خود را بیابد

درسی که چهل سال به من یاد ندادید :ایه الله یحیی انصاری و روی کفش ها گونی خیس انداختن

باید روی نفس پا گذاشت تا به مقصود رسید. داستان اسب یا استری که از جوی اب نمی گذشت گفتند اب را گل الود کن رد می شود چون خودش را در اب می بیند پا روی خود نمی گذارد.

ماه محرم ماه عقل و عاطفه است. عقلانیت در حد اعلی و عاطفه در حد مافوق تصور

یک نمونه آن تعقل عمر این سعد که فکر می کرد تعقل می کند و امروز می بینیم چقدر اشتباه کرد . تصور اینکه به گندم ری برسد و در مقابل حر هم تعقل کرد.

این نشانه سبک زندگی است.

عواطف تصعید شده مادری که به عقل آمیخته است. سر بریده فرزند را پس نمی گیرد. عواطف او در راستای عقلانیت او شکل گرفته است.

خطبه دوم:

  • 19 شهریور روز ارتحال ایه الله طالقانی
  • 24 ذی الحجه روز نزول ایه ولایت: اِنِّما وَلیُّکُمْ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصلَّوهَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ» مائده/55
  • ولی و سرپرست و رهبر شما تنها خدا است و پیامبر او ، و آنها که ایمان آورده‏اند و نماز را بر پا می‏دارند و در حال رکوع زکات می‏پردازند
  • 25 ذی الحجه نزول سوره هل اتی: در مدح امام علی (ع) و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین . هل اتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذکورا ....

در روایات آمده است: امام حسن و امام حسین علیهما السلام بیمار شدند. پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله با مردم به عیادت آنان آمدند و به حضرت على علیه السلام پیشنهاد کردند که براى سلامتى دو کودک عزیز خود نذر کنند که روزه بگیرند. پس از آن که حسنین بهبود یافتند، حضرت على و حضرت فاطمه علیهما السلام سه روز روزه گرفتند، امّا براى افطار غذایى در خانه نداشتند.

حضرت على علیه السلام از شمعون یهودى مقدارى جو قرض کرد و نانى تهیه شد.

به هنگام مغرب ابتدا نماز مغرب را خواندند و خواستند افطار نمایند که شب اول فردى مسکین، شب دوّم فردى یتیم و شب سوّم سائلى اسیر، درب منزل على علیه السلام را به صدا درآوردند و درخواست غذا کردند. اهل بیت علیهم السلام براى رضاى خدا، غذاى خود را به آنان دادند و خودشان با آب افطار کردند. خداوند متعال، این سوره را در وصف ایثار آنان نازل فرمود.

وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» (آیه ۸)

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان فرمودند: حساسیت شرایط از این جهت است که نظام اسلامی با قدم گذاشتن در یک راه نو و طرح دیدگاه‌ها و نظریات متفاوت، در چهل سال گذشته، برخلاف جریان کلی استکبار و نظام سلطه حرکت کرده است و در چنین شرایطی، در جنگل پر از تعارض سیاست بین‌المللی، شرایط و اقتضائات گوناگونی به وجود می‌آید که باید در هر شرایطی به تناسب آن و با دقت کامل عمل کرد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر در هر اوضاع و اقتضائی، آحاد مردم به‌ویژه نخبگان، نسبت به شرایط و جایگاه نظام غفلت کنند، قطعاً ضربه خواهیم خورد.

بر اساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاه‌های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون‌های منطقه‌ی اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه‌ای راه‌اندازی کرده‌اند و به‌طور جدی در حال برنامه‌ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اهداف این جنگ رسانه‌ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن‌بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاه‌های مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است

  • در چه فضایی شایعه رشد می کند و واقعیت تلقی می شود؟
  • در فضای بدبینی
  • در فضای فروخورده ناکامی ها
  • در فضایی که احساس بی عدالتی باشد
  • تا واقعیت کفش های خود را بپوشد دروغ نصف دنیا را دویده است.
  • رفع این حالت:
  • واقعیت گرایی
  • بیان خوبی ها در کنار انتقاد سازنده
  • اعتمادسازی بزرگترین سرمایه اجتماعی
  • راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاه‌های مسئول نیست، بلکه راه علاج، ایجاد رابطه‌ی سالم بین افکار عمومی و دستگاه‌های مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و درعین‌حال کمک فکری و عملی کردن است.
  • کارجهادی
  • مسائل اقتصادی و سو مدیریت . تا کی باید با سکوت برگزار کنند و فکری نشود.

ü    18 میلیارد دلار را از بین بردند و زیان رساندند.

ü    سال 90 و 91 هم تحریم فلج کننده اعمال کردند و اتفاقی نیفتاد.

ü    به مناسبت محرم: هیات مذهبی رااز رفتار سکولار برحذر می دارم یعنی اینکه عزاداری کنند تا عزا داری کرده باشند و توجه به مسائل سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی و اتحاد و انسجام نداشته باشند. خوشبختانه این مناسک مورد اقبال نوجوانان و جوانان است از این فرصت استفاده شود.

حضور نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی را گرامی می داریم و دو نکته عرض می کنیم :

  1. از مواضع انقلابی ایشان تشکر می کنیم
  2. از ایشان برای حل مسائل شهری وزوان درخواست اهتمام بیشتر داریم
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۴۷
حسن خیری

بسمه تعالی

خطبه اول:

سبک زندگی علوی  دارای عقبه تئوریک:

شاخص های سبک زندگی علومی

  1. ولایت پذیری اساس سبک زندگی علوی

با ولایت پذیری ایمان کامل می شود و غیر آن حداقل آن شکل گیری زندگی سکولار است.چون روح غدیر یعنی قبول آنچه خداوند می فرماید و ترجیح حکم خدا بر خواهش های نفسانی و برداشت های شخصی و قبیلگی و ملی و...

بر این اساس است که در اهل سنت حکومت های جائر را مشروع می دانند و در شیعه نمی دانند.

ولایت پذیری یعنی اینکه حاکم باشی و حکومت به اندازه آ بینی بزی برایت ارزش نداشته باشد مگر آنکه حقی را احقاق و باطلی را ابطال کنی.

ولایت پذیری یعنی اگر همه دنیا را به تو بدهند تا پوست جویی را از دهان موری بگیری چنین نکنی.

ولایت پذیری یعنی عدالت محوری.  

عدم ولایت پذیری باعث شد به رغم شهادت بر غدیر آن را نپذیرند. وجود تفکرات جاهلی مبنی بر جوان بودن علی علیه السلام یعنی برگشت به جاهلیت و معیارهای غیر شرعی را دخالت دادن.

پس از کشاندن علی علیه السلام به مسجد برای بیعت با ابوبکر، ابوعبیده وقتی دید علی علیه السلام هرگز حاضر نیست تا با ابوبکر بیعت کند، رو به علی علیه السلام کرد و گفت: «تو "کم سن" هستی و اینان مشایخ قوم تو هستند و تو، همانند آنان شناخت و تجربه نداری، پس با ابوبکر بیعت کن و اگر عمرت باقی باشد، به خاطر فضل و دین و علم و فهم و سابقه قرابتت، سزاوار این امر هستی . پس اگرچه علی را شایسته این امر، و یا حتی سزاوارتر از همه می دانستند، ولی نمی توانستند قبول کنند که یک جوان بر آن ها امیر باشد .

این موضوع را در لشکر اسامة بن زید، هم می توان دید:

لذا پیامبر در قضیه غدیر نگران بودند و آیه نازل شد که : والله یعصمک من الناس. چرا نگران بودند چون:

  • خوی قبیلگی هنوز حاکم بود.
  • وجود منافقین
  • کینه توزی نسبت به حضرت علی
  • تازه مسلمانان هنوز با فرهنگ اسلامی آشنا نبودند

عید غدیر خم:

حضرت محمد مصطفی (ص) در آخرین سال‌های عمر گرانبهای خود، در سال دهم هجرى، عازم سفر حج‏ شدند. در حالی که جمعیت زیادی که از ده هزار تا صد هزار تخمین زده شده‌اند ایشان را همراهی می‌کردند. در آن ماه امام علی(ع) برای تبلیغ اسلام در یمن بود و هنگامی که از تصمیم پیامبر (ص) برای سفر حج آگاه شد، همراه عده‌ای به سمت مکه حرکت نمود و پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ خدا (ص) پیوست. اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد. هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه در راه بازگشت از مکه و در وادى غدیر خم (محل جدا شدن راههاى مدینه، مصر و عراق) جبرئیل وحى آورد که « اى رسول خدا، آن چیزى که از سوى خدا (درباره على) به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى رسالت‏ خداى را ابلاغ نکرده‏‌اى‏».

پس از نزول این آیه، پیامبر (ص) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند. حضرت در آن وادى فرود آمدند و تمامى مردم را در آن گرماى سوزان برگرد خویش جمع نمودند و پس از اقامه نماز ظهر به ایراد خطبه‌اى طولانى پرداختند. پیامبر در حالی که دست علی (ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند، فرمود:

«ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوار‌تر نیستم؟» مردم پاسخ دادند: آری،‌ای رسول خدا. حضرت فرمود: «خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت شما سزاوارترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا (ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»

در این هنگام، مردم به امیر مؤمنان(ع) تهنیت گفتند. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی(ع) تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان(ع) می‌گفت: بر تو گوارا باد‌! ای پسر ابوطالب!، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی. پیامبر(ص) نیز دستور داد خیمه‌ای برای علی(ع) برپا کردند و به مسلمانان فرمان داد دسته دسته خدمت ایشان برسند و به عنوان امیرمؤمنان به او سلام دهند و همه مردم حتی همسران رسول خدا(ص) و همسران مسلمانان، دستور پیامبر(ص) را عملی ساختند.

سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.

حدیث غدیر توسط 110 تن از صحابه مثل ابوبکر، عمر، عثمان، عمار یاسر، ام سلمه، ابوهریره، سلمان، زبیر، زیدبن ارقم، ابوذر، عباس بن عبدالمطلب، جابر عبدالله انصاری و 83 تن از تابعین مثل سعید بن جبیر و عمربن عبدالعزیز نقل شده است. پس از تابعین نیز 360 تن از محدثان، حدیث غدیررا در آثار خویش نقل نموده اند که سه تن از آنان صاحبان «صحاح سته» ( ششگانه ) هستند.

پیامدِ فراموشی غدیر یعنی تبعید ابوذر، پشت کردن به امام حسن مجتبی(ع) و خنجر به پای او زدن؛ پیامد فراموشی غدیر یعنی فجیعترین واقعه تاریخ بشریت یعنی واقعه عاشورا و بریدن سر فرزندِ سیدالبشر و سید مرسلین(ص) توسط خود امت پیامبر(ص) و روی آوردن به حاکم ظالمی مانند یزید و ابن زیاد و معاویه و ..

 

خطبه دوم:

«الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِهَذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ الْمُوفِینَ بِعَهْدِهِ إِلَیْنَا وَ مِیثَاقِهِ الَّذِی وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ الْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ‏ وَ لَمْ یَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِینَ وَ الْمُکَذِّبِینَ بِیَوْمِ الدِّین».«الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ».

  • عید غدیر را تبریک می گویم.
  • میلاد امام هادی (ع)را تبریک می گویم.

روز مباهله: واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

 

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾

مباهله دلیل انتساب فرزند دختری به پیامبر بود. در احنجاج امام کاظم آمده است با احتجاج به آیه مباهله

  • ·      هفته دولت را تبریک می گویم.

یادآور یا شهید رجایی و شهید باهنر است.

شهید رجایی از یتیمی، فقر، دست فروشی، نیروهای هوایی، معلمی، مبارزه، 20 ماه سلول انفرادی، شکنجه ، استقلال رای و جدا شدن از سازمان مجاهدین، ارتباط با طالقانی، مقلد امام بودن، ساده زیستی، اعتماد به نفس، کارهای ماندگار مسئولیت،باید مورد توجه قرار گیرد. رجایی بدل ندارد.

ما از ارزشهای انقلاب مثل ساده زیستی فاصله گرفتیم باید برگردیم به ریل انقلاب

  • آغاز محاکمه مفسدان اقتصادی  می تواند این اعتماد را ایجاد و این برگشت را فراهم کند
  • ·      جلسه پرسش از رئیس جمهور و بیانات مقام معظم رهبری

سوال از رئیس جمهور گرچه اینگونه امور خوشایند نیست ولی نمایش دموکراسی بود. امید است عبرت و درس ها

در زمینه‌ی اقتصادی باید قوی و پرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه‌ی این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو. بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه‌های پدافندی و آفندی است.

«باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب‌وکار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.

با استناد به گزارشی از مراکز بین‌المللی افزودند: ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده‌نشده در رده‌ی اول جهان قرار دارد.

بر اساس آمار مؤسسات بین‌المللی در حال حاضر ایران با شاخص تولید ناخالص داخلی در میان دویست و چند کشور در رده‌ی هجدهم قرار دارد که اگر از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌ی بیشتر و بهتری شود، می‌توانیم به رده‌های بالاتر جهانی برسیم.

ایشان با انتقاد از ادامه‌ی بنگاه‌داری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی، گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق، مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.

ارتباط و ادامه‌ی مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه‌ی این کار، از آن‌ها درباره‌‌ی مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد، قطع امید کنید.

جلسه‌ی دیروز مجلس، نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس‌جمهور و قوه‌ی مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند.

مسائل شهری و منطقه ای:

خوشبختانه شنیدیم امام جمعه منصوب شده و هفته آینده نماز را اقامه خواهند کرد.

از همشهریان و اقامه کنندگان نماز از روستاهای اطراف که سنگ بنای این کار را محکم گذاشتند تشکر می کنم . از برادران و خواهران ستاد تشکر می کنم. از مسئولان شهر تشکر می کنم. از هیآت مذهبی و هیات های امنای مساجد تشکر می کنم. از مسئلان مسجد صاحب الزمان تشکر می کنم.

مسجد باعث آبروی دنیا و آخرت ما است. نماز باعث دوری از فحشا و منکر است. نبض ایمانی و انقلابی ما است. باعث اقتدار آبادی و شهر ما است.

نسبت به امام جمعه باید بدانیم او مسئولیتی دارد و حقی دارد. حق او این است که حرمتش را نگه داریم، نمازش را پر شور شرکت کنیم و نصایحش را بشنویم.

توقع نباید داشته باشیم معصوم باشد. در کل باید دغدغه دینی داشته باشد. خود را محور برای سنجش قرار ندهیم. خوش استقبال و خوش بدرغه باشیم.

نماز متعلق به همه است. چپ و راست اش نکنیم. این مسجد و آن مسجد نکنیم. هر کسی زیر چتر انقلاب است و خدمت می کند انقلابی است. انقلابی به عمامه و ریش و تسبیح و سجاده نیست و البته انقلابی باید این شاخص ها را رعایت کند ولی اینها ظاهر است باطن مهم است.

نکته آخر جوانان و نوجوانان را دریابید. با آنها احترام بگذارید . مسئولیت بدهید. دعوت کنید در نماز جمعه حضور یابند. ستاد باید بهانه درست کند برای حضور نوجوانان و جوانان به مسجد و نماز.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۲۴
حسن خیری

                                                           بسمه تعالی

خطبه اول:

در نظام اجتماعی روزها و مناسبت هایی هست که موجب تعالی فردی و اجتماعی می شود.

روز عرفه و عید قربان از این دست مناسبت ها است.

روز عرفه مقدمه و دیباچه عید قربان است. عرفه از معرفت است.قربان از قرب و نزدیک شدن. نزدیک شدن به خدا. انسان تا خود را نشناسد به قربان نمی رسد.

               گوهری دارم ولی او را ز بیم

                                         در دل مرداب ها بنهفته ام

فیلم گاو پیش از انقلاب ساخته شد ولی مورد تمجید امام قرارگرفت. موضوع آن مسئله انسان امروزی است که خود را فراموش می کند.از خودبیگانه شده است.انسان افسرده در فضای زرق و برق و انسان تنها مانده و بی خانمان از سنت

داستان گنج با تیرافکنی در قصه مثنوی یادآور این معنا است که اگر دنبال گنجی گنج در نهاد خودت نهفته است خودت را بیاب گنج یافته ای. و آنگاه من عرف نفسه فقدعرف ربه خود را ک یافتی خدا را می یابی. امام حسین«ع» در دعای عرفه می‌فرمایند: «عَمِیَتْ‏ عَیْن‏ لا تَراکَ» کور است کسی که خدا را نبیند یا کور باد چشمی که خدا را نبیند. ما رَاَیْتُ شَیْئاً اِلاّ وَ رَاَیْتُ اللهَ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ وَ مَعَه. هیچ چیز ندیدم مگر آنکه پیش و بعد و در ضمن آن خهدا را دیدم.

امیرالمؤمنین«ع»  خدایا! کمال انقطاع خودت را نسیبم کن.«هَبْ لی کَمالَ الْانْقِطاعِ إِلَیْکَ.

و آنگاه می شود دارای نفس مطمئنه و به آرامش می رسد.أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ، ارْجِعی‏ إِلى‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً ، فَادْخُلی‏ فی‏ عِبادی ، وَ ادْخُلی‏ جَنَّتی.

شناخت حجت الهی راهی است برای شناخت راه و پرهیز از گمراهی:

الهی عرفنی نفسک فانک ان لم تعرفنی نفسک لم اعرف نبیک اللهم عرفنی رسولک فانک ان لم تعرفنی رسولک لم اعرف حجتک اللهم اعرفنی حجتک فانک ان لم تعرفنی حجتک ضللت عن دینی

خود یابی و دنبال حجت گشتن در این شعر مثنوی به خوبی بیان شده است:

 بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست

                                                        بگشای لب که قند فراوانم آرزوست                                               

ای آفتاب حسن برون آ دمی ز ابر

                                                         کآن چهره مشعشع تابانم آرزوست

 

یعقوب وار وا اسفاها همی‌زنم

                                                       دیدار خوب یوسف کنعانم آرزوست

والله که شهر بی تو مرا حبس می‌شود

                                                        آوارگی و کوه و بیابانم آرزوست

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت

                                                        شیر خدا و رستم دستانم آرزوست

...

دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر

                                                     کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست

گفتند یافت می‌نشود جسته‌ایم ما

                                                     گفت آنک یافت می‌نشود آنم آرزوست

پنهان ز دیده‌ها و همه دیده‌ها از اوست

                                                     آن آشکار صنعت پنهانم آرزوست

عید قربان یادآور حضرت ابراهیم است.او بر اساس «آیه 125 سوره نساء» به خلیل الله ملقّب گشته (وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلاً). داستان زندگانی و دعوت او در بیش از 180 آیه قرآنی آمده و نامش 69 بار در خلال «قرآن» ذکر شده است. داستان دعوت وی در سوره های «بقره»، «انعام»، «شعراء»، «صافات»، «انبیاء» و «مریم» بیشتر به چشم می خورد. زندگی پر فراز و نشیب ابراهیم(ع)، خانواده و قومش حاوی نکات و شیوه های تبلیغی بسیار است که بدان می پردازیم.

او به حنیف توصیف شده یعنی پاک و خالص. همین طور به شاکر بودن تمجید شده است. إِنَّ إِبْراهِیمَ کانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنِیفاً وَلَمْ یک مِنَ المُشْرِکینَ شاکراً لِأَنْعُمِهِ اجْتَباهُ وَهَداهُ إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ؛1 او رشید است:

«وَ لَقَدْ آتَینا إِبْراهِیمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَکنّا بِهِ عالِمِینَ؛3

 

پس از محاجّه با ستاره پرستان می فرماید: «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمواتِ وَالأَرضَ حَنِیفاً وَما أَنَا مِنَ المُشْرِکینَ؛

من از روی اخلاص، پاک دلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمان ها و زمین را پدید آورده است و من از مشرکان نیستم.

و  چنین پیامبری الگو است:لَقَدْ کانَ لَکمْ فِیهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یرْجُوا اللَّهَ وَالیوْمَ الآخِرَ.

قطعاً برای شما در پیروی از آنان سرمشقی نیکوست؛ یعنی برای کسی که به خدا و روز بازپسین امید می بندد. او بت شکنی می کند در مقابل ماه پرستان فطرت آنها را بیدار می کند. در منجنیق: به فرشتگان که برای کمک آمده اند می گوید: حسبی الله. مامور به انتقال خانواده به اقامت در زمین غیر ذی زرع

دستور می یابد اسماعیل را ذبح کند.پس از اینهمه امتحانات به مقام امام شدن می رسد.  در این خصوص ابراهیم به خدا عرض می کند این مقام به فرزندان من هم منتقل می شود خداوند می فرماید :لاینال عهدی الظالمین که حاکی از این است که امام باید معصوم باشد.

 

خطبه دوم:

  • دعای غریق: اهمیت اسماء الهی در ادعیه

بحار الانوار (ط-بیروت) ج 52 ص 149 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ‏ سَتُصِیبُکُمْ‏ شُبْهَةٌ فَتَبْقَوْنَ بِلَا عَلَمٍ یُرَى وَ لَا إِمَامٍ هُدًى لَا یَنْجُو مِنْهَا إِلَّا مَنْ دَعَا بِدُعَاءِ الْغَرِیقِ قُلْتُ وَ کَیْفَ دُعَاءُ الْغَرِیقِ قَالَ تَقُولُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ فَقُلْتُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُقَلِّبُ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ وَ لَکِنْ قُلْ کَمَا أَقُولُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک‏

 

دعاء با چهار اسم از اسماء حسنای الهی آغاز می شود: یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب، اینکه در یک خواسته تقریبا نیم سطری، چهار اسم از اسمای الهی که هر کدام از یک جایگاه خاصی برخوردار است مطرح می شود، نشان دهنده عظمت این درخواست است.اولین اسم الله است، الله جامع تمام اسمای حسنای الهی است. دومین اسم، رحمان است. رحمان اشاره دارد به رحمت عامه الهیه که آنچه در عوالم هستی، لباس هستی به خود گرفته است در حقیقت جلوه و ظهور اسم رحمان است. اسم سوم رحیم است. رحیم اشاره دارد به رحمت خاصه الهیه. یعنی تمام عوالم معنوی، جلوه و ظهور اسم رحیم است. الان من و شمایی که در اینجا دور هم نشستیم و این کلمات را مورد بحث قرار می دهیم، این جلوه و ظهور اسم رحیم است یعنی رحمت خاصه الهیه.

  • ·      ایام حج بزرگترین کنگره اسلامی :

خواست و تلاش خباثت‌آلود آن، کشتار مسلمانان به دست یکدیگر است. ظالمانی را به جان مظلومانی انداختن، از جناح ظالم پشتیبانی کردن، به دست او جناح مظلوم را بیرحمانه سرکوب کردن، و آتش این فتنه‌ی هولناک را همواره تیزوتند کردن. مسلمانان باید هشیار باشند و این سیاست شیطانی را خنثی کنند. حج زمینه‌ساز این هشیاری است، و این است فلسفه‌ی برائت از مشرکان و مستکبران در حج.

یاد خدا روح حج است. در همه حال دل های خود را با این باران رحمت، زندگی و نشاط بخشیم و توکّل و اعتماد به او را که اصل و سرچشمه‌ی قدرت و شکوه و عدل و زیبایی است، در دل خود ریشه‌دار کنیم. دراین‌صورت بر کید دشمن پیروز خواهیم شد. حجّاج عزیز! دعا برای امّت اسلامی و مظلومان را در سوریه و عراق و فلسطین و افغانستان و یمن و بحرین و لیبی و پاکستان و کشمیر و میانمار و دیگر نقاط فراموش نکنید و قطع دست آمریکا و دیگر مستکبران و ایادی آنان را از خداوند بخواهید.

  • ·      سوزاندن مسجد الاقصی تئوسط یهودیان حدود 50 سال پیش روز مسجد
  • حذف دلار از مبادلات پولی اقدام خوبی بود که دیرهنگام بود ولی لازم بود.

پوتین و اردوغان پیشنهاد داده اند ما که نیازمند هستیم انجام نداده ایم.

  • ·      در ایران، اول شهریور ماه، هم‌زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی، به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته، و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام‌گذاری شده‌است. در کشورهای دیگر، روزهای دیگری، با توجه به رویدادهای محلی برای این مناسبت در نظرگرفته شده‌اند.

سومین کتاب بعد از تورات و انجیل که با اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ چاپ شد.

پزشک و عالم دینی، در سیستم آموزشی جدید علوم را قدیم و جدید کردند. با مبانی غربی مخصوصا در علوم انسانی . در علوم طبیعی و پزشکی هم داشته های خودی را فراموش کردند.

طوعه نمونه اخلاص ماندگار

مسلم می توانست با غافلگیری عبیدالله را در خانه هانی بکشد ولی غیرت او اجازه نداد ناجوانمردانه او را بکشد.

18 هزار نفر بیعت کردند. با امدن عبیدالله مردم از دور مسلم پراکنده شدند.

اقتصاد ربوی عامل بی بصیرتی کوفه بود.

  • ·      ساخت هواپیمای جت ایرانی باعث مباهات و خودباوری است.
  • ·      موضوعات مهم شهری : برگزاری موفق فوتسال در وزوان با مشارکت وزوان و ازان این مشارکت هم خود زیبا بود.
۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۴۸
حسن خیری