دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

بسمه تعالی

خطبه اول:

سبک زندگی علوی  دارای عقبه تئوریک:

شاخص های سبک زندگی علومی

  1. ولایت پذیری اساس سبک زندگی علوی

با ولایت پذیری ایمان کامل می شود و غیر آن حداقل آن شکل گیری زندگی سکولار است.چون روح غدیر یعنی قبول آنچه خداوند می فرماید و ترجیح حکم خدا بر خواهش های نفسانی و برداشت های شخصی و قبیلگی و ملی و...

بر این اساس است که در اهل سنت حکومت های جائر را مشروع می دانند و در شیعه نمی دانند.

ولایت پذیری یعنی اینکه حاکم باشی و حکومت به اندازه آ بینی بزی برایت ارزش نداشته باشد مگر آنکه حقی را احقاق و باطلی را ابطال کنی.

ولایت پذیری یعنی اگر همه دنیا را به تو بدهند تا پوست جویی را از دهان موری بگیری چنین نکنی.

ولایت پذیری یعنی عدالت محوری.  

عدم ولایت پذیری باعث شد به رغم شهادت بر غدیر آن را نپذیرند. وجود تفکرات جاهلی مبنی بر جوان بودن علی علیه السلام یعنی برگشت به جاهلیت و معیارهای غیر شرعی را دخالت دادن.

پس از کشاندن علی علیه السلام به مسجد برای بیعت با ابوبکر، ابوعبیده وقتی دید علی علیه السلام هرگز حاضر نیست تا با ابوبکر بیعت کند، رو به علی علیه السلام کرد و گفت: «تو "کم سن" هستی و اینان مشایخ قوم تو هستند و تو، همانند آنان شناخت و تجربه نداری، پس با ابوبکر بیعت کن و اگر عمرت باقی باشد، به خاطر فضل و دین و علم و فهم و سابقه قرابتت، سزاوار این امر هستی . پس اگرچه علی را شایسته این امر، و یا حتی سزاوارتر از همه می دانستند، ولی نمی توانستند قبول کنند که یک جوان بر آن ها امیر باشد .

این موضوع را در لشکر اسامة بن زید، هم می توان دید:

لذا پیامبر در قضیه غدیر نگران بودند و آیه نازل شد که : والله یعصمک من الناس. چرا نگران بودند چون:

  • خوی قبیلگی هنوز حاکم بود.
  • وجود منافقین
  • کینه توزی نسبت به حضرت علی
  • تازه مسلمانان هنوز با فرهنگ اسلامی آشنا نبودند

عید غدیر خم:

حضرت محمد مصطفی (ص) در آخرین سال‌های عمر گرانبهای خود، در سال دهم هجرى، عازم سفر حج‏ شدند. در حالی که جمعیت زیادی که از ده هزار تا صد هزار تخمین زده شده‌اند ایشان را همراهی می‌کردند. در آن ماه امام علی(ع) برای تبلیغ اسلام در یمن بود و هنگامی که از تصمیم پیامبر (ص) برای سفر حج آگاه شد، همراه عده‌ای به سمت مکه حرکت نمود و پیش از آغاز مناسک، به رسول‌ خدا (ص) پیوست. اعمال حج پایان یافت و پیامبر (ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد. هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه در راه بازگشت از مکه و در وادى غدیر خم (محل جدا شدن راههاى مدینه، مصر و عراق) جبرئیل وحى آورد که « اى رسول خدا، آن چیزى که از سوى خدا (درباره على) به تو نازل شده به مردم ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى رسالت‏ خداى را ابلاغ نکرده‏‌اى‏».

پس از نزول این آیه، پیامبر (ص) دستور توقف کاروان را صادر نمود و گفت آنانی که پیشاپیش حرکت می‌کنند، به محل غدیر بازگردند و کسانی که عقب مانده‌اند، به کاروان در غدیر خم، ملحق شوند. حضرت در آن وادى فرود آمدند و تمامى مردم را در آن گرماى سوزان برگرد خویش جمع نمودند و پس از اقامه نماز ظهر به ایراد خطبه‌اى طولانى پرداختند. پیامبر در حالی که دست علی (ع) را بلند نمود تا مردم او را ببینند، فرمود:

«ای مردم، آیا من از خود شما، به ولایت شما سزاوار‌تر نیستم؟» مردم پاسخ دادند: آری،‌ای رسول خدا. حضرت فرمود: «خداوند ولی من است و من ولی مؤمنین‌ام و من به خود شما، به ولایت شما سزاوارترم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.» رسول خدا (ص) سه بار این جمله را تکرار کرد و فرمود: «خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن هر کسی را که علی را دوست دارد و او را مولای خود بداند و دشمن بدار هر کسی را که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی را که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن هر کس را که او را وا می‌گذارد.» سپس خطاب به مردم فرمود: «حاضران این پیام را به غایبان برسانند.»

در این هنگام، مردم به امیر مؤمنان(ع) تهنیت گفتند. از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی(ع) تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان(ع) می‌گفت: بر تو گوارا باد‌! ای پسر ابوطالب!، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی. پیامبر(ص) نیز دستور داد خیمه‌ای برای علی(ع) برپا کردند و به مسلمانان فرمان داد دسته دسته خدمت ایشان برسند و به عنوان امیرمؤمنان به او سلام دهند و همه مردم حتی همسران رسول خدا(ص) و همسران مسلمانان، دستور پیامبر(ص) را عملی ساختند.

سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم.

حدیث غدیر توسط 110 تن از صحابه مثل ابوبکر، عمر، عثمان، عمار یاسر، ام سلمه، ابوهریره، سلمان، زبیر، زیدبن ارقم، ابوذر، عباس بن عبدالمطلب، جابر عبدالله انصاری و 83 تن از تابعین مثل سعید بن جبیر و عمربن عبدالعزیز نقل شده است. پس از تابعین نیز 360 تن از محدثان، حدیث غدیررا در آثار خویش نقل نموده اند که سه تن از آنان صاحبان «صحاح سته» ( ششگانه ) هستند.

پیامدِ فراموشی غدیر یعنی تبعید ابوذر، پشت کردن به امام حسن مجتبی(ع) و خنجر به پای او زدن؛ پیامد فراموشی غدیر یعنی فجیعترین واقعه تاریخ بشریت یعنی واقعه عاشورا و بریدن سر فرزندِ سیدالبشر و سید مرسلین(ص) توسط خود امت پیامبر(ص) و روی آوردن به حاکم ظالمی مانند یزید و ابن زیاد و معاویه و ..

 

خطبه دوم:

«الحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَکْرَمَنَا بِهَذَا الْیَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ الْمُوفِینَ بِعَهْدِهِ إِلَیْنَا وَ مِیثَاقِهِ الَّذِی وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَیَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ الْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ‏ وَ لَمْ یَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِینَ وَ الْمُکَذِّبِینَ بِیَوْمِ الدِّین».«الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ کَمَالَ دِینِهِ وَ تَمَامَ نِعْمَتِهِ بِوِلاَیَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ».

  • عید غدیر را تبریک می گویم.
  • میلاد امام هادی (ع)را تبریک می گویم.

روز مباهله: واقعه مباهله در ۲۴ ذی‌الحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.

 

فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾

مباهله دلیل انتساب فرزند دختری به پیامبر بود. در احنجاج امام کاظم آمده است با احتجاج به آیه مباهله

  • ·      هفته دولت را تبریک می گویم.

یادآور یا شهید رجایی و شهید باهنر است.

شهید رجایی از یتیمی، فقر، دست فروشی، نیروهای هوایی، معلمی، مبارزه، 20 ماه سلول انفرادی، شکنجه ، استقلال رای و جدا شدن از سازمان مجاهدین، ارتباط با طالقانی، مقلد امام بودن، ساده زیستی، اعتماد به نفس، کارهای ماندگار مسئولیت،باید مورد توجه قرار گیرد. رجایی بدل ندارد.

ما از ارزشهای انقلاب مثل ساده زیستی فاصله گرفتیم باید برگردیم به ریل انقلاب

  • آغاز محاکمه مفسدان اقتصادی  می تواند این اعتماد را ایجاد و این برگشت را فراهم کند
  • ·      جلسه پرسش از رئیس جمهور و بیانات مقام معظم رهبری

سوال از رئیس جمهور گرچه اینگونه امور خوشایند نیست ولی نمایش دموکراسی بود. امید است عبرت و درس ها

در زمینه‌ی اقتصادی باید قوی و پرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه‌ی این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.

سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو. بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه‌های پدافندی و آفندی است.

«باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب‌وکار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.

با استناد به گزارشی از مراکز بین‌المللی افزودند: ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده‌نشده در رده‌ی اول جهان قرار دارد.

بر اساس آمار مؤسسات بین‌المللی در حال حاضر ایران با شاخص تولید ناخالص داخلی در میان دویست و چند کشور در رده‌ی هجدهم قرار دارد که اگر از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌ی بیشتر و بهتری شود، می‌توانیم به رده‌های بالاتر جهانی برسیم.

ایشان با انتقاد از ادامه‌ی بنگاه‌داری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی، گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق، مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.

ارتباط و ادامه‌ی مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه‌ی این کار، از آن‌ها درباره‌‌ی مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد، قطع امید کنید.

جلسه‌ی دیروز مجلس، نمایش اقتدار و ثبات جمهوری اسلامی ایران بود و خداوند به آقای رئیس‌جمهور و قوه‌ی مقننه خیر بدهد که مشترکاً چنین نمایش اقتداری را نشان دادند.

مسائل شهری و منطقه ای:

خوشبختانه شنیدیم امام جمعه منصوب شده و هفته آینده نماز را اقامه خواهند کرد.

از همشهریان و اقامه کنندگان نماز از روستاهای اطراف که سنگ بنای این کار را محکم گذاشتند تشکر می کنم . از برادران و خواهران ستاد تشکر می کنم. از مسئولان شهر تشکر می کنم. از هیآت مذهبی و هیات های امنای مساجد تشکر می کنم. از مسئلان مسجد صاحب الزمان تشکر می کنم.

مسجد باعث آبروی دنیا و آخرت ما است. نماز باعث دوری از فحشا و منکر است. نبض ایمانی و انقلابی ما است. باعث اقتدار آبادی و شهر ما است.

نسبت به امام جمعه باید بدانیم او مسئولیتی دارد و حقی دارد. حق او این است که حرمتش را نگه داریم، نمازش را پر شور شرکت کنیم و نصایحش را بشنویم.

توقع نباید داشته باشیم معصوم باشد. در کل باید دغدغه دینی داشته باشد. خود را محور برای سنجش قرار ندهیم. خوش استقبال و خوش بدرغه باشیم.

نماز متعلق به همه است. چپ و راست اش نکنیم. این مسجد و آن مسجد نکنیم. هر کسی زیر چتر انقلاب است و خدمت می کند انقلابی است. انقلابی به عمامه و ریش و تسبیح و سجاده نیست و البته انقلابی باید این شاخص ها را رعایت کند ولی اینها ظاهر است باطن مهم است.

نکته آخر جوانان و نوجوانان را دریابید. با آنها احترام بگذارید . مسئولیت بدهید. دعوت کنید در نماز جمعه حضور یابند. ستاد باید بهانه درست کند برای حضور نوجوانان و جوانان به مسجد و نماز.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۴
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی