دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در محکومیت جنایات صهیونیسم غاصب و کودک‌کش تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم متشکل از استادان، کارکنان و اعضای هیئت رئیسه و جمعی از دانشجویان اتباع با تجمع در مزار شهیدان گمنام مجتمع دانشگاهی پردیسان جنایات صمیونیسم غاصب و کودک‌کش و کشتار دختران دانش‌آموز افغانستانی توسط گروه‌های تکفیری داعش را محکوم کردند.

این مراسم  که به همت معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، بیانیه ای از سوی بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قم قرائت و حاضران با سردادن شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل جنایات صهیونیسم غاصب و کودک‌کش و کشتار دختران دانش‌آموز افغانستانی را محکوم کردند.

وحشی‌ترین رفتار ضد کرامت انسانی

 در بخشی از این بیانیه آمده است: در حالی که منادیان دروغین حقوق بشر، داعیه‌داران صلح جهانی و دنیای عاری از خشونت، چشم‌های به ظاهر حقیقت بینشان را به نسل‌کشی‌ها، غارت‌ها، قتل و تجاوزها و اشغالگری‌های سفاکان صهیونیست و دیگر عمالشان در قالب داعش و دیگر نوکران حلقه به گوششان در افغانستان و فلسطین بسته‌اند، باید بدانند که ملت‌های آزده جهان به‌خصوص ملت بصیر و فهیم ایران اسلامی انزجار خویش را از جنایات وحشیانه این ددمنشان اعلام کرده و با حمایت از نهضت مقاومت و دفاع به‌حق و سرسختانه رزمندگان اسلام در مقابل دشمن وحشی، موجبات دلگرمی مسلمانان مظلوم فلسطین و افغانستان را فراهم می آورند.

در ادامه بیانیه بیان شده است: با صدایی رسا اعلام می‌کنیم که قدس، به‌عنوان سمبل امت واحده، قلب مسلمین جهان را به هم گره زده و اعمال شیطانی مانند شهرک‌سازی‌های نامشروع در اراضی فلسطینیان و ادامه اشغالگری آنها، نمی‌تواند رؤیای واهی و افسانه‌ای ارض موعود را برایشان به ارمغان بیاورد. تاکنون دو نسل از مردم فلسطین در چادر به دنیا آمدند و بی‌خانه و بی‌وطن از جهان رفتند و در این 73 سال روند غصب، کشتار و آواره ساختن فلسطینی‌ها توسط رژیم سفاک صهیونیسم به حمایت آمریکای جهانخوار واستعمار پیر و نوین و متحدین منطقه‌ای آن‌ها ادامه دارد. از سوی دیگر یک عده به ظاهر مسلمان یعنی داعش زیر چتر آمریکا و غرب‌گرایان مدعی روشنفکری و حقوق بشر، دختران معصوم دانش‌آموز شیعه افغانستان را به خاک و خون می‌کشند.

در پایان این بیانیه تأکید شده است: «دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با ابراز همبستگی و همدردی با مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین و افغانستان حمله ددمنشانه داعش و غده سرطانی رژیم صهیونیستی را با شدیدترین الفاظ محکوم کرده و آن را وحشی‌ترین رفتار تروریستی ضد کرامت انسانی می‌خواند و با گرامیداشت یاد و خاطره همه ستارگان آسمان شهادت  و مظلومان به خون غوطه‌ور و مجاهدان جبهه مقاومت اسلامی به ویژه مرد واقعی میدان و دیپلماسی، مؤمن و قدرت‌ساز امت اسلامی سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همه پویندگان مکتب سلیمانی و مکتب مقاومت جهانی اسلام و دیگر ستارگان این راه مقدس اطمینان می‌دهد با پیروی مطلق از ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای صراط مستقیم آن مجاهدان راه حق را تداوم بخشیده و بر این انتظار است که انتفاضه برآمده از خون شهیدان مقاومت در فلسطین و افغانستان بساط صهیونیسم و استکبار جهانی را برچیند و نویدبخش آزادی ملت‌های مظلوم و آزاده باشد.

تجمع اعتراض آمیز دانشگاهیان دانشگاه آزاداسلامی قم

در این مراسم حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم و  حجت‌الاسلام سیدرسول زهراپور معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در واحد قم حضور داشتند.

عکاس: حسین غمخوار

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۵۸
حسن خیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت: در هویت جمعی ائتلاف با تعریف «من» آغاز می‌شود و فرد خود را محور فکر و اراده می‌یابد؛ اما در هویت اسلامی اساس و شالوده هویت بر ندیدن خویش است.

هویت اسلامی و جمعی در عرصه فرهنگی چه معنایی دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری در همایش بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» با موضوع «کرونا و عیار هویت تفردیافته ائتلافی و هویت جمع‌گرای  اسلامی» سخنان خود را آغاز کرد و گفت: هویت حاوی کیستی بوده که افراد را یکدیگر متمایز و هویت جمعی کیستی مشترکی را برای دارندگان خصلتی مشترک در موضوعی خاص بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: تمدن اومانیستی غربی بر اصالت فرد استوار شد تا فرد را به مقام خویش بنشاند و به آن اعتبار بخشد؛ اما آنچه رخ داد نه زعامت که تفردیافتگی و تنهایی و انزوای فرد بود که خود را در رویارویی با غول صنعت دید و حقارت خویش را مشاهده کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم افزود: «عینیت‌یافتگی فرهنگ»، «قفس آهنین»، «از خود بیگانگی» و «شکل‌گیری هویت بی‌خانمان»، «هویت تا اطلاع ثانوی» و «هویت چهل تکه شده»، «اضمحلال نظام معنایی»  و ... تحلیل‌هایی از سوی جامعه‌شناسان و دانشمندان علوم ارتباطاتی برای این وضع نامطلوب انسانی بیان شده و رهایی از این وضعیت اسفبار شکل‌گیری تشکل‌ها و ائتلاف‌های مختلف در عرصه‌های زیست انسانی را در پی داشت و این موضوع در عرصه سیاست با شکل‌گیری ائتلاف‌های سیاسی پدیدار شد.

هویت اسلامی و جمعی در عرصه فرهنگی چه معنایی دارد؟

خیری عنوان کرد: از سوی دیگر اسلام از اول بنای هویتی فرد و جامعه را بر جمع‌گرایی استوار و در احکام اخلاقی و فقهی خویش روح جمع‌گرایی را اشراب کرد و اسلام با ندای «لقد کرمنا بنی آدم» کرامت او را با وضع ضوابط اخلاقی فقهی دربردارنده روح جمعی پاس داشت.

هویت جمعی حاصل ائتلاف با خاستگاه اصالت فردی است

وی اظهار کرد: اکنون این سؤال مطرح است که چگونه جامعه به ظاهر متمدن و انسان‌گرای غربی نتوانست در مقابل ابتلای کرونا عیار فرهنگ ائتلافی خویش را به رخ بکشد و در این بحران اجتماعی آنچه سیدجمال‌الدین اسدآبادی دو سده پیش مطرح کرد که در غرب مسلمانی دیدم و اسلام ندیدم و در شرق اسلام دیدم و مسلمانی ندیدم دیده نشد؛ بلکه صحنه‌هایی از فروپاشی ائتلاف‌ها و رفتارهای خودخواهانه در ساحت خرد اجتماعی تا کلان سیاسی مشاهده شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم مطرح کرد: هویت جمعی حاصل ائتلاف با خاستگاه اصالت فردی و اومانیستی با هویت جمعی با خاستگاه اصالت جمع‌گرای اسلامی متفاوت است.

خیری تأکید کرد: در هویت جمعی ائتلاف هویت با تعریف و هویت «من» آغاز می‌شود و فرد خود را محور فکر و اراده می‌یابد و حتی آنگاه که به ائتلاف می‌گراید، ائتلاف او بر پایه مصالح فردی است، اما در هویت اسلامی اساس و شالوده هویت بر ندیدن خویش است.

وی توضیح داد: هویت اسلامی آنگاه تحقق می‌یابد که به جای خود دیگران را ببیند و اگر خود را دید گرفتار هوای نفس شده و هویت اسلامی نیافته و آنگاه که دیگران را مشاهده کرد در حقیقت خود را دیده و منزلت و قدر انسانی خویش را یافته است.

«خدمت به خلق» و «برای خلق بودن» زیرساخت هویتی محسوب می‌شود

هویت اسلامی و جمعی در عرصه فرهنگی چه معنایی دارد؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم یادآور شد: نتیجه آنکه بین «ما» در هویت ائتلافی غربی با «ما» در هویت جمعی اسلامی تفاوت ماهوی وجود دارد؛ «مای» اول در حقیقت گردآمدن «من»هایی است که منافع خویش  «من» را در ائتلاف جستجو می‌کند و به این جمع نگاه ابزاری دارد.

خیری متذکر شد: اما دومی در حقیقت «من» در «ما» تحقق حقیقی می‌یابد و اگر خود را دید در حقیقت خویش حقیقی را ندیده، بلکه هنوز در سطح حیوانیت تنفس می‌کند و آنگاه هویت انسانی می‌یابد و خود حقیقی خویش را تبلور و هستی می‌بخشد که خود را فنای در دیگران ببیند و آنها را بر خویش تقدم بخشد.

وی بیان کرد: بر این مبنا است که رسیدن به مقام فنا از مراحل والای انسانی به شمار می‌رود، همانطور که دیدن خویش حاکی از ضعف بینشی و هویتی و گونه‌ای در مقامات عرفانی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم تأکید کرد: این خط سیر در اسفار اربعه به خوبی تشریح شده، بنابراین انقلاب اجتماعی که محصول انقلاب معنوی و بینشی بوده، حاوی هویتی است که در آن خدمت به خلق و برای خلق بودن به عنوان تعهدی الهی زیرساخت هویتی محسوب می‌شود و این معنویت‌گرایی با ساحت جمع‌گرای هویتی تحقق می‌یابد.

به گزارش آنا، همایش بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» چهارشنبه و پنج‌شنبه (۲۹ و ۳۰ اردیبهشت) به میزبانی پژوهشکده حوزه و دانشگاه با حضور صاحب‌نظران دانشگاهی و حوزوی داخل کشور و عرصه بین‌الملل به صورت مجازی در  سه پنل اجتماعی، فلسفه و کلام  و روانشناسی با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی قم در حال برگزاری است.

هویت اسلامی و جمعی در عرصه فرهنگی چه معنایی دارد؟

در این راستا حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم به‌عنوان نخستین سخنران پنل اجتماعی همایش بین‌المللی «رهیافت معنویت خداسو در مواجهه با کرونا» سخنان خود را با عنوان «کرونا و عیار هویت تفردیافته ائتلافی و هویت جمع‌گرای اسلامی» ارائه کرد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۲:۴۷
حسن خیری