دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی حامی انقلاب و امامین انقلاب اسلامی و پشتوانه علمی و معرفتی و سلوکی برای حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی بود.

مرحوم صافی پشتوانه علمی معرفتی برای حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی بود

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با صدور پیامی ارتحال مرجع بزرگوار جهان تشیع، شیخ‌المجتهدین حضرت آیه‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی(ره) را به ساحت مبارک امام‌ زمان(عج)، مقام معظم‌ رهبری، مراجع عظیم‌الشأن، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان تسلیت گفت.(بیشتر بخوانید)

در بخشی از متن پیام صادرشده از سوی رئیس دانشگاه آزاد قم آمده است: ارتحال مرجع بزرگوار جهان تشیع، شیخ‌المجتهدین حضرت آیه‌الله‌العظمی صافی‌گلپایگانی(ره) را به ساحت مبارک امام‌زمان(عج)، مقام معظم رهبری، مراجع عظیم‌الشأن، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان تسلیت عرض می‌کنم. ایشان عمر بابرکت خویش را صرف تدریس و تحقیق و ترویج مکتب اهل‌ بیت(ع) کردند و حامی انقلاب و امامین انقلاب اسلامی و پشتوانه بزرگ علمی معرفتی و سلوکی برای حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی بود.

خیری در بخش دیگری از این پیام افزوده است: بوسه او بر دست طلبه آفریقایی و بوسه بر دست خویش به هنگام ریختن رأی به صندوق آرای انتخاباتی، حاکی از عمق معرفت و علاقه‌اش به ترویج مکتب اهل بیت(ع) و اسلامیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. خداوند روح آن فقیه عظیم‌الشأن را با اولیا محشور و ما را در استمرار راه و رسم مراجع بزرگوار ثابت‌قدم بدارد.

انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۰۰ ، ۱۹:۳۹
حسن خیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم گفت: ولایت‌فقیه را به‌عنوان ادامه امامت قبول داریم؛ چراکه شاخصه تمدن‌سازی است.

ولایت فقیه ادامه امامت و شاخصه تمدن‌سازی است

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، حجت‌الاسلام حسن خیری در بیست و یکمین نشست علمی مهدویت با موضوع زمینه‌های تمدنی ظهور امام زمان علیه‌السلام با تأکید بر اینکه ولایت‌ فقیه را به‌ عنوان ادامه امامت قبول داریم؛ چراکه شاخصه تمدن‌سازی ماست، اظهار کرد: از امور زمینه‌ساز تمدنی، پیوند قلوب است؛ پیوند قلوب طبق آموزه‌های قرآنی با توحید اتفاق می‌افتد؛ بنابراین تمدن‌سازی نیاز به همبستگی دارد.

وی افزود: تمدن تشکل هماهنگ انسان‌ها در حیات معقول با روابط عادلانه‌ای است که اشتراک همه افراد در جامعه در راستای پیشبرد اهداف مادی و معنوی انسان‌هاست. دو پرچم ضامن تمدنی ما بوده که با حفظ و حراست از این دو پرچم و تحت لوای این دو پرچم بودن را به تمدن حضرت مهدی می‌رساند. پرچم سبز مهدویت در کنار پرچم سرخ حماسه عاشورایی بوده که دو ظرفیت عظیم تمدن سازی را دارد. اعتقاد به مهدویت یعنی اعتقاد به شکوفایی، بلوغ جامعه انسانی، برچیده شدن ظلم و برپایی قسط و عدل، کمال عقل و عواطف انسانی و گسترش سبک زندگی حقیقی انسانی است.


بیشتر بخوانید:

جزئیات نشست جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با برشمردن عناصر مدینه فاضله برای رسیدن به جامعه مهدوی بیان کرد: معرفت آحاد افراد جامعه، عدالت و محبت، رهبری دینی و سعادت دنیوی و اخروی عناصر مدینه فاضله برای رسیدن به جامعه مهدوی بوده است؛ بنابراین تعاون را به تمدن مهدوی نزدیک می‌کند و پایه معرفت انسان‌ها در آحاد افراد جامعه است. عدالت نگاه ساختاری بوده و مقام معظم رهبری عدالت‌خواهی جمعی را جزء فطرت انسان تلقی می‌کند که مقصود انقلاب نیز زمینه‌سازی برای تمدن و تمدن نوین اسلامی است که زمینه تمدن حضرت مهدی و بر اساس تحقق عدالت اتفاق می‌افتد.

خیری گفت: سعادت مفهومی است که ریشه در فطرت دارد. اگر فطرت را نشناسیم طبیعتاً سعادت هم‌معنا ندارد. نیاز به تلاش و تقلا کردن لازمه تغییر وضعیت موجود بوده که با رعایت ارکان تمدن‌ها شکل می‌گیرد. منتظر شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی هستیم و به آن‌سو حرکت می‌کنیم که خودش زمینه‌ساز تمدن حضرت مهدی(عج) شده است. معرفت بر پایه توحید گرایی نخستین گام برای مردم سازی و تغییر مردم بوده و اعتقاد به توحید بر پایه ایمان به خدا، عدل مطلق، علم مطلق، رحمت بی‌پایان و انتقام، نخستین پایه رسیدن به نمونه آرمانی و تمدن است.

وی مطرح کرد: اگر دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های منتظر پیش رود و اگر مدرسه‌ها و فرزندان تربیتشان بر مبنای توحیدگرایی است باید امیدوار باشیم. فکر و ایدئولوژی نخستین گام تمدن سازی است که آدم‌ها باید در آن تغییر کنند. آن چیزی که می‌تواند نماز و روزه را معنادار کند، بحث امامت بوده و مهم‌ترین عنصر تمدنی عنصر امامت است؛ زیرا امامت می‌تواند جامعه مبتنی بر امامت و امت یعنی همان پیوند و یکپارچگی را ایجاد کند. از نظر مقام معظم رهبری تمدن‌سازی اقتضائاتی دارد و باید با ادبیات دین مأنوس شویم تا بتوانیم تمدن سازی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم توضیح داد: در تمدن‌سازی پرچم را امامت بر عهده می‌گیرد. اصول دین راهی است برای تحقق شرایط نمونه آرمانی که اصل نخستین آن توحید به معنای فکر، عدل به معنای مشخص کردن مسیر، نبوت به معنای ایجاد رابطه، امامت که نیاز به رهبری را در طول مسیر پشتیبانی کرده و در نهایت معاد که انسان را به لحاظ روحی مستعد می‌کند. خداوند خلیفه بودن را اراده کرده و خلیفه بودن انسان یعنی مسئولیت‌پذیر و امانت‌داری است؛ بنابراین انسان اساساً انسان مسئول بوده و به چیزی که جانشین آن است امانت‌دار بوده و دو عنصر مسئولیت و امانت‌داری حریت ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ بهمن ۰۰ ، ۱۹:۳۸
حسن خیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه آموزش و آزمون‌ها باید به‌صورت یکپارچه باشند، گفت: آموزش‌ مجازی و آزمون‌ حضوری بی‌معناست، نباید سیستم آموزش حضوری را به مجازی تبدیل کرد.

آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند/ دلیل نگرانی دانشجویان از آموزش مجازی

حجت‌الاسلام حسن خیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا با بررسی شرایط برگزاری آزمون‌ها به‌صورت مجازی از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون و لطمه وارد شده به سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: شیوه آزمون مجازی صدمات زیادی به آموزش‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی ازجمله آموزش و پرورش وارده کرده و امروز همه اذعان می‌کنند که زیان جدی به آموزش کشور وارده شده است.


بیشتر بخوانید:

نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست

تضعیف دانش‌پذیری دانشجویان در آموزش مجازی

معایب آموزش و آزمون‌های مجازی کدامند؟

برگزاری امتحانات به‌صورت حضوری تا تأمین زیرساخت‌های مجازی


وی با بیان اینکه سیستم آموزش سایر کشورها به‌صورت جدی وارد آموزش مجازی نشده‌اند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد درباره آموزش و آزمون مجازی افراط کرده‌ایم؛ البته زمانی آزمون مجازی ضرورت داشت؛ اما اکنون وضعیت متفاوت شده و با روند نزولی آمار کرونا می‌توان با برنامه‌ریزی جدی‌تر آزمون‌ها را حضوری برگزار کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم درباره این پرسش که فکر می‌کنید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون مجازی در برخی دانشگاه‌ها مهیا نیست؟ افزود: خیر، اتفاقاً زیرساخت‌های لازم در این زمینه وجود دارد، اما دانشجو باید در دانشگاه حضور داشته باشد تا سبک زندگی اجتماعی را آموخته و تعامل چهره به چهره با سایر دانشجویان و استادان داشته باشد.

خیری با تأکید بر اینکه حضور دانشجویانی که دارای واحدهای عملی هستند در دانشگاه جدی‌تر است، متذکر شد: فضای هویتی که دانشجویان را از هم دور کرده به‌لحاظ فرهنگی و تعامل علمی و پژوهشی آسیب جدی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند.

انجمن‌های علمی باید فعال‌تر از گذشته کار کنند

وی تبیین کرد: طبیعی است که آسیب واردشده به سیستم آموزشی کشور متوجه بخش امتحانات و آزمون‌ها نیز می‌شود؛ بنابراین باید گفت‌وگوهای علمی و پژوهشی با آمد و شد دانشجویان در دانشگاه شکل بگیرد تا دوباره ارتباطات دانشجو و استاد به روال عادی خود بازگردد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه انجمن‌های علمی باید فعال‌تر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، یادآور شد: مسئولان دانشگاه و دانشجویان نباید فقط به فضای مجازی اکتفا کنند؛ البته فضای مجازی دارای مزیت‌هایی است که باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد.

خیری با تأکید بر اینکه نباید سیستم آموزشی حضوری را به مجازی تبدیل کرد، مزایای آموزش و آزمون‌های مجازی را چنین برشمرد: معایب برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی متوجه آزمون‌ها هم می‌شود و طبیعی است که وقتی آموزش‌ها مجازی می‌شود، دانشجو نگران آزمون‌ به‌صورت حضوری خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

آزمون‌های مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟

افت کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها

ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات


وی بیان کرد: آموزش و آزمون‌ها باید به‌صورت یکپارچه باشند و معنا ندارد که آموزش‌ها در فضای مجازی باشد و آزمون‌ها در فضای حضوری؛ چراکه وقتی دانشگاه‌ها در فضای مجازی فعالیت‌ می‌کنند، ممکن است به سایر امور دانشگاهی نرسند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم توضیح داد: بنابراین زمانی که ذهن دانشجو باید کاملاً درگیر آزمون باشد، متوجه مسائل حاشیه‌ای خواهد شد؛ اما اگر دانشگاه‌ها به سمت آموزش حضوری پیش بروند از همان ابتدا دانشجو تکلیف خود را می‌داند و در خوابگاه‌ها مستقر خواهند شد و به تحصیل خود ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۰۰ ، ۲۰:۱۹
حسن خیری