آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند
خیری در گفتوگو با آنا:
آموزش مجازی و آزمون حضوری با هم سنخیتی ندارند/ دلیل نگرانی دانشجویان از آموزش مجازی
نباید سیستم آموزشی حضوری را به مجازی تبدیل کرد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با بیان اینکه آموزش و آزمونها باید بهصورت یکپارچه باشند، گفت: آموزش مجازی و آزمون حضوری بیمعناست، نباید سیستم آموزش حضوری را به مجازی تبدیل کرد.
حجتالاسلام حسن خیری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با بررسی شرایط برگزاری آزمونها بهصورت مجازی از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون و لطمه وارد شده به سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: شیوه آزمون مجازی صدمات زیادی به آموزشهای دانشگاهی و غیردانشگاهی ازجمله آموزش و پرورش وارده کرده و امروز همه اذعان میکنند که زیان جدی به آموزش کشور وارده شده است.
بیشتر بخوانید:
نمرات برخی دانشجویان در آزمون مجازی واقعی نیست
تضعیف دانشپذیری دانشجویان در آموزش مجازی
معایب آموزش و آزمونهای مجازی کدامند؟
برگزاری امتحانات بهصورت حضوری تا تأمین زیرساختهای مجازی
وی با بیان اینکه سیستم آموزش سایر کشورها بهصورت جدی وارد آموزش مجازی نشدهاند، اضافه کرد: به نظر میرسد درباره آموزش و آزمون مجازی افراط کردهایم؛ البته زمانی آزمون مجازی ضرورت داشت؛ اما اکنون وضعیت متفاوت شده و با روند نزولی آمار کرونا میتوان با برنامهریزی جدیتر آزمونها را حضوری برگزار کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم درباره این پرسش که فکر میکنید زیرساختهای لازم برای برگزاری آزمون مجازی در برخی دانشگاهها مهیا نیست؟ افزود: خیر، اتفاقاً زیرساختهای لازم در این زمینه وجود دارد، اما دانشجو باید در دانشگاه حضور داشته باشد تا سبک زندگی اجتماعی را آموخته و تعامل چهره به چهره با سایر دانشجویان و استادان داشته باشد.
خیری با تأکید بر اینکه حضور دانشجویانی که دارای واحدهای عملی هستند در دانشگاه جدیتر است، متذکر شد: فضای هویتی که دانشجویان را از هم دور کرده بهلحاظ فرهنگی و تعامل علمی و پژوهشی آسیب جدی به نظام آموزشی کشور وارد میکند.
انجمنهای علمی باید فعالتر از گذشته کار کنند
وی تبیین کرد: طبیعی است که آسیب واردشده به سیستم آموزشی کشور متوجه بخش امتحانات و آزمونها نیز میشود؛ بنابراین باید گفتوگوهای علمی و پژوهشی با آمد و شد دانشجویان در دانشگاه شکل بگیرد تا دوباره ارتباطات دانشجو و استاد به روال عادی خود بازگردد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با تأکید بر اینکه انجمنهای علمی باید فعالتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند، یادآور شد: مسئولان دانشگاه و دانشجویان نباید فقط به فضای مجازی اکتفا کنند؛ البته فضای مجازی دارای مزیتهایی است که باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد.
خیری با تأکید بر اینکه نباید سیستم آموزشی حضوری را به مجازی تبدیل کرد، مزایای آموزش و آزمونهای مجازی را چنین برشمرد: معایب برگزاری کلاسها بهصورت مجازی متوجه آزمونها هم میشود و طبیعی است که وقتی آموزشها مجازی میشود، دانشجو نگران آزمون بهصورت حضوری خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
آزمونهای مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟
ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات
وی بیان کرد: آموزش و آزمونها باید بهصورت یکپارچه باشند و معنا ندارد که آموزشها در فضای مجازی باشد و آزمونها در فضای حضوری؛ چراکه وقتی دانشگاهها در فضای مجازی فعالیت میکنند، ممکن است به سایر امور دانشگاهی نرسند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قم توضیح داد: بنابراین زمانی که ذهن دانشجو باید کاملاً درگیر آزمون باشد، متوجه مسائل حاشیهای خواهد شد؛ اما اگر دانشگاهها به سمت آموزش حضوری پیش بروند از همان ابتدا دانشجو تکلیف خود را میداند و در خوابگاهها مستقر خواهند شد و به تحصیل خود ادامه خواهند داد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/