به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از قم، جلسه بررسی صنعت فرش با حضور استادان و فعالان این صنعت در استان قم به میزبانی حجتالاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد قم و محمد مقدمیراد رئیس دبیرخانه برنامه علمی و مجری برنامه علمی فرش دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.
این جلسه با محور نیازها و اولویتهای بازار کار در تولید و صادرات فرش دستباف از دیدگاه استادان و کارشناسان حوزه فرش برای تربیت نیرو و تکنیسین با مهارتهای (سرعت،کیفیت،خلاقیت و…) در زمینههای بافت، طراحی، مرمت، رنگرزی در مدرسه عالی فرش با هدف اشتغالزایی بعد از اتمام دوره در مجتمع دانشگاهی پردیسان برگزار شد.
یک دانشجو،یک مهارت در سطح جامعه محقق شود
در این جلسه حجتالاسلام و المسلمین دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در سخنانی اظهار کرد: این دانشگاه بزرگترین دانشگاه حضوری استان است که در چند سال اخیر با شعار مسئلهمحوری فعالیت و تلاش میکند و آموزشهای دانشگاهی را به سمتی حرکت دهد که یک دانشجو، یک مهارت در سطح جامعه محقق شود.
وی با بیان اینکه در سند چشمانداز پنجساله دانشگاه آزاد اسلامی قم که در حال تدوین است، محور اساسی آن آمایش سرزمینی است، افزود: یکی از مسائل اساسی در سند چشمانداز این واحد دانشگاهی، مهارتی است که با عنوان مدارس مهارتی در حال شکلگیری است که منتج به ایجاد رشتههای میان رشتهای و تربیت نیروی متخصص فناور میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم گفت: مشکل اساسی ما نبود ظرفیتهای اشتغال نیست، بلکه مشکل ما نبود نیروی انسانی کاربلد در سطح جامعه است.
خیری بیانکرد: در برنامه علمی پیشبینی شده برای دانشگاه آزاد اسلامی قم، خانهخلاق، صنعتچاپ و نشر، صنعت فرش، گردشگری و زیارت در اولویت است که در همین راستا با اتاق بازرگانی و شهرکهای صنعتی استان تفاهمنامههایی منعقد شده تا ظرفیتها شناسایی و از آن استفاده شود.
وی گفت: مدارس مهارتی سما نیز با کمک خیرین با رویکرد قرآنی و دینی در استان راهاندازی میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم افزود: این دانشگاه در مسیر فعالیت خود در صنعت فرش باید از بزرگان این صنعت استفاده کند و در ابعاد مختلف آموزش، معماری، علوم انسانی از تجربیات فعالان صنعت فرش استان استفاده شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه فرهنگسازی در زمینه بازاریابی صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: برند فرش قم باید در سطح استان به زائران بهعنوان یک سوغات معرفی شود که اگر مردم فرش قم را در کنار سوهان بهعنوان یک سوغات این شهر بشناسند، صنعت توریست استان تغییر میکند و از طرفی ذائقه و تیپ زائران قم نیز متحول میشود.
خیری فرهنگ توریست و مدیریت آن را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم میتواند در حوزه تاریخ و تمدن در حوزه فرش در سطح ملی و بینالمللی فعالیت کند؛ بنابراین باید در حوزه آموزش آکادمیک، توریست و تربیت نیروی کارآمد در صنعت فرش متمرکز شود.
نوآوری،خلاقیت و فناوری در صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است
غلامرضا نجفی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قم نیز در این جلسه در سخنانی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت یک دانشگاه حلمسئله حرکت میکند، یکی از اقدامات ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی قم، سوقدادن پایاننامهها بهسمت حل مشکلات جامعه است.
وی افزود: خانه خلاق در دانشگاه آزاد اسلامی قم راهاندازی و یکی از موضوعات خانه خلاق صنعتفرش است، بنابراین نوآوری،خلاقیت و فناوری در صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است.
نجفی افزود: در استان قم دانشگاه آزاد اسلامی از نظر تعداد دانشجو، تنوع رشتهها و سابقه، منحصر بهفرد است، بنابراین تجهیزات و امکانات و همه ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی قم میتواند در خدمت صنعت فرش استان قرار گیرد.
در ادامه این جلسه هر یک از استادان و کارشناسان مجرب صنعت فرش استان قم که هر یک در عرصه ملی و بینالمللی فعالیت دارند، نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.
دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی قم نسبت به اشتغال جوانان بسیار ارزشمند است
استاد رجبیان از کارشناسان مجرب صنعت فرش در سخنانی با بیان اینکه دغدغه دانشگاه آزاد اسلامی قم نسبت به اشتغال جوانان بسیار ارزشمند است، گفت: باید صنعت فرش برای دانشجویان توضیح داده شود تا برای آنان تحصیل آکادمیک در این رشته ارزشمند باشد.
رجبیان با بیان اینکه تولید یک فرش می تواند ۷۰ شغل دیگر را فعال کند، افزود: دغدغه اصلی این است که چگونه دانشجویانی در حوزه فرش تربیت کنیم که در عرصه بازار فعال باشند و به سرعت وارد بازار شوند و از طرفی فعالان عرصه فرش استان چگونه رفتار کنند که دانشجوی صنعت فرش دانشگاه علاقهمند شود وارد عرصه کسب و کار در حوزه فرش شود.
تجربیات بهدست آمده در صنعت فرش را در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قم قرار دهیم
در ادامه رئیس اتحادیه فرش استان قم نیز در سخنانی اظهار کرد: از آنجاییکه صنعت فرش ایران در دنیا جایگاه تاریخی دارد و در تمام دنیا فرش را به نام ایران میشناسند بسیار خرسندیم که دانشگاه آزاد اسلامی قم در مسیری در حال حرکت است که صنعت فرش را بهصورت آکادمیک و علمی دنبال میکند.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی قم با تأسیس مدارس مهارتی فرش، نگاه به صنعت فرش بهصورت آکادمیک را محقق کرده است.
این استاد مجرب حوزه صنعت فرش ادامه داد: ما میتوانیم تمام تجربیاتی که در طول مدت سالهای بسیار طولانی بهدست آمده است در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قم قرار دهیم و از سویی دیگر از ظرفیت دانشگاهی در صنعت فرش استفاده کنیم.
وی مطرح کرد: باید میان متولیان فرش،دانشگاه آزاد اسلامی و هنرمندان تعامل ایجاد شود، اگر صنعت فرش را بهصورت علمی دنبال کنیم میتوانیم چشمانداز خوبی در آینده برای صنعت فرش کشور داشته باشیم و میتوانیم از فارغالتحصیلان این دورهها در صنعت فرش استفاده کنیم و دانشآموختگان صنعت فرش در دانشگاه با یک امنیت خاطر وارد عرصه بازار شوند.
رئیس اتحادیه فرش استان قم با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی قم هستیم، گفت: بیش از ۷۰ شغل باید با یکدیگر همکاری و فعالیت داشته باشند تا یک دارقالی برپا شود، بنابراین بیش از ۴۰ هزار نفر در صنعت فرش استان مشغول هستند که استادکاران فرش قم برای ۲۰ استان در سطح کشور اشتغالزایی کردهاند.
نگاه آکادمیک به صنعت فرش بسیار امری ضروری و حائز اهمیت است
در ادامه این جلسه استاد رشیدزاده از فعالان صنعت فرش در سخنانی با بیان اینکه ما امروزه به دانشجویانی نیاز داریم که تاریخ فرش را به صنعت فرش ارتباط دهند، افزود: فرش قم به صورت سنتی پیشرفتهای بسیاری داشته است اما نگاه آکادمیک به صنعت فرش امری ضروری و حائز اهمیت است.
رشیدزاده افزود: اگر ما بخواهیم نیروی انسانی بیشتری وارد عرصه صنعت فرش کنیم چاره نداریم جز اینکه کسانی وارد این عرصه شوند که تحصیلات آکادمیک داشته باشند تا بتواند در زمینه نگارش تاریخ فرش ایران مهارت داشته باشند.
مصرفکننده باید به قیمت و ارزش فرش اعتماد کند
وی بیان کرد: اگر بخواهیم در صنعت فرش فروش بیشتری داشته باشیم، مصرفکننده باید به قیمت و ارزش فرش اعتماد کند، بنابراین در همین راستا تولید و نگارش شناسنامه فرش در داخل کشور برای جلب اعتماد مردم حائز اهمیت است.
رشیدزاده گفت: ما برای نگارش تاریخ فرش به کارشناسانی نیاز داریم که تحصیلات آکادمیک داشته باشند و با تاریخ فرش آشنا باشند، بنابراین یک کارشناس فرش باید بتواند درباره فرش ایران و خصوصیات آن یک کتاب بنویسد.
تاریخ فرش به تاریخ هنر متصل تا ارزش افزوده ایجاد شود
وی افزود: امیدواریم دانشجویانی در دانشگاه آزاد اسلامی قم در حوزه فرش تحصیل کنند که بتوانند نیاز جامعه را نسبت به داشتن کارشناسان مجرب صنعت فرش تأمین کنند و تاریخ فرش را به تاریخ هنر متصل کنند تا ارزش افزوده تولید شود.
رشیدزاده با بیان اینکه صنعت فرش به رشتههای حسابداری، برندینگ و فروش نیاز دارد، گفت: ما برای اینکه فرش را بهتر بفروشیم محتاج افرادی هستیم که آکادمیک تحصیل کرده باشند زیرا مدیرانی که تحصیل دانشگاهی داشته باشند، میتوانند حرفهایتر وارد عرصه فرش استانی،ملی و بینالمللی شوند.
مالکیت معنوی بخشی از برندینگ است
در ادامه استاد خوشگفتار از فعالان صنعت فرش استان در سخنانی اظهار کرد: آنچه که در صنعت فرش بسیار حائز اهمیت است تربیت مدیرانی است که بتوانند در این صنعت به عنوان تکنیسین در سطح استان فعالت کنند، بنابراین دانشگاه باید در حوزه تربیت مدیران کارآمد صنعت فرش متمرکز شود و اهداف دانشگاه در حوزه فرش آسیب شناسی شود .
وی با بیان اینکه مالکیت معنوی بخشی از برندینگ است که باید به آن توجه شود، گفت: آموزشها باید در راستای تربیت مدیران کارآمد باشد، زیرا یک مدیر آگاه بهتر میتواند وارد عرصه بازار شود و صنعت فرش را به روش آکادمیک مدیریت کند.
در ادامه جلسه استاد احمدی مسئول بخش فرش سازمان صنعت و معدن استان قم در سخنانی با بیان اینکه حمایت و تولید فرش استان بسیار حائز اهمیت است، اظهارکرد: ۹۹درصد افرادی که در صنعت فرش کار میکنند در حوزه کارگری و یکدرصد به عنوان کارفرما در بخش صنعت فعالیت دارند، بنابراین هرچه مهارت کارفرمایان در صنعت فرش بیشتر باشد در حوزه تولید و صادرات موفقیتهای بیشتری خواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به امکانات، ظرفیت و نیرویانسانی که در قم داریم هر چه میتوانیم باید در زمینه تربیت نیرویانسانی کارآمد و مدیران مجرب فعالیت کنیم تا اشتغال در این صنعت افزایش یابد.
دانشگاه آزاد اسلامی قم باید در حوزه تربیت مدیران کارآمد در حوزه فرش تلاش کند
احمدی با بیان اینکه صنعت فرش به لحاظ شرایطی از قبیل تحریمها و … به افرادی نیاز دارد که متناسب با نیاز جامعه بازار را تغییر دهد گفت: دو دیدگاه در حوزه تولید در صنعت فرش وجود دارد، نخست اینکه تولیدیهای ما آنقدر قوی هستند که تعیینکننده در بازار فروش هستند و فرشها را در ابعاد مختلف تولید و در بازار عرضه میکنند و دیدگاه دوم آن است که تولیدکننده بر اساس نیاز بازار و مشتری اقدام به تولید فرش مطابق یا نیاز بازار میکند.
وی تأکید کرد: هرچه در صنعت فرش توانایی بیشتری داشته باشیم موفقتر میشویم و به مدیران تولید و صادرات نیاز داریم، بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی قم باید در حوزه تربیت مدیران کارآمد در حوزه فرش تلاش کند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/