برگزای نشست حلقه مطالعات فقه اجتماعی
تاریخ 94/08/09
مکان: انجمن علمی حوزه
زمان: ساعت 18:15 الی 19:45
دستور جلسه:
1- بررسی جامعه شناختی قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر ارائه دهنده دکتر حسن خیری
خلاصه مذاکرات:
این بحث به جهت طرح مهم امر به معروف و نهی از منکر و هم زنده شدن مباحث حلقه این بحث طرح می شود.
گزارشی از قانون: تاکید بر اهمیت این 2 فرضیه (راه انبیاء و صالحان، قوام دین به این دو، مسئولیت همگانی و ... که مضمون روایات در اهمیت این دو فرضیه است)
نکات مربوط به این بحث:
1- حساسیت نسبت به ارزشهای اجتماعی خود در هر جامعه ای وجود دارد.
2- علامه طباطبایی: امر به معروف و نهی از منکر به معنی حساسیت نسبت به هنجارهای دینی است. (المیزان/ج3/ص327)
3- طی چند سال گذشته شاهد پرونده های بسیاری نسبت به ضرب و جرح آمران به معروف بوده ایم. (شهید خلیلی، بانوی تهرانی و ...)
4- اصل هشتم قانون اساسی نسبت به امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ای همگانی به صورت 3 ضلعی (مردم-مردم، حکومت-مردم و بلعکس) با مباحث آن مطرح شده است.
5- حضت امام (ره) در سال 58 خواستار تشکیل ساختاری مستقل از دولت به جهت صحیفه نور/ج 9/ ص 213 برای این فرضیه شده اند و مقام معظم رهبری فرمان تشکیل ستادی در سال 72 برای این فرضیه را می دهند. در سال 84 فرهنگ عمومی قانون حجاب و عفاف را تصویب می کند و در سال 89 قانون امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری نمودند.
6- اصول متفاوتی از قانون جزایی کیفری در جهت این فرضیه وجود دارد.
7- در مجلس 2 مرتبه قانون حمایت در سال 89 و 91 مطرح می شود ولی به نتیجه نمی رسد. در سال 94 با قید 1 فوریت تصویب می شود. در اردیبهشت هم شورای نگهبان تایید می کند و به دولت ابلاغ شده است. اما رئیس جمهور این طرح را باعث اختلال کاری می داند و نامه ای به مقام معظم رهبری می دهد که حضرت آقا هم آنرا به جناب آقای شاهرودی برای شورای حل اختلاف ارجاع می دهند که نظر این شورا اجرای قانون با در نظر گرفتن دغدغه های رئیس جمهور بوده است.
8- جهت اصلاح این مسئله مورد نظر رئیس جمهور در دستور کار مجلس هم هست تا مشکلات و اختلالات و تداخل آن را دقت نمایند
9- کلیات این قانون: معروف آنچه احکام اولی و ثانوی شرع و یا حکم قانونی است. ناظر به رفتاری که علنی بوده و بودن تجسس مشخص باشد و مراتب آن زبانی و قلبی و عملی است که قلبی و زبانی آن وظیفه مردم و عملی آن وظیفه ی حاکمیت است. حق دعوت به خیر و نصیحت و ارشاد به مردم داده شده و افراد حق ندارند مانع از اجرای این فریضه شوند
طبق ماده 9 : اشخاص حقیقی و حقوقی حق ندارند برای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد کنند و در صورت ایجاد مانع محکوم می شوند.
ماده 10 : از وزارت علوم و صدا و سیما و ... خواسته شده است تا آموزش لازم را ایجاد کنند.
ماده 11 : یک کمیته ی مخصوص در موضوع آمران به معروف در قوه قضائیه تشکیل شده است تا پرونده های مربوطه را خارج از روال عادی بررسی کند.
ماده 12 : اتباع خارجی می بایست در بدو ورود به ایران نسبت به این قوانین توجیه شوند.
ماده 13 : از محل بودجه ستاد برای پرداخت دیه ی آمر در صورت نبودن ضارب و یا عدم تمکن وی اقدام شود.
ماده 15 : آسیب دیدگان جسمی این قانون مشمول ایثارگران باشند
ماده 16 : در جهت مسائل مربوط به آموزش و پژوهش و دیگر وظایف رصد و حمایت و ... ستادی در هر شهرستان تشکیل شود و وزارت کشور مسئول شده که نظر مشورتی ستاد را در ارائه مجوز فعالیت به سازمانهای مردم نهاد در این زمینه بخواهد.
ماده 19 : در 3 رده کشوری، استانی و شهرستانی تدوین شده و امام جمعه و ... از اعضای این ستادند.
این بحث در جلسات آینده به صورت کامل مطرح و بررسی می گردد.
سرفصلهای فقه اجتماعی، در جامعه المصطفی تصویب شده ولی تدوین نشده است.
برای تدوین این سرفصل ها به صورت دوره ای تمهیدی پودمانی جهت تصویب جناب دکتر غفاری: این کار توسط جناب دکتر خیری از طریق جامعه المصطفی پیگیری شود هم بسیار خوب است.
به این واسطه رساله سطح 4 فقهی تولید شود ولی در عین حال راهنمایی و جهت دهی به فقه اجتماعی گردد و پشتیبانی انتشار و استاد مشاور و راهنما و ... در اختیار گردد.
اگر از طریق حوزه هم نتوانم وارد شویم با همکاری هر 3 مرکز کار شود.