حوزه های علمیه در مسیر تحول(۵)
حوزه نیازمندمتخصصانی بامتد و مکانیزم اجتهادی در مباحث علوم انسانی است
دکتر خیری گفت: حوزه باید با بسط دادن مفهوم فقه، مجتهدانی را پرورش دهد که با همان متد و مکانیزم اجتهادی حوزه در شاخه های مختلف علوم انسانی وارد شوند.
حجت الاسلام حسن خیری، در رابطه با موضوع تحول در حوزه های علمیه به خبرنگار شبستان گفت: موضوع تحول حوزه های علمیه را باید از چند منظر مورد نقد و بررسی قرار داد، آنچه که در نگاه اول در این خصوص خودنمایی می کند تحول سازمانی در حوزه است در این نگاه، حوزه نیاز به آسیب شناسی دارد.
وی افزود: امروز حوزه با توجه به نوع مخاطب، نوع نیازهای داخلی و خارجی و انواع کارکردهای روحانیت در عرصه های آموزش، پرورش و تبلیغ و همچنین انتظاراتی که جهان امروز از حوزه دارد نیازمند اولویت بندی در امور است.
حجت الاسلام خیری ایجاد هماهنگی و هم افزایی در دستگاه های مختلف حوزوی، تبادل اطلاعات حوزه در زمینه های علمی، رسانه ای، تبلیغاتی و اطلاعاتی در عرصه های مشترک با مراکز مشابه و تعامل سازنده بین آنها را از نیازهای ضروری امروز در حوزه برشمرد.
سازمان حوزه باید بتواند فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کند
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز فضاهای جدیدی پیش روی حوزه قرار گرفته است و استفاده از این فضاها، نیازمند سازمانی پویا و متحول است. استفاده از فرصت ها، قابلیت ها، ظرفیت ها و به کارگیری درست منابع انسانی و استعدادها نیازمند برنامه ریزی سازمانی است. سازمان حوزه باید بتواند با توجه به شرایط، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کرده و آنها را به گونه ای جهت دهی کند که چشم اندازی مشخص و واقع بینانه برای خود داشته باشد.
خیری خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه برای جذب نخبگان و برنامه ریزی در جهت پرورش استعدادها، متناسب با انگیزه ها و علایق افراد، یکی از نیازهای حوزه است که باید بر اساس برنامه ای مدون و جامع صورت گیرد.
حجت الاسلام خیری با اشاره به این که در گذشته شاهد ورود حوزه به عرصه هایی بودیم که ورود به آنها با برنامه ریزی خاص و از پیش تعیین شده، صورت نگرفته است گفت: امروز بسیاری از موسساتی که به صورت اقماری در حوزه شکل گرفته اند در ابتدا شاید از موافقت و حمایت حوزه برخوردار نبودند اما امروز دارای برکات زیادی هستند لذا حوزه در بحث سازمانی نیاز دارد تا مجموعه شرایط را واقع بینانه تر از گذشته ببیند و از نیروها بهتر استفاده کند.
توسعه فقه تنها در عرصه های فردی، نیاز امروز جامعه را تامین نمی کند
وی افزود: تحول دیگر حوزه، تحول از منظر رویکردی است حوزه برای تحول نیازمند باز اندیشی در عرصه های علمی، پژوهشی و تبلیغی است در خصوص علوم رایج حوزه، بسط و توسعه مفهوم در «فقه و اجتهاد» به شدت مورد نیاز امروز ماست.
وی افزود: اگر امروز بعد از سه دهه در ارتباط با غفلت از علوم انسانی، احساس خسران می شود و به این نتیجه می رسیم که نباید به اقتباس این علوم اکتفا می کردیم بلکه باید با توجه به مبانی و نظام معرفتی اسلامی وارد این عرصه می شدیم، لازمه جبران این خسران، تجدید نظر حوزه در مسایل آموزشی است.
حجت الاسلام خیری افزود: امروز حوزه نیازمند بسط مفهوم اجتهاد، بسط در موضوعات فقهی و تعریف اجتهاد در علوم انسانی است فقه را مانند گذشته در عرصه فردی دیدن و یا توسعه آن تنها در عرصه های فردی نیاز امروز جامعه را تأمین نمی کند.ما نیازمند ورود فقه به عرصه هایی هستیم که یا تا کنون وارد این عرصه ها نشده است و یا به صورت تخصصی وارد شده است.
حجت الاسلام خیری یاد آور شد: در بحث از علوم انسانی به عنوان مثال جامعه شناسی، ما نیازمند بازکردن باب جدیدی از فقه هستیم در رابطه با فقه عمومی اجتماع، که در آن دیدگاه های اجتماعی اسلام بررسی و تبیین شود و مبانی و نظام معرفتی ما سامان بگیرد.
پایان پیام/(۵)
حوزه نیازمندمتخصصانی بامتد و مکانیزم اجتهادی در مباحث علوم انسانی است
دکتر خیری گفت: حوزه باید با بسط دادن مفهوم فقه، مجتهدانی را پرورش دهد که با همان متد و مکانیزم اجتهادی حوزه در شاخه های مختلف علوم انسانی وارد شوند.
حجت الاسلام حسن خیری، در رابطه با موضوع تحول در حوزه های علمیه به خبرنگار شبستان گفت: موضوع تحول حوزه های علمیه را باید از چند منظر مورد نقد و بررسی قرار داد، آنچه که در نگاه اول در این خصوص خودنمایی می کند تحول سازمانی در حوزه است در این نگاه، حوزه نیاز به آسیب شناسی دارد.
عضو شورای پیگیری رهنمودهای مقام معظم رهبری در تحول حوزه افزود: امروز حوزه با توجه به نوع مخاطب، نوع نیازهای داخلی و خارجی و انواع کارکردهای روحانیت در عرصه های آموزش، پرورش و تبلیغ و همچنین انتظاراتی که جهان امروز از حوزه دارد نیازمند اولویت بندی در امور است.
حجت الاسلام خیری ایجاد هماهنگی و هم افزایی در دستگاه های مختلف حوزوی، تبادل اطلاعات حوزه در زمینه های علمی، رسانه ای، تبلیغاتی و اطلاعاتی در عرصه های مشترک با مراکز مشابه و تعامل سازنده بین آنها را از نیازهای ضروری امروز در حوزه برشمرد.
سازمان حوزه باید بتواند فرصت ها و تهدید ها را شناسایی کند
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امروز فضاهای جدیدی پیش روی حوزه قرار گرفته است و استفاده از این فضاها، نیازمند سازمانی پویا و متحول است. استفاده از فرصت ها، قابلیت ها، ظرفیت ها و به کارگیری درست منابع انسانی و استعدادها نیازمند برنامه ریزی سازمانی است. سازمان حوزه باید بتواند با توجه به شرایط، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کرده و آنها را به گونه ای جهت دهی کند که چشم اندازی مشخص و واقع بینانه برای خود داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد زمینه برای جذب نخبگان و برنامه ریزی در جهت پرورش استعدادها، متناسب با انگیزه ها و علایق افراد، یکی از نیازهای حوزه است که باید بر اساس برنامه ای مدون و جامع صورت گیرد.
حجت الاسلام خیری با اشاره به این که در گذشته شاهد ورود حوزه به عرصه هایی بودیم که ورود به آنها با برنامه ریزی خاص و از پیش تعیین شده، صورت نگرفته است گفت: امروز بسیاری از موسساتی که به صورت اقماری در حوزه شکل گرفته اند در ابتدا شاید از موافقت و حمایت حوزه برخوردار نبودند اما امروز دارای برکات زیادی هستند لذا حوزه در بحث سازمانی نیاز دارد تا مجموعه شرایط را واقع بینانه تر از گذشته ببیند و از نیروها بهتر استفاده کند.
توسعه فقه تنها در عرصه های فردی، نیاز امروز جامعه را تامین نمی کند
وی افزود: تحول دیگر حوزه، تحول از منظر رویکردی است حوزه برای تحول نیازمند باز اندیشی در عرصه های علمی، پژوهشی و تبلیغی است در خصوص علوم رایج حوزه، بسط و توسعه مفهوم در «فقه و اجتهاد» به شدت مورد نیاز امروز ماست.
وی افزود: اگر امروز بعد از سه دهه در ارتباط با غفلت از علوم انسانی، احساس خسران می شود و به این نتیجه می رسیم که نباید به اقتباس این علوم اکتفا می کردیم بلکه باید با توجه به مبانی و نظام معرفتی اسلامی وارد این عرصه می شدیم، لازمه جبران این خسران، تجدید نظر حوزه در مسایل آموزشی است.
حجت الاسلام خیری افزود: امروز حوزه نیازمند بسط مفهوم اجتهاد، بسط در موضوعات فقهی و تعریف اجتهاد در علوم انسانی است فقه را مانند گذشته در عرصه فردی دیدن و یا توسعه آن تنها در عرصه های فردی نیاز امروز جامعه را تأمین نمی کند.ما نیازمند ورود فقه به عرصه هایی هستیم که یا تا کنون وارد این عرصه ها نشده است و یا به صورت تخصصی وارد شده است.
حجت الاسلام خیری یاد آور شد: در بحث از علوم انسانی به عنوان مثال جامعه شناسی، ما نیازمند بازکردن باب جدیدی از فقه هستیم در رابطه با فقه عمومی اجتماع، که در آن دیدگاه های اجتماعی اسلام بررسی و تبیین شود و مبانی و نظام معرفتی ما سامان بگیرد.
پایان پیام/