دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

خطبه های نماز جمعه وزوان در تاریخ 19 مرداد 97

جمعه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵ ب.ظ

بسمه تعالی

خطبه اول جمهوری اسلامی چیست؟

جمهوری یعنی رای مردم و اسلامی یعنی نظر اسلام. احکام و آموزه های اسلامی

جمهوری مطلق مردم سالاری است .و جمهوری اسلامی مردم سالاری بر پایه نظر کارشناسی اسلامی است.یعنی صلاحدید اکثریت بر مصلحت عمومی

این بر مدار قانون اتفاق می افتد.

فرق استبداد و نظام ولایی چیست؟

در نظام ولایی ولی فقیه حافظ قانون و جهت گیری اسلامی است. مدافع مردم سالاری است.

تفکیک قوا و تصمیم مسئولان را به رسمیت می شناسد.تا جایی که اسلام و ایران به خطر نیفتد مداخله ای نمی کند و الا حکم حکومتی صادر می کند

رهبری تنها در یک جا مدیریت مستقیم دارند و آن هم فرماندهی کل قوا است.

اصل صد و دهم (110) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف رهبری را بیان کرده است:

  1. تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  2. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.
  3. فرمان همه‏پرسی.
  4. فرماندهی کل نیروهای مسلح.
  5. اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای.
  6. نصب و عزل و قبول استعفای‏:
  • فقهای شورای نگهبان.
  • عالیترین مقام قوه قضاییه.
  • رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
  • ریییس ستاد مشترک.
  • فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
  • فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.
  1. حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه.
  2. حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.
  3. امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.
  4. عزل رییس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.
  5. عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه.

مقام معظم رهبری در تبیین محدوده وظایف و اختیارات ولی فقیه نسبت به سایر قوا می فرماید:

«هر کسی به هر اندازه ای که حوزه اختیاراتش هست , همان اندازه باید پاسخگو باشد. البته مسئولیت انقلاب با مدیریت اجرایی کشور فرق دارد: این را توجه داشته باشید, رهبری طبق قانون اساسی - درست هم همین است - مسئولیت اجرایی ندارد؛ جز در زمینه نیروهای مسلح. البته مدیریت انقلاب - که همان رهبری است - مسئولیت حفظ جهت گیری انقلاب و نظام را دارد؛ باید مواظب باشد که انقلاب و نظام از آرمانها منحرف و منصرف نشود؛ فریب دشمن را نخورد, راه عوضی نرود, اینها مسئولیت های رهبری است...» (مقام معظم رهبری, دیدار با دانشگاهیان دانشگاه شهید بهشتی, 22/2/1382)

ولایت مطلقه چیست؟

به معنای بی قانونی نیست. ولایت فقیه یعنی ولایت فقاهت و عدالت. و ولایت مطلقه یعنی حفاظت از نظام و قانون و جلوگیری از انحراف در موارد خاصی خلاصه نمی شود.

به عنوان مثال در قضیه برجام هم سیاست ها را بیان کردند و هم دائم از بد عهدی گفتند . همه می دانستند که رهبری راضی با این امر نیست. ولی دخالت مستقیم نکردند. مگر آنجا که به کلیت نظام مربوط می شود. مثلا در مورد گره زدن به توان موشکی یا به حقوق بشر و چیزهایی که استقلال کشور را به خطر می اندازد.

مثال دیگر: امام در قضیه قائم مقامی آقای منتظری به رغم اعتقادشان مخالفت نکردند ولی بعد دیدند صلاح نیست. یا با بازرگان موافق نبودند و یا با بنی صدر موافق نبودند ولی رای مردم را محترم شمردند. مقام معظم رهبری هم در همه انتخابات ها با تمام وجود راهی که مردم برگزیدند را پاس داشتند. این یک الگوی موفق از دموکراسی است.

امروز ایران عزیز و مقتدر است و دشمنان این را نمی خواهند.و اینها به یمن رهبری ولایت فقیه است لذا آن را آماج تبلیغات سو خود قرار داده اند.

اینجا است که سخن امام حکیم و فرزانه معنا پیدا می کند که پشتیبان ولی فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد.

این نظام نظام مقتدر و با صلابت است دیگر استکبار در اینجا نمی تواند دخالت کند . در خاطرات درباریان شاه هست که روزی شاه وارد دفتر کارش شد و به جای نشست روی صندلی خود روی صندلی ارباب رجوع نشست . می گوید گفتم اعلی حضرت چرا اینجا نشسته اید می گوید الان سفیر امریکا اینجا بد و گفت دیگر باید ایران را ترک کنی و بروی

مواظب باشیم دچار سنت کفران نعمت نشویم. مواظب باشیم تبلیغات گسترده حواس ما را پرت نکند. در روز عاشورا وقتی امام حسین می خواستند صحبت کنند فرماندهان دستور دادند اسب ها را به صدا دربیاورند و سرو صدا برپا کنند تا صدای امام حسین  علیه السلام به گوش مردم نرسد. امروز هم همه بوقها به صدا در آمده است مواظب باشیم گول نخوریم.

این نظام مشروعیتش الهی است یعنی با شرایطی که اسلام فرموده ولی فقیه واجد شرایط زعامت را برعهده می گیرند ولی این نظام جمهوری هم هست یعنی این نظام تاکنون بر دوش مردم حمل شده است وظیفه پاسداشت نظام به عهده مردم بوده است این مقبولیت را باید حفظ کند این دو به این نظام اقتدار می دهند . کدهای غلط داده نشود.

سوال: چرا رهبری وارد نمی شوند. چرا دخالت نمی کنند؟

ما در نظامی هستیم که با استبداد فاصله دارد. قانون حاکم است.

اختیارات رهبری: آنجا که رهبری راه را نشان می دهند می گویند رهبری انتخابات مهندسی شده می خواهند . آنجا که مشکلاتی بوجود می آید می گویند رهبری چرا جلوگیری نمی کنند.

این نظام تعریف دارد. رهبری تا جایی که اصل نظام به خطر نیفتد از حکم حکومتی استفاده نمی کنند. قوا باید کار خودشان را بکنند.

مردم سالاری حاکم است. می دانیم در برخی موارد گفته می شد که نظر رهبری کس دیگری است اما رهبری دخالت نمی کردند بلکه حمایت می کنند از انتخاب مردم

بعلاوه انتخابات مردم و رسیدن به مشکلات و خودشان مشکلات را حل کردن، مردم را به بلوغ رسانده. احساس می کنند خودشان در سرنوشتشان دخیل اند و این چیز با ارزشی است.

خطبه دوم:

شهادت امام ج.اد علیه السلام را تسلیت گفتند و روایتی را از امام جواد ع  بیان کردند امام جواد (ع) می فرماید«الْمُؤْمِنُ یحْتَاجُ إِلَی ثَلَاثِ خِصَالٍ تَوْفِیقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ ینْصَحُهُ.»[

محمد بن علی بن موسی مشهور به امام جواد و امام محمدِ تقی (۱۹۵-۲۲۰ق)، کنیه ایشان ابوجعفر ثانی است. و ۱۷ سال امامت کردند و در ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است.

امام جواد در حدود ۸ سالگی، به امامت رسید. این مسئله در زمان حیات امام رضا(ع) نیز مطرح بود. حضرت رضا در واکنش به کسانی که خردسالی امام جواد را مطرح می‌کردند به نبوت حضرت عیسی در کودکی استناد می‌کرد و می‌فرمود: «سن عیسی هنگامی که نبوت به وی عطا شد کمتر از سن فرزند من بوده است.»[

برخی از منابع، دلیل ملقب شدن امام نهم شیعیان به جواد را، کثرت بخشش و احسان او به مردم دانسته‌اند.حضرت جواد از همان سال‌های اولیهٔ زندگی، به سخاوتمندی معروف و زبانزد بوده است.

برخی علت شهادت امام را سعایت ابن ابی‌داود (قاضی بغداد) در نزد معتصم عباسی دانسته‌اندو ایشان را باب الحوائج می‌خوانند

  • شهید حججی؛ رویش های انقلاب

هویت تاریخی بسیار مهم است. اینکه عده ای در مسجد گوهرشاد بیایند از رضاشاه تعریف کنند معنایش این است که هیچ از تاریخ خبر ندارند. در جایی که رضا شاه مردم را به توپ بسته تعریف از او بشود موضوع عجیبی است. امروز چالش اساسی ما چالش هویتی و انتقال هویتی است.

چقدر در مورد شهید حججی و حججی ها کار هنری و اطلاع رسانی کردیم. اینها اسطورهای ما هستند . باید نسل جدید اینها را بشناسد.اینها علی اکبر های زمان هستند. قطره ای از غیرت ینها می تواند جهانی را باغیرت کند.

از ویژگی های ماندگاری انقلاب انتقال به نسل سوم است.

  • ·      جنگ اقتصادی تمام عیار،

جنگ نظامی هم ریشه در جنگ اقتصادی دارد:  فقط در سال 2012 بالغ بر 1735 میلیارد دلار صرف جنگ شده در حالی که با 135 میلیاد دلار فقر در جهان ریشه کن می شود. حقوق بشر و امثال آن بهانه است.؛ بزرگترین فروشنده سلاح های کشتار جمعی امریکا است.

جنگ یمن برای فروش اسلحه به عربستان و امارات و متحدان آنها است. مافیای اسلحه فروشان تولید کننده جنگ اند.

  • ·      دشمن اصلی در جنگ اقتصادی در درون وجود دارد:

فساد، اقتصاد رانتی به جای مولد، اقتصاد رفاقتی به جای رقابتی، گردش کم نحبگانی کشور از مسائل اقتصادی ما است.

آنچه مسلم است اینکه:

1.زودتر می بایست درباره اقتصاد رانتی اقدام می کردند

2. تیم اقتصادی کنونی ضعیف است.

3. سخن از شفافیت و عمل به رانت؛ دائم می شنویم باید شفافیت ایجاد کرد خوب چه کسی باید شفافیت ایجاد کند غیر از سه قوا. مجریه، قضائیه و مقننه؟

4. ضرورت برگشت به خویشتن و درک فرصت های موجود داخلی

5. ضرورت شناخت منافقین : منظور فقط سازمان منافقین نیست. انان که نانشان در توطئه و آشوب است با نظام ولایی میانه خوشی ندارند.

6. امروز هر روز انبار احتکار را شناسایی و پلمپ می کنند خوب تا حالا کجا بودید. معلوم است می توانید کنترل کنید.

7. به مسئولان این نکته شهید ایت الله مدنی را تذکر می دهم که گریه می کرد و می گفت می ترسم روز قیامت بگویند همانطور که زنان مصر جمال یوسف را دیدند و دستهایشان را به جای ترنج بریدند. به ما هم دولت دادند و دستهایمان را بریدیم. به هوش باشید

8. اگر این اوضاع نابسامان این پیام را داشته باشد که مشکل ما اشرافیت و نابرابری است و این به گفتمان عمومی تبدیل شود که مسئولان باید به فکر مردم باشند و از اشرافیت فاصله بگیرند این تهدید به فرصت تبدیل شده است.

9. در گفتمان سازی و تبدیل گفتمان به فرهنگ ضعیف عمل کرده ایم.شما نگاه کنید هر چه از حدوث انقلاب فاصله گرفته این مخصوصا بعد از پایان دفاع مقدس گفتمان و ادبیات انقلاب در بعضی موارد کم سو و کم نور شده است. اول انقلاب مسئولان برادر و خواهر خطاب می شدند بعد این عبارات ضد ارزشی شد و خطاب اداری شد جناب آقای دکتر و مهندس و سرکر خانم. دیگر از برادر و خواهر خبری که نبود بلکه یک کارمند و کارگر به خود اجازه نمی دهد به رئیسش برادر خطاب کند او ناراحت می شود و این از ادبیات سلسله مراتبی خارج است . مشکل از اینجا شروع شد . مثل اینکه به یک استاد دانشگاه بگویی حاج آقا به او برمی خورد. این رگه های روشنفکری را جلال آل احمد در کتاب خدمت و خیانت روشنفکر به خوبی به تصویر کشیده است. می گوید اینها استاد هستند اما نمی توان به آنها اوستا خطاب کرد. پاتوق خاص خود را دارند پیپ می کشند. از مردم فاصله دارند. همین وضعیت بلایی است که امروز سر مسئلان ما دارد می آید. باید مراقب بود.

بلوغ انقلاب در چهل سالگی به احیای ادبیات انقلابی است.

روز خبرنگار: تشکر از سایت ها و فضاهای اجتماعی سالم. قدری باید با برنامه و تخصصی تر اقدام شود.

از حضور فرماندار محترم و مسئولان همراه قدردانی و آرزئی توفیق شد.

والسلام علیکم

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۱۹
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی