دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

تازه های نشر در فقه و اجتهاد

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۶ ب.ظ

قه و مبانی اجتهاد

معرفی بیش از 50 کتاب؛

با جدیدترین کتاب‌ها در حوزه فقه، اصول، حقوق و اقتصاد آشنا شوید

در میان کتاب‌های چاپ اولی که در ماه‌های شهریور، مهر و آبان منتشر شده‌اند بیش از 50 کتاب در حوزه فقه، اصول، حقوق و اقتصاد اسلامی اجازه نشر گرفته‌اند که در این گزارش سعی شده معرفی کوتاهی از این آثار در اختیار خوانندگان قرار بگیرد. 

به گزارش خبرنگار اجتهاد، در این مدت مرکز نشر بین‌المللی اسراء، کتاب «خانواده متعادل و حقوق آن» اثر آیت‌الله جوادی آملی را منتشر کرد. این کتاب در بردارنده 4 فصل با عناوین «مبادی و مبانی خانواده»، «تشکیل خانواده»، «حقوق و تکالیف خانواده» و «فروپاشی خانواده» است.

کتاب «مبانی نظام اجتماعی اسلام» نوشته حسن خیری که از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. این اثر دربردارنده مفاهیم و رویکردهای هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و روش‌شناختی دوباره نظام اجتماعی است و به تحلیل و ترسیم شاکله، عناصر و ارکان نظام اجتماعی اسلامی و حوزه‌ها و عرصه‌های جامعه انسانی با برداشت‌های قرآنی و روایی با بهره‌گیری از اندیشه و تفاسیر فرزانگان اسلامی می‌پردازد.

نخستین بار در کشور «رساله احکام محیط‌ زیست» و کتاب «حفاظت از محیط‌ زیست در آیات و روایات»، در قم رونمایی شدند. در این کتاب به آیات و احادیث مربوط به محیط‌زیست، حقوق حیوانات، صید پرندگان و ذبح حیوانات، درخت‌کاری، آب و منع از آلوده کردن محیط‌زیست پرداخته شده است.

کتاب «تصویر و مجسمه‌سازی در فقه شیعی» به قلم سیدعباس سیدکریمی حسینی توسط انتشارات مدرسه اسلامی هنر در 1000 نسخه و در 234 صفحه با قطع رقعی به قیمت 10000 تومان منتشر شد.

کتاب «عرصه عمومی و خصوصی در فقه شیعه» نوشته محمد پزشکی در 252 صفحه با شمارگان 1400 نسخه و با قیمت 23000 تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار کتاب ارائه شد. این کتاب از فصل‌های: «طرح پژوهش»، «موضوع‌شناسی عرصه عمومی و عرصه خصوصی»، «حکومت شرعی»، «امور حسبیه»، «ظرفیت‌سنجی عرصه عمومی و عرصه خصوصی با عناوین حکومت و امور حسبه» و «عرصه عمومی؛ عرصه خصوصی و قواعد عام سیاسی» تشکیل شده است.

مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتاب «رهبری و قوای سه‌گانه در جمهوری اسلامی ایران» تألیف شهرام محمدی را منتشر کرد که در آن تلاش شده است تا ضمن مطالعه اصل تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران چگونگی نظارت رهبری بر قوای سه‌گانه توضیح داده شود. همچنین تمایز این نظریه با شبهه عدم استقلال قوا نیز ازجمله مباحث مهمی است که نویسنده سعی کرده است تا بدان پاسخ دهد.

کتاب «مبانی استنباط مناسک حج و عمره» نوشته سیدمحمدتقی قادری از سوی انتشارات نصایح روانه بازار کتاب شد.

کتاب «تمایزات فقه و فقه سیاسی» تألیف حجت‌الاسلام علی‌اصغر نصرتی که به همت پژوهشکده علوم و اندیشه منتشر شد که سعی می‌کند جایگاه فقه سیاسی در نظام اسلامی، برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری و مدیریت کلان جامعه و نسبت آن با فقه را بررسی کند.

کتاب «حکم حکومتی در حج؛ پژوهشی فقهی پیرامون اعتبار حکم مخالف در امور حج» نوشته حجج‌اسلام مهدی درگاهی و رضا عندلیبی به همت انتشارات مشعر منتشر شد و شامل مقدمه و سه بخش: کلیات و مفاهیم، اعتبار حکم در صورت احتمال موافقت آن با واقع و اعتبار حکم در صورت علم به مخالفت با واقع» می‌باشد.

در این مدت سه کتاب جدید در حوزه احکام اجازه نشر یافتند. عناوین این کتاب‌ها عبارت‌اند از: «احکام بانوان» مطابق با نظرات فقهی آیت‌الله حسین وحیدخراسانی توسط انتشارات مدرسه امام باقر العلوم؛ «احکام در خانه: به روش پرسش و پاسخ» به نویسندگی مهدی محمودیان و کتاب «احکام قاچاق و بررسی احکام فقهی خریدوفروش کالای قاچاق» به قلم مهدی فرهنگ‌دلیر که انتشارات قلم جوان آن را منتشر کرد.

در حوزه اقتصاد و بازار انتشارات طراحان کتاب «بررسی فقهی حقوقی گشایش اعتبار، ضمانت‌نامه و مشارکت مدنی در بانکداری» نوشته سارا پزشکی را راهی بازار کتاب کرد و مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) کتاب «الگوی بانکداری اسلامی» به نویسندگی محمدجواد محقق‌نیا منشر شده است.

در باب اصول فقه آثاری چون «تقریرات الاصول» به قلم ضیاءالدین نجوی توسط انتشارت آثار اهل‌البیت(ع) و کتاب«عوائد الاصول الصغیر» نوشته آیت‌الله حسین مظاهری توسط موسسه فرهنگی، مطالعاتی الزهراء (ع) منتشر شدند.

نشر میزان کتاب‌های «فقه جزایی استدلالی» به نویسندگی حسن شاه‌ملک‌پور و «بررسی تطبیقی قصاص و دیات در فقه مذاهب خمسه» نوشته فریبا حاجی‌علی و نشر دادگستر کتاب «اصل ضرورت در جرم‌انگاری» را به قلم احمد فلاحی در مباحث حقوقی و فقهی به بازار کتاب معرفی کردند.

در حوزه فقه و سیاست کتاب‌های «فقه و سیاست در ایران معاصر جلد2» نوشته داود فیرحی و «حقوق بشر در اسلام»نویسندگان: ابراهیم موسی‌زاده وهادی شکری، به ترتیب توسط نشر نی و نشر خرسندی و کتاب‌های «نگاهی به مبانی و اصول روابط بین‌الملل در اسلام» به قلم فاطمه حبیبی و میعاد صادقی توسط نشر کیسان؛ «ولایت‌فقیه در اندیشه و عمل آخوند خراسانی» به قلم محمدصادق مزینانی توسط انتشارات موسسه بوستان کتاب، «متن درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام (جهان‌بینی سیاسی)» نوشته محسن اراکی توسط دفتر نشر معارف، «مبانی نظام اجتماعی اسلام»نویسنده: حسن خیری توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، «تمایزات فقه و فقه سیاسی» به کوشش پژوهشکده‌ علوم‌واندیشه‌سیاسی و انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی راهی بازار کتاب شدند.

کتاب‌های «قاعده ضمان ید» به قلم کریم حسینی‌کیا توسط نشر کرمانشاه و «قاعده مقتضی و مانع و کاربرد آن در فقه»به قلم مصطفی رجبی‌باقرآباد در انتشارات لوح‌نگار و در حوزه قواعد فقه اجازه نشر گرفتند.

سایر کتاب‌های منتشر شده در حوزه‌های فقهی عبارت‌اند از:
«بررسی «گستردهٔ فقهی: قمار، قیادت، قیافه، کهانت، مدح من لایستحق المدح، نجش، نمیمه، نوح به باطل، هجاءالمؤمن، هجرو بیع مصحف» به نویسندگی عبدالله امیرخانی و جواد احمدی و «بررسی گسترهٔ فقهی اخذ مال خراج و زکات از سلطان جائر» نوشته عبدالله امیرخانی هر دو در انتشارات دارالتفسیر؛ «بررسی نظریه خطابات قانونیه» به قلم سیدمجتبی نورمفیدی در انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)؛ «تاریخ علم اصول و فقه در شیعه» نویسنده: یعقوب‌علی برجی در مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)؛ «تحصیل نامشروع مال در حقوق اسلامی» به قلم سیدمصطفی محقق‌داماد در مرکز نشر علوم اسلامی؛ «حضانت در فقه شیعه» نوشته جیبه رمضانپور در انتشارات آراد کتاب؛ «حق الامتناع در بیع» به نویسندگی حسین آرین‌فر در نشر آرنا؛ «حقوق معنوی کودک در اسلام و حقوق ایران»به قلم صدیقه صباغی‌ندوشن در انتشارات لوح‌نگار؛ «حقوق عمومی در اسلام: رسائل حکومت اسلامی» نویسنده ابراهیم موسی‌زاده و دیگران در انتشارات خرسندی؛ «احکام مصلحتی در فقه اسلامی» به نویسندگی سیدمحمود مدنی در انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ «اسلام و محیط زیست» نوشته سحر رضایان و سیدعلی جوزی توسط انتشارات علم کشاورزی ایران؛ «اصول کامل روش‌های دیات» به قلم سیدابوالقاسم خوئی و ترجمه خدیجه محمدی‌درخشش و مهدی حریری توسط نشر ویستا؛ «امر به معروف و نهی از منکر در آینه اجتهاد»نویسنده: محمد رحمانی و «امر به معروف و نهی از منکر در آیینه فتوا» نوشته سیدجعفر ربانی در نشر معروف؛«اهدای جنین و احکام آن از نگاه فقه و حقوق موضوعه» به نویسندگی مهدی احمدی‌نیا در نشر طرحان؛ «محدوده سلطه انسان نسبت به خود از دیدگاه مذاهب اسلامی» نویسنده: فاطمه توکلی در انتشارات رهام اندیشه و کتاب«ویژگی‌های فقه امام رضا (ع)» به قلم جواد مقصودی توسط انتشارات به نشر 

همچنین در طول این مدت تعدادی کتاب هم به زبان عربی منتشر شدند که برخی از این کتب عبارت‌اند از «فقه العقود المالیه» به قلم یعقوب‌علی برجی و «حجیه السنه الشریفه دراسه اصولیه» نویسنده: حیدر حب‌الله توسط انتشارات جامعه المصطفی؛ «الجامع فی اصول الفقه: فی الاصول العقلیه» نوشته محمدعلی فاضل در انتشارات دلیل ما؛ «فقه الوفاق» نویسنده: محمدمهدی نجف در انتشارات سمت؛ «کتاب الطهاره: تقریر ابحاث الاستاد الاعظم و العلامه الشیخ محسن الوحید الخراسانی» به نویسندگی فاضل عرفان در انتشارات مدرسه امام باقرالعلوم؛ «الآراء الفقهیه: قسم البیع (3)» به قلم هادی نجفی توسط انتشارات شب‌افروز؛ «الایضاحات السنیه للقواعد الفقهیه: تشتمل علی ایضاح و دراسه ثلاثین قاعده فقهیه» به قلم جعفر سبحانی‌تبریزی در موسسه امام صادق(ع)؛ و بالاخره کتاب «حلقات الفقه الفعال 3: سلسله بحوث استدلالیه فقهیه فی المسائل المستحدثه» به قلم علی‌اکبر سیفی در موسسه بوستان کتاب.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۹
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی