دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

 

یکشنبه 26 مهر 1394 - 14:13
دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی

اثر حجت‌الاسلام دکتر حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق در نخستین جشنواره علمی- پژوهشی علامه طباطبایی حائز رتبه سوم و شایسته قدردانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، کتاب «دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی (پیش درآمدی بر نظریه ارتباطات اسلامی)» تالیف دکتر حسن خیری، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق است که برای نخستین بار از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

کتاب فوق از 7 فصل تشکیل شده است: چیستی وسایل ارتباط جمعی و پیامدهای آن، بررسی دین و رسانه در عصر رسانه‌ها و انگاره ها وپاردایم ها اسلامی در برخی عنوان محوری و رابطه تلویزیون دین رویکردها و نظریه‌های ارتباطات با تاکید برتلویزیون و اندیشه‌های اجتماعی پنج اندیشه‌ور مسلمان (فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، علامه جعفری و استاد مطهری) از مباحثی است که پنج فصل اول را تشکیل می‌دهد.

در فصل ششم محقق تلاش کرده با ارائه مدل هویت فضا، مراحل هویت‌یابی آدمی را در فضای خصوصی و عمومی با توجه بر اقضائات تعقل و احساسات آدمی تبیین کرده وضعیت امروز وآینده جهان را ترسیم کند.

در فصل پایانی با ارائه گزارشی پیمایشی قابلیت وظرفیت مسجد وتلوزیون درارائه پیام‌های دینی مقایسه شده است پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی با درک ضرورت ورود به مباحث ارتباطی و تبلیغاتی مطابق با نیاز امروز جوامع این اثر را به جامعه علمی تقدیم کرده است.

در بخشی از چکیده این کتاب می‌خوانیم: امروزه و پس از دوران طولانی تبلیغ سنتی دینی و انتقال باورها، ارزش‌ها و هنجارهای دینی از نسلی به نسل بعد و حفظ و توسعه الگوهای دینداری اینک ابزاری مدرن و ناشناخته از نظر قابلیت و ظرفیت وارد این میدان شده است . در این وضعیت تعهد انسانی و دینداری حکم می‌کند که از ابعاد مختلف به بررسی این پدیده نو پرداخته شود.

ویژگی‌های ابزاری آن بازشناخته شود و با لحاظ مخاطبان و گستره تبلیغ این ابزار و تفاوت سطوح و لایه‌های دینی نقشه کلی جایگاه و موقعیت این رسانه طراحی و مهندسی شود و برای افزایش کارآیی آن در موارد خاص راه‌حل ارائه شود. عصر حاضر را عصر تبلیغات خوانده‌اند عصری که با پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و توسعه وسائل ارتباط جمعی جهان را به «دهکده‌ای جهان» تبدیل کرده است. در این جهان ارتباطاتی عرضه افکار، عقاید و علایق و سلایق به راحتی صورت می‌پذیرد و زمان و مکان مفهوم پیشین خود را از دست داده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۸
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی