دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی
کد خبر :256813زمان مخابره : ۱۳۹۴/۲/۷ - ۱۴ : ۳۶

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق: تنها غیرتی که در راستای تکالیف دینی باشد پسندیده است
خبرگزاری رسا ـ‌ مدیر مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با تأکید بر این‌که غیرت و حمیت داشتن باید در راستای بندگی خداوند و تکلیف دینی باشد، گفت: عده‌ای قصد دارند با سوء استفاده از حادثه فرودگاه جده، بحث عرب و عجم را برجسته کنند، این گونه افراد آگاهانه یا جاهلانه آب در آسیاب دشمن می‌ریزند.

حجت الاسلام حسن خیری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، غیرت را نوعی احساس مسؤول بودن در قبال جامعه و اطرافیان خواند و اظهار داشت: مسؤولیت‌پذیری آنقدر مهم است که در نظریه استخلاف شهید صدر، خلیفه بودن را مستلزم دو عنصر مسؤولیت‌پذیری و امانت داری دانسته است از این رو غیرت داشتن و بی‌تفاوت نبودن از اصول ایمان است.

 

دکتر خیری غیرت و صلابت را ویژگی‌های یاران امام زمان(عج) دانست و یادآور شد:‌ یاران حضرت همچون کوه راسخ و استوار هستند و در امور اجتماعی نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند.

 

فریضه امر به معروف و نهی ‌ازمنکر ناشی از غیرت دینی افراد جامعه است

وی فریضه امربه معروف و نهی ‌ازمنکر را ناشی از غیرت دینی افراد جامعه خواند و خاطرنشان کرد: روح فریضه امربه معروف و نهی ‌ازمنکر به غیرت دینی و مسؤولیت‌پذیری بر‌می‌گردد چنان که حضرت علی(ع) در اموری که حریم الهی محسوب می‌شد با صلابت و غیرت دینی عمل می‌کردند.

 

حجت الاسلام خیری، غیرت دینی را پسندیده و مورد تأیید اسلام دانست و ابراز داشت: هر گونه غیرتی پسندیده نیست بلکه غیرت و حمیت داشتن باید در راستای بندگی خداوند باشد چنان که رسول اکرم(ص)، حمیت جاهلی را مذمت می‌کردند.

 

غیرت در امور مختلف باید متناسب با تکلیف دینی باشد

وی با اشاره به حوادث اخیر فرودگاه جده یادآور شد: با توجه به فاجعه‌بار بودن این گونه حوادث و برخورد با عاملان و دست‌اندرکاران آن، غیرت در امور مختلف باید متناسب با تکلیف دینی باشد از این‌رو اگر عده‌ای قصد داشته باشند با سوء استفاده از جریانی بحث عرب و عجم را برجسته کنند، مباشران و جنایتکاران اصلی را نادیده بگیرند و بر اختلافات قومی دامن بزنند این گونه افراد آگاهانه یا جاهلانه آب در آسیاب دشمن ریخته‌اند و در راستای تحقق اهداف دشمن گام بر‌می‌دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به لزوم حفظ وحدت در سطح داخلی و خارجی اشاره و تأکید کرد: اقدامات تفرقه انگیز و خلاف وحدت، باعث سستی جامعه است و امسال که سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت است باید بیشتر به این امر توجه داشته باشیم و در انتخابات پیش‌رو، باید تقوای سیاسی رعایت شود و مصالح اجتماعی بر فردی ترجیح داده شود زیرا مقاوم سازی فرهنگ، زمینه مقاوم سازی اقتصاد و سایر عرصه‌های اجتماعی است.

 

وی با تأکید بر جدا دانستن عملکرد دولت عربستان با ملت‌های عربی افزود: با توجه به این که بخشی از هموطنان ما در جنوب کشورمان عرب‌ هستند نباید احساسات آنها با شعار «عرب و عجم» جریحه دار شود.

 

تفاوت مسلمانان با تکفیری‌ها در غیرت منطقی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق تفاوت مسلمانان با تکفیری‌ها را در غیرت منطقی خواند و تصریح کرد: غیرت داشتن باید مطابق عقل، شرع، اقتضائات زمانی، مکانی و برمدار عزت، اقتدار، حکمت، انصاف و از روی خیرخواهی، محبت و عادلانه باشد.

 

وی به روایتی از پیامبر اکرم(ص) اشاره و تأکید کرد:‌ حضرت فرمودند «فردی که به امور مسلمانان اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست» یعنی باید غیرت دینی داشته باشد و از مردم مظلوم دفاع کند.

 

حجت الاسلام خیری با اشاره به غیرت ملی افزود: غیرت ملی نیز در ذیل غیرت دینی تعریف می‌شود بنابراین هنگامی که از مرز و بوم خود دفاع می‌کنیم به اعتبار دین و ایمان است که نمی‌خواهیم زیر بار ظلم و ستم باشیم همان‌گونه که قومیت‌های مختلف ایرانی در صحنه 8 سال دفاع مقدس حضور غیورانه‌ای داشتند.

 

انتقال احساس مسؤولیت به نسل جوان بسیار مهم است

وی به آثار بی‌غیرتی در جامعه اشاره و تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن غیرت دینی وجود نداشته باشد افول خواهد داشت؛ غیرت و حساسیت دینی، آستانه تحرک و پویایی یک جامعه است بنابراین انتقال احساس مسؤولیت به نسل جوان بسیار مهم است.

 

دکتر خیری بی‌تفاوتی و کاهش تدریجی غیرت در جامعه را از برنامه‌ریزی‌های دشمن دانست و تأکید کرد: برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، باید از یک سو معروف ‌و منکر را بشناسیم و از سوی دیگر با بصیرت، دشمن شناسی کنیم و تحت تأثیر شبهات و القائات دشمن واقع نشویم.

 

وی به نقش علما و نخبگان در ارتقای فرهنگ دینی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد:‌ قلم و سخن نخبگان جامعه اعم از علما، اندیشمندان، سیاستمداران، هنرمندان و رسانه‌ها بر افکار عمومی نفوذ دارد و می‌تواند در فرهنگ جامعه تأثیرگذار باشد.

 

حجت الاسلام خیری با اشاره به تلازم احساس و عقل در زندگی افزود:‌ از دیدگاه بزرگان علم اخلاق، راه‌های رسیدن به حیات طیبه، سطح عقلانی بالا و میزان زیاد احساس و عاطفه است که البته باید جهت دار و سنجیده باشد./908/ت301/ف

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۰۷
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی