دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

انتشار کتاب فقه اجتماعی

سه شنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۳۸ ب.ظ
کد خبر :215432زمان مخابره : ۱۳۹۳/۵/۲۱ - ۱۹ : ۱۷
کتاب فقه اجتماعی


مروری بر کتاب فقه اجتماعیخبرگزاری رسا ـ کتاب فقه اجتماعی (مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه) به کوشش محمدباقر ربانی از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام از چاپ خارج شده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، تولید و توسعه دانش، برعهده نخبگان علمی است. از این‌رو، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی کشور باید در این امر دغدغه‌دار و پیشرو باشند. یکی از زمینه‌های مهم تولید علم و کانون‌های مسائل نوپیدا، فقه اجتماعی است که هنوز چیستی، موضوعات و مسائل مربوط به آن به طور دقیق روشن نشده است.

 

کتاب فقه اجتماعی مجموعه‌ای از مصاحبه‌های علمی درباره چیستی فقه اجتماعی و مسائل مربوط به آن است. مطالبی که در این اثر بدان پرداخته شده عبارت است از: «فقه اجتماعی عام و خاص، موضوعات مربوط به جامعه بشری و جامعه مسلمانان، برخی قواعد کلی فقه اجتماعی، نسبت میان فقه اجتماعی با علوم اجتماعی موجود، روش‌شناسی فقه اجتماعی و تعامل فقه و جامعه و اصول کلی فقه اجتماعی»

 

این کتاب مصاحبه‌هایی را با  آیات «محمدجواد فاضل لنکرانی، محسن اراکی، محمد قائنی» در رابطه فقه اجتماعی انجام داده است که هر مصاحبه‌ای شامل عناوین مختلفی می‌باشد.

 

کتاب فقه اجتماعی از زبان آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی تعریف فقه اجتماعی را این‌گونه به رشته تحریر آورده است: «فقه اجتماعی بخشی از فقه است که موضوعش اجتماع و جامعه است؛ یعنی موضوع آن اشخاص من حیث هوهو و من حیث این‌که یک شخص واحد هستند، نیست؛ بلکه موضوع آن، جامعه است. به عبارت دیگر، فقه اجتماعی، فقهی است که موضوعش جامعه است و مکلف در آن، مکلف معین و مشخصی و اشخاص به نحو واجب کفایی نیست، بلکه جامعه است. از بعضی آیات قرآن استفاده می‌کنیم که شارع در برخی خطابات، اشخاص را در نظر نگرفته و تکلیف را متوجه اشخاص نکرده، بلکه خطاب را متوجه جامعه و امت کرده است.»

 

از دیگر اساتید عبارتند از حجج اسلام: «احمد عابدی، صدیق اورعی، حسن خیری، محمدرضا ضمیری، شمس‌الله‌ مریجی، حسن غفاری‌فر، محمود تقی‌زاده داوری، محمدباقر ربانی، محمدصادق ربانی و محمد زرقانی» و استاد دانشگاه سید حسین شرف‌الدین، که با آنان مصاحبه انجام شده و متن مصاحبه‌های آنان در این کتاب به نگارش درآمده است.

 

در این کتاب اقسام مکلف از زبان آیت‌الله محسن اراکی نوشته شده و آمده است:«افعال مکلفین بر دوگونه است؛ چون مکلف بر دوگونه است. فقه الاجتماع، مبتنی بر فهم و تعریف از نوع مکلف است. مکلفی که احکام شرعی به او تعلق گرفته، گاهی فرد و گاهی جامعه است. این که ما جامعه را به عنوان مکلف بشناسیم و معتقد شویم که کنار تکالیف فردی، تکالیفی داریم که مکلف به آن تکالیف، جامعه بما هو جامعه است، بحث جدیدی است. این از همان مبادی تصدیقیه‌ای است که باید در فقه‌الاجتماع به عنوان مبدأ تصدیقیه تنقیح شود.»

 

کتاب فقه اجتماعی (مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه) به کوشش محمدباقر ربانی به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام  در 237 صفحه با تعداد 1000 نسخه به قیمت 10000 تومان از چاپ خارج شده است./992/پ202/ق

/ پایان خبر /

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۲۱
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی