دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی
مشروطه

پژوهشگر حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 
تزلزل استقلال فرهنگی هدف اصلی مشروطه خواهان غرب‌گراخبرگزاری رسا ـدکتر خیری علما را سرسلسله نهضت مشروطه و مبارزه با استبداد دانست و گفت: در فضای مبارزه علیه استبداد، روشنفکران غربزده هم به علما پیوستند اما با افکار غربی و شعارهای ظاهرپسند به افکار عمومی جهت داده مشروطیت را مصادره به مطلوب کردند و استقلال فرهنگی جامعه را هم مانند استقلال اقتصادی از بین بردند.

حجت‌الاسلام حسن خیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق، در گفت­و­گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به جریان مشروطیت و شهادت شیخ فضل­الله نوری اظهار داشت: مردم ایران با رهبری علما برای دفاع از استقلال دینی، فرهنگی و اقتصادی به مبارزه علیه استبداد برخاستند که به مشروطیت شهرت یافت.

 

حجت‌الاسلام خیری در بیان جرقه ­های نهضت مشروطه گفت: اسلام­خواهی مردم، یک و نیم قرن استبداد قاجار، توهین کردن به لباس روحانیت توسط تبعه بلژیکی که از مسؤولان مالیه ایران بود، فلک شدن تجار تهران به دست حکومت و ساختن بانک استقراضی روس در قبرستان مسلمانان را می­توان از جرقه­ های به وجود آمدن مشروطیت به حساب آورد.

 

وی علما را در رأس نهضت مشروطه و مبارزه با استبداد دانست و ابراز داشت: در فضای مبارزه علیه استبداد، روشنفکران غربزده هم به علما پیوستند؛ اما هنگامی که نوبت به نوشتن متن قانون اساسی رسید با اندیشه ­های غرب­گرایانه و شعارهای ظاهرپسند به افکار عمومی جهت دادند و مشروطیت را مصادره به مطلوب کردند و استقلال فرهنگی جامعه را هم مانند استقلال اقتصادی از بین بردند.

 

وی با اشاره به نارضایتی محصلان ایرانی از استبداد تصریح کرد: بعد از برگشتن تحصیل­کرده ­های ایرانی از خارج در عین حالی که از استبداد ناراضی بودند؛ اما جایگزین آنها برای حکومت، برگرفته از فرهنگ غرب بود و با استفاده کردن از الفاظ مشترک معنای غربی و غیر اسلامی آن را در نظر داشتند.

 

وی اختلاف شیخ فضل الله نوری و مشروطه خواهان غربی را در طرح بدیل حکومت دانست و افزود: به علت حمایت بیگانگان از غرب­گرایان در زمان مشروطیت، ناآگاهی مردم از این جریان، شعارهای عامه ­پسند، عدم تجربه و پاسخ­گویی مناسب جریان مذهبی، این جریان در آغاز با موج­سواری پیروز میدان شد؛ اما با شهادت شیخ فضل الله، اقدامات ضد دینی و تشکیل حکومت مستبد پهلوی ماهیت اصلی آنها بر همگان روشن شد.

 

حجت الاسلام خیری تفرقه ­افکنی بین علما را توطئه سیاسی خواند و تأکید کرد: افراد بابصیرتی همچون شیخ فضل الله نوری با آگاهی سیاسی که داشتند احساس خطر کرده به دنبال مشروطه شرعی یعنی قانون اسلامی بودند و در مقابل غرب­گرایان از دودستگی و عدم اتحاد علما سوء استفاده کرده ایشان را به دار آویختند.

 

وی در ادامه با اشاره به عدم جایگاه قوانین غربی در کشور ایران یادآور شد: مردم متدین ایران با فرهنگ غرب بیگانه بوده و سبک زندگی اسلامی داشتند اما حکومت­های مستبد به علما فرصت نمی­دادند که افکار عمومی را با حقیقت اسلام آشنا کنند و غرب­گرایان از این غفلت بهره­ برداری کرده افکار غربی را در قالب واژگان جدید تئوریزه کردند.

 

کارشناس دینی حوزه علمیه قم انقلاب اسلامی را الگوی حکومت اسلامی و نماد سیاست دینی دانست و اضافه کرد: در مدت چند دهه که از انقلاب اسلامی می­گذرد ماهیت غرب برای افکار عمومی روشن­تر شده، جریان مذهبی به تدریج فرصت و آمادگی پاسخگویی و مقابله با غرب­گرایی را پیدا کرده­ است و مردم نیز با بصیرت دینی که به دست آورده­اند در راه دفاع از فرهنگ و ارزش­های اسلامی همیشه حاضر بوده­اند./رسانیوز

/ پایان خبر /

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۵/۱۴
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی