دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی
«مردم سالاری دینی» در بوته نقد و نظر/ نسبت دین و سیاست چیست؟ جایگاه مردم کجاست؟

گروه فرهنگی - رجانیوز: «حکومت» همیشه یکی از موضوعات پر بحث و جدل بوده است و نه تنها در حوزه عمل و بروز اجتماعی شر منشاء نزاع‌ شده است، بلکه در حیطه نظر هم مود مناقشه اهالی فکر و اندیشه قرار گرفته. و اصلاً شاید بتوان اولی را ناشی از دومی دانست.

در طول تاریخ بشر همین موضوع مورد مناقشه منجر به پدیدن آمدن مدل‌های گوناگونی برای حکمرانی شده است تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی ایران طرحی درانداخته شد که «مردم سالاری دینی» نام گرفت. حال این تئوری پشتوانه تجربی 35 ساله‌ای را دارد و این پشتوانه تجربی کمک می‌کند که آن تئوری پخته‌تر گردد و قابل بحث‌تر باشد.

«فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا» هشتمین شماره خود را به همین موضوع اختصاص داده و پژوهشی متنوع و پر و پیمان را پیش روی علاقه‌مندان علوم انسانی گذاشته است. انتخاب این موضوع با توجه به رویکرد این نشریه که به مداقه پیرامون موضوعات مهم و معاصر می‌پردازد این انتخاب را انتخابی قابل قبول جلوه می‌دهد.

سرمقاله هشتمین صدرا را دکتر «عبدالمجید مبلغی» دبیر ویژه این شماره نوشته و مردم سالاری دینی را «حاصل رویکرد به اراده الهی و خواست مردم، به شرط عدم مخالفت این خواست با اراده الهی» تعریف کرده است.

وی ادامه داده:‌ «در این نوع از حکومت، ضمن پایبندی به خواست مردم در حوزه های مشخص، دین به مثابه منبع ایجاد کننده مشروعیت طرح می شود. شکل گیری چنین وضعیتی در عرصه خطیر سیاست هنگامی عملی می شود که علاوه بر توجه به مردم، به امر قدسی به مثابه مبنای مرکزی مشروعیت توجه شود».

بخش اول فصلنامه که به انتشار مقالات اختصاص دارد با مقاله «مردم‌سالاری در گفتمان فکری مقام معظم رهبری» به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا شریعتمداری آغاز می‌شود. در این بخش مقالاتی چون «جایگاه آزادی در مردم سالاری دینی» نوشته دکتر شریف لک‌زایی یا «جایگاه مردم در اندیشه سیاسی این سینا» نوشته طیبه محمدی کیا دیده می‌شود. «زمینه‌های مردم سالاری دینی در اندیشه امام علی علیه السلام» یکی دیگر از مقالات است که به قلم حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی نگاشته شده است.

دو بخش گفتگو و معرفی کتاب در ادامه این شماره از فصلنامه صدار گنجانده شده که البته برخی کتابها ممکن است به فراخور نیاز، مورد نقد هم قرار گرفته باشند.

دکتر محمدرضا شریعتمداری، دکتر محسن مهاجرنیا، دکتر محمد محمدرضایی، دکتر ابوالفضل ساجدی، حجت‌الاسلام رضا غلامی، دکتر حسن خیری، دکتر سید کاظم سید باقری، دکتر عبدالوهاب فراتی، دکتر علی شیرخانی، دکتر غلامرضا بهروز لک، دکتر شریف لک زایی، دکتر مهدی امیدی و چندین استاد برتر علوم انسانی حوزه و دانشگاه از صاحبان آثار منتشر شده در شماره اخیر فصلنامه تخصصی صدرا هستند.

علاقه مندان جهت تهیه این شماره از فصلنامه که در 228 صفحه سامان داده شده میتوانند به سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و شرکت ترنج (toranjbook.ir) مراجعه نمایند و همچنین برای دریافت فهرست و گزیده ای از مجله اینجا کلیک نمایند

کد خبر:187044 -

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۱
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی