دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری

اجتماعی- فرهنگی

دکتر حسن خیری
بایگانی

بین فرد و جامعه گسستی وجود ندارد

چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۵۹ ب.ظ
کد خبر: 80994595 (3772857) | تاریخ خبر: 24/10/1392 | ساعت: 13:43|

استاد دانشگاه:

بین فرد و جامعه گسستی وجود ندارد

قم - ایرنا - استاد حوزه و دانشگاه گفت: بین فرد و جامعه هیچ گسستی وجود نداشته و رفتار فرد در سرنوشت جامعه موثر است.

به گزارش ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین ˈ حسن خیری ˈ روزسه شنبه در نشست علمی اصالت وجودی فرد ـ اجتماع با بیان اینکه در فلسفه اجتماعی این پرسش همواره مطرح است که آیا تکلیف متوجه فرد است یا جامعه افزود: بر مبنای حکمت صدرایی هیچکدام از ماهیت فرد و جامعه دارای اصالت نیست بلکه ملاصدرا معتقد است هم فرد در محدوده وجودی خویش و هم جامعه دارای آثار حقیقی است.

وی افزود: با توجه به نظریه کثرت در عین وحدت و وحدت در عین کثرت جامعه، امت و تمدن از گذشته دور تا امروز یک موجود است که یکی از آحاد جامعه در تحقق آن سهیم است.

خیری گفت: از آموزه های اسلامی استفاده می شود که هر یک از اعمال، نیات و افکار انسان دارای صورت، حقیقت و آثاری ملکوتی است.

وی گفت: تاثیرگذاری فرد یا افراد تنها شامل خود او نمی شود بلکه گاهی پهنه اجتماع و حتی تاریخ را درمی نوردد و از این جهت، هویتی واحد برای آن قابل تصور است.

خیری گفت: آدمی تنها متاثر از رفتار خویش نیست بلکه مسایل اطراف و حاشیه نیز تاثیرگذار است مثلا نماز آدمی را از فحشا و منکرات بازداشته و یا غفلت از امر به معروف و نهی از منکر اشرار را بر جامعه مسلط می کند.

وی ادامه داد: اقتصاد ربوی اگر چه اقدامی فردی است اما تاثیر اجتماعی گذاشته و منجر به سلب بصیرت و ایستادن در مقابل امام عادل می شود.

خیری گفت: شکل دهنده نظام اجتماعی آرمانی از جمله نظام اجتماعی امام زمان(عج) رفتار انسان ها است.

نشست علمی اصالت وجودی فرد ـ اجتماع با عنوان نقدی بر اصالت فرد و جامعه با هدف تبیین و بررسی نظریات مختلف در زمینه اصالت فرد و اجتماع با حضور اندیشمندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.ک/3

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۲۵
حسن خیری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی